Nový Mercedes E sedan naživo: Inovatívna klimatizácia, zabudovaný TikTok a selfie kamera sú len začiatok

Mercedes zdôrazňuje kontrast medzi históriou modelu a najnovšou generáciou Triedy E. Vždy mala vysoké ambície, tentokrát je však dôraz na technologickú vyspelosť väčší, než kedykoľvek predtým.

Vydané  Text: 

Keď už raz Mercedes-Benz dosiahol konštrukčný vrchol vo vypracovaní podvozka, pohonov a jazdných vlastností ako takých, je náročné ním stavenovenú vysokú latku prekonať. Napriek tomu nezanevrel na inovácie, práveže naopak, musel prísť s vecami, ktoré sotva nachádzajú konkurenciu.

Zatiaľ čo v minulosti prím v komunikácii sedanu Triedy E mohla zohrávať práve technika podvozka, bezpečnosť, jazdné vlastnosti, dnes už o nich nikto nepochybuje. Zdanlivo jedinými oblasťami, v ktorých je možná dramatická expanzia, sú softvér a technologická výbava. A v oboch týchto oblastiach nový sedan Triedy E chce excelovať, preto ponúka aj niekoľko vskutku nezvyčajných prvkov výbavy. A nejde o nepraktické digitálne spätné zrkadlá, ktoré v skutočnosti nikto nechce, hoci na koncepčných vozidlách vyzerajú dobre.

 

Inzercia

Advertisement

Inzercia

 

Vyskúšali sme ich na vlastnej koži na predprodukčnej verzii modelu vo Sindelfingene blízko Štuttgartu v sídle značky Mercedes-Benz a v tejto reportáži sa nich dozviete viac.

Mercedes-Benz Trieda E (2024)

Krátko o Mercedes-Benz Werk

Keď sme prileteli na letisko v Štuttgarte, potešilo nás, že nás do neďalekého Sindelfingenu odviezli v modeli EQE. Bola to taká pripomienka, že elektrický liftback dokáže plniť funkciu komfortnej lumuzíny bez toho, aby sa jej vodič musel neustále pozerať na odhadovaný dojazd.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Sídlo Mercedes-Benz Werk je fascinujúci areál, v ktorom pracuje viac ako 35-tisíc ľudí a je v podstate mestom v meste. V Sindelfingene sa vyrábajú Trieda E, Trieda S, EQS, Mercedes-Maybach Triedy S, SUV GLC, model CLS a tiež Mercedes-AMG GT 4-dverové. Okrem toho je Sindelfingen domovom podnikového výskumu, ako aj vývoja a dizajnu v Mercedes-Benz Group AG. Hneď vedľa závodu sa nachádza zákaznícke centrum, kde si zákazníci môžu každý deň vyzdvihnúť vozidlá, ktoré si objednali, a objednať si prehliadky závodu.

 

 

Zaujímavosťou je, že už len samotná jazda z miesta na miesto nám v areáli zabrala niekoľko minút a prekonávali sme počas nej niekoľko výškových metrov. Rôznorodosť tohto prostredia je priam fascinujúca, rovnako ako architektúra. Nachádza sa tu aj najmodernejšia montážna hala na svete, Factory 56.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia
Mercedes-Benz Werk, Sindelfingen, Nemecko
Mercedes-Benz Werk, Sindelfingen, Nemecko

Všadepritomné Mercedesy zaparkované popri cestách nás doslova pozývali vytiahnuť mobily a fotiť – len keby to nebolo v celom areáli zakázané. Mohli by sme sa tak s vami podeliť nielen o početné Maybachy, ktoré v takomto množstve nevidno nikde inde, ale aj pripravované nové modely s maskovaním, ktoré boli doslova všadeprítomné. Tu sa deje celá tá mágia automobilového priemyslu, tu ľudia vytvárajú hodnoty a vyvíjajú automobily, ktoré budú snovými autami detí nasledujúcich generácií.

Na netradične nedeľnej prezentácii modelu nás privítali viacerí predstavitelia značky, najmä Sarah Widmann, Felix Korn (E-Class Highlights), Mayya Markova za exteriérový dizajn modelu a Christian Michael Horn za systém MBUX.

Inzercia

 

 

Fotenie so sedanom následne prebiehalo aj v pôsobivom laboratóriu Antenna Hall, v ktorom výrobca testuje interferenčné javy elektromagnetického žiarenia svojich vozidiel – napríklad, ako vzájomne reagujú rôzne elektronické komponenty. Prostredie je tak izolované, že sme neustále pociťovali efekty statickej elektriny pri dotykoch s vozidlom. Dá sa teda nielen metaforicky konštatovať, že to medzi nami a novým sedanom Triedy S iskrilo.

Mercedes-Benz Trieda E (2024)

Charakter zachovaný, ale vyladený pre moderného zákazníka

Automaticky zasúvateľné podsvietené kľučky dverí, podsvietená predná maska s čiernym lesklým panelom pripomínajúci modely EQ, nový svetelný podpis predných svetlometov, nádherná silueta klasického sedanu s dôrazom na aerodynamiku. Nový Mercedes-Benz Triedy E si vo verzii sedan zachováva imidž klasického automobilu, ktorý azda nikdy nestratí svoje čaro.

Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Lesklá čierna lišta okolo chrómového lemu masky chladiča má najmä estetický význam, pripomína tak modely EQ. Pod chrómovou lištou je LED pás, ktorý dodáva vozidlu jedinečný svetelný podpis.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Úplne rovná podlaha kufra, elektrické sklápanie zadných sedadiel a vskutku veľkorysý batožinový priestor.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Priestorové pomery vzadu v podstate zodpovedajú tomu, čím bola Trieda E sedan typická aj doteraz. Dĺžka vozidla aj rázvor sa pritom medzigeneračne natiahli o niekoľko centimetrov.

Zdá sa, že majiteľ takéhoto vozidla sa nemusí zaoberať praktickým potenciálom a veľkosťou batožinového priestoru, pretože na také účely má iné vozidlá. V skutočnosti je aj kufor tak objemný, že v ňom odveziete viac ako v bežnom rodinnom hatchbacku.

Adaptácia horizontálne usporiadaných zadných svetiel v štýle aktuálnej generácie limuzíny Triedy S prospela aj éčke, keďže na pohľad pôsobí širším a sebavedomejším dojmom. Vpredu je však viditeľne odlišná od esky, v čom tiež vidíme zámer a opodstatnenie: rozdiel medzi Triedami E a S je tak jednoznačný aj zvonka.

 

 

Unifikácia dizajnu obišla dokonca aj interiér. Nová Trieda E totiž dostala prvok výbavy, ktorý nemá ani Trieda S. Ide o upravenú verziu spojeného obrazového panela MBUX Hyperscreen známeho z modelov EQS, EQE, EQS SUV a EQE SUV, tu sa však volá MBUX Superscreen. Je totiž menší, využíva zobrazovaciu technológiu LCD a jeho súčasťou nie je prístrojový panel – ten má tvar postaveného tabletu s úzkym profilom, Nová éčka tak už nemá typickú kaplnku pred volantom.

Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Interiér predvádzaného modelu v hojnej miere využíval ambientné osvetlenie interiéru. Na výber je množstvo farieb, farebné kombinácie a tiež funkcia vizualizácie zvuku – osvetlenie bliká v závislosti od prehrávanej hudby, navyše predné sedadlo má zabudované haptické prvky, ktoré dodajú fyzický pocit z počúvania hudby.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Selfie kamera nachádza využitie pri konferenčných hovoroch, napríklad cez aplikáciu Zoom. Môžete aj fotiť, fotografie sa potom ukladajú výhradne na USB kľúč, ktorý vložíte do USB konektora v stredovom tuneli. Mercedes-Benz nás ubezpečil, že žiadne obrazové dáta z kamery neposiela na svoje servery. O používaní kamery síce systém MBUX neinformuje, pred každým jej použitím ale musíte súhlasiť.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Inovatívna klimatizácia: výduchy môžete ovládať manuálne, ale aj elektronicky. Nastavenie klimatizácie spoločne s polohami výduchov si môžete uložiť do profilu a kedykoľvek vyvolať, o všetko sa postará automatika.
Zmena, ktorú prekonal sedan za posledné desaťročia, je ohromujúca. Poznatok z nášho vysedávania v modeli E 500 (1991–1994): majiteľa-fajčiara je v aute cítiť aj po dlhých rokoch a dôslednom čistení interiéru.
Zmena, ktorú prekonal sedan za posledné desaťročia, je ohromujúca. Poznatok z nášho vysedávania v modeli E 500 (1991–1994): majiteľa-fajčiara je v aute cítiť aj po dlhých rokoch a dôslednom čistení interiéru.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Systém MBUX prešiel významnou modernizáciou, toto je už jeho 3. generácia. Prináša napríklad takéto zobrazenie ikon ako na tablete (dá sa prepnúť aj do klasického režimu) a podporuje inštalovanie Android aplikácií, ktoré Mercedes-Benz schváli pre použitie vo svojom vlastnom obchode s aplikáciami.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Kto by to bol povedal, že jedného dňa budú mať Mercedesy v základnej výbave nainštalovaný TikTok? Popravde nevychádzame z údivu, že práve táto sociálna sieť sa vývojárom systému MBUX tak zapáčila, keďže oslovuje predovšetkým násťročných – zdanlivo celkom odlišnú cieľovku ako Trieda E.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Selfie kamera v novom Mercedese Triedy E sa dodáva spoločne s obrazovým panelom MBUX Superscreen.
Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Autoviny.sk otvorené v internetovom prehliadači Vivadi. Ide o upravenú verziu prehliadača Google Chrome, mala by teda byť zabezpečená aj podpora prehrávania videí. Ak je video spustené na displeji spolujazdca, pre vodiča je neviditeľné vďaka využitiu polarizačnej technológie.

Už len hybridy, elektrina je naďalej vyhradená pre… EQS?

Predmetom našich rozhovorov s predstaviteľmi značky tentokrát neboli pohony automobilu. Za zmienku však stojí, že všetky verzie pohonu novej Triedy E sú hybridné, takže elektrickej podpore spaľovacieho motora sa motorista nevyhne v žiadnom prípade.

Čisto elektrický pohon v novej Triede E dostupný nie je, i keď plug-in hybrid umožňuje jazdiť elektricky na trase dlhšej ako 100 kilometrov. Výhradný elektrický pohon je naďalej devízou modelov EQ, prekvapivo však nie modelu EQE.

Mercedes-Benz Trieda E (2024)
Sedan Triedy E sa od liftbacku EQE viditeľne líši. Podľa predstaviteľov Mercedes-Benz si však tieto dva modely nie sú celkom konkurenčné, nová Trieda E má byť spaľovacou alternatívou k EQS.

Trieda E je na úrovni modelu EQS,“ opakovane nás upozorňovali ľudia z automobilky. Nás to prekvapuje najmä preto, že doteraz automobilka hovorila o EQS ako o ekvivalente k Triede S, no teraz EQS stavia na úroveň o triedu nižšie umiestneného sedanu. Pravda je, že EQS, nech je to akokoľvek vynikajúci automobil, predsa len nie je absolútnou náhradou na Triedu S.

Predstavitelia z Mercedesu boli tiež veľmi skúpi na akékoľvek informácie o karosárskych vyhotoveniach kombi, kupé a kabriolet Triedy E.

Mercedes-Benz Trieda E (2024)

Čo sme si odniesli z prvého kontaktu s novým Mercedes-Benz Triedy E? V prvom rade je to poznatok, že Mercedes evidentne chce byť technologickým lídrom a do systému MBUX vkladá snáď takú veľkú pozornosť, ako do bezpečnosti automobilu. Trieda E ani v roku 2024 neponúkne autonómne riadenie piatej úrovne, teda majitelia sa musia „zmieriť“ s úrovňou 4, ktorá do veľkej miery jazdu automatizuje, ale stále vyžaduje účasť vodiča – ťažko by sme hľadali zákazníka, ktorému by to prekážalo.

Technologické inovácie, ktoré nám na stretnutí Mercedes staticky odprezentoval, sa teda týkali najmä softvéru a hardvéru, ktorý robí z tohto luxusného sedanu akúsi výstavnú skriňu pokroku. TikTok je, samozrejme, len doplnkom, ktorý viac ako o možnosti sledovať krátke videá hovorí o možnostiach systému MBUX, z ktorého sa stal v podstate otvorený operačný systém. Webkamera pre videohovory a inovatívna klimatizácia s automatickým smerovaním ventilácie majú potenciál zvýšiť bezpečnosť a zlepšiť komfort. A sprievodné funkcie multimediálneho systému (dynamické osvetlenie a haptická odozva sedadiel) zasa upútajú pozornosť každého jedného pasažiera a doprajú mu zážitkovú jazdu. A zadný interiér v najvyššom stupni výbavy skutočne pripomína EQS.

 

 

Získavame dojem, že prémiové automobilky dnes stoja pred veľkou výzvou: ponúknuť viac ako neprémiové značky, ktoré sa však kvalitou vyhotovenia interiéru a jazdnými výkonmi stávajú voľbou aj pre náročnú klientelu. Ako sa odlíšiť, keď už bezpečnosť, jazdné vlastnosti a výkony pohonov nie sú témou číslo jeden? Funkciami, ktoré nikto iný zatiaľ nemá.

Tešíme sa na redakčný test, ktorý prebehne ešte tento rok, a ďakujeme značke Mercedes-Benz za organizáciu programu a dopravy.

Zdroje:  AUTOVINY.SK




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.