TEST SEAT Ateca FR 2.0 TSI 140kW: Ceny, jazdné vlastnosti a spotreba športovo ladeného SUV

SEAT Ateca zaujme svojou všestrannosťou a solídnym interiérom aj bez excentrického imidžu.

Na Slovensku sa Ateca predáva od 21 440 €, ako FR od 29 190 €.
Vydané  Text: 

SEAT Ateca FR je športovo ladená verzia kompaktného SUV, ktorá si stále zachováva civilný imidž aj vskutku komfortný, hoci štipkou tvrdosti a akustiky okorenený jazdný prejav.

Na Slovensku sa model Ateca predáva od 21 440 €, pričom výbavový stupeň FR je k dispozícii od 29 190 €. To znamená, že za relatívne malý doplatok zákazník získava signifikantnú hodnotu navyše v podobe viditeľne krajšieho a lepšie vybaveného auta, z ktorého srší emotívny španielsky dizajn.

My sme testovali ešte verziu 2.0 TSI s max. výkonom 140 kW a pohonom všetkých kolies 4Drive, ktorú dnes v cenníku ani konfigurátore značky SEAT nenájdete. Súčasná ponuka pozostáva z benzínových a naftových motorov, pritom na výber je z výkonnostného spektra 81 až 110 kW, teda 110 – 150 koní. Ak chcete viac, musíte siahnuť po CUPRA Ateca. Pri SEAT Ateca má zákazník na výber konfigurácie s manuálnou šesťstupňovou alebo automatickou prevodovkou DSG7 – to je tá preslávená dvojspojková prevodovka s mimoriadnou všestrannosťou od koncernu Volkswagen, ktorá do kompaktného športovo ladeného SUV perfektne zapasovala tiež.

Ak si dnes chcete zadovážiť model Ateca vo verzii s pohonom 4×4, máte stále na výber konfiguráciu 2,0 TDI 150 4Drive automat, ktorá je v slovenskom predaji od cenníkových 34 840 € vo výbave Style, 36 590 € vo výbave Xperience a 36 710 € vo výbave FR.

Momentálne má SEAT na Slovensku spustenú kampaň Ateca Family, takže štandardné cenníkové výbavy boli upravené a vyššie spomenutú konfiguráciu 2,0 TDI 150 4Drive automat môžete mať vo výbave Style Family už od 33 670 €, respektíve od 37 230 € vo výbave FR. To je úspora 1170 a 520 €, čo už stojí za pozornosť.

Inzercia

Inzercia

Prečo si vybrať stupeň výbavy FR alebo FR Family?

Aktuálna Ateca sa relatívne nedávno dočkala modernizácie, preto vyzerá vskutku pôsobivo, hoci v skutočnosti generačne patrí k tomu staršiemu, čo sa práve v sortimente SEATu nachádza. Otvorene sa hovorí o konci životného cyklu tohto modelu, čo ale tiež neznižuje jeho atraktivitu.

Ak by ste hľadali racionálne dôvody, prečo si vybrať práve stupeň výbavy FR, vedzte, že ide o ekonomicky zmyslupné rozhodnutie. Za pomerne malé peniaze navyše získate automobil v plnej výbave, čo v prípade modelu Ateca znamená naozaj veľa. Plná bezpečnostná výbava, SEAT Drive profile (nastavenie riadenia, odozvy plynového pedálu, prevodovky DSG), bezkľúčový prístup Full KESSY, všetky svetlá vo FULL LED technológii, tempomat, športové predné sedadlá a interiér v dizajne FR (poťahy látka/Dinamica s červeným šitím), 2-zónová automatická klimatizácia Climatronic s výduchmi aj vzadu, výklopné stredné zadné sedadlo, zadné parkovacie senzory, 18-palcové disky, 8,25″ dotykový displej infotainmentu aj s navigáciou a online službami.

Ak sa ale rozhodnete pre niektorý z modelov kampane Family, potom vo výbave FR Family dostanete aj zadnú parkovaciu kameru, parkovací asistent so senzormi vpredu aj vzadu, adaptívny tempomat či svetelný a dažďový senzor, 9,2″ displej a navigačný systém Plus.

Naše skúsenosti so SEAT Ateca FR

Týždeň aktívneho života so SEAT Ateca FR nám odhalil niekoľko poznatkov, s ktorými sa s vami radi podelíme. V prvom rade nás oslovil spôsob, akým sa auto ovláda – pri nastupovaní nemusíte vyberať kľúč z vrecka, technológia Full KESSY sa postará o odomykanie, zamykanie aj štartovanie bez kľúča.

Privíta vás uhladený interiér vyššieho štandardu, v ktorom síce dominujú plastové plochy, nemáme však problém s ich povrchovou úpravou, keďže pôsobia na dotyk príjemne. Ak je zvonka automobil emotívnejší, vnútri je to skôr taký solídny štandard, ktorý nemožno kritizovať, no ani zvlášť chváliť. Pochvaľujeme si ergonómiu pracoviska vodiča, rozsahy nastavenia volantu, sedadiel a zrkadiel, z pozície vodiča je dobrý výhľad na okolie a zdá sa, že auto je stavané aj pre veľmi široké spektrum telesných proporcií. Či už máte telesnú výšku podpriemernú, alebo zvyknete narázať hlavou do zárubní dverí, v Atece by ste si mali nájsť pohodlnejšiu pozíciu.

Priestorové pomery vzadu považujme za dobré. Ak má byť Ateca rodinným autom, takejto úlohy sa zhostí bez väčších problémov aj vďaka bezmála päťstolitrovému kufru. Praktický detail: čierne strešné lišty sú súčasťou sériovej výbavy Ateca FR.

Ak máte záujem o pokojnú jazdu, ponecháte nastavený štandardný jazdný režim, prípadne ekonomický-ekologický mód. Ten upravuje logiku radenia automatickej prevodovky tak, aby udržiavala motor v nízkom spektre otáčok, kedy pri slabom zaťažení dosahuje nízku spotrebu paliva. V tomto spodnom spektre okolo 1500 ot./min sa motor prejavuje slušne, pretože nevibruje, neprejavuje sa nelichotivým zvukom a na prekvapenie je pripravený rozbehnúť vozidlo naozaj svižne, ak si to ako vodič prajete. Nedostatok by sme ale predsa našli, je ním takzvaná turbodiera, v tomto prípade neprehliadnuteľná a občas vyvolávajúca nepríjemné prekvapenie. Chce to skúsenejšieho šoféra, ktorý vie udržiavať motor v ideálnom spektre otáčok, ak má záujem o okamžité reakcie. Akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h prebehne už za 7,1 sekundy, pričom maximálna rýchlosť je 214 km/h.

Benzínový štvorvalcový motor 2.0 TSI s priamym vstrekovaním paliva dokáže na kolesá posielať dovedna 320 Nm krútiaceho momentu. Keď si to skombinujete s maximálnym výkonom 140 kW, teda 190 koní, športovým jazdným módom a vyspelým podvozkom, Ateca FR v tejto verzii priam pozýva k dynamickej jazde. Je pravda, že takto vyladená Ateca je pomerne tvrdá, no to je vlastnosť už aj východiskového modelu. V tomto prípade môžeme hovoriť o cielenej tuhosti podvozka, keďže je to v záujme dosahovania športového zážitku.

S pohonom všetkých kolies sa vzadu nachádza aj viacprvková náprava, ktorá svojou koncepciou redukuje odskakovanie na priečnych nerovnostiach a vôbec prispieva k vyššiemu komfortu jazdy a celkovej stabilite. Ocenia to zadní pasažieri, ktorí bývajú v prípade tuhých náprav prví na rade, pokiaľ ide o kompromisy v komforte.

V každom prípade, tendencia k tvrdšiemu prejavu nespôsobuje diskomfort, práve naopak – oceňujeme celkovú tuhosť, ktorá sa prejavila aj stabilitou karosérie, absencia pohojdávania sa pri prejazde nerovností, účinné tlmenie dorazov aj schopnosť sprostredkovať autentický kontakt s vozovkou.

Dodajme, že prostredníctvom rozhrania SEAT Drive profile sa spolu s úpravou logiky radenia prevodovky a ďalších parametrov riadenia upravuje aj tuhosť podvozka, ak je Ateca vybavená adaptívnym podvozkom DCC. Ten je v súčasnosti dostupný s motormi s max. výkonom 110 kW a je za doplatok 857 €.

Spotreba? Tá by pri automobiloch, ktoré majú sklony tváriť sa ako športové, nemá zohrávať úlohu pri rozhodovaní sa o kúpe. SEAT Ateca v tejto konfigurácii dosiahla za uplynulých 865 km novinárskych testov priemernú spotrebu 8,7 l/100 km, čo je pomerne dosť. Pri našej snahe o dosahovanie čo najnižšej priemernej spotreby sme sa dostali k hranici 7 l/100 km. Oficiálne má Ateca v tejto konfigurácii pohonu dosahovať priemernú spotrebu 6,7 l/100 km.

Na záver len krátke zhrnutie. SEAT Ateca FR v testovanej konfigurácii je nepochybne dobré auto, ktoré zaujme svojou prívetivosťou, pripravenosťou na dynamický jazdný štýl i rodinné aktivity. Nie je však pravdou tvrdenie, že ide o športové SUV, pretože od toho má ešte trochu ďaleko. Ak by ste čakali, že výbava FR spraví z Atecy Cupru, sklameme vás – napriek tomu nemožno podceňovať ani krásu, ani jazdné vlastnosti vozidla. Ak máte v pláne zadovážiť si nové stredne veľké SUV, zaraďte SEAT Ateca do svojho zoznamu a zoznámte sa s aktuálnou ponukou predajcov.

Technické údaje SEAT Ateca FR 2.0 TSI 190 4Drive 7-DSG

  • Motor preplň. benzínový R4, 1 984 cm3
  • Výkon 140 kW (190 k) pri 4 200 ot./min.
  • Krútiaci moment 320 Nm pri 1 500 – 4 100 ot./min.
  • Pohon a podvozok: 7-st. automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
  • Pneu. 245/40 R19.
  • Batožinový priestor 485/– dm³
  • Rozmery: 4 381 × 1 841 × 1 625 mm, rázvor 2 628 mm,
  • pohotovostná/celková hmotnosť 1 621/2 090 kg,
  • objem nádrže 55 l.
  • Najvyššia rýchlosť 214 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,1 s
  • Spotreba (WLTP) 8,0 l/100 km
  • Emisie CO2 182 g/km
  • Cena/testované auto 33 440/37 669 €
  • Konkurenti: Škoda Karoq, Peugeot 3008, Nissan Qashqai




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk


ODPORÚČANÉ