Autá za 15 000 eur sa začnú vyrábať vo veľkom! Príde nová regulačná kategória EÚ

Európska komisia ohlási novú regulačnú kategóriu pre malé vozidlá. Zistite, ako má táto zmena umožniť predaj cenovo dostupných áut za 15 000 eur.

V posledných rokoch sme si zvykli, že Európska komisia operuje v dvoch rovinách: v rovine ambicióznych cieľov a v rovine drahej reality. Elektromobilita je toho dokonalým príkladom. Kým trh s luxusnými a strednými EV modelmi ako-tak funguje, cenovo dostupné, malé vozidlá (tzv. „ľudové elektromobily“) neexistujú. A práve tu sa Brusel rozhodol zasiahnuť svojou najobľúbenejšou zbraňou – novou reguláciou a novou definíciou.

Očakávaná obrovská zmena pre malé autá sa začne prejavovať už v decembri, kedy Komisia ohlási novú regulačnú kategóriu pre cenovo dostupné elektrické vozidlá. Cieľom tohto byrokratického zásahu je zlacniť výrobu a umožniť predaj elektrických vozidiel v cenovom rozpätí od 15 000 do 20 000 eur. Európsky komisár pre priemysel, Stéphane Séjourné, to potvrdil s optimistickým tónom, ktorý však v automobilovom priemysle vyvoláva skôr skeptické úsmevy. Súčasťou tohto balíka, ktorý má odľahčiť tlak na automobilky, bude aj plánované oddelenie ľahkých úžitkových vozidiel od osobných automobilov pri dosahovaní cieľov emisií CO2 na roky 2030 a 2035.

Dostupnosť za cenu bezpečnosti

Cena 15 000 eur nie je náhodné číslo. Ide o priamu reakciu na obavy z čínskej konkurencie, ktorá je už teraz schopná dodávať malé, cenovo dostupné elektromobily. Aby im európski výrobcovia (ako napríklad Renault s novým Twingom) dokázali konkurovať, Brusel zvažuje kontroverzné riešenie.

Európska komisia ohlási novú regulačnú kategóriu pre malé vozidlá. Zistite, ako má táto zmena umožniť predaj cenovo dostupných áut za 15 000 eur.

Komisár Stéphane Séjourné zostal v tejto téme síce dosť vágny, no neoficiálne informácie naznačujú možnosť oslobodenia malých áut od niektorých bezpečnostných prvkov. Aby autá boli lacnejšie, európski úradníci uvažujú o redukcii povinných bezpečnostných štandardov. Cieľom je síce zvýšenie výroby v Európe a záchrana podielu európskych dodávateľov (ktorý by inak klesol o 50 až 70 %), no cena za túto „záchranu“ by mohla byť, doslova, vyčíslená v ľudských životoch.

„Ak nič neurobíme,“ vyhlásil komisár Séjourné, „výroba automobilov bude naďalej klesať a podiel európskych dodávateľov veľmi rýchlo klesne.“ Úradníci v Bruseli zjavne dospeli k záveru, že cenová vojna je dôležitejšia ako plný počet airbagov.

Čo je vlastne európske auto?

Paradoxne, Komisia okrem zľavnenia elektromobilov pracuje aj na definícii, čo je vlastne „európske auto“. Tento byrokratický krok má dlhodobé dôsledky pre celý dodávateľský reťazec. V čase globalizácie a masívneho preberania technológií sa zdá byť tento cieľ rovnako absurdný ako sľub ceny 15 000 eur bez kompromisov.

Ide o to byť razantnejší, aby európske komponenty neprehrali boj s lacnou ázijskou produkciou. Je však otázne, ako sa bude meradlo „európskosti“ určovať. Bude to podiel ocele z Nemecka, alebo softvéru z Írska? Táto snaha o „európsku DNA“  opäť len potvrdzuje, že cesta k záchrane priemyslu vedie v Bruseli vždy cez nové nariadenia a definície.

Európska komisia ohlási novú regulačnú kategóriu pre malé vozidlá. Zistite, ako má táto zmena umožniť predaj cenovo dostupných áut za 15 000 eur.

V decembri sa okrem revolúcie v malých EV očakávajú aj rozhodnutia, ktoré definitívne určia osud spaľovacích motorov po kritickom roku 2035. Otázka znie, či bude povolený predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi poháňanými syntetickými palivami (e-palivami) a či zostanú v predaji plug-in hybridy.

Ak Komisia povolí syntetické palivá a/alebo hybridy, otvorí to zadné vrátka pre pokračovanie existujúcich technológií. Ak nie, z lacných elektromobilov za 15 000 eur sa stane jediná možná, hoci potenciálne menej bezpečná, cesta k novej mobilite. V konečnom dôsledku nám Brusel sľubuje obrovskú zmenu pre malé autá, ale táto zmena sa javí ako kompromis medzi peňaženkou a osobnou bezpečnosťou. Uvidíme, aké bude presné znenie návrhu.

Zdroj: EUNews





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!