Prvé jazdy na novej verzii
PRVÝ TEST Hyundai Tucson 2024: Zmysluplné vylepšenia, lepší podvozok a viac výbavy v cene
Najpredávanejšie SUV na Slovensku sa nedávno dočkalo faceliftu. Oplatí sa kupovať drahšiu novú verziu alebo radšej si vybrať tú odchádzajúci zo skladových zásob?
Vydané Text: Erik Stríž
Trochu lepší, trochu drahší
Hyundai Tucson má za sebou facelift a aj ohlásenie slovenských cien novej verzie. Nový Tucson je o niečo drahší, ale aj lepšie vybavený a základná motorizácia je výkonnejšia ako predtým. Odchádzajúci Tucson sa momentálne predáva od 26 790 eur a nový od 27 990 eur, čo je rozdiel 1 200 eur.
Porovnaniu odchádzajúcej verzie s tou novou sme sa venovali v samostatnom príspevku, teraz sme od značky Hyundai dostali príležitosť vyskúšať si novinku na domácej pôde v okolí Bratislavy.
Je potrebné uznať, že Tucson prešiel zmysluplnými zmenami, ktoré vylepšili aj základnú verziu, zároveň facelift neznižuje hodnotu predchádzajúcej verzie. Vyhol sa totiž príliš nápadným inováciám zvonka, tie podstatnejšie sa udiali až vnútri.
Inzercia
Decentné zmeny zvonka
Nový Tucson má mierne upravený tvar prednej časti, pričom štandardom sa stali Full LED svetlomety, LED sú aj vzadu. Decentné úpravy zahŕňajú aj nový nárazník vpredu, zadné logo pod sklom, vďaka čomu sa podstatne zväčšil záber zadného stierača umiestneného pod horným brzdovým svetlom. Kto chce lepšie svetlá, má možnosť vybaviť si toto SUV aj matrixovými svetlometmi, ktoré samočinne clonia tak, aby zo svetelného lúča diaľkových svetiel „vyrezali“ ostatné vozidlá.
Už v úplnom základe nový Tucson obsahuje aj cúvaciu kameru, pričom v rámci príplatkových výbav je k dispozícii aj veľmi praktický 3D kamerový systém, ktorý vo veľkej miere uľahčuje parkovanie.
Bočné náhľady z parkovacích kamier sú aktívne aj pri jazde vpred, znižujete tým riziko poškodenia diskov o obrubník. V cene základnej výbavy dostanete iba klasickú zadnú kameru.
Podstatné vylepšenie interiéru
To hlavné sa udialo v interiéri. Zmenil sa celkom zásadne a podľa nášho názoru k lepšiemu. Rozsiahle lesklé a delikátne plochy ustúpili praktickejším povrchovým materiálom, pred vodičom sú dve spojené obrazovky, každá s uhlopriečkou 12,3 palca, medzi lakťovou opierkou a ovládacím panelom klimatizácie je voľný odkladací priestor. Vo verzii s manuálnou prevodovkou tu nájdete páku a držiaky na nápoje. Vo verzii s automatickou prevodovkou je teraz páka prevodovky napravo pod volantom, rovnakú nájdete aj novej Kone. Doteraz bol ovládač prevodovky tlačidlový a priamo na stredovej konzole, túto zmenu vítame.
Hodnotíme, že celková ergonómia interiéru sa zlepšila, avšak z hľadiska priestorových pomerov nemožno hovoriť o zmene. Škoda, že lakťová opierka nie je posuvná a výškovo nastaviteľná. Pod dvojitými dvierkam však skrýva veľký vnútorný priestor, je tu nabíjacia podložka na mobil s vysokými okrajmi zabraňujúcimi jeho zošmyknutiu a tiež hlboké nápojové držiaky.
Na výber máte naftu, benzín, hybrid aj plug-in hybrid
Hyundai je motoristickou verejnosťou kritizovaný za to, že po facelifte znížil výkony jednotlivých motorov. Na tomto mieste stojí za to pripomenúť, že ide len o veľmi jemné zníženia výkonov inak rovnakých motorov, ktoré majú zachované krivky dostupnosti krútiaceho momentu v závislosti od otáčok, a tak zákazník v praxi zníženie maximálneho výkonu ani nepostrehne. Navyše, výkon základnej motorizácie 1.6 T-GDi sa navýšil na 118 kW (160 koní).
Počas prvých jázd v Bratislave a okolí sme vyskúšali dve verzie: naftovú 1.6 CRDi MHEV, ktorá sa predáva od cenníkových 38 290 € a výlučne s automatickou prevodovkou, a 1.6 T-GDi HYBRID, ten v cenníku figuruje od 36 790 €. Predajcovia Hyundai momentálne ponúkajú bonus vo výške 1 500 eur, ktorý sme do cenníkovej ceny nezapočítali.
Prejav naftového motora je v rámci možností kultivovaný, avšak pri priamom porovnaní s motorom 1.6 T-GDi citeľne stráca na dobrom dojme. Totiž, aj benzínový motor dokáže zaberať pekne odspodu, prejavuje sa pritom nižšími vibráciami a krajším zvukom. Benzínový motor mal však vyššiu priemernú spotrebu, a to aj napriek tomu, že išlo o hybridný pohon a počas jazdy sme prekvapivo veľa jazdili v elektrickom režime EV.
Produktový špecialista značky počas prezentácie poukazoval na vylepšené odhlučnenie vozidla najmä od podvozka. Počas jázd po cestách rôznej kvality môžeme otvorene hovoriť o miernom zlepšení akustiky a snáď aj samotného komfortu počas jazdy. Najmä vo verzii s naftovým motorom sme pociťovali veľmi príjemné dorazy a lepšiu absorpciu drobných nerovností.
Počas jázd sme vedeli oceniť moderné grafické vypracovanie infotainmentu, účelne vyhotovený head-up displej, ale aj asistenčné systémy, ktoré si Tucson ponecháva z predchádzajúcej verzie. Adaptívny tempomat a udržiavanie v strede jazdného pruhu sú v podaní značky Hyundai veľmi spoľahlivé a výrazne vodiča odbremeňujú od niektorých jeho povinností, naďalej má však zodpovednosť za vozidlo v rukách práve vodič.
Úlohu splnil, modernizácia nahráva predajcom argumenty
Nová verzia SUV Hyundai Tucson nás dokázala osloviť príjemne komfortným podvozkom, kultivovanými pohonmi a užitočnými zmenami v interiéri, ktoré z neho robia zvlášť moderné auto. Nebadať násilnú snahu o minimalizmus, skôr je z každého detailu cítiť dôraz na ergonómiu a praktickosť.
Dodajme, že sme mali možnosť jazdiť na vozidlách s početnými príplatkovými možnosťami, ktoré ich ceny pozdvihli na pomerne vysoké úrovne: benzínový hybrid na 46 450 € a naftový variant na 43 050 €. A pri takýchto hodnotách je už na mieste mať veľmi vysoké nároky a očakávania.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk