Aktualita

Štát chce prinútiť ľudí nabíjať plug-in hybridy brutálnym spôsobom

Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) navrhuje systém, ktorý by nútil vodičov plug-in hybridných vozidiel pravidelne nabíjať svoje vozidlá.
archív

Plug-in hybridy si získali popularitu ako kompromis medzi spaľovacím motorom a elektromobilmi – na elektrinu dokážu prejsť až 100 km a potom už používajú „tradičný“ motor. V praxi však veľa ľudí ignoruje možnosť nabíjania a tieto autá vníma ako tradičné modely so spaľovacím motorom. To má za následok vyššiu spotrebu paliva a emisie oxidu uhličitého, čo je v rozpore s myšlienkou ekologickej dopravy.

Na vyriešenie tohto problému navrhuje nemecké priemyselné združenie VDA inovatívne obmedzenie. Podľa plánov by vozidlá museli byť po určitej vzdialenosti povinne zapojené do zásuvky. Ak by tak vodiči neurobili, výkon motora by sa automaticky obmedzil. Hildegard Müllerová, prezidentka VDA, poukazuje na to, že cieľom je podporiť častejšie používanie elektrických vozidiel.
Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) navrhuje systém, ktorý by nútil vodičov plug-in hybridných vozidiel pravidelne nabíjať svoje vozidlá.
Myšlienka obmedzenia výkonu má slúžiť ako motivácia, nie ako trest. Aby sa to však stalo, je potrebné stanoviť rozumný limit počtu kilometrov, ktoré môže vozidlo prejsť bez nabíjania, a z toho vyplývajúce obmedzenia výkonu. Navrhované riešenie musí zohľadňovať aj bezpečnosť. Zníženie výkonu nesmie byť príliš drastické, aby nepredstavovalo riziko na cestách, napríklad pri predbiehaní. Návrh by si tiež vyžadoval zmeny v typových schváleniach vozidiel a palubných systémoch.
Táto myšlienka je, samozrejme, kontroverzná, ale nie je prekvapujúca. Mnohí vodiči ju môžu vnímať ako ďalší útok na slobodu. V súčasnosti je ťažké posúdiť šance na jej implementáciu, ale stojí za zmienku, že nálada medzi orgánmi EÚ môže byť v prospech takýchto zvláštnych riešení. Táto koncepcia sa objavuje v kontexte plánov EÚ zakázať predaj automobilov produkujúcich emisie CO2 po roku 2035 a v kombinácii so snahou automobilového priemyslu vylúčiť zo zákazu aspoň plug-in hybridy možno budú musieť prísť takéto obmedzenia.
Vzhľadom na pomalšie tempo rozvoja elektromobility, ako sa očakávalo, čoraz viac výrobcov zvažuje plug-in hybridy ako alternatívu. Pre efektívne fungovanie tohto typu pohonu je však nevyhnutná správna prevádzka a čo najčastejšie používanie elektrického pohonu.
Nemecký zväz automobilového priemyslu (VDA) navrhuje systém, ktorý by nútil vodičov plug-in hybridných vozidiel pravidelne nabíjať svoje vozidlá.

Náš názor

Aby bolo jasné, tento návrh sa možno nikdy nestane realitou. Ak sa ale tak stane, jeho účinnosť závisí od toho, ako ďaleko dokážu ľudia prejsť so svojimi plug-in hybridmi, kým ich budú musieť zapojiť do nabíjačky, aby získali plnú energiu. Ak sa to deje raz za 2 000 kilometrov, je to v teoretickej miere uskutočniteľné. Ak sa to deje raz za 200 kilometrov, môže sa to ukázať ako problematické, keďže väčšina hybridov so zásuvkou potrebuje niekoľko hodín na nabitie z 0 % na 100 %.

Zdroje:  insideevs.com





Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.