TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Otestovali sme elektrický Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. Kto má ešte predsudky voči elektromobilom, nech ich okamžite zahodí. Toto auto vážne stojí za to!
Vydané  Text: 

Na prelome októbra a novembra sa mi do rúk v rámci týždňového testu dostalo auto, na ktoré som sa úprimne veľmi tešil. V tomto roku som zatiaľ mal možnosť testovať 21 áut. Mohol by som ich rozdeliť do kategórií dobrý, lepší a najlepší. Niektoré z nich sú síce mimo tohto meradla, no tým sa dnes venovať nebudem. Táto recenzia je totiž o aute, ktoré pre mňa osobne definuje kategóriu najlepších. Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC je elektromobil, ktorý bez pochýb zaujme aj odporcov elektromobility. ### Sám sebou V roku 2022 sa mi do rúk dostalo hneď niekoľko elektromobilov. [Jeden z nich som sa rozhodol zobrať na Jadran](https://www.autoviny.sk/testy/123939/test-zobrali-sme-skodu-enyaq-sportline-iv-80x-na-dovolenku-k-moru-tyzden-nam-ukazal-ze-ide-o-plnohodnotne-auto-a-nie-o-brzdu-ciest-data), iný som zase považoval za nie veľmi podarené auto. Mercedes EQE som mal možnosť testovať už skoršie v tomto roku. Išlo vtedy o prvé. Vydarená akcia mala poukázať na všetky pozitíva elektrického sedanu. Tých, ktorých to zaujíma si môžu moje dojmy z prvých kilometrov týmto auto prečítať v článku z júna. Osobne ma auto natoľko zaujalo, že som ho jednoducho musel otestovať na dlhší čas.
Krčiaca sa silueta Mercedes-AMG EQE má evokovať napnutý luk. Auto vďaka nej tomu pôsobí atleticky a sebavedome.
Aj keď si mnohí možno povedia, že recenzia bude opäť zameraná na rovnaké veci ako pred pár mesiacmi, nie je to tak. Do rúk sa mi totiž dostala špičková verzia Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC s hyperobrazovkou MBUX na palube. Mercedes osobne považujem za jednu z najlepších svetových automobiliek, preto som mal od elektrického „AMGéčka“ vysoké očakávania. Naplnili sa?

PRVÝ TEST Mercedes EQE: Jedno auto, dve verzie, dva svety

Prvé jazdy s Mercedesom EQE ukázali, že elektromobilita je zábavná a má obrovský potenciál. Dojazd až takmer 640 kilometrov na jedno nabitie je zase silným lákadlom aj pre ľudí, ktorí doteraz nad elektrickým autom ohŕňali nos.

### Dravý atlét S cenovkou na úrovni 139 356 eur EQE AMG nepatrí k najlacnejším autám na trhu. Technologicky sa ale radí na úplný vrchol. Veď z vlajkovej lode EQS prevzal takmer všetku techniku, ktorú vyšperkoval o ducha AMG. Testované EQE ma zaujalo už na prvý pohľad. Karoséria v tvare napnutého luku, biela farba s čiernymi doplnkami a veľkými 21-palcovými kolesami dokázali vo mne ihneď vzbudiť pomerne slušnú dávku emócií.
Zadné partie sú mohutné. Príjemne ich oživujú prepojené svetlomety. Kolesá sú umiestnené v rohoch karosérie, čo dáva autu futuristický vzhľad.
Už dávnejšie som si na tomto aute všimol jeho nasrdený pohľad. Predné svetlomery sú umiestnené pomerne nízko, čo vytvára dojem sebavedomia a odhodlania. Oblé línie karosérie zase napovedajú, že auto sa vzduchom prediera ako horúci nôž maslom. A to je veru pravda. Ešte prv, než sa dostanem k opisu interiéru musím povedať, že za volanom EQE nevnímam takmer žiadny aerodynamický hluk. Je to spôsobené predovšetkým tvarovaním karosérie príjemne krčiacej sa pri povrchu vozovky.

VIDEO: Revolúcia je tu! Mercedes-Benz v Nemecku spustil technológiu budúcnosti.

Mercedes-Benz spustil funkciu, ktorá nás opäť o krok približuje k autonómnym autám. Vďaka špičkovej technike môžete nechať auto zaparkovať úplne samo. Dokonca nemusíte byť ani na jeho palube.

### Obratnosť silnou stránkou S ňou ostáva Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC v tesnom kontakte vďaka prémiovému obutiu. Na prednej náprave sú pneumatiky s rozmermi 265/40 R21 a vzadu sú až 295/40 R21. Agilnosti auta navyše výrazným spôsobom napomáha aj riadená zadná náprava. Nepamätám si kedy som sa naposledy s autom s celkovou dĺžkou atakujúcou 5 metrov (4 946 milimetrov) a rázvorom náprav až 3 120 milimetrov otočil na rovnakom mieste ako s krátkou Fabiou. Možnosť natáčania zadných kolies oceníte predovšetkým v meste, kedy s autom viete manévrovať jednoduchšie. Taktiež ho ale cítite aj na okruhu, kedy sa elektrické EQE vrhá do každej šikany. Pritom si ani neuvedomujem, že riadim 2 525 kilogramov vážiaceho atléta.
Zadné kolesá je možné natáčať do uhla až 3,6-stupňa. Pri jazde do 60 km/h sa kolesá natáčajú v protismere predných, nad 60 km/h zase v rovnakom smere. EQE je tak obratnejšie v meste ale aj na diaľnici.
### Budiš svetlo! Aj na ceste… Pri vonkajšku ešte na moment zostanem. Dôvodom sú svetlá. DIGITAL LIGHT od Mercedesu je pravdepodobne najlepšia svetelná technika akú je v sériovom aute možné získať. Prezentujú sa čistým lúčom pokrývajúcim všetky tmavé miesta pred autom. Výhodou digitálneho osvetlenia je možnosť presného vyrezávania áut a predmetov. Nestane sa vám teda, že vám svetlá neustále preblikávajú. Jednotlivé segmenty totiž dokáže systém plynulo ovládať a oslnenie protiidúcich vozidiel je prakticky nemožné. Zaujímavým riešením je navyše ich schopnosť premietania obrazcov pred auto.
Predné DIGITAL LIGHT svetlomety sú tým najlepším, čo je aktuálne na trhu. Majú rozlíšenie až 1,3 milióna pixelov. Sú umiestnené pomerne nízko, no pred autom vytvoria čistý svetelný tunel bez nežiaducich modrých paprskov.
Pri dotyku vozidla s čiarou dokážu na vozovku premietnuť šípku, ktorá vodiča upozorňuje na prípadné nebezpečenstvo. Rovnako je to napríklad aj pri priblížení sa k inému autu. Taktiež vám digitálne svetlomety s rozlíšením 1,3 megapixelu dokážu na vozovku premietnuť čiary v momente, keď čiary na ceste absentujú. Celkovo ide síce o technológiu, ktorú si možno ani nevšimnete, no z hľadiska komunikácie s ostatnými autami je to slušný krok vpred. Uvítal by som však, keby sa dané obrazce na vozovku premietajú vo väčšej vzdialenosti pred autom.
Pri kontakte so stredovou čiarou dokážu svetlá premietať na zem šípku. Upozorňujú tak vodiča ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky na možné nebezpečenstvo. Vzadu je možné vidieť, ako svetlá vyrezávajú ostatné autá.
### Futurama Prejdime na interiér, či lepšie povedané salón, ktorý Mercedes-AMG EQE ponúka. Do očí mi ihneď udrie masívna sklenená plocha tiahnuca sa cez celú palubnú dosku. Príjemne zapadá do tvarov vnútrajšku a predovšetkým hnedé obloženie palubnej dosky s ňou ladí perfektne. Pod ňou sú ukryté tri OLED displeje. Jeden je pre digitálny kokpit vodiča, druhý zastáva úlohu centrálnej obrazovky infotainmentu a tretí sa rozprestiera pred spolujazdcom. Zaujímavý je hlavne ten tretí displej, ktorý umožňuje spolujazdcovi interakciu s vozidlom. Osoba sediaca napravo od vodiča tak dokáže nastavovať hudbu, ovládať niektoré komfortné prvky či dokonca navigáciu. Príjemnou funkciou je aj premietanie rozšírenej reality na displeji uprostred vozidla. Tá je aktívna predovšetkým pri spustenej navigácii a zobrazuje v reálnom čase pomocou kamerových záznamov trasu.
Cez celú šírku palubnej dosky sa tiahne hyperobrazovka MBUX. Pozostáva z droch ziobrazovacích jednotiek. Centrálna má ohlopriečku až 17,7-palca.
Troma displejmi však výpočet zobrazovacích jednotiek vo vnútri Mercedes-AMG EQE nekončí. Pred vodičom sa nachádza ešte obrovský head-up displej. Prostredníctvom neho mám k dispozícii najdôležitejšie údaje o aute. Viem si ho aj prispôsobiť na základe toho, aký mám navolený jazdný režim. Ďalšie dva malé displeje sú umiestnené na mohutnom volante. Jeho veniec padne do ruky ako uliaty. Pod vodorovnými ramenami a nachádzajú dva kruhové riadiace prvky. Ľavý kruhový ovládač s displejom slúži na ovládanie podvozku a motoru. Pravý je zase určený na voľbu jazdného režimu. Mám tak v dosahu všetky dôležité prvky, ktoré pri riadení vozidla potrebujem.
Na volante sa nachádza dvojica ovládacích prvkov po oboch stranách. Ide o ovládače nastavenia jazdných režimov (vpravo) a podovku a motora (vľavo).
### Žiadne predsudky Ako už názov napovedá, vysoký výkon sa na cestu prenáša cez všetky štyri kolesá. Riadiaca jednotka dokáže vyhodnocovať či je aktuálne viac výkonu potreba vpredu alebo vzadu. Auto samozrejme dokáže jazdiť aj s pohonom jednej nápravy. Robí tak primárne pri nižšom zaťažení. Počas testu som si ale všimol, že mozog auta dokáže na rovnakej trase raz využívať na pohon prednú, inokedy zase zadnú nápravu. Ak je ale potreba prudká akcelerácia, 350 kW je vám ihneď k dispozícii. Zrýchlenie auta je mohutné a cestujúcich do sedadla zatlačí nevídaným spôsobom. Výhodou elektrického pohonu je aj to, že pri potrebe prudšej akcelerácie vo vyšších rýchlostiach sa tak udeje za zlomok sekundy. Pružné zrýchlenie je totiž v niektorých situáciách citeľnejšie, ako zrýchlenie z pevného bodu.
Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC si svoje označenie dokáže obhájiť. Živý prejav auta je jeho silnou stránkou. Zvuková kulisa v režime S+ je niečo, na čo sa dá veľmi rýchlo navyknúť.
No ak keď vám po tom všetkom príde v akumulátore energia, nemusíte čakať na nabitie večnosť. Mercedes-AMG EQE totiž podporuje maximálny výkon nabíjania až 170 kW (DC) alebo až 22 kW (AC). Vysoký výkon nabíjania som ocenil pri dlhšej ceste. Je pravdou, že na jedno dobitie na 100% podľa palubného počítača dokážem prejsť až 425 kilometrov, no zaujímavejší je pohľad na jeho rýchlosť. V Beladiciach na ZSE nabíjačke som totiž v priebehu 46 minút dobil akumulátor z 34% na 95%. Samotný čas pritom ubehol tak rýchlo, že som si v priľahlom fast foode ani nestihol poriadne užiť kávu so zákuskom. Batéria pritom disponuje použiteľnou kapacitou až 90,6 kWh. Samotný čas nabíjania je preto o to zaujímavejší.
Na centrálnom displeji si viete zahrať hry, plánovať, trasu, nastavovať auto a mnoho iného. Chýba však možnosť prehrávania VoD.
### Čo dokáže? No a čo spotreba? Na aute som počas testu jazdil za dlhodobých 25,2 kWh/100 km. Ide o vyšší údaj, ako je to zvykom pri iných elektromobiloch, no je potreba brať do úvahy vysoký výkon pohonnej sústavy. A navyše, povedzme si na rovinu, AMG k rýchlejšej jazde doslova zvádza… Ak ale použijem na pedál akcelerátora ľahšiu nohu, viem sa so spotrebou dostať aj na približne 20-21 kWh/100 km. Zaujíma vás čas dobíjania z domácej siete bežnou nabíjačkou? Nuž, pri výkone len 1,8 kW sa nabíjanie z 63% na 100% predĺži na takmer 24 hodín. Ešte pred tým, než sa tejto informácie chytíte a Mercedes-AMG EQE v komentároch potopíte, berte do úvahy, že pokiaľ niekto po aute tohto typu siahne, nebude ho doma nabíjať s výkonom len 1,8 kW. Pravdepodobne siahne po wallboxe, kde sa celkový čas dobíjania zásadne skracuje. Auto teda večer napojíte na nabíjačku, nastavíte si cez telefón možnosť nabíjania v najlepšej tarife a ráno vyrazíte na cestu s „plnými“ baterkami.
Predná kapota sa nedá otvoriť. Vodu do ostrekovačov tak doplňujete cez špeciálny otvor na ľavom prednom blatníku.
Pri samotnom nabíjaní ešte chvíľku zostanem. Častokrát elektrické autá kritizujem za to, že svojim cestujúcim neponúkajú nejaký druh multimediálnej zábavy počas státia na nabíjačke. Mercedes-AMG EQE to vďaka hyperobrazovke MBUX s uhlopriečkou až 17,7-palca čiastočne neguje. Môžete si tu totiž zahrať hneď trojicu hier. Deti potešíte pexesom, manželku zase SUDOKU a kamarátov vzdušným hokejom. Vzhľadom na špičkovú kvalitu samotnej zobrazovacej jednotky by som do budúcna uvítal možnosť prehliadania VoD obsahu vo forme Youtube, Netflix alebo inej streamovacej služby.
Miesta na zadných sedadlách je na rozdávanie. Bez problémov sem upevníte destkú sedačku. Ani vyššia osoba tu nebude mať nedostatok miesta.
### Takže takto… Dostávame sa k záveru našej recenzie. Vo všeobecnosti by som mohol povedať, že EQE je výbornou alternatívou pre klasické auto. Avšak, klamal by som. Nejde totiž len o alternatívu, ale o špičkovú náhradu. Nízke náklady na prevádzku sú pozitívom. Vysoký výkon poteší nejdeného fanúšika rýchlej jazdy. Ponuka priestoru na zadných sedadlách dokáže zaujať každého rodinne zmýšľajúceho milovníka elektromobility. Ovládateľnosťou sa auto nestratí v meste a ani na okruhu. Na nabíjačke nestrávite mladosť a navyše ju nebudete musieť neustále navštevovať. Technologicky vyspelejšie auto na trhu nájdete len ťažko. Nestačí vám to? Nehovorím o viacerých autách, ale stále len o testovanom Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC. [CAR id=17166]

Inzercia




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé