TEST Ineos Grenadier SW 1924 Limited Edition: Cesty sú pre neho zbytočné

Ineos spája britský charakter a dizajn s precíznosťou nemeckého inžinierstva – výsledkom je nekompromisný off-road. V segmente, kde sa už dávno nenosí hovoriť o strohosti, funkčnosti a poctivom pracantovi, sa Grenadier nebojí vrátiť ku koreňom.

Vydané  Text: 

Ineos Grenadier predstavuje priamu odpoveď na ukončenie výroby pôvodného Land Roveru Defender. Základ myšlienky vznikol netradične – počas rozhovoru v londýnskej krčme Grenadier, podľa ktorej vozidlo nakoniec dostalo názov. Britský miliardár Sir Jim Ratcliffe, zakladateľ a majiteľ spoločnosti Ineos, v tomto neformálnom prostredí vyhlásil, že keď už nemôže kúpiť práva na záchranu Defendra, postaví si vlastné vozidlo.

Ratcliffe je známy nielen ako úspešný podnikateľ v petrochemickom priemysle, ale aj ako vášnivý dobrodruh a nadšenec off-roadu. Jeho osobné skúsenosti s náročnými expedíciami a láska k terénnym vozidlám formovali filozofiu projektu Grenadier – vytvoriť automobil bez kompromisov, schopný obstáť v najťažších terénoch sveta. Ineos pritom nie je nováčikom v oblasti motoršportu. Okrem profesionálneho cyklistického tímu Ineos Grenadiers vstúpila spoločnosť v roku 2020 aj do Formuly 1 prostredníctvom partnerstva s tímom Mercedes-AMG Petronas. V roku 2017 založená divízia Ineos Automotive sa počas niekoľkých rokov intenzívneho vývoja spojila s expertmi automobilového priemyslu, aby vznikol výnimočný off-road Grenadier.

Poctivé ingrediencie

Kým nový Defender stojí na hliníkovej samonosnej karosérii, Grenadier sa drží overenej klasiky – poctivého rebrinového rámu z ocele. Ten vznikol na mieru a jeho pozdĺžne nosníky majú výšku takmer 15 centimetrov. Na rám sú uchytené tuhé nápravy od talianskeho špecialistu na poľnohospodársku techniku, spoločnosti Carraro.

Aj podvozok odráža konzervatívnejší prístup. Pôvodne sa uvažovalo o listových a vzduchových pružiacich prvkoch, no napokon dostali prednosť spoľahlivé oceľové vinuté pružiny od firmy Eibach. Tie dopĺňajú teleskopické tlmiče Bilstein a masívne dorazy, ktoré znesú aj tvrdé zaobchádzanie. Bočnú stabilitu zabezpečujú mohutné Panhardove tyče na oboch koncoch vozidla. Vďaka veľkorysému priestoru medzi pneumatikami a lemami blatníkov nie je vizuálna kontrola komponentov v teréne nijakým problémom.

Karoséria kombinuje bodovo zváranú oceľ s hliníkovými prvkami – konkrétne dverami a kapotou. Siluetou síce Grenadier jasne odkazuje na starý Defender, no keď postavíte oba modely nosom k nosu, rozdiely sú neprehliadnuteľné. Kapota Grenadiera je dlhšia, viac sklonená a pôsobí agresívnejším dojmom. Väčší je tiež prístup do batožinového priestoru cez asymetrické krídlové dvere a celkovo je vozidlo podstatne dlhšie – s rezervným kolesom dosahuje 4 895 mm. To znamená, že presahuje pôvodný Defender 110, no stále zaostáva za aktuálnym modelom Land Rover Defender 110, ktorý meria až 5 018 mm a má aj o 100 mm dlhší rázvor. Do očí vám padne aj výrazný predný nárazník, ktorý Grenadieru dodáva drsný a sebavedomý vzhľad. Robustnej technike verí výrobca natoľko, že ku každému vozidlu dodáva 5-ročnú záruku bez obmedzenia najazdených kilometrov a až 12-ročnú garanciu na prehrdzavenie karosérie. Vzhľadom na to, že Ineos ráta s použitím v tých najnáročnejších podmienkach, ide o skutočne nadštandardnú dĺžku záručnej doby.

Prekvapivo civilný

Grenadier je vo svojej podstate analógovým autom a tento prístup najviac cítiť práve v interiéri. Tu sa filozofia menej dotykov, viac stlačení premieta do rozmiestnenia a dizajnu ovládacích prvkov – veľkých, robustných a fyzicky prítomných tlačidiel, ktoré dávajú prednosť jednoduchosti pred digitálnymi zložitosťami.

Všetko je navrhnuté tak, aby ste to mohli ovládať aj v rukaviciach. Klimatizácia sa ladí pomocou veľkých otočných ovládačov a výstražné svetlá aktivujete výrazným tlačidlom uprostred konzoly, orámovaným kovovými očkami a umiestneným na pásikavom paneli. Všetko funguje presne tak, ako má – priamo, spoľahlivo, bez zbytočností.

To však neznamená, že by sa Ineos úplne vzdal modernej techniky. Nad stredovou konzolou tróni 12,3-palcový dotykový displej systému Central Control, ktorý okrem rýchlosti, otáčok, zaradeného prevodového stupňa, stavu paliva a tlaku v pneumatikách zobrazuje aj náklon karosérie, uhol natočenia kolies, či aktuálny smer jazdy. Samozrejmosťou je bezdrôtová konektivita cez Apple CarPlay a Android Auto. Ak však dotykovým obrazovkám nefandíte, k dispozícii je aj otočný ovládač. Aj keď to Ineos priamo nepriznáva, prostredie multimediálneho centra svojou grafikou a spomínaným otočným ovládačom až nápadne pripomína predchádzajúce rozhranie iDrive od BMW. Nemôžeme sa preto čudovať, že všetko funguje rýchlo a intuitívne.

Zaujímavosťou je absencia klasického prístrojového panela. Z pozície vodiča ide o úplné oslobodenie od rušivých prvkov. Pred sebou má len to najpodstatnejšie – informačné a varovné kontrolky. Voliteľne si môžete dopriať vstavaný kompas s výškomerom na stredovej konzole. Ineos dokonca vyvinul vlastný navigačný systém Pathfinder – jednoduchý, ale funkčný. Sleduje vašu trasu pomocou GPS a vytvára digitálnu stopu, po ktorej sa môžete vrátiť späť. Rovnako umožňuje nahrávať naplánované trasy, no vlastné mapy ani klasickú satelitnú navigáciu neponúka. Ak sa teda vydáte mimo civilizácie, budete sa musieť spoľahnúť na svoj telefón a offline mapy.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa autoviny.sk (@autoviny_sk)

Výborný v teréne, dobrý na asfalte

Grenadier síce vzniká na modernej, robotizovanej výrobnej linke, no vo viacerých ohľadoch si zachováva charakter auta z minulosti. Najvýraznejšie to cítiť na riadení – to je prekvapivo pomalé, a to aj v rámci svojej triedy. Istá dávka nepresnosti sa tu nielenže toleruje, ale pre niektorých nadšencov môže byť súčasťou zážitku z jazdy na ultimátnom off-roade. No chýbajúca tendencia volantu vrátiť sa do stredovej polohy, nevyrovnaný odpor pri otáčaní a množstvo práce, ktoré si volant vyžaduje v ostrejších zákrutách, znamenajú, že vodič musí byť neustále v strehu.

Reakcia na pohyby volantu síce príde, no s určitým oneskorením – a pri 3,85 otáčkach z dorazu na doraz si to vyžiada riadnu porciu krútenia. V mestskej premávke sa tak z Grenadiera stáva skôr posilňovací stroj než pohodlný spoločník. Pri vyšších rýchlostiach, napríklad na diaľnici, sa však situácia mení. V prostredí, kde nie je nutné neustále korigovať smer, sa auto správa prekvapivo kultivovane a jazda pôsobí až nečakane komfortne – takmer ako v klasickom osobnom aute.

Podvozok využíva päťprvkové zavesenie vpredu aj vzadu, ktoré nesie tuhé nápravy. Odpruženie zabezpečujú progresívne vinuté pružiny od spoločnosti Eibach, ktoré sa dokážu prispôsobiť meniacim sa podmienkam. Výsledkom je podvozok, ktorý ponúka prekvapivo vysoký komfort. Nerovnosti filtruje účinne a aj na rozbitom povrchu vás spoľahlivo izoluje od tvrdých nárazov, či otrasov. V teréne sa tak jazdec nemusí obávať nepríjemného natriasania. Podvozok si hravo poradí aj s náročnejšími prekážkami a jazda ostáva stabilná a kontrolovateľná.

Ako sa dalo očakávať, Grenadier exceluje v teréne. Bez ohľadu na to, či ide o pomalé prekonávanie skalnatých prekážok, brodenie sa vodou do hĺbky až 800 mm, alebo jazdu po členitom a nerovnom povrchu. Stačí stlačiť tlačidlo umiestnené v strope a aktivovať režim Off-Road, v ktorom sa automaticky vypnú výstrahy bezpečnostných pásov, parkovacie senzory aj systém štart/stop. V teréne vás podržia aj asistenti pre zjazd a rozjazd do kopca, ktoré zvyšujú kontrolu a bezpečnosť v náročných situáciách. Technické parametre len potvrdzujú jeho schopnosti: nájazdový uhol dosahuje 35,5 °, prechodový uhol 28,2 ° a odjazdový uhol až 36,1°. Svetlá výška činí pôsobivých 264 mm, čo dáva Grenadieru dostatok priestoru na zvládnutie aj náročnejších prekážok bez obáv z poškodenia podvozka.

Pohon zabezpečujú staršie, no rokmi preverené šesťvalce od BMW s označením B57 a B58 v kombinácii s osemstupňovou prevodovkou ZF. Potešia prirodzeným prejavom, aj dostatkom výkonu. Rátajte však s vyššou spotrebou – v meste okolo 15 l/100 km a v kombinovanej prevádzke okolo 13 l/100 km. Zásadná výhoda týchto pohonných jednotiek spočíva v dostupnosti náhradných dielcov kdekoľvek v Európe.

Zhrnutie

Grenadier je po technickej stránke mimoriadne vydarený off-road. Ponúka citeľne lepší jazdný komfort na asfalte než starý Land Rover Defender, ktorý ho inšpiroval. Ak si ho však nakonfigurujete so všetkými možnosťami výbavy, cena môže skokovo narásť, no aj tak si vás Grenadier ľahko získa. Má charizmu, osobitosť a prekvapivo rýchlo vám prirastie k srdcu. Len nezabúdajte – toto nie je vymäknuté SUV pre manažérku nechtového štúdia, ale skutočný terénny nástroj stvorený na dobrodružné výpravy za hranice spevnených ciest.

TECHNICKÉ  ÚDAJE

Ineos Grenadier SW 1924 Limited Edition

Motor

benzínový R6, 2 998 cm3

Výkon

210 kW (286 k) pri 4 750 ot./min.

Krútiaci moment

450 Nm pri 1 750 – 4 000 ot./min.

Pohon a podvozok

8-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu aj vzadu pevná náprava s päťbodovým zavesením. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 265/70 R 17.

Batožinový priestor

455/1 281 dm3

Rozmery

4 895 × 2 146 × 2 050 mm, rázvor 2 922 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 2 741/3 500 kg, objem nádrže 90 l.

Najvyššia rýchlosť

160 km/h

Zrýchlenie 0 – 100 km/h

8,8 s

Spotreba (WLTP)

14,4 l/100 km

Emisie CO2

325 g/km

Cena/ testované auto

77 555/92 150 eur

PLUSY

Terénne vlastnosti, vnútorný priestor, úžitkové parametre, spracovanie, možnosti individualizácie

MÍNUSY

Spotreba, riadenie v meste, cena

Konkurenti

Jeep Wrangler

 





Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!