TEST Nissan X-Trail e-POWER: Má elektromobil na benzín zmysel? Je to dvojsečná zbraň…

Nissan X-Trail bol pred časom surovým pracovným nástrojom. Dnes je skôr rodinným autom. S pohonom e-POWER navyše disponuje schopnosťami elektromobilu.

V interiéri zaujme hlavne kvalitné dielenské spracovanie či ponuka priestoru.
Nevýhodou môže byť vyššia spotreba hbyridného pohonu.
Vydané  Text: 
David Hecl
Nissan X-Trail e-POWER-31_nahladovka

Otvoriť fotogalériu

Nissan X-Trail je pre mnohých pomyselným znamením poľnohospodárov či lesníkov. Najmä prvá generácia tohto modelu sa do pamätí mnohých, predovšetkým vo vidieckych oblastiach, zapísala svojimi schopnosťami v teréne. Dnes nie je ničím výnimočným ak presne toto auto stretnete na poli počas žatvy či v lese mimo spevnených ciest. To sa však bavíme o úplne prvej generácii tohto modelu, ktorá vyšla v roku 2000. Aktuálne je na trhu už jeho vydanie s poradovým číslom štyri, ktoré mnohé aspekty kedysi obľúbeného SUV s terénnymi vlastnosťami mení. K lepšiemu?

Štvorkolka? Len ako hybrid!

Osobne považujem Nissan X-Trail za akéhosi zakladateľa triedy kompaktných SUV, ktoré sa nestratia ani v ťažšom teréne. Teda považoval som… Nemyslím to teraz v zlom, no súčasný X-Trail nemá s tým pôvodným prakticky nič spoločné. Nissan sa totiž pri jeho vývoji do značnej miery odklonil od pôvodného konceptu, a tak teraz už môžeme X-Trail skôr nazývať zväčšeným Qashqaiom. Veď koniec-koncov o tom hovorí aj technika použitá v útrobách auta.

Presne tak. Obe autá zdieľajú rovnakú platformu a pod kapotou nájdeme veľmi podobnú ponuku motorizácií. Možno miernym paradoxom je, že X-Trail v porovnaní s menším Qashqaiom neponúka benzínový motor v kombinácii s pohonom všetkých kolies. Presne tak. Kedysi robustné SUV je v štvorkolke k dispozícii výhradne s hybridným pohonom, ktorý na obe nápravy pridáva jeden elektromotor.

Nissan odhalil nový JUKE, vracia sa k nápadnému žltému laku a vylepšuje interiér

Správa sa ako elektromobil, no tankujete benzín

Síce som Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE netestoval, no do rúk sa mi dostal zlatý stred z pohľadu motorizácií. Sériový hybrid s výkonom 204 konských síl vo výbave N-CONNECTA za 45 640 eur. Prv než začnete automobilku preklínať za vysokú cenu auta, pozrite si prosím cenníky ostatných výrobcov podobných modelov. Ak totiž nájdete nejaké NOVÉ auto s porovnateľnou výbavou a technikou za výrazne nižšiu cenu, tak vám gratulujem.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Do pozornosti dávam predovšetkým samotný pohon auta. Ako som už totiž uviedol, reč je o sériovom hybridnom ústrojenstve. V reči bežných ľudí to znamená, že o pohon sa vždy stará elektrická jednotka. Spaľovací agregát s objemom 1 497 centimetrov kubických tu slúži na generovanie energie, ktorá je následne ukladaná cez menič napätia buď do batérie s kapacitou len 1,73 kWh, alebo je využívaná priamo na pohon elektromotora. Jednoduchý koncept, ktorý má zopár výhod, ale taktiež aj nevýhod.

Nebojte sa ho

Už v samotnom názve uvádzam mierny oxymoron. Totiž elektromobil na benzín asi nie je elektromobilom a vlastne ani benzínovým autom. Je to taký hybrid. Nissan však koncepciu hybridu nepoňal klasickým spôsobom, ale takpovediac, po svojom. Výsledkom spojenia dvoch odlišných vecí je, že auto vždy reaguje na pedál akcelerátora ako elektromobil. Nemusíte ho však nabíjať a ani so sebou nenosíte zbytočne veľa záťaže, ktorú by za normálnych okolností predstavovala veľká batéria. Zatiaľ je to všetko fajn, však? Áno… Avšak len do momentu, keď sa pozriem na hodnotu dlhodobej spotreby.

Inzercia

Inzercia

Človek by totiž očakával, že hybridný pohon má hlavný benefit nízku spotrebu. No nie je to tak celkom pravda. Po týždňovom teste mi totiž na inak peknom digitálnom prístrojovom štíte svietila nepekná hodnota 7,3-litra na 100 kilometrov. Tak čo je vlastne tá výhoda, pre ktorú by som si mal zakúpiť toto auto? Danú otázku som si pravdupovediac položil aj ja sám. Dlho som nad tým premýšľal. Uvedomujem si, že už to asi nebudú jeho surové offroad schopnosti a taktiež ani ekonomický chod. Možno ani nízka cenovka. Tak prečo sa rozhodnúť pre Nissan X-Trail s týmto pohonom?

Správa sa ako elektromobil

Dlhé premýšľanie viedlo k jednoduchému záveru. Teraz sa možno čiastočne zahrám na diablovho advokáta, no je to pre samotný pohon. On ten hybrid totiž niečo do seba predsa len má. Hlavnú výhodu som už zmienil vyššie. Ňou sú reakcie auta na príkazy z pedála. Elektrické autá sú totiž známe svojim živým charakterom. Nissan sa preto rozhodol zobrať túto dobrú vlastnosť a aplikovať ju do sveta klasických „spaľovákov“. Ďalším benefitom je možnosť rekuperácie. Môže sa to zdať ako bezvýznamný benefit, no využijete to predovšetkým v meste. Základný Nissan X-Trail bez hybridného pohonu totiž atakuje hmotnosť 1 600 kilogramov, pričom mnou testovaný exemplár mal 1 778 kilogramov. Ak by sa teda auto prevádzkovalo v drvivej väčšine času v meste, skôr či neskôr by to bolo cítiť na brzdách.

Avšak funkcia e-PEDAL, ktorú je možné aktivovať na to určeným tlačidlom, dodáva možnosť výraznej rekuperácie a zastavenia len za pomoci elektromotoru. Výhodou je nielen šetrenie bŕzd ako takých, ale taktiež aj ukladanie energie späť do batérie, ktorú následne viete využiť na jazdu. Odmenou za takúto prevádzku je spotreba v meste na úrovni 5,5-litra, čo vzhľadom na rozmery auta nie je vôbec zlé. No a možno posledný benefit je, že všetky výhody elektromobilu si viete užiť aj bez dlhších prestávok na nabíjačke. Jednoducho natankujete za pár minút 55 litrov benzínu a o generovanie elektriny sa už nestaráte. Ak auto využívate na krátke mestské skoky, určite oceníte aj fakt, že za ideálnych podmienok môžete kompletne na elektrinu prejsť 2-3 kilometre. Počas testu som sa k úrovni dvoch kilometrov priblížil hneď viackrát, takže to môžem potvrdiť.

„Nissan X-Trail ponúka omnoho viac“

Nie je to však len o pohone. Nissan X-Trail totiž ponúka omnoho viac. Či už ide o kvalitne spracovaný interiér s pohodlnými sedadlami a dostatkom priestoru, alebo o logický multimediálny systém či dokonca možnosť voľby 7-miestnej karosérie (testovaná verzia túto možnosť nemá), na svoje si príde skutočne široké spektrum zákazníkov. Menšou slabinou môže byť fakt, že testovaný model nemal kvalitnejšie svetlá. Prišlo mi totiž, že priestor pred autom je síce jasne osvetlený, no nie tak, ako by to bolo pri použití lepšej optiky či kvalitnejšej techniky. Za všetko hovoria aj stále hojne zastúpené halogénové žiarovky naprieč jeho osvetlením.

Celkovom ma však Nissan X-Trail nesklamal. Samozrejme, že už nejde o to surové auto, ktoré sa nezľakne ťažkej práce. Rodinnú stránku prevádzky však zvláda na 100%. Za všetko hovorí objem batožinového priestoru až 575 litrov či celkom slušné priestorové pomery na zadných sedadlách. K tomu sa pridáva aj komfortne naladený podvozok s dobrou pevnosťou a tlmiče, ktoré sa nezľaknú ani výraznejších nerovností. Ak mu teda dáte šancu, určite vás svojim spôsobom očarí.

Technické údaje Nissan X-Trail e-POWER 150 kW 2WD N-CONNECTA
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 680 x 1 840 x 1 725 mm
Rázvor  2 705 mm
Prevádzková hmotnosť 1 778 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 245 kg
Objem batožinového priestoru 575/1 443 dm³
Výkon motora 150 kW/ 204 koní
Krútiaci moment 330 Nm
Pohon predný
Prevodovka automatická
Kapacita nádrže 55 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 8,0 s
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Emisie (WLTP) 131 g/km
Spotreba – test 7,3/100 km
Cena – test 45 640 eur

Nissan a Renault odhalili novú generáciu vozidiel pre kuriérov a živnostníkov. Nový Interstar a Master znižujú náklady na dopravu na minimum





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.