Nový zákaz jazdy: Tieto autá nesmú na okresné cesty, majú jedinú možnosť
Vedeli ste, že časť vozidiel bude musieť jazdiť len po diaľniciach? Blíži sa začiatok platnosti pre nový zákaz jazdy, ktorý výrazne ovplyvní dopravu.
Stane sa tak konkrétne v Maďarsku, kde tamojšia vláda prijala významné opatrenie zavádzajúce zákaz jazdy pre tranzit ťažkých nákladných vozidiel cez obývané územia. Kamióny budú musieť využívať výhradne diaľničnú sieť. Oznámil to minister výstavby a dopravy János Lázár, podľa ktorého ide o opatrenie chrániace obyvateľov pred negatívnymi vplyvmi zahraničného tranzitu.
V mnohých sídlach sa totiž kamióny stali súčasťou každodenného života a výrazne zhoršujú podmienky pre miestnych. Typickým príkladom je mesto Baja na juhu Maďarska. Za minulý rok tadiaľ prešlo približne 500-tisíc ťažkých vozidiel. Vláda chce preto tranzit čo najviac vytlačiť z obcí a miest na rýchle cesty, ktoré sú na takúto dopravu určené.
Dopravné obmedzenia a zákaz jazdy
Hoci má Maďarsko k dispozícii okolo dvoch tisíc kilometrov diaľnic, podľa odhadov sú viac ako tri milióny obyvateľov vystavených nadmernému hluku a záťaži z nákladnej dopravy v obytných zónach. Lázár to označil za situáciu, ktorú už štát nemôže ďalej tolerovať.
Prvé kroky proti tranzitu kamiónov podnikli v Maďarsku ešte koncom novembra 2025. Štát upravil mýtne sadzby, zanikol rozdiel v poplatkoch medzi hlavnými cestami a diaľnicami a sprísnili sa aj pokuty.
Cieľom je vytvoriť jasnú finančnú motiváciu pre dopravcov. Tranzit sa má oplatiť len cez diaľnice. Po novom sa rozšíri zoznam existujúcich opatrení aj o priamy zákaz jazdy pre nákladné autá na okresných cestách, ktoré tak nebudú mať inú možnosť, ako využiť diaľničné úseky.
Diaľničná známka v novej podobe
Súčasťou zmien je aj nová regionálna diaľničná známka pre diaľnicu M1, ktorá začne platiť od januára 2026. Pokryje všetky spoplatnené rýchle cesty v župách Pest, Fejér, Komárom-Esztergom a Győr-Moson-Sopron. Bude dostupná pre všetkých motoristov a jej cena bude nižšia ako nákup jednotlivých župných známok.
Pre kategórie vozidiel D1, D1M a U bude stáť 15 000 maďarských forintov ročne (39 eur), pre kategóriu D2 dvojnásobok, teda 30 000 forintov (78 eur). Bežné osobné autá spadajú do skupiny D1, napríklad vany či minisbusy zase patria do kategórie D2. Vozidlá nad 3,5 tony musia platiť mýto rovnako ako na Slovensku.
Maďarská vláda očakáva, že kombinácia prísnejších pravidiel, vyšších pokút a výhodnejšej diaľničnej známky presvedčí motoristov, aby využívali výhradne rýchlostné komunikácie. Obyvatelia obcí pri hlavných cestách by tak mali pocítiť citeľnú úľavu už v priebehu roka 2026.
Zdroj: hegylakok.hu












