Interné dokumenty odhalili, že Tesla roky vedela o chronických chybách svojich vozidiel. Prečo odmieta plniť záruku?
Kúpa nového elektrického vozidla, obzvlášť od technologického lídra, akým je Tesla, predstavuje pre mnohých splnenie sna o modernej doprave. Pre Hreyansha Jaina, inžiniera z Cambridge, to bol extatický moment, keď si v marci kúpil úplne nový Tesla Model Y. Radosť, do ktorej investoval značnú časť rodinných úspor, sa však zmenila na hrôzu už o jeden deň neskôr, po najazdení 185 kilometrov. V pomalej zákrute náhle stratil kontrolu nad riadením, pretože sa mu zrútil predný systém zavesenia. Vozidlo so škrípaním zastalo. Majiteľ zdôraznil, že ak by sa toto stalo na diaľnici, následky by boli katastrofálne.
To, čo nasledovalo, odhalilo temnú stránku vlastníctva Tesly. Nákladná a komplexná oprava si vyžiadala viac ako 40 hodín práce, s odhadovanými nákladmi viac ako 14 000 USD (12 040,94 eur). Tesla odmietla opravu kryť v rámci záruky a nečakané zlyhanie pripísala „predchádzajúcemu“ poškodeniu systému. Príbeh Hreyansha, ktorý musel následne predať auto so stratou 10 000 USD, nie je ojedinelý. Je to len jeden z desiatok tisícov prípadov majiteľov Tesly, ktorí zažili predčasné zlyhanie súčastí zavesenia alebo riadenia.
Sporná záruka Tesly
Investigatívne zistenia, podložené tisíckami interných dokumentov spoločnosti Tesla, ukazujú, že chronické zlyhania systému zavesenia a riadenia, mnohé v relatívne nových vozidlách, siahajú minimálne sedem rokov dozadu a dotýkajú sa celého modelového radu – od Modelu S a X až po Model 3 a Y – naprieč kontinentmi. Tieto záznamy, datované medzi rokmi 2016 a 2022, zahŕňajú správy o opravách zo servisných centier, analýzy od inžinierov o dieloch s vysokou mierou poruchovosti a, čo je kľúčové, interné inštrukcie technikom, aby zákazníkom s pokazenými dielmi tvrdili, že nejde o vadu súčiastok.

Zadný spoj Tesla – „aft link“.
Dokumenty odhalili, že automobilka už dlho vedela o rozsahu týchto chýb, ktoré jej inžinieri interne nazývali „chyby“ a „zlyhania“, no túto skutočnosť nepriznala spotrebiteľom ani regulačným orgánom. Medzi najčastejšie zlyhávajúce diely patria tie, ktoré sú pre bezpečnosť kritické, ako napríklad horné a dolné riadiace ramená a zadné spoje, známe ako „aft link“. Zlyhávali však aj drahšie súčasti, ako sú poloosi a prevodovky riadenia, ktoré často potrebovali výmenu po náhlom výpadku posilňovača riadenia – udalosti, ktoré podľa záznamov Tesly viedli najmenej v jedenástich prípadoch k havárii. Príkladom je zhrnutie technika z roku 2021 o nehode Modelu 3: „Predné koleso odpadlo počas jazdy s autopilotom pri rýchlosti 96 km/h.“
Zákazník ako vinník…
Stratégia Tesly spočívala v tom, že časté zlyhania riadiacich častí pripisovala majiteľom vozidiel, tvrdiac, že autá neužívali tak, ako mali, alebo ich vedome poškodili. Týmto spôsobom automobilka obišla plnenie záruky a presunula náklady na zákazníkov. Tieto interné pokyny a listy adresované regulačným orgánom, ako je NHTSA, ukazujú, že automobilka používala záručné podmienky na odmietanie reklamácií, aj keď jej inžinieri vedeli o chybách jednotlivých dielov.
Táto stratégia odmietať plnenie začala v čase, keď narastajúce náklady na záručné opravy ohrozovali ziskovosť. Napríklad, v štvrtom štvrťroku 2018 stratil opravárenský biznis Tesly 263 miliónov USD kvôli vysokému objemu záručných opráv – suma, ktorá takmer zdvojnásobila štvrťročný zisk spoločnosti. Inými slovami, Tesla platila za opravy tak často, že to oslabovalo jej celkové finančné zdravie. Z tohto dôvodu bol vyvíjaný tlak na mechanikov, aby čo najviac opráv odmietali a aby sa zákazníci s vozidlami mimo záruky museli sami finančne vysporiadať s výmenou dielov, ktoré boli interne považované za „chybné“. Pre mnohých Európanov to znamenalo tisícové platby za výmenu opakovane zlyhávajúcich dielov, hoci poruchu spôsobila konštrukčná vada, nie štandardné opotrebenie.
Dvojaký meter
Západní zákazníci ale neboli chránení rovnako ako ich náprotivky v Ázii. Súbor porúch zavesenia kolies v Číne z roku 2016, kde boli zlyhania zistené v Modeli S, viedol k tomu, že Tesla vyriešila v rokoch 2016 až 2020 približne 400 sťažností. Hoci inžinieri Tesly už v roku 2016 písali, že žiadajú o zvolávaciu akciu, automobilka k nej pristúpila až po tlaku čínskych regulačných orgánov v roku 2020.
Napriek tomuto poznaniu, Tesla nikdy neurobila zvolávačku na rovnaký diel v Spojených štátoch ani v Európe. Namiesto toho v liste NHTSA odmietla akýkoľvek defekt a opätovne vinila vodičov. V tom istom čase, keď Tesla popierala existenciu vady americkým úradom, jej vlastný inžinier v Európe zistil, že 5 % vozidiel Model S a X na juhoeurópskych a blízkovýchodných trhoch potrebovalo opravu“. Tesla vtedy pre americké úrady uvádzala, že miera zlyhania bola „mimoriadne zriedkavá“ – menej ako 0,05 %. Tieto disproporčné údaje a rozdiely v prístupe k záruke pre rôzne trhy naznačujú, že automobilka uprednostňovala finančné a výrobné ciele pred transparentnosťou a bezpečnosťou.
Najlacnejšia Tesla Model Y? Až taká lákavá nie je, 5000 nikoho nepresvedčí

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!