TEST: Nissan Townstar prekvapuje civilizovanosťou. Akú má spotrebu s benzínovým štvorvalcom pod kapotou?

Osobné dodávky sa v posledných rokoch stávajú čoraz populárnejšou voľbou početných rodín. Nissan prichádza v tomto segmente na trh s ďalším klonom populárneho Renaultu Kangoo, avšak len s jediným benzínovým motorom v ponuke. Má malý štvorvalec vo veľkom rodinnom aute zmysel?

Základ od 25 490 €, v testovanej výbave od 26 990 €.
Vydané  Text: 

Nebudeme zbytočne chodiť okolo horúcej kaše. Podobne ako v prípade iných koncernov, aj francúzsko-japonská aliancia sa rozhodla vyrábať jeden druh dodávky vo viacerých príchutiach. Auto, ktoré vám dnes v teste predstavíme ako Nissan Townstar, môžete na cestách stretnúť aj pod názvom Renault Kangoo či Mercedes-Benz Triedy T. Každé z nich stojí na rovnakej platforme, zdieľa ponuku motorizácií či prevodoviek. Samozrejme, v tejto chvíli už zástupcovia Mercedesu nepochybne vyťahujú svoj služobný telefón a chystajú sa mi napísať zopár viet o tom, ako bol práve ich model doladený v Nemecku a nie je vhodné ho porovnávať s Nissanom ani Renaultom. To je čiastočne pravda, Citan a Trieda T ponúkajú viac nemeckej techniky a líšia sa tiež palubnou doskou. Dokonca nám bolo povedané, že inžinieri Mercedesu si ich dodávku prispôsobili aj po jazdnej stránke a zmenili napríklad charakter prevodovky.

Renault s Nissanom sú však po technickej stránke jednovaječné dvojčatá, pričom k hlavným odlišnostiam patrí jedine iná predná maska. O niečo zaujímavejší je pohľad do cenníka, kde Nissan ponúka len jedinú motorizáciu v podobe štvorvalcového benzínového motora 1.3 DIG-T s výkonom 96 kW (130 k) v kombinácii s manuálnou prevodovkou. Pomerne priamočiaro pôsobia aj výbavové stupne – na výber sú len dve, a to Acenta a Tekna. Ako zákazník tak môžete špekulovať jedine nad výberom tej správnej metalízy a dizajnového balíka v hodnote 1 000 €, ktorý pridáva krajšie disky, tmavšie sklá vzadu a praktický strešný nosič.

 

VKUSNÝ INTERIÉR

Osobné dodávky sa čoraz viac približujú k bežným osobným autám aj kvalitou vypracovania interiéru. Napriek použitiu výhradne tvrdých plastov, palubná doska má elegantný vzhľad s horizontálnym rozložením prístrojov. Interiér na šírku ozvláštňuje matná plastová lišta s hliníkovým vzorom. Panel klimatizácie, dotykový displej s radom ovládačov, radiacu páku či volant spoznávame z iných koncernových modelov Renaultu alebo Nissanu a dodávajú interiéru šmrnc.

To isté môžeme povedať aj o sedadlách, ktoré sú na pohľad prakticky totožné s tými z modelov Clio či Captur. Rozhodne nepôsobia lacným dojmom a sú pohodlné aj pri dlhších cestách, zároveň ich odolnosť zvyšuje praktický koženkový poťah. Som rád, že Nissan nešetril na výplni dverí ani lakťových opierkach, tie sú dostatočne mäkké a pohodlné.

Druhý rad sedadiel poskytuje typicky vzpriamené sedenie s množstvom miesta pre cestujúcich. Rodičov poteší možnosť upevnenia až troch detských sedačiek vedľa seba, z toho dve môžu využiť záchytný systém ISOFIX na krajných miestach. Z pohľadu variability mi však chýbala možnosť posúvania alebo vyberania zadnej lavice, v prípade Nissanu Townstar ju môžete jedine sklápať. Napriek tomu vzniká po zložení druhého radu priestor s objemom až 2 800 litrov, pričom v základnom usporiadaní máte k dispozícii stále veľmi slušných 775 litrov. Čerešničkou na torte by bolo sklápateľné sedadlo spolujazdca pre tých, ktorí chcú v aute prevážať skutočne dlhé predmety. Nissan Townstar však touto funkciou nedisponuje.

Inzercia

Inzercia

KULTIVOVANÝ

Nissan je postavený na aliančnej platforme CMF-CD a ako už bolo spomenuté na začiatku, pri modeli Townstar nemáte na výber inú motorizáciu než dobre známy štvorvalec od Renaultu s priamym vstrekovaním paliva, ktorý spolupracuje len so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Tá výkon posiela, prirodzene, na predné kolesá.

Agregát dosahuje maximálny výkon 96 kW pri 4 500 ot./min. a maximálny krútiaci moment 240 Nm od 1 600 ot/min. Z pokoja na 100 km/h sa Townstar rozbehne za 11,8 sekundy a ručička rýchlomera sa zastaví pri 183 km/h.

Inzercia

Pohľad na (v podstate dosť priemerné) technické údaje však nehovorí celú pravdu o tom, ako pôsobí Nissan Townstar za volantom. Podobne ako Kangoo a Trieda T dokáže prekvapiť komfortným jazdným prejavom, pocitovo tuhou karosériou aj akustickou pohodou na palube. Napriek tomu, že geneticky má bližšie k úžitkovým modelom, nenaložená zadná časť zvláda prechádzať cez nerovnosti bez zbytočného odskakovania. Zároveň v aute nič netrieska, vďaka čomu nemáte pocit, že jazdíte osobnú dodávku. Pochvalu si zaslúži aj príjemne odstupňovaná prevodovka s presnými dráhami v kombinácii so príjemným štvorvalcom. Ten svojim výkonom, ako naznačuje hodnota zrýchlenia, príliš neohromí. Nie je však natoľko slabý, aby ste sa museli báť o bezpečnosť a v prázdnom stave si Townstar poradí aj s predbiehaním na okreskách. Po naložení mu však v niektorých momentoch môže dochádzať dych. Rozhodne však nejde o nič tragické a aj s rodinou na palube zvládne Townstar pohodlne diaľničné tempo bez akéhokoľvek zaváhania.

Pri kombinácii rozmernej karosérie s relatívne malým benzínovým motorom vás bude nepochybne zaujímať spotreba. Tá sa v kombinovanej prevádzke so stredne naloženým autom pohybovala na úrovni 7,3 l/100 km. Pochopiteľne, diaľnica a väčší odpor vzduchu túto hodnotu dokážu posunúť aj vyššie.

VERDIKT

Nissanu Townstar v zásade nie je čo vytknúť. Vodiča v žiadnom smere nijak neohromí, ale na druhej strane všetky rozumné požiadavky týkajúce sa priestrannosti, ergonómie, spotreby paliva a rozumnej dynamiky bez reptania splní. Navyše vyzerá k svetu a za volantom rozhodne nemáte pocit, že šoférujete dodávku. Takže ako rodinné auto, prečo nie?

Nissan Townstar 1.3 DIG-T 130 2WD 6MT TEKNA

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 333 cm3
  • Výkon 96 kW (130 k)
  • Krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prev., pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Batožinový priestor 775/2 800 dm³
  • Rozmery: 4 486 × 1 860 × 1 793 mm, rázvor 2 716 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 475/2 062 kg, objem nádrže 54 l.
  • Najvyššia rýchlosť 183 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,8 s
  • Spotreba (WLTP) 6,6 – 7,7 l/100 km
  • Emisie CO2 116 – 150 g/km
  • Cena 25 490/26 990 €




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!


ODPORÚČANÉ