Na Slovensku od roku 2026 pribudne takmer 300 nových stacionárnych radarov. Kde presne?

Od roku 2026 sa končí s výhovorkami. Ministerstvo vnútra spúšťa 300 nových stacionárnych radarov, ktoré budú pracovať nepretržite.

Od budúceho roka už s výhovorkami nepochodíte. Na cestách totiž pribudne 300 nových stacionárnych radarov, ktoré budú posielať pokuty automaticky. Ak existuje v cestnej premávke nejaké nadčasové pravidlo, tak je to to, že rýchlosť vždy vie nájsť vodiča skôr, než vodič nájde rýchlosť. Každý z nás má vo svojej hlave jedného malého obhajcu, ktorý vie s kamennou vážnosťou povedať, že to nebolo „až tak rýchlo“, alebo „všetci idú takto“ a že „policajti by mali radšej sledovať tých druhých“.

Z hľadiska bezpečnosti je to absurdné, no ľudsky zamorené realitou. Len málokto si pripúšťa, že prekročená rýchlosť nie je problém dovtedy, kým sa nestane problémom. A práve na tejto tenkej hranici medzi sebavedomou bublinou vodiča a tvrdými fyzikálnymi faktami vstupujú do deja nové stacionárne radary, ktoré budú od roku 2026 stáť na slovenských cestách v počte, aký tu ešte nebol. Nie preto, aby „otravovali“, ale preto, že ignorovanie pravidiel začalo byť celoslovenským športom.

Ministerstvo vnútra SR oznámilo, že v prvej vlne pribudne takmer 300 nových stacionárnych radarov, pričom prvé kusy sa majú objaviť na cestách hneď začiatkom roku 2026 a zvyšné budú aktívne do júna. Ide o systém, ktorý nebude čakať na policajtov v službe, ani na správne počasie, ani na dobrý uhol. Radary budú pracovať nepretržite a porušenie predpisov vyriešia okamžite odoslanou zásielkou majiteľovi auta. Tento model, známy z mnohých krajín západnej Európy, má jednu nespornú výhodu – nedá sa s ním diskutovať, hádať ani gestikulovať. Meria, fotí, porovnáva, vyhodnocuje, posiela.

Od roku 2026 sa končí s výhovorkami. Ministerstvo vnútra spúšťa 300 nových stacionárnych radarov, ktoré budú pracovať nepretržite.

Kde našli miesta pre 300 nových stacionárnych radarov?

Aby sa predišlo chaosu, rezort zároveň prisľúbil, že po fyzickej inštalácii budú všetky lokality zverejnené na oficiálnom webe. Nie preto, že by chcel vodičom nahrávať, ale preto, že transparentnosť je dnes jediný spôsob, ako zastaviť večné polemiky o tom, či je radar pasca alebo bezpečnostný nástroj. Zatiaľ poznáme iba orientačný prehľad úsekov – od Nitry cez Bratislavu až po menšie obce v Levickom, Topoľčianskom či Novozámockom okrese – no už ten naznačuje, že budú pokrývať nielen hlavné ťahy, ale aj problematické križovatky, úseky so zvýšenou nehodovosťou a miesta, kde sa o dodržiavaní predpisov často len teoretizuje.

V Nitrianskom kraji má byť napríklad kontrolovaná rýchlosť na Levickej ulici na ceste I/51, kde sa počíta s obojsmerným meraním. Na kritickej Zlatomoraveckej križovatke bude systém sledovať nielen rýchlosť, ale aj prejazdy na červenú. Podobne bude na Cabajskej križovatke fungovať dohľad nad semaformi, pretože práve tu sa v praxi ukazuje, že rozdiel medzi „stihnem to“ a „už som mal brzdiť“ býva v sekundách. A keďže radar na sekundy nevyjednáva, dôsledky budú pre všetkých rovnaké.

Bratislava sa tiež dočká niekoľkých nových radarov, najmä na Bajkalskej a Trnavskej, kde bude technológia sledovať okrem rýchlosti aj prejazdy na červenú. Je to miesto, kde sa stretáva rýchly mestský rytmus, špičkové dopravné toky a kreatívni vodiči, ktorí milujú testovať hranice šťastia. Nový systém im tieto hranice nakreslí presnejšie než dopravná značka.

Od roku 2026 sa končí s výhovorkami. Ministerstvo vnútra spúšťa 300 nových stacionárnych radarov, ktoré budú pracovať nepretržite.

Niektorí vodiči budú tvrdiť, že 300 nových stacionárnych radarov namontujú preto, aby buzerovali vodičov, no ich úlohou je presne opak – znížiť počet kolízií, zmierniť následky nehôd a upratať do ulíc elementárnu predvídateľnosť. Štatistiky dlhodobo potvrdzujú, že úseky s automatickým dohľadom vedú k zníženiu rýchlosti a tým aj k menšiemu počtu zranení. Nejde teda o boj s vodičmi, ale o boj s následkami, ktoré nikto dobrovoľne nezaplatí.

S nárastom 300 nových stacionárnych radarov sa zmení aj mentálny obraz jazdy po Slovensku. Bude to o kontinuálnom dodržiavaní pravidiel, nie o ich selektívnej interpretácii. A hoci sa mnohí budú sťažovať, že kamery sú všade, pravda je jednoduchšia. Pravidlá sa nemenia, len ich kontrola konečne prestane byť otázkou náhody. Ak niekto ešte stále verí, že najväčším nepriateľom bezpečnej premávky je radar, pravdepodobne dlho nešoféroval v hodinách, keď sa rýchlosť mení na lotériu a semafor na odporúčanie. Radary nebudú trestať vodičov – budú trestať rýchlosť. A v tom je rozdiel, ktorý by sme mali cítiť všetci.

Stručný prehľad aktuálne dostupných lokácii radarov:

Mesto/okres Úsek Miesto alebo popis Typ zariadenia
Demandice (okres Levice) II/564 križovatka s I/75 STOP + rýchlosť
Horná Seč (okres Levice)
I/51 cca 213,5 km meranie rýchlosti
Hronovce (okres Levice)
I/76 úsek cez obec meranie rýchlosti
Komárno I/63 úsek pri 98,5 km meranie rýchlosti
Komjatice (okres Nové Zámky) I/64 stred obce meranie rýchlosti
Kovarce (okres Topoľčany) II/593 cca 18,7 km meranie rýchlosti
Nemčice (okres Topoľčany) II/499 cca 98,2 km meranie rýchlosti
Preseľany (okres Topoľčany)  I/64 úsek v obci meranie rýchlosti
Salka (okres Nové Zámky)  II/564 58,9 km meranie rýchlosti
Šaľa I/75 Nitrianska ulica meranie rýchlosti
Topoľčany II/499 križovatka s III/1700 meranie rýchlosti
Trnovec nad Váhom (okres Šaľa)  I/75 obecný úsek meranie rýchlosti
Vráble (okres Nitra)  I/51 Levická ulica meranie rýchlosti
Zlaté Moravce II/511 hlavná cesta cez mesto meranie rýchlosti
Bratislava I/61 Bajkalská × Trnavská cesta dohľad nad semaformi, prejazd na červenú
Bratislava I/61 stará senecká cesta – smer Senec – nadchod pre chodcov meranie rýchlosti