Aktualita

Stačilo! 6 štátov EÚ je jasne proti zákazu predaja spaľovákov od roku 2035. Čo Slovensko?

Šesť členských štátov Európskej únie vyzvalo Európsku komisiu, aby upravila plánovaný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, ktorý má platiť od roku 2035.
premieri 6 europskych krajin

V spoločnom liste proti zákazu žiadajú, aby sa po tomto dátume umožnil predaj hybridov a iných technológií, ktoré by okrem iného mohli prispieť aj k znižovaniu emisií. Krajiny žiadajú, aby sa do legislatívy zahrnulo aj používanie nízkouhlíkových a obnoviteľných palív, ktoré by mohli doplniť štandardné elektromobily. Argumentujú tým, že je potrebné znižovať emisie bez toho, aby to zničilo konkurencieschopnosť európskeho priemyslu. Podľa nich „nie je nič zelené na priemyselnej púšti“, ako uviedli vo vyhlásení.

Komisia má už 10. decembra predstaviť nový balík opatrení, ktorý má pomôcť automobilkám prežiť prechod na nízkoemisné technológie, na čo nie každá automobilka reaguje pozitívne. Tento balík by mal však zahŕňať aj zmäkčenie doteraz schváleného zákazu spaľovacích motorov. Komisia pritom ale nevylučuje, že sa zverejnenie balíka môže oneskoriť.

Šesť členských štátov Európskej únie vyzvalo Európsku komisiu, aby upravila plánovaný zákaz predaja áut so spaľovacími motormi, ktorý má platiť od roku 2035.

Európska únia pôvodne schválila reguláciu o nulových emisiách pre nové vozidlá od roku 2035 ešte v marci 2023. V tom čase bol vývoj elektromobility vnímaný optimisticky, no neskôr sa ukázalo, že dopyt po elektroautách výrazne zaostáva za očakávaniami. Zároveň rastie konkurencia zo strany čínskych výrobcov. Vznikol tak spomínaný list, ktorý podpísali premiéri Bulharska, Česka, Maďarska, Talianska, Poľska a tiež aj Slovenska.

Téma zákazu spaľovacích motorov je čoraz citlivejšia. Kým niektoré krajiny podporujú úplný prechod na elektrické autá, iné upozorňujú na regionálne rozdiely v infraštruktúre, príjmoch obyvateľov a schopnostiach priemyslu. Výsledok tejto diskusie môže výrazne ovplyvniť budúcnosť európskej mobility aj zamestnanosť v automobilovom sektore. Ako ste na tom vy? Ste za zmiernenie zákazu alebo by ste boli najradšej, keby zákaz prešiel a kupovali by sme (nové) len elektromobily?