Po diaľnici max. 70 km/h? Drastické obmedzenie rýchlosti v EÚ predĺži dodávky materiálu
Pre vodičov nákladných vozidiel a logistických operátorov je nesmierne dôležité poznať právne predpisy vzťahujúce sa na ich profesiu, nevynímajúc obmedzenie rýchlosti. Dôvodom je rozmanitosť a komplikovanosť európskej sieti ciest. Predpisy pre kamióny sú pritom v každej európskej krajine odlišné. Musia prekonávať diaľnice, kľukaté horské serpentíny aj rušné mestá.
Kamióny na holandských diaľniciach
Začiatkom roka 2020 boli na holandských diaľniciach zavedené reštriktívne rýchlostné limity pre osobné autá. Denný limit znížili zo 130 na 100 km/h s cieľom znížiť emisie skleníkových plynov. Teraz by sa podobný projekt, zameraný na obmedzenie rýchlosti pre nákladné vozidlá, mohol realizovať aj pre ne, čím by sa ich rýchlosť na diaľniciach znížila z 80 na 70 km/h.
Táto kontroverzná myšlienka sa objavila v správe Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), ktorá obmedzenie rýchlosti kamiónov považuje za kľúčové pre úsporu energie. To by viedlo k zníženiu spotreby paliva a následne k nižšej spotrebe energie. KiM tiež predpovedá, že by toto obmedzenie rýchlosti mohlo byť prospešné pre bezpečnosť na holandských cestách.
V miestnej doprave môže rýchlo rastúca popularita elektrických nákladných vozidiel, ktoré už teraz tvoria 17 percent holandského trhu, vyvolať obavy. Nabíjanie kamiónov predstavuje značnú záťaž pre elektrické siete, čo by v budúcnosti mohlo spôsobiť vážne problémy. Medzitým v medzinárodnej doprave rastie záujem o palivá vyrobené z odpadu a čoraz častejšie sa diskutuje o plánoch na využitie vodíka. V oboch prípadoch si získavanie palív vyžaduje extrémne vysoké množstvo energie.
Na riešenie tohto problému KiM pripravil súbor odporúčaní, ktoré majú holandskej vláde pomôcť znížiť spotrebu energie vo všetkých druhoch dopravy. Dve z týchto odporúčaní sa zamerali na cestnú dopravu a prezentovali ju ako spôsob, ako znížiť spotrebu energie až o 10 percent.
1. Vládny inštitút najprv odporúča rýchle nasadenie 32 metrov dlhých súprav s celkovou hmotnosťou súpravy 72 ton, pozostávajúcich z ťahača a dvoch plnohodnotných návesov. Pomer spotreby energie k prepravovanému tovaru je mimoriadne priaznivý a zároveň sa znižuje počet motorových vozidiel na cestách.
2. Po druhé, vládny inštitút odporúča obmedziť rýchlosť pre kamióny na cestách najvyšších kategórií. Namiesto súčasného limitu 80 km/h pre kamióny by sa zaviedol limit 70 km/h. To by viedlo k zníženiu spotreby paliva a následne k nižšej spotrebe energie. KiM tiež predpovedá, že by to mohlo byť prospešné pre bezpečnosť na holandských cestách. Nevýhodou by však bolo zníženie efektívnosti dopravy s dlhšími dodacími lehotami.
Čo bude ďalej?
Očakáva sa, že holandské ministerstvo infraštruktúry a vodného hospodárstva zohľadní správu KiM pri plánovaní zmien predpisov. Popularizácia 32-metrových vlakov sa zdá byť veľmi pravdepodobná, keďže Holanďania sa pripravujú na ich testovanie s nádejou, že sa začne budúci mesiac. Myšlienka takéhoto nízkeho rýchlostného limitu pre kamióny je však úplne nová a doteraz sa o nej nikdy nediskutovalo. Preto zostáva táto záležitosť veľmi otázna.
Bude to bezpečnejšie?
Dovoľte mi tiež vyjadriť sa k tvrdeniu, že rýchlostný limit 70 km/h pre kamióny by mohol zlepšiť bezpečnosť. Toto tvrdenie je kontroverzné, pretože v súčasnosti osobné a nákladné autá v Holandsku jazdia veľmi podobnými rýchlosťami, čo vedie k pokojnejšej premávke. Ak by však nákladné autá začali jazdiť výrazne pomalšie ako osobné autá, počet interakcií medzi vozidlami by sa zvýšil. To by následne mohlo znížiť bezpečnosť cestnej premávky, alebo aspoň to naznačujú americké a britské štúdie. Navyše, jazda rýchlosťou 80 km/h je už sama o sebe únavná, nieto ešte 70 km/h.

Kamióny na diaľnici. Vysoké rozdiely v maximálnej povolenej rýchlosti nie sú veľmi bezpečné!
Obmedzenie rýchlosti je treba dodržiavať
Pri vyšších rýchlostiach je vyššia pravdepodobnosť nehôd a aj následky nehôd sú vtedy závažnejšie. Ťažké vozidlá okrem toho majú dlhšiu brzdnú dráhu. Preto je nesmierne dôležité dodržiavať rýchlostné obmedzenia s cieľom predchádzať nehodám. Nákladné vozidlá pohybujúce sa konzistentnou a predvídateľnou rýchlosťou zlepšujú plynulosť premávky, znižujú mieru tvorby dopravných zápch a umožňujú spoľahlivý chod logistických operácií. Dodržiavanie rýchlostných obmedzení tiež umožňuje lepšie načasovanie a plánovanie trás, čo sú dva nesmierne dôležité aspekty efektívnej logistiky.
Prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti sa často trestá vysokou pokutou alebo trestným postihom. Pre prepravné a logistické spoločnosti sa to tiež môže spájať so zvýšením poistného. Pri opakovanom nedodržaní predpisov môžu byť sankcie mimoriadne prísne a môže dôjsť až k odobratiu prevádzkových licencií.
Zdroje: bigtruck.nl
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.












