Skúsenosti s Kia XCeed

TEST Kia XCeed 1,5 t-GDi 7DCT GT-line: Čo sa skrýva pod zeleným lakom nafúknutého Ceedu?

Týždeň s Kia XCeed GT-line odhalil najsilnejšie stránky auta. Objavil som však aj niektoré slabiny.

Ako funguje nový motor 1,5 T-GDi s automatickou prevodovkou DCT?
Pre koho je auto určené?
Vydané  Text: 
D. Hecl

Otvoriť fotogalériu

Trendy dnešnej doby hovoria jasne. Ak sa pozrieme do ponuky viacerých tradičných výrobcov, zistíme, že klasické malé kombi autá sa nám akosi strácajú. Ich miesto preberajú vozidlá typu crossover, čo je na jednej strane z hľadiska uľahčeného nastupovania super, no na druhej strane, mnoho ľudí stále preferuje veľké prepravné kapacity.

Kia si potreby svojich zákazníkov dobre uvedomuje, a preto sa už dávnejšie rozhodla modelovú rodinu Ceed doplniť nielen o kombi verziu a prémiový ProCeed, ale aj o crossover. A tak vznikla Kia XCeed. Od uvedenia na trhy prešiel modernizáciou. Aký je modernizovaný kórejský crossover a čo skrýva pod svojím zeleným lakom?

Vylepšenia dizajnu aj techniky

Prešiel približne rok od momentu, kedy Kia odhalila modernizovaný model Kia XCeed.

Ten, podobne ako jeho hlavná predloha, model Kia Ceed, priniesol viacero zásadných vylepšení. Niektoré z nich sa dotkli dizajnu, iné zase obľúbenému crossoveru sprístupnili modernejšiu techniku. V

o všeobecnosti však facelift urobil s XCeedu auto pripravené na modernú dobu.

Z hľadiska dizajnu sa tu odohrali skutočne len minimálne zmeny.

Za zmienku stojí napríklad mierne pozmenená grafika predných svetlometov. Jej podpis denného osvetlenia vo mne evokuje pazúre tigra pripraveného na lov. Prepojenosť s dravou šelmou tu pritom nie je len tak. Predná maska chladiča taktiež odkazuje na tohto predátora. Konkrétne tvarom mi pripomína jeho nos.

Dobrou správou je, že po modernizácii dostala Kia XCeed kompletne LED predné svetlá, ktoré by som si výkonom dovolil zaradiť skôr k štandardu, ako k špičke.

Čo sa týka rozloženia svetelného lúča, tam nie je veľa čo vytknúť. Skôr mi vadí, že počas daždivého počasia neosvetľujú danú plochu tak dobre, ako autá konkurencie.

GT-line ako vrchol ponuky

Okrem predných svetiel priniesla modernizácia aj novú grafiku lámp vzadu. Po novom prinášajú charakteristický bodový dizajn, ktorý Kia ukázala už pri predstavení modernizovaného Ceedu.

Za mňa osobne musím povedať, že ide o nekonvenčné riešenie, ktoré sa k autu celkom hodí.

Samozrejmosťou je aj zdvojená dynamická smerovka, ktorá sa tiahne cez celú šírku svetla. Palec hore!

Odhliadnuc od miernych zmien v tvarovaní nárazníkov a viacerých kontrastných doplnkov, je to čo sa týka vizuálnej stránky viac-menej všetko.

Netreba totiž zabúdať, že išlo len o modernizáciu, nie medzigeneračnú výmenu.

Ak by som mal na aute vo verzii GT-line ešte niečo vypichnúť, boli by to určite disky kolies. 18-palcové valce sa na prvý pohľad môžu zdať prehnane veľké, no nie je to tak.

Auto vďaka nim dostáva dynamickejší charakter, čo je vlastne aj cieľom, keďže ide o športovo ladenú výbavu. Samotné kolesá s pneumatikami s rozmermi 235/45 R18 okrem toho prospievajú jazdným vlastnostiam.

Kia XCeed na ceste držala veľmi solídne a nebála sa ani oprieť do rýchlejšieho prejazdu zákrutou.

Taktiež chválim použitie prémiového zimného obutia Continental.

TEST Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24: V jednoduchosti je sila a cena hrá prím

Novinka pod kapotou

Zásadnejšou novinkou akou je dizajn, je nová motorizácia pod kapotou.

Bližším technickým detailom agregátu 1,5 T-GDi s výkonom 117,5 kW a krútiacim momentom 253 Nm som sa venoval v recenzii Kia Ceed.

Počas zmieneného testu som uviedol, že auto mi viac vyhovovalo v kombinácii v manuálnou prevodovkou.

No a tu sa dostávame k vysvetleniu. Tento motor som totiž mohol otestovať ako so 6-stupňovým manuálom, tak aj so 7-stupňovým automatom DCT.

Po týždni s oboma druhmi prevodoviek však môžem povedať, že moje srdce si viac práve získal manuál.

Nie je to preto, že by bola prevodovka DCT zlá, skôr som si akosi nedokázal zvyknúť na jej spojenie s daným motorom. Prevodovka radila hladko a čisto, avšak niekedy motor aj v normálnom režime príliš vytáčala, inokedy zase držala podľa mňa prinízke otáčky. Normálny režim naplno ukázal svoje slabšie softvérové nastavenie predovšetkým na križovatkách a pri kick-downe.

Prijateľná spotreba

V momente, keď auto zastavilo a aktivoval sa systém start/stop po zošliapnutí pedála akcelerátora, trvalo pomerne dlho pokým celý systém na pokyn zareagoval.

Rovnaké správanie som pociťoval aj pri pružnom zrýchlení mimo mesta. V čase keď som sa snažil predbehnúť nákladné auto pred sebou, mi prevodovka v normálnom režime celkom preverila nervy. Pri plnom zošliapnutí pedálu trvalo totiž veľmi dlho pokým skriňa podradila a auto vyšprintovalo vpred.

Chápem, že takéto nastavenie je tu predovšetkým kvôli úspore paliva, no osobne som radšej jazdil v športovom režime. Ten mal síce adekvátnu agilnosť, no na druhú stranu motor často vytáčal.

Chcelo by to režim, ktorý by prepojil filozofiu normálneho nastavenia so športovým nastavením.

Inak musím opäť agregát pochváliť hlavne pre jeho úsporný chod. Po týždni som sa totiž dostal na celkovú spotrebu 7,1 l/100km. Pre porovnanie, s manuálnou prevodovkou v klasickom Ceede som mal presne o liter menej. Rovnako tak aj spotreba v meste, mimo mesta a na diaľnici +/- odpovedala podobnej schéme. V meste som sa dokázal pohybovať za 7,8 litra na 100km, mimo mesta to Kia XCeed zvládla za približne 5,9 a na diaľnici to nebolo viac ako 7. Vzhľadom na automatickú prevodovku a celkovo vyššiu stavbu auta sú rozdiely v spotrebe akceptovateľné.

Kia XCeed je pre každého

Kia sa so svojim modelom XCeed snaží zaujať široké spektrum ľudí. Či už ide o mladé rodiny alebo starších ľudí, vďaka dobre poskladanej cenovej politike, si ju môže dovoliť prakticky každý.

Aj z toho dôvodu je tu možno pre niekoho celkom strohý interiér.

Navyše, celkovo na ňom cítiť už hru času. Jeho dizajn je totiž s nami od roku 2018, kedy bol ukázaný spoločne s modelom Ceed. Avšak je dobré, že Kia sa snažila o implementovanie viacerých moderných riešení.

Napríklad som sa mohol spoliehať na vykresľovanie informácií na digitálnom prístrojovom štíte alebo na podporu centrálneho displeja s dobrou odozvou. Aj keď som povedal, že na interiéri cítiť vek, musím ho, paradoxne možno aj pre jeho vek, pochváliť za hardvérové tlačidlá.

Nimi viem ovládať základné nastavenia klimatizácie či rôznych asistenčných prvkov. Za čo si ale interiér auta určite pochvalu nezaslúži je klavírny lak. Ten bol napríklad na stredovom tuneli, v okolí kľučiek dverí či výduchov klimatizácie.

Toto riešenie by som skritizoval, nech by ho prinieslo akékoľvek auto a Kia XCeed GT-line mi to len potvrdila.

Po týždni používania totiž tieto plochy vyzerali zanedbalo a opotrebovane. Navyše vďaka vysokému lesku na seba nenechali dlho čakať ani rôzne odrazy svetla…

Kľúčové sú jeho prednosti

Celkovo však nemôžem voči Kia XCeed povedať jedno zlé slovo. Jednoduché auto, ktorého cieľom je byť vašim pomocníkom splní všetko čo od neho požadujete. Až na pár múch, ktoré verím, že sa do budúcna zmenia, mu nemám čo vytknúť.

Tretieho do partie rodiny Ceed (alebo skôr štvrtého, ak počítame ProCeed) najlepšie charakterizuje vyšší posed a priestranný interiér. Či už cestujete vpredu alebo vzadu, miesta budete mať dostatok.

Možno menšou limitáciou je objem batožinového priestoru len 426 litrov. Ak vezmem do úvahy, že klasický Ceed má kufor s objemom 395 litrov, tak by to XCeedu moc do karát hrať nemuselo. Avšak jeho prednosti sú úplne inde.

Popri pohodovej jazde na dobre odladenom podvozku, ťaží z ponuky priestoru a uľahčeného nastupovania. A presne to sú oblasti, ktoré sú pre mnohých jeho zákazníkov kľúčové.

Technické údaje Kia XCeed 1,5 T-GDi 7DCT GT-line
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 395 x 1 826 x 1 483 mm
Rázvor  2 650 mm
Prevádzková hmotnosť 1 400 kg
Najväčšia celková hmotnosť 1 870 kg
Objem batožinového priestoru 426/1 378 dm³
Zdvihový objem motora 1 482 cm³
Výkon motora 117,5 kW/ 160 koní pri 5 500 ot./min
Krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min
Pohon predná náprava
Prevodovka 7 st. automat
Kapacita nádrže 50 litrov
Palivo benzín
Zrýchlenie 9,2 s
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Emisie (WLTP) 144 g/km
Spotreba – test 7,1 l/100 km
Cena – test 31 090 eur

 





Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »