Aktualita
Zbohom Kia Ceed! Skončil mimoriadne obľúbený model mnohých motoristov. Dostane nástupcu?
Reč je juhokórejskej automobilke a jej Ceed-e. Kia ukončila výrobu mimoriadne populárneho modelu Ceed nie len u nás, ale v celej Európe. Ukončená bola výroba karosárskych verzií hatchback, Sportswagon a shooting brake ProCeed. Ukončenie výroby znamená aj koniec predaja a objednávok. Prípadní záujemcovia o tento model si môžu zakúpiť ešte posledné skladové kusy u jednotlivých lokálnych predajcov.
Táto správa je trochu paradoxná vzhľadom na to, že len pred rokom zišiel z výrobnej linky 2,1 miliónty kus tohto modelu. Číslo predstavuje obrovský význam automobilu pre našu krajinu. Určite si mnohí z vás pamätajú predstavenie prvej generácie ešte pod starým názvom Cee’d. Jeho výroba sa začala v roku 2006 v žilinskom závode Kia a veľmi rýchlo sa stal synonymom dostupného a spoľahlivého kompaktného auta.
Dopyt po aute bol tak veľký, že sa prvá generácia vyrábala až do roku 2012. Okrem klasického 5-dverového hatchbacku sa v Žiline vyrábalo aj kombi a trojdverový ProCee’d. Takýto úspech s rovnakým receptom si udržala aj druhá generácia, ktorá sa vyrábala do roku 2018. A ako sa vraví, „do tretice všetko dobré“, takže aj posledná tretia generácia zopakovala úspech v plnej miere. Zároveň v tretej generácii pribudla karosárska varianta XCeed. Spomínaná verzia ostáva naďalej v ponuke aj vo výrobe do roku 2026.
Zopakuje sa úspech?
To, že žilinský závod ukončil výrobu model Ceed, neznamená, že vo fabrike bude prázdno. Na jeho miesto nastupuje model EV 4. Potvrdila to aj samotná automobilka pre portál Autoexpress so slovami, že „ukončenie výroby verzií Ceed uvoľňuje miesto vo výrobnom závode v Žiline na Slovensku na výrobu modelu EV4.“ Model EV4 sa tak stane prvým elektromobilom Kia vyrábaným v Európe. Okrem EV 4 sa bude v Žiline podľa vyjadrení automobilky vyrábať EV 2, ktorý sa objaviť na začiatku roka 2026. Podľa predbežných informácií sa bude od prvého štvrťroku 2026 v žilinskom závode vyrábať aj kombi verzia K4 so spaľovacím motorom.
Automobilový priemysel čelí vo svete výzve spojenej na s transformáciou na elektromobilitu. Niekde túto výzvu odmietli, niekde ju prijali. Slovensko patrí k tým, čo výzvu prijali. Nielen fabrika Volvo pri Košiciach, z ktorej bude schádzať nový Polestar 7, ale aj žilinská fabrika Kia, ktorá ukončením výroby Ceedu prenechala miesto pre nové elektromobily. Bude tento nový posun do novej kapitoly automobilového priemyslu na Slovensku tak úspešný ako ten predchádzajúci? Nuž, nechajme sa prekvapiť…
Nová zbraň proti pokutám za rýchlosť? Fólia na ŠPZ sa rýchlo šíri internetom

Redakcia (PK)
Od útleho detstva ma fascinovali automobily tak osobné ako nákladné. Všetko to začalo, keď som sa ako 5-ročný motal popri starom otcovi v garáži, kde opravoval svoju krásnu oranžovú Škodu 105 L. Odvtedy môj záujem len a len rástol. Od kupovania motoristických časopisov, trávenie nespočetných hodín za klávesnicou hraní série Need For Speed, EuroTruckSimulátor 2 cez zberateľstvo modelov osobných a nákladných automobil až po prvé šoférske skúsenosti. Tie som získal za volantom legendy našich ciest Škoda Felícia. Neskôr to bola Škoda Fábia I a nakoniec Opel Astra H. Aj keď som mal nedávno príležitosť jazdiť s automatickými prevodovkami, manuálna prevodovka je u mňa jednoducho na prvom mieste.
Ako správny nadšenec s benzínom v krvi mám „slabosť“ pre motory V6 a V8. No nadchnúť sa viem aj pre full hybrid. Záľuba v automobiloch podmienila v roku 2004 výber strednej školy – maturoval som na SPŠ Dopravná z odboru Prevádzka a ekonomika dopravy. V apríli 2024 sa mi naskytla skvelá príležitosť, ktorú som nemohol odmietnuť – stal som sa externou súčasťou tímu Autoviny.sk