Vítané rozšírenie / Prvé jazdy s Kia EV3 a vylepšenou EV6

Kia si doteraz predstavenými modelmi EV6 a EV9 vytvorila veľmi dobrú pozíciu na poli elektromobility. A tak prišiel čas, aby oslovila aj širšie publikum a zamierila do masového segmentu. Urobila to tak, ako to vie najlepšie. S autom, ktoré ašpiruje na najvyššie priečky.

Vydané  Text: 

Pozrite sa na nový model Kia EV3 a hneď vám bude jasné, do ktorej rodiny patrí. Tenké linky denného svietenia s naznačenými hrubšími bodkami sme prvý raz videli na vlajkovom modeli EV9, kde nám konštruktéri vysvetlili, že takto naznačujú hviezdnu oblohu. Síce bez toho, aby mali na mysli konkrétne súhvezdie, no vytvorili nezameniteľný poznávací znak, ktorý sa postupne dostáva na všetky elektrické modely značky Kia. Keď robíte elektrické vozidlo, akosi sa viac snažíte dosiahnuť čo najlepšiu aerodynamiku, pretože každý kilometer navyše sa počíta. Aj keď sa EV3 nedostáva na špičkové hodnoty, jej tvary s uzatvárateľnými lamelami a jemným zúžením smerom dozadu podčiarkujú, že na poli aerodynamiky odviedli konštruktéri veľa práce. Potvrdzuje to aj dôsledné zakrytie podvozka, aby nevznikali zbytočné turbulencie.

Vpredu aj vzadu nájdete dizajnový prvok v podobe svetelnej linky s väčšími bodkami, ktoré symbolizujú súhvezdie. Konštruktéri aj v tomto prípade využili kľučku zadných dverí v C-stĺpiku

Vpredu aj vzadu nájdete dizajnový prvok v podobe svetelnej linky s väčšími bodkami, ktoré symbolizujú súhvezdie. Konštruktéri aj v tomto prípade využili kľučku zadných dverí v C-stĺpiku

Široké rozpätie

Elektrické vozidlá prišli s búraním klasických poučiek o rozdelení do segmentov na základe pomeru medzi dĺžkou, rázvorom a vnútorným priestorom. A tak EV3, ktorá sa veľkostne radí niekde pod kompaktnú triedu, poskytuje rázvor porovnateľný s modelom Kia Sportage. Uznajte, že to je oveľa väčšie auto. No vnútorný priestor, ktorý vás víta v EV3, vás poteší, priam až očarí. So 190 cm sa človek zmestí na predné aj zadné sedadlá, batožinový priestor poskytuje objem 460 l. Dokonca aj s dvojitou podlahou a ďalším priestorom pod ňou. A aby vám z neho neukrajovali miesto káble, zmotáte ich do 25 l úložného priestoru vpredu. Tomu sa hovorí čistá práca.

Veľmi slušnú variabilitu poskytuje batožinový priestor. Dno si nastavíte do dvoch polôh. Vo vyššej vytvorí so sklopenými operadlami dlhú rovnú plochu, čo oceníte v mnohých prípadoch

Veľmi slušnú variabilitu poskytuje batožinový priestor. Dno si nastavíte do dvoch polôh. Vo vyššej vytvorí so sklopenými operadlami dlhú rovnú plochu, čo oceníte v mnohých prípadoch

Celý interiér vznikol tak, aby poskytoval čo najviac priestoru. Vďaka rovnej podlahe môžete relatívne pohodlne prechádzať aj medzi prednými sedadlami. Stredová konzola sa vysúva spod lakťovej opierky a konštruktéri mysleli aj na fyzické ovládače viacerých funkcií. Takže s vozidlom a jeho ovládaním sa celkom rýchlo zžijete a nebudete rozmýšľať, čo kde hľadať. V kontexte veľmi dobre vymysleného auta ako celku potom len trochu zamrzí, že sa predmety odložené v priečinkoch, aj v batožinovom priestore, hýbu a cestujú viac, ako by ste očakávali. Inak sa interiér drží osvedčeného moderného usporiadania s dvoma veľkými 12,3-palcovými displejmi – jeden vo funkcii prístrojovej dosky pred vodičom, druhý slúži ako stredová obrazovka. Medzi nimi si našiel miesto menší a jednoduchší displej na ovládanie klimatizácie. Ten si však prekryjete volantom a pravou rukou, takže oceníte, že klímu si nastavíte aj na stredovej obrazovke.

Malý displej klimatizácie sa skrýva za volantom, no jej ovládanie si viete zobraziť aj na stredovom displeji. Stredová konzola ponúka aj bezdrôtové nabíjanie telefónov

Malý displej klimatizácie sa skrýva za volantom, no jej ovládanie si viete zobraziť aj na stredovom displeji. Stredová konzola ponúka aj bezdrôtové nabíjanie telefónov

Aj pre náročných

To si už sadáme do pohodlných predných sedadiel, užívame si dotyk so sieťkou na opierke hlavy, zamýšľame sa, ktoré všetky poťahy, čalúnenia a výplne pochádzajú z recyklovaných materiálov, nastavujeme veľké spätné zrkadlá, v ktorých vidno azda aj za roh a vyrážame. Kia si zobrala pripomienky užívateľov k srdcu a ostré pípanie pri prekročení rýchlosti vypnete dlhým podržaním kolieska nastavovania hlasitosti na pravom ramene volantu, prehnané zásahy udržiavania v jazdnom pruhu na ľavom. Bravo, toto sme potrebovali, aby nám bolo krajšie na svete! A tak si počas jazdy vychutnávame príkladné odhlučnenie. Pod to sa podpísali akustické sklá, ale aj spojenie motora, prevodovky a elektroniky do jedného tela, takže do interiéru preniká aj menej zvukov od pohonu. Kompletne prepracovaná a menšia klimatizačná jednotka ukáže svoje schopnosti, keď dostaneme auto na test na Slovensku v chladných mesiacoch, od druhej úrovne výbavy však rátajte s tepelným čerpadlom. Pri prvých stretnutiach nás skôr potešili jazdné vlastnosti. Auto sa tvári veľmi tuho. Nemá mnoho malých pohybov, ktorými sa vyznačujú mnohé elektromobily, čo poteší vodiča, aj posádku. Veľmi ochotne tlmí všetky nerovnosti a zároveň sa v zákrutách môžete oprieť do kolies. Tak to vyzerá, keď vám konštruktéri doprajú vpredu MacPherson a multilink vzadu. Ešte aj väčšie nerovnosti dokáže podvozok vďaka frekvenčným tlmičom zhltnúť s veľkým prehľadom.

Ako ďaleko?

V zimných podmienkach nás bude zaujímať aj to, ako dokáže auto preniesť výkon a krútiaci moment na vozovku, keďže vpredu umiestnený elektromotor poháňa predné kolesá. Štvorkolka totiž príde až časom. Kľukaté cesty tomuto autu vyslovene sedia a aj keď si ho zatiaľ objednáte iba s jedným motorom s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 283 Nm, tak si jazdu užijú aj náročnejší vodiči. Kia EV3 zvláda aj pokročilejšie funkcie elektromobilov ako nastavovanie miery rekuperácie pádlami pod volantom, prípadne režim jedného pedálu. Vtedy po uvoľnení pedála akcelerácie začne vozidlo spomaľovať natoľko, že nemusíte stláčať brzdový pedál. K pokročilým funkciám patrí aj možnosť nabíjať z batérie vozidla ďalšie elektrické zariadenia ako bicykle, audio aparatúru, kempovacie náradie a podobne. Navyše po sklopení operadiel zadných sedadiel do roviny získate dostatočne veľký priestor na to, aby sa v aute dvaja vyspali. A keď budete potrebovať, pod zadnou lavicou nájdete 230 V zásuvku, takže o zábavu nebude núdza.

Keď sme už pri batérii, Kia EV3 ponúka na výber dve veľkosti. Menšiu s kapacitou 58,3 kWh a dojazdom do vzdialenosti 436 km, väčšia ponúka 81,4 kWh a dojazd 605 km. V oboch prípadoch to znamená, že za bežných okolností pri jazdení po meste a v jeho okolí budete nabíjať iba zriedka. Doma vám postačí aj 11 kW výkonu palubnej nabíjačky na striedavý prúd. Keď sa už vyberiete na dlhšie trasy, vďaka 400 V architektúre využijete aj 128 kW výkonu nabíjačky s jednosmerným prúdom. A keďže Kia EV3 dokáže udržiavať veľmi dlho veľmi plochú nabíjaciu krivku, môžete rátať s tým, že v technickej tabuľke udávaný čas nabíjania sa nebude veľmi líšiť od reálneho. ovnako po väčšinu roka ani spotreba. Pri pokojnej jazde sme sa dostali pod 15 kWh/100 km, ani na diaľnici nám veľmi nepresiahla 18 kWh/100 km.

Kia EV3 sa tak ukazuje ako veľmi všestranné a schopné vozidlo. Vzhľadom na dojazd, výbavu a vnútorný priestor už môže reálne pomýšľať aj na funkciu prvého vozidla v rodine. ej jazdné vlastnosti oslovia aj náročnejších vodičov, ktorí ocenia tuhšie naladenie odpruženia, pokojné prejavy na ceste a presné riadenie. Dobrodružnejšie zamerané povahy zase to, že sa môžu spoľahnúť na využitie energie v batérii aj tam, kde elektrina zvyčajne nebýva. Už len zostáva otázka, ako si importér poradí s cenou, ktorá až tak úplne nezapadá do tvrdého konkurenčného prostredia.

Nová Kia EV6: Vo hviezdnej spoločnosti

Kia EV6 sa prvý raz predstavila pred troma rokmi. a ten čas sa posunul nielen svet elektromobilov, ale aj pohľad automobilky Kia na ne. A tak prišiel čas na osvieženie tvarov a aktualizáciu techniky.

Prvý pohľad na vynovený model Kia EV6 hovorí jasne. Zaradil sa do rodiny. Nie, že by predné svetlomety doteraz nevyzerali dobre. No keď majú všetci elektrickí súrodenci okolo očí hviezdičky v podobe linky denných svetiel so zvýraznenými bodkami, jednoducho nechcete zaostávať. To akoby si všetci z partie dali vytetovať na lopatku poznávacie znamenie a vy by ste ho nemali. Tak sa predsa nedá žiť! Kia EV6 išla ešte ďalej a vo verzii GT-line prepojila svetelnou LED linkou aj predné svetlomety. Pre istotu dopriala rovnakú starostlivosť aj zadným svetlám. Keďže to konštruktéri urobili citlivo, vyzerá to veľmi príťažlivo.

V duchu modernizácie sa vydal aj interiér. Na vodiča smeruje dvojica prepojených a zakrivených 12,3-palcových displejov, medzi nimi však nenájdete displej klimatizácie. Jej ovládanie zostalo na lište v strede palubnej dosky a ponechalo si dvojité ovládanie s ďalšími funkciami. Kompletné prepracovanie si zaslúžil volant. Našťastie ešte stále zostal okrúhly, no dostal zopár prvkov, vďaka ktorým sa vám bude auto ovládať ľahšie. Mohutná stredová konzola medzi prednými sedadlami nesie štartovacie tlačidlo, ovládanie vyhrievania a ventilovania sedadiel a vyhrievania volantu (podľa toho, čo všetko si doprajete), otočný volič smeru a najmä novinku – čítačku otlačkov prstov. Vďaka nej auto presne vie, kto je na palube a jeho profilu prispôsobí všetko, čo si predtým nastavil. Rovnako tak sa Kia EV6 naučila počúvať hlasové povely. O dôslednej konektivite azda netreba ani hovoriť, Apple CarPlay a Android Auto fungujú aj bezdrôtovo.

Dômyselne tvarovaný interiér obklopí vodiča,

Dômyselne tvarovaný interiér obklopí vodiča, no zároveň mu dáva veľa vzdušného priestoru

Pocit priestoru podčiarkuje na zadných sedadlách aj rovná podlaha

Pocit priestoru podčiarkuje na zadných sedadlách aj rovná podlaha

Rozsiahla armáda asistenčných systémov pomáha pri jazde na diaľnici, parkovaní a stráži vozidlo a jeho posádku a dostatočne skoro vysiela varovanie, ak by niečo malo skrížiť cestu. Pretože s novou verziou modelu Kia EV6 chcete jazdiť. Lepšie odhlučnenie zvyšuje mieru pohodlia na palube a nové tlmiče, ktoré pracujú v závislosti od frekvencie, rýchlejšie upokojujú pohyby karosérie, ktorá v podlahe nesie dve veľkosti batérie – 62,9, alebo 84 kWh. Oproti predchádzajúcej verzii ide o nárast kapacity, no na čase nabíjania sa to nijako neprejavilo. Menšiu batériu nabijete na rýchlonabíjačke prúdom s výkonom 195 kW z 10 na 80 percent už za 18 minút, väčšej to vďaka výkonu 258 kW potrvá rovnako dlhý čas. Ak by vám stačil ľahšie dostupný nabíjací výkon 50 kW, tak menšiu batériu nabijete z 10 na 80 % za 58 minút, väčšiu za hodinu a štvrť.

Najvýraznejšou zmenou prešli predné svetlomety. Dostali súhvezdie, typickú linku s väčšími bodkami

Najvýraznejšou zmenou prešli predné svetlomety. Dostali súhvezdie, typickú linku s väčšími bodkami

Ak by sa vám zdalo, že úpravy, ktoré Kia EV6 podstúpila, vyzerajú kozmeticky, tak vás radi vyvedieme z omylu. Konštruktéri zašli najmä do hlbších častí a vozidlu dopriali techniku na úrovni najnovších elektromobilov značky Kia. A to si toto veľmi priestranné a všestranné vozidlo zaslúži, aby mohlo bez problémov bojovať s konkurenciou.

 

 




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.