TEST Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24: V jednoduchosti je sila a cena hrá prím

Aktuálna generácia Kia Ceed je na trhu už od roku 2018. Za ten čas dostala jednu modernizáciu a pod kapotou sa objavil aj nový motor.

Ako s ním tento hatchback jazdí?
Kia vsadila predovšetkým na jednoduchosť. Ceed MY24 zaujme aj svojou cenou.
Vydané  Text: 

Čo od svojho nového auta očakávate? Chcete, aby bolo spoľahlivé? Chcete jednoduchosť? Nepotrebujete zbytočne veľa elektroniky a asistenčných systémov? Chcete, aby malo nízke prevádzkové náklady? Chcete, aby bola jeho cena pod 25-tisíc eur? Ak ste na predchádzajúce otázky odpovedali 5-krát „ÁNO“, tak potom zbystrite. V nasledujúcich riadkoch vám totiž priblížim model Kia Ceed, ktorý je na trhu už pomerne dlho, no stále dokáže zaujať veľké množstvo zákazníkov.

23 740 eur!

Vo svojej podstate ide o veľmi jednoduchú recenziu. Kia Ceed v testovanej generácii je totiž na trhu už od roku 2018, takže ju všetci veľmi dobre poznáme. Pred dvoma rokmi priniesla jej v poradí už 3. generácia modernizáciu, ktorá sa zamerala na zopár, pre výrobcu, dôležitých častí. Dnes, keď už väčšina konkurencie uviedla alebo čoskoro uvedie novú líniu svojich modelov, Kia prináša obľúbený Ceed s označením MY24 (modelový rok 2024). V recenzii sa ale nezameriam na výpočet rozdielov medzi MY23 a MY24, no skôr na auto ako celok. Jeho silnou stránkou je totiž jeho cena – 23 740 eur s DPH.

Za túto čiastku dostanete aj po rokoch ešte stále dobre vyzerajúce vozidlo. Modernizácia priniesla zopár zaujímavých moderných prvkov, avšak podstata auta zostala zachovaná. Nehľadajte teda žiadne matrix svetlá, žiadne zapustené kľučky či dokonca ani digitálny prístrojový štít. Potešujúcim faktom je dostupnosť širokej ponuky hardvérových tlačidiel, o tom však až neskôr.

KIA odhalila nové SORENTO vo verzii X-PRO. Terénna výbava má zaujať najnáročnejších aj vďaka najvyspelejšej technike

Nový motor

Najskôr sa totiž pozrieme pod kapotu. Tu pracuje nový moderný benzínový agregát 1,5 T-GDi s výkonom 117,5 kW. Ten je spriahnutý s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, čo je pre mňa osobne v prípade tejto motorizácie lepšia voľba. Prečo? To vám priblížim v nasledujúcich týždňoch v recenzii Kia XCeed s rovnakým motorom, ale s automatickou prevodovkou. Spomínaný agregát je evolučným nástupcom starého motoru 1,4 T-GDi, ktorý mal pod kapotou Ceed pred faceliftom.

Inzercia


Pod kapotou pracuje benzínový motor 1,5 T-GDi. Ide o novú generáciu agregátu, ktorého predchodcom bol motor 1,4 T-GDi dodávaný pod kapotou Kia Ceed 3. generácie pred faceliftom.

Samotný motor je niečo viac, než len evolučnou obmenou staršej „jedna-štvorky“. Kia ho ponúka pod kapotou svojho obľúbeného Ceedu hlavne vo verzii bez elektrifikácie. To určite ocenia ľudia hľadajúci jednoduché auto s jednoduchým a spoľahlivým pohonom. Oproti predchodcovi sa tu však udiali viaceré technologické zmeny s cieľom znížiť emisie a urobiť motor efektívnejším. Novinkou je napríklad technológia CVVD (Continual Variable Valve Duration) umožňujúca variabilné otváranie ventilov na základe aktuálnych záťažových podmienok, ktorým je motor vystavený.

Vyšší výkon

Kia taktiež priniesla zlepšenie v oblasti prevencie proti karbonizácii, modifikované turbo s lepším chladením komory výfukových plynov a integrovaný termostat. Nechýba ani variabilná olejovú pumpa regulujúca tlak oleja podľa potreby. Všetky tieto zmeny mali za následok zvýšenie výkonu o takmer 15 kW a zlepšenie krútiaceho momentu o 11 Nm na finálnu hodnotu 253 Nm. Celkovo je tak motor živší, aj keď sa v nízkych otáčkach z času na čas môže javiť ako mierne pridusený. Ideálne spektrum otáčok na základe testu vnímam približne v rozmedzí 2 200 – 3 800. Motor má vtedy najlepší prejav z hľadiska dynamiky. Výhodou agregátu je aj jeho poslušnosť vo vysokých otáčkach, kde dokáže jednak pekne zahrať do výfuku a jednak dopriať vodičovi pomyselnú radosť z jazdy. Treba však rátať s primerane vysokou spotrebou.

Dráhy 6-stupňového manuálu sú relatívne presné. Poskladanie skrine je ideálne na pomery auta. Kúpa manuálnej prevodovky môže byť v spojení s týmto motorom lepšia voľba.

Vďaka manuálu si viete spotrebu kontrolovať o niečo lepšie, ako s automatom. Celkovo sa tak môžete dostať na príjemných 6,1 litra na 100 km. Pri jazde po okreskách si dokonca motor nemusí vypýtať ani 5 litrov. Počas testu som totiž dokázal jazdiť za 4,9. Mesto zvládnete za 6,7 a následne diaľničné tempo bude v okolí hranice 6 litrov na 100 km. A to pri pohľade na dnešné ceny PHM nie je vôbec zlá hodnota. Ak si totiž zoberiete auto s priemernou spotrebou 6,1 litra pri nájazde 15 000 kilometrov za rok, sa dostávame na čiastku 1 436,55 eur (priemerná cena benzínu – 1,57 €/l).

KIA pripravuje náhradu za modely Ceed a Sportage, údajne ich odhalí už tento týždeň. Zatiaľ máme fotku ich siluet

Nenáročné tvary z roku 2018

Auto vás teda finančne nezruinuje. Bude pre vás dobrým služobníkom a odvďačí sa vám adekvátnou ponukou bezpečnostných asistentov. Avšak treba počítať s tým, že na niektorých miestach čas jednoducho cítiť. Reč je najmä o interiéri, ktorý aj napriek snahám výrobcu vnímam trošku zastaralo. Systém infotainmentu je síce novší, ale celkovo usporiadanie palubnej dosky s jej tvarovaním a sparovaním je také, aké by ste od auta z roku 2018 očakávali. Za mňa negatívom je napríklad aj absencia bezdrôtového prepojenia s CarPlay. To však nie je problém Kia Ceed, ale celkovo väčšiny modelov Kia a Hyundai.

Taktiež inak pohodlnému a účelnému interiéru neviem odpustiť značné zastúpenie lesklého klavírneho laku. Takéto prevedenia stredovej konzoly a častí palubnej dosky na mňa pôsobí skutočne nevkusne a hlavne na ňom vidieť všetko od odtlačkov prstov, prachu až po nebezpečné odlesky slnka priamo do očí vodičovi. Verím, že Kia od podobných dizajnových riešení v budúcnosti upustí.

Pochvala za sedadlá

Naopak čo chválim je aj po rokoch vysoká miera komfortu na sedadlách. Auto malo síce v interiéri len klasické, „nešportové“ sedadlá, ich podpora hlavne v oblasti chrbtice bola výborná. Oceňujem aj logické umiestnenie ovládacích prvkov a najmä prítomnosť tradičných tlačidiel.

No a v neposlednom rade nemožno opomenúť ani rodinné aspekty auta. Nakoľko je mi jasné, že mnoho majiteľov si tento typ výbavy zakúpi práve pre rodinné účely, spomeniem nasledovné. Miesta na zadných sedadlách nie je veľa, no nie je to najhoršie. Oceňujem samostatné výduchy klimatizácie pre cestujúcich vzadu a taktiež dobre tvarované sedáky zadnej lavice.

Rodinné aspekty

Podobne je to aj s miestom za zadnými sedadlami. Tu Kia Ceed ponúka objem kufru až 395 litrov. Nie je to najvyššia hodnota, no vďaka dobre tvarovanému priestoru sem bez problémov uložíte veci každodennej potreby. Následne sa pod dvojitým dnom nachádza dojazdová rezerva, čo samotný objem batožinového priestoru umocňuje.

Batožinový priestor má základnú kapacitu 395 litrov. Nie je to veľa, no na auto tejto triedy je to dobrá hodnota.

Kia Ceed stojí za hriech

Čo dodať na záver? Kia Ceed v súčasnej generácii je viac-menej dosluhujúcim autom. V tomto prípade to však nie je myslené negatívne. Ako som sa už viackrát vyjadril, dosluhujúce generácie rôznych modelov totiž väčšinou prinášajú techniku bez zbytočných kostlivcov v skrini. Kia Ceed Sport s motorom 1,5 T-GDi a so 6-stupňovým manuálom je tak ideálne auto pre nenáročného zákazníka. S cenou pod 25-tisíc eur navyše „stojí za hriech“.

Technické údaje Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 315 x 1 800 x 1 447 mm
Rázvor  2 650 mm
Prevádzková hmotnosť 1 330 kg
Najväčšia celková hmotnosť 1 820 kg
Objem batožinového priestoru 395/1 291 dm³
Výkon motora 117,5 kW / 160 koní pri 5 500 ot./min
Krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min
Objem nádrže 50 l
Palivo benzín
Zrýchlenie 8,4 s
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Spotreba – test 6,1 l/100 km
Cena – test 23 740 eur

 

Nové KIA EV3 a EV4: Elektromobily, ktoré zrejme o pár rokov kúpite aj vy




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Autopriemysel

Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli

  • Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.

     Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami. 
  • Spravodajstvo

    Polícia ponúka prácu aj tento rok. Koľko zarobí poriadkový a dopravný policajt či IT expert?

  • Aktuálna ponuka práce v Policajnom zbore je pomerne pestrá, náborová kampaň pokračuje aj v tomto roku.

     Byť policajtom nie je práca pre každého, vyžaduje viac ako iba fyzickú zdatnosť.  Na svoje prídu aj IT špecialisti, hoci ponúkané mzdy možno považovať za nedostatočne konkurencieschopné.
  • Autosalón v Ženeve 2024 naživo

    Všetko o novej Dacii Spring: Najlacnejší elektromobil prešiel výraznými zmenami. Pre firmy má skvelú funkciu navyše

  • Očakávame, že nová Dacia Spring bude aj naďalej veľmi atraktívna pre nákupcov firemných vozových parkov. Zostáva najlacnejším elektromobilom na európskom trhu.

     Prvýkrát ponúka obojsmerné nabíjanie V2L. To môže byť zaujímavé pre firmy, ktoré potrebujú mať počas prepravy tovarov napájanú chladničku alebo iné elektrické spotrebiče. Autorom našich fotografií je Rudolf Banecký.
  • Aktualizované

    Nie je to žart: Boris Kollár bude prevádzkovať a sám šoférovať taxík, už čaká na licenciu. Témy rozhovoru so zákazníkom si určí sám

  • Znie to skoro ako vtip, lenže ním nie je. Bývalý predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozširuje svoje podnikanie o taxislužbu.

     Či už zákazníka zaujíma politika, transplantácia vlasov alebo rodičovské povinnosti, aj tieto témy môžu byť počas jazdy v taxíku prebraté.