Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech (2023)

Test Peugeot 308 GT kombi: Za krásnym dizajnom je dobrá obchodná ponuka a zábavná jazda

Peugeot 308 SW je asi najkrajšie kombi na trhu a zaujme obratnosťou a vôbec dobrými jazdnými vlastnosťami.

Horšie je na tom s ponukou priestoru v interiéri a v cene výbavy GT nám chýbajú niektoré dôležité položky.
Podrobná tabuľka s technickými údajmi Peugeot 308 SW.
Vydané  Text: 

Je nesporné, že aktuálny dizajn Peugeotu 308 patrí k tým najatraktívnejším na trhu – priaznivú kritiku jeho estetiky nájdete azda v každom článku, ktorý sa vozidlu venuje. Aktuálny dizajnový jazyk francúzskej automobilky skutočne lahodí ľudskému oku, avšak to bola typická vlastnosť aj doterajších dizajnových manuálov značky. Peugeot sa skrátka vždy snažil byť už na prvý pohľad emotívny brand, ktorého vozidla na cestách pôsobia skoro luxusne, pritom sú cenovo stále dostupné.

Ak by vás to zaujímalo, tento expresívny dizajn je jedným z prejavov technologického pokroku, ktorého svedkom sme v autopriemysle v uplynulých rokoch. Tak v prvom rade si všimnite tie krásne línie karosérie s veľmi precízne zvládnutými detailmi – moderná strojarina umožňuje robiť veci, ktoré stará škola považuje za technologický zázrak. Skutočne, keď obídete celé auto a budete porovnávať šírku medzery medzi jednotlivými dielmi karosérie, budú pozoruhodne presné. Dvere sa otvárajú s ľahkosťou a celé auto počas jazdy pôsobí tuhým pevným dojmom, čo je takisto dôsledok strojárenského pokroku – ide o mix používaných materiálov pri výrobe karosérie, spojovacích materiálov a podvozka, tlmiacich prvkov a riadenia samotného.

Keď ľudia hovoria o autodizajne, veľmi často tým myslia vzhľad prednej masky a tá je definovaná predovšetkým svetlometmi. Peugeot využíva koncepciu tradičných zakrytých svetlometov s výrazným prvkom v podobe vertikálneho LED pásu, ktorý má evokovať tesáky šelmy. Sú tak typickým estetickým prvkom, že bez nich by sa nový Peugeot 308 nápadne ponášal na Peugeot 508 z modelového ročníka 2019. Plnia však aj účel: počas dňa predstavujú LED pásy denného svietenia, ale sú biele aj po zapnutí stretávacích a diaľkových svetlometov, tvoria tak príznačný svetelný podpis modelu. Navyše sú týchto pásov zakomponované aj smerové svetlá.

Úzke predné svetlomety pod sklom s hranatou vnútornou grafikou sú už výhradne z LED techniky, teda klasické žiarovky už v Peugeote 308 nenájdete. LED sú predné aj zadné svetlá, a to od základnej výbavy Active Pack, ktorá v prípade kombi začína na cene 25.190 €, aktuálne v zľave za 23.190 €.

To je, mimochodom, menej ako cenníková cena verzie hatchback (24.190 €). Vo všeobecnosti je rozdiel medzi hatchbackom a kombi iba 1.000 €, čo je skutočne silný argument v prospech kúpy väčšej verzie -v kombi (SW) dostanete 608 litrový kufor, zatiaľ čo v hatchbacku 412 litrov. A keďže Peugeot vždy cielil na rodine orientovaného zákazníka, ten, vie, že tých takmer 200 litrov navyše nájdete uplatnenie skoro každý deň.

Pokiaľ ide o priestorové pomery v interiéri, tam je skutočne cítiť, že Peugeot 308 SW stojí na podvozku hatchbacku so signifikantným natiahnutím do dĺžky, čo znamená rázvor kolies 2.732 mm (+57 mm), šírku vozidla 1.860 mm a totožné rozmery pre predných aj zadných pasažierov.

Zvonka vyzerá byť Peugeot 308 SW pomerne veľký, má celkovú dĺžku 4.636 mm a solídny rázvor 2.732 mm. Lenže priestorové pomery nie sú práve lídrom segmentu, hlavne vzadu sa môžete cítiť stiesnene. Keď máte deti v autosedačkách, budú vám neustále kopať do predných sedadiel a znečisťovať ich.

Inzercia

Inzercia

Peugeot 308 ako taký nevyniká vnútorným priestorom, čo je cítiť predovšetkým na zadných sedadlách. Ak si ho porovnávate napríklad s Kia Ceed, Hyundai i30 alebo Škoda Scala, ten rozdiel vás možno prekvapí. To výrobca mierne vyvážil tým, že zadným pasažierom dal už od základnej výbavy k dispozícii nastaviteľné výduchy klimatizácie (bez nastavenia teploty) a dva nabíjacie USB konektory, v našej výbave aj stredovú lakťovú opierku s nápojovými držiakmi. Na zadnej strane predných sedadiel sú sieťky a nad dverami madlá pre ľahšie vystupovanie.

Praktický kufor s pridanou hodnotou: 608 litrov, rolovací kryt, háčiky pre zavesenie tašiek, bočné sieťky, pod podlahou miesto na povinnú výbavu, otvor cez stredné sedadlo,, osvetlenie, 12 V zásuvka a pravidelný pôdorys. K tomu automatické otváranie kufrových dverí. Nemáme čo kritizovať.

Vôbec technologická výbava Peugeotu 308 SW patrí k tým hodnotnejším. Základný stupeň výbavy Active Pack obsahuje popri už zmienených LED svetlách s dažďovým senzorom a 2-zónovej klimatizácie so zadnými výduchmi aj bezkľúčový systém štartovania, zadné parkovacie senzory, elektrickú parkovaciu brzdu, automatické núdzové brzdenie, upozornenie na vybočenie z pruhu a sledovanie dopravných značiek, ďalej 16″ zliatinové disky Auckland a vo vo vnútri interiér Peugeot i-Cockpit (na „našom“ aute boli 18″ pre GT).

Niektorí môžu koncepcii i-Cockpit zaznávať, že zmenšuje pracovný priestor vodiča, mne sa ale práve preto páči. Interiér vás ako vodiča doslova obklopí a máte dojem, že ste s autom v intenzívnejšom spojení.  S priemernou postavou a výškou 175 cm som sa vedel usadiť pohodlne, pozdĺžne a výškovo nastaviteľný volant mi v tom značne pomohol. V i-Cockpite nepotrebujete head-up displej, pretože 10″ prístrojový panel je nad volantom. Má príjemnú inverznú grafiku s dostatočne prehľadným vyobrazením všetkého, čo by vodič mohol chcieť, vrátane mapy s navigáciou.

Interiér i-Cockpit je o bezpečnosti a ergonómii. Všetky ovládacie prvky sú v zornom poli vodiča, prístrojový panel je tak vysoko, že nahradí head-up displej. Stredový tunel je široký a robustný, lakťová opierka sa však posúvať nedá. Tie žlté akcenty prešívania sú typické pre stupeň výbavy GT.

V stupni výbavy GT dostanete 3D prístrojový panel, čo je z technického hľadiska naozaj kuriózne riešenie: ide v skutočnosti o dva displeje, pričom ten bližšie k vám je priehľadný. Jeho schopnosti vyzerajú byť plnohodnotné, teda zobrazuje farebnú animovanú grafiku, zatiaľ čo spodný displej (ten ďalej od vás) je vzdialený zopár centimetrov a ide o klasický LCD panel. V praxi to vyzerá tak, že niektoré prvky sú zobrazené bližšie k vám, čo má mať prínos pre prehľadnosť. Pre porovnanie, napríklad displeje v Mercedese Triedy S sú stereoskopické, teda o tvorbu 3D efektu sa stará jediný displej a využíva úplne iný princíp ako Peugeot.

Na fotografii nevidno 3D efekt, ale je tam. 3D zobrazenie je naozaj pútavé a krásne aj vďaka vysokému rozlíšeniu oboch displejov, či ale skutočne prospieva prehľadnosti a bezpečnosti, to hodnotiť nebudeme. V každom prípade ide o fajn riešenie, ktoré zvyšuje atraktivitu vozidla.

Aj stredový displej má uhlopriečku 10 palcov a hoci má naozaj vyváženú estetiku, ktorú veľmi vhodne dopĺňa vyhradený ovládací panel i-Toggles, miestami môže infotainment pôsobiť neprehľadne. Čo naopak oceňujem, že zvýšenie rýchlosti reakcií v porovnaní s tým, čo Peugeot dával do áut predtým. Reakcie na vyvolanie funkcií sú preto rýchle, fakticky okamžité, čo v podstatnej miere prispieva k bezpečnosti počas jazdy.

Veľkou pochvalou pre Peugeot je podpora bezdrôtového spojenia Android Auto a Apple CarPlay. Stačí mobil položiť na bezdrôtovú nabíjačku a celý prenos prebieha aj bez kábla. Škoda, že nie je chladená, mobil tak sa po niekoľkých minútach prehrieva.

Stredový displej „Edge“ s 10″ uhlopriečkou a druhým displejom s tlačidlami i-Toggles. Môžete ich nastaviť podľa vlastného výberu a považujeme ich za užitočné. Možno len príliš veľké a náchylné na znečistenie, čo je však aj vlastnosť hlavného displeja.

Dodajme, že nami testovaný Peugeot 308 SW sme mali vo výbave GT, čo je v súčasnosti najvyšší výbavový stupeň pre tento model. Predáva sa od 33.090 €, pričom aktuálne ponuka predajcov zohľadňuje zľavu, po ktorej uplatnení  308 SW GT 1.2 PureTech stojí 30.590 €. Áno, ešte pred zopár rokmi by to bolo celkom dosť, lenže dnes je iná doba, autá sú drahé. Peugeot aj tieto reálie vhodne vyvažuje výbavou, ktorú ponúka. Vyššie sme zmienili to, čo dostanete už v základnej výbave, no stupeň GT zahŕňa aj nasledovné hodnotné položky:

  • vylepšené predné svetlomety Peugeot Full LED Matrix Technology;
  • 18″ zliatinové disky KAMAKURA;
  • pozdĺžne strešné nosiče s čiernej farbe;
  • kožený volant s chrómovými prvkami a logom GT;
  • 3D digitálny prístrojový panel QUARTZ + Smart Multidrive – nastavenie svetelnej atmosféry + výber z 8 farieb Ambientného osvetlenia interiéru;
  • Driver Sport Pack – nastavenie osvetlenia, reakcie plynového pedálu, automatickej prevodovky a syntetická úprava zvuku motora;
  • tmavé ALCANTARA čalúnenie FRAXX KNIT (kombinácia s látkou + syntetickou kožou) + chrómový dekor palubnej dosky;
  • exkluzívne čierne obloženie strechy + textilné koberčeky, hliníkové pedále a prahy dverí.

Z výbavy Allure sa ešte do GT prenáša aj:

  • 3D navigácia a stredový displej s panelom i-Toggles;
  • predné parkovacie senzory a cúvacia kamera;
  • Pack Confort – výklopná opierka rúk vzadu s otvorom na lyže, modularita 40/20/40;
  • Adaptívny tempomat s funkciou 30 (BVM) / Stop & Go (EAT)
  • Bezkľúčový systém odomykania a štartovania vozidla s Proximity senzorom
  • Pokročilý systém sledovania mŕtveho uhla, upozornenie na premávku za vozidlom a Pack Safety Plus: Active Safety Brake Radar.

Kritiku si ale Peugeot zaslúži za to, že ani v najvyššej výbave nie je v cene aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu či vyhrievanie sedadiel. Ak chcete mať vyhrievané predné sedadlá, bude to za voliteľných 250 €. Za Lane Positioning System si musíte doplatiť 250 € v rámci paketu Pack Drive Assist Plus. A za doplatok 990 € dostanete Pack Drive Assist 2.0 + VisioPack 360°, v ktorom za 990 € dostanete adaptívny tempomat Stop & Go, udržiavanie v pruhu, 360° kamerový systém, poloautomatickú zmenu jazdného pruhu a motorizované ovládanie kufra.

Takto vyzerá kamerový systém VisioPack 360°. Podľa nášho názoru stojí za kúpu, pretože poskytuje výborný výhľad na okolie vozidla, sú s ním spojené aj predné parkovacie senzory a kvalita kamier je mierne nadštandardná.

Jazdné výkony

Peugeot 308 SW sme testovali vo verzii s motorom 1.2 PureTech, čo je benzínový trojvalec s max. výkonom 96 kW (130 koní), silou 230 Nm pri 1.750 ot./min vo verzii s automatickou 8-stupňovou prevodovkou. Tieto hodnoty možno zvlášť neoslovia, ale v realite je takýto motor dostatočne silný aj výkonný na to, aby si poradil s každodennými výzvami.

Automatická prevodovka pracuje vskutku kultivovane a predvídateľne, v štandardnom jazdnom režime udržiava motor v úspornom spektre, ale je schopná v momente podradiť, ak od auta žiadate prudkú akceleráciu. Z nuly na rýchlosť 100 km/h to autu trvá 9,7 sekundy, čo je pomerne dosť, ale dôležitejší je pocit z pružnosti pohonu. A ten je dobrý, pretože pri výjazde na diaľnicu viete z 50 km/h na 130 km/h vyštartovať nielen prudko, ale motor dokáže udržať dych až do diaľničnej rýchlosti.

Vďaka dobrému zladeniu motora 1.2 PureTech s automatickou prevodovkou umožňuje Peugeot 308 SW aj takú jazdu, ktorú možno označiť za zábavnú. Má malý volant, pedále s ideálnym zdvihom, v prípade záujmu môžete prevodové stupne radiť aj manuálne páčkami za volantom a fakt, že má vzadu „skriňu“, nemá nepriaznivý vplyv na dynamiku alebo obratnosť.

Šoférovať toto auto je zábava. Nepochybne to bolo jedným z cieľov automobilky, keď mu dopriala kompaktný športový volant, ergonomické sedadlá a športový režim, ktorý citeľne zmení naladenie motora a prevodovky. Adaptívny podvozok však nečakajte, takisto ani výrazné zmeny v riadení.

Vskutku ma bavilo s týmto autom jazdiť dynamicky a ofenzívne, najmä v športovom jazdnom režime, kedy sa riadiaca jednotka nebojí pustiť motor aj do vyšších otáčok a v interiéri znie doplnková zvuková kulisa motora. Podvozok je primerane komunikatívny, riadenie strmé tak akurát, aby ste nadobudli dojem, že ostatné hatchbacky a malé kombi sú akési nemotorné, ťažkopádne. Taký dojem som mal po prestúpení do Hyundai i30 1.0 T-GDi a mohol za to jednak trochu voľnejší interiér, tak volant, ktorý sa mi zrazu zdal obrovský a príliš tenký.

TIP: Ak vám záleží na komforte, pre Peugeot 308 SW je dostupná aj masážna funkcia predných sedadiel s ergonomickým certifikátom od AGR za 1.300 €.

Spotreba kombi s 1.2 PureTech

Testovaný automobil za uplynulých 2128 km pri priemernej rýchlosti 48 -50 km/h vypočítal priemernú spotrebu na úrovni 6,7 l/100 km, čo nie je najmenej, ale považujeme to za celkom dobrý výsledok. Fakticky rovnaké hodnoty dosahujeme aj pri testoch konkurenčných automobilov s ekvivalentnou motorizáciou.

Dobrou správou ale je, že Peugeot 308 SW vám v tejto verzii skutočne ponúkne aj možnosť jazdiť veľmi ekonomicky. Na našej štandardnej 20 km dlhej trase pozostávajúcej z diaľnice, okresky a mesta sme pri dôraze na ekonomickú jazdu dosiahli už 5,3 l/100 km. Štartovali sme za dobrých teplotných podmienok, jazdili preto bez klimatizácie, striktne dodržiavali dopravné predpisy a vôbec jazdili rozvážne – aspoň za nás ide teda o skôr skreslený výsledok, ktorý v praxi zrejme dosahovať nebudete.

Zhrnutie

Peugeot 308 SW nás dokázal zaujať svojimi dobrými vlastnosťami, ako sú jazdné vlastnosti, vyspelá technika na palube a, samozrejme dizajnom.

Má však aj zopár nedostatkov, s ktorými je potrebné počítať: priestorovo slabší interiér a potrebu doplatiť si za niektoré funkcie aj pri kúpe najvyššieho stupňa výbavy.

Peugeot 308 SW je presne o tisíc eur drahší ako hatchback a ponúka veľkú pridanú hodnotu, preto vám odporúčame preferovať práve kombi. Cena začína už na akciových  23.190 € za verziu s rovnakým motorom, ale manuálnou prevodovkou, nami testovaná motorizácia a výbava GT začína už na akciových 30.290 €.

V predaji je aj verzia plug-in hybrid 308 1.6 Hybrid 180k e-EAT8 od 44.990 € (cenníkových 47.590 €), ktorý sme už otestovali tiež a jeho recenziu vám prinesieme v decembri.

Fotogaléria k testu Peugeot 308 SW 1.2 PureTech (2023)

Tabuľka: Technické údaje Peugeot 308 SW 1.2 PureTech
Pohon a podvozok
  • radový trojvalcový benzínový motor s preplňovaním
  • 1.2 PureTech EURO 6 1199 cm3
  • max. výkon 96 kW / 130 koní pri 5.500 ot./min.
  • max. krútiaci moment 230 Nm pri 1.750 ot./minň
  • prevodovka 8° automatická s manuálnym preraďovaním
  • pohon predných kolies
  • predná náprava MacPherson, zadná náprava polozávislá, pružinová
  • brzdy kotúčové, vpredu ventilované
  • zapísané pneu 205/55 R16, 225/45 R17, 225/40 R18
Rozmery, hmotnosti
  • dĺžka 4636 mm
  • šírka vpredu so sklopenými zrkadlami 1860 mm
  • šírka vpredu s vyklopenými zrkadlami 2062 mm
  • šírka vzadu 1854 mm
  • výška 1700 mm aj so strešnými lyžinami
  • výška 2052 mm s otvorenými kufrovými dverami
  • rázvor 2732 mm
  • predný previs 904 mm
  • zadný previs 1000 mm
  • svetlá výška 130 mm
  • priemer otáčania 10,3 m
  • predný rozchod kolies 1559 mm
  • zadný rozchod kolies 1554 mm
  • objem batožinového priestoru 608 litrov
  • výška nakladacej hrany 614 mm
  • prevádzková hmotnosť 1 420 kg
  • najväčšia celková hmotnosť 1 860 kg
  • hmotnosť prívesu 1200 kg brzdený, 750 kg nebrzdený
  • celková hmotnosť jazdnej súpravy 3 060 kg
  • max. hmotnosť na prednú nápravu 1200 kg
  • max. hmotnosť na zadnú nápravu 1200 kg
Jazdné výkon
  • max. rýchlosť 210 km/h
  • akcelerácia 0-100 km/h: 9,9 s
Spotreba a emisie
  • WLTP – Kombinovaná premávka 5,7 – 5,9 l/100 km
  • WLTP – Emisie CO2  129 – 133 g CO2/km
  • WLTP – Nízka rýchlosť 7,2 – 7,5 l/100 km
  • WLTP – Stredná rýchlosť 5,8 – 6,0 l/100 km
  • WLTP – Vysoká rýchlosť 4,9 – 5,1 l/100 km
  • WLTP – Extra vysoká rýchlosť 5,8 – 5,9 l/100 km
  • Priemerná spotreba počas testu: 6,7 l/100 km
  • objem palivovej nádrže 52 litrov

 





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.