TEST: Subaru Solterra v teréne, aký by väčšina áut nemala šancu zvládnuť. Elektrické 4×4 funguje, pomáha si technickými vychytávkami

Prechod značky Subaru na elektrický pohon nemusí nutne obnášať aj stratu pôvodného charakteru.

Alebo inak: ak áno, nemusí to byť zmena k horšiemu.
Vydané  Text: 

Stojíme pred vozidlami značky Subaru, jedným z nich je aj dlho očakávané SUV Solterra, ktoré má základ v Toyote Bz4x.

Vraj to už nie je pravé Subaru, hovorí jeden z prítomných, ktorý má, paradoxne, blízko k značke. Vraj sa s tým elektrickým pohonom stráca niečo celkom typické pre automobilku.

Nie je to celkom pravda. Model Solterra má síce vzhľad Toyoty, obnáša však pohon, ktorý vyladilo práve Subaru a doviedlo ho do podoby, ktorá je s klasickým jednomotorovým 4×4 podstatne schopnejšia. Dva motory, každý na jednej náprave, umožňuje divy, ak softvéroví inžinieri dôsledne spolupracujú s ľuďmi testujúcimi terénne jazdné vlastnosti. Jednou z výhod je napríklad úplne vynechanie mechanických prenosov sily medzi prednou a zadnou nápravou, ktoré podliehajú fyzikálnym obmedzeniam materiálov, ako aj samotnej únave materiálu.

Tu sú namiesto mechanických spojovacích prvkov káble, cez ktoré prúdia elektróny rýchlosťou svetla. Elektrický prúd prichádza priamo z trakčného akumulátora, avšak je riadený komplikovaným počítačom, ktorý prostredníctvom početných senzorov a vopred definovaných patternov prispôsobuje účinok hnacej sily podľa potreby – a tá sa mení niekoľkokrát za sekundu.

Áno, toto je zmena, ktorú Subaru musí podstúpiť bez ohľadu na to, či je to v tejto chvíli žiadúce, žiadané. Za pár rokov bude, keďže sa elektrický pohon stane štandard aj v tereniakoch.

Keď sme sa v Solterre vydali na terénny okruh v Šenkviciach, elektromobil nás prekvapoval. Nešlo však vždy len o senzácie. Interiér napríklad špeciálne nenadchne – je to stále normálne auto, v ktorom sa budete cítiť doma, nebadať tu snahu o umelé zvyšovanie hodnoty imitovaním luxusu. Využitie displejov nachádza uplatnenie v praxi, napríklad sa využíva na veľkorysé zobrazenie okolia vozidla prostredníctvom kamier, vrátane úžasného pohľadu pod vozidlo – nazvime to efekt priehľadnej kapoty, ako podobnú funkciu volajú v Mercedese (skúšali sme v modeli GLC). V tomto prípade ide skôr o efekt priehľadného auta aj s vizualizáciou natočenia kolies.

Efekt priehľadnej kapoty Solterra rozšírila na efekt priehľadného vozidla. Priestor pod vozidlom nie je obrazom v reálnom čase, využíva sa posun záberu kamier v čase.

Nevidíte kvôli stúpaniu cez kapotu na cestu? So Solterrou žiadny problém, prednou kamerou vám to ukáže.

To, čo nadchne, je podvozok a schopnosť pohonu v zlomku sekundy reagovať na aktuálnu situáciu. Zdá sa, že odhaliť limity pohonu je na suchom povrchu nemožné, pretože aj keď sa snažíte dať mu zabrať, on tieto výzvy akceptuje a zvládne s ľahkosťou. Vlastne sa auto vôbec neprieči a nebráni ničomu, čomu ho podrobíte, jedine ak dôraznými akustickými signálmi informuje o blízkych prekážkach. Stúpanie do strmého kopca po štrku, zjazd po celkom sypkej zemine alebo náklony, ktoré aj skúsenému vodičovi už naháňajú strach, to všetko je pre Solterru hračka.

Zvlášť je potrebné vyzdvihnúť kvality podvozka v otázke komfortu. Samozrejme, že náklon v akejkoľvek osi dvíha pasažierom adrenalín, lenže v eliminácii drobných nerovnosti pri plynulej jazde automobil vyniká. Nie je od veci porovnať niektoré jazdné vlastnosti tohto SUV s limuzínami, najmä pokiaľ ide o dojem stability, tlmenia dorazov a hladkej akcelerácie a mäkkého brzdenia. A toho priestoru na nohy na zadných sedadlách, to je paráda.

X-MODE a jazdné režimy

Tak ako iné SUV značky Subaru, aj Solterra má vo výbave systém ovládania pohonu všetkých kolies X-MODE, prinášajúci ešte väčší pocit istoty na nespevnených cestách, kam sa môže vydať vďaka svetlej výške 210 mm. Na výber sú dva jazdné off-road režimy Sneh/ Prach a Hlboký sneh/ Blato. Tieto schopnosti teraz rozširuje nová funkcia Grip Control, ktorá umožňuje jazdiť konštantnou rýchlosťou, pričom stabilizuje vozidlo na nerovných cestách. Ovláda sa prepínačom na stredovej konzole, ktorým sa nastavuje rýchlosť jazdy v piatich úrovniach približne od 2 do 10 km/h.

K dispozícii sú aj tri cestné jazdné režimy ECO, NORMAL a POWER, ktoré umožňujú meniť výkonové charakteristiky a reakciu na stlačenie plynového pedála. Páčkami pod volantom si vodič môže vybrať zo štyroch úrovní rekuperačného brzdenia a ovládať tak úroveň spomaľovania.

Vysokokapacitný lítiovo-iónový akumulátor obsahujúci 96 článkov má kapacitu 71,4 kWh. Pri rýchlom nabíjaní jednosmerným prúdom s výkonom 150 kW sa nabije na 80 % kapacity za 30 minút. Systém vyhrievania akumulátora zabezpečí krátke časy nabíjania a stabilný výkon aj v zime, pričom metodikou WLTP nameraný dojazd pri plnom nabití je 465 km (verzia Style), resp. 414 km (verzia Premium).

 

Outback, Forester a XV

Spoločne s modelom Solterra nám na rovnakej off-road okruhu výrobca predviedol aj schopnosti modelov Outback, Forester a XV. To sú predstavitelia toho tradičného, čo vytvára charakter značky. Uznanie terénnych schopností od nás rozhodne majú a nenachádzame nedostatky, na ktoré by sa oplatilo poukázať. Snáď len, že ten hluk motora je po Solterre dosť nápadný. Rovnako vozidlá pôsobia o niečo tvrdšie, robustnejšie. To však ako dôvod na odmietnutie kúpy neobstojí, pretože pre mnohých sú práve toto jedny z kľúčových prejavov pravého off-roadu – taký ten autentický dojem živého mechanizmu.

Naša prvá slovenská skúsenosť s modelom Solterra v nás zanechala pozitívne dojmy a odniesli sme si poznatok, že Subaru môže pokojne existovať a fascinovať aj v ére elektromobility. Samozrejme, že sa niečo stratí, no oplatí sa sústrediť na to, aké nové výhody zmeny prinesú.

 

Slovenské ceny nových Subaru

Subaru Solterra zatiaľ pre slovenský trh nemá stanovené ceny. V susednom Česku je cena stanovená na 1,58 milióna českých korún, čo je pri aktuálnom kurze 66 441 €. Solterra bude u nás v ponuke v dvoch verziách výbavy, Style a Premium.

Subaru Outback v cenníku figuruje od 41 250 € s DPH za verziu 2.5i CVT Style, pričom v predaji sú štyri stupne výbavy: popri Style aj Touring, Adventure a Premium za 48 500 €.

Subaru Forester v motorizácii e-Boxer 2.0i-MHEV kúpite od 37 490 €, pričom na výber sú stupne výbavy Pure, Style X-TRA, Sport Edition, Premium  a Black Edition za 46 990 €.

Subaru XV dnes v cenníku figuruje za 27 590 € za verziu 1.6 CVT Style, tento model však ponúka aj motorizáciu e-Boxer 2.0i-S ES MHEV s cenou od 33 390 €. Najvyššia výbava PREMIUM e-Boxer vychádza na 37 390 €.

Napokon tu máme model, ktorý nie je off-roadom – Impreza. Subaru Impreza v cenníku figuruje s cenou od 24 190 € vo verzii 1.6 CVT Pure, pričom v predaji je aj variant e-Boxer A 2.0 MHEV s cenou od 31 690 €.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.