TEST Škoda Fabia Monte Carlo: Dôkaz, že Fabia by si zaslúžia verziu RS…

Škoda Fabia Monte Carlo. Legendárny názov štvrtej generácie Fabie v sebe ukrýva pomerne veľký potenciál. Má byť náhradou za RS?
Vydané  Text: 
Škoda Fabia patrí aj vo svojej štvrtej generácii medzi najobľúbenejšie malé autá na našom trhu. Či už ide o jej základné prevedenie Active alebo vrchol ponuky Monte Carlo, Fabia dokáže každoročne osloviť veľmi veľa zákazníkov. My sa dnes nepozrieme na bežnú verziu kľúčového auta českej Škody, ale na jej edíciu nazvanú po Rallye Monte Carlo, teda sérii, v ktorej Škoda v minulosti dosiahla nezmazateľné úspechy. Štvrtá generácia Fabie v tomto prevedení dokazuje, že športový charakter jej sedí a pýta si pozvánku do rodiny RS. ### Najvydarenejšia Fabia Osobne si myslím, že o dizajne novej generácie Fabie bolo povedané už dosť. Štvrtá generácia sa radí medzi vzhľadovo najpodarenejších zástupcov svojej triedy a pohľad na výbavu Monte Carlo to len potvrdzuje. Výrazné červené lakovanie s kontrastnými čiernymi prvkami dokázali neskutočným spôsobom oživiť toto malé mestské auto. Dokonca by som si dovolil tvrdiť, že v takomto prevedení ide o jeden z najzaujímavejších modelov tejto kategórie.
Červená farba a čierne doplnky. To je jedno zo znamení, že ide o vrcholnú ponuku Fabie 4 generácie.
Červená Velvet metalíza dokáže na slnku hrať viacerými odtieňmi a čierna strecha, spätné zrkadlá, maska chladiča, zadný difúzor či zatmavené svetlomety dodávajú Fabii prekvapivo agresívny vzhľad. Testovaná Fabia mala navyše najväčšie disky kolies, ktoré sa kedy dostali do ponuky modelu. 18-palcové disky s názvom Libra sú síce za príplatok až 987 eur, no auto na nich vyzerá naozaj skvele. Svoju cenu si dokážu obhájiť aj prémiovým obutím. Fabia totiž dostala športové pneumatiky Continental ContiSportContact 5 s rozmerom 215/40 R18, čo povedzme si na rovinu, v tejto triede nie je samozrejmosť. K takémuto obutiu by potom určite nemal chýbať ani športový podvozok. Škoda ho síce k Fabii Monte Carlo ponúka za 134 eur, no bohužiaľ v testovanom aute nebol k dispozícii.
18-palcové disky kolies s pneumatikami Continental ContiSportContact 5 patria k vrcholu ponuky Fabie. Vyzerajú skvele a auto na nich drží naozaj dobre. Monte Carlo okrem čiernych doplnkov poznáte aj vďaka plaketám na predných blatníkoch.
### Klope na dvere rodiny RS Aj napriek absencii športového podvozku sa auto správalo agilne. Nebálo sa oprieť o vonkajšiu pneumatiku pri prejazde zákrutami a netrpelo zbytočnými náklonmi karosérie, ktoré by sa mohli vyskytnúť aj pri použití obutia menších rozmerov. Skôr by som to prirovnal k podskupine rodiny RS. Vďaka lepšiemu obutiu a dobre nastavenému podvozku si s Fabiou môžem dovoliť aj viac. Na druhú stranu však stále nezabúdam, že ide skôr o dizajnovú záležitosť, ako o športovca, ktorým je napríklad Hyundai i20N či VW Polo GTI.
Svetlá patria k tomu lepšiemu čo je v danej kategórii k dispozícii. Nemajú síce technológiu Matrix ale svetelným výkonom sú viac než len dostatočné.
Fabiu štvrtej generácie som mal možnosť testovať pred istým časom vo verzii Style s litrovým motorom pod kapotou. Išlo vtedy o výkonnejšiu, 81 kW, verziu. K motoru ako takému som nemal nejaké zásadné výhrady. Disponoval dostatočnou dynamikou a svoj účel spĺňal s prstom v nose. No mať možnosť vyskúšať si rovnaké auto s motorom, ktorý má objem 1498 ccm a výkon o 29 kW vyšší, bolo niečo úplne iné. Už len samotné správanie auta s týmto motorom je o poznanie lepšie. Je to predovšetkým kvôli o niečo ťažšej prednej časti, ktorá Fabiu príjemným spôsobom tlačí k zemi.

TEST: Škoda Fabia ukazuje svoju silnú stránku. Veľkosťou dokonca atakuje autá o triedu vyššie. Ako sa jej darilo v test?

Pozreli sme sa na zúbok novej Fabii. Oranžová farba jej dodáva mierny nostalgický nádych a dizajn zase potrebné sebavedomie. Čo však hovoríme na auto ako celok?

Fabia Monte Carlo vyzerá aj z profilu dynamicky. Sčasti za to môžu aj obrovské kolesá.
### Vrchol ponuky No a prejav motora v aute s hmotnosťou len 1364 kilogramov bol jednoducho výnimočný. Osobne som mal možnosť testovať agregát 1,5 TSI vo viacerých koncernových autách. Či už v SEAT, Volkswagen a koniec koncov aj v Škode. Nikdy ale nepôsobil tak dynamickým dojmom ako v ľahkej Fabii. Je síce pravdou, že mnou nenávidený softvér prevodovky v režime D sa opäť prihlásil o slovo, no S-ko dokázalo z klasickej Fabie urobiť odrazový mostík do triedy malých hot-hatchov. Áno, 150 koní nie je nejaký unikátny údaj. No Jedným dychom musím dodať, že po legendárnej verzii RS druhej generácie s motorom 1,4 TSI s výkonom 132 kW ide o druhú najvýkonnejšiu sériovú Fabiu akú kedy Škoda vyrobila. A opäť sa opakujem, nie je to RS…
Ide síce len o klasický agregát 1,5 TSI, no v ľahkej Fabii pôsobí dynamicky a dravo. Spotreba je na relatívne bežnej úrovni. Režim prevodovky D však stále motor zbytočne podtáča a neustále radí neutrál.
Samotný motor pritom na moje prekvapenie nemal horibilnú spotrebu. Je síce pravda, že v meste som jazdil za približne 7,4-7,7 litra na 100 km, no na diaľnici sa spotreba znížila na 6,0-6,2 a okresky ju stlačili na skvelých 5,1-5,4. Inými slovami povedané, ani 110 kW výkonu neurobí z Fabie pri súčasných cenách benzínu ekonomického zabijaka. Celkovo si počas testu Fabia vypýtala 6,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Či je tento údaj dobrý alebo nie, to nechám na posúdení každého z vás.
Zadný difúzor je síce efektný, no v realite nemá takmer žiadny význam na jazdný prejav. Predsa len, Fabia Monte Carlo je skôr dizajnovkou ako rýdzim športovcom.
### Snáď sa to zlepší Ak by som sa mal zopár slovami vyjadriť k interiéru, opäť by som zastával rovnakú myšlienkovú líniu ako v minulosti. Fabia je síce základným modelom ponuky Škoda, no po budúcej modernizácii by jej určite prospeli kvalitnejšie materiály na palubnej doske a obložení dverí. Kde-tu sa počas týždňového testu ozvalo vrzgnutie či zapraskanie. Je to smutné, nakoľko dizajn interiéru a prvotný pocit z neho je na celkom vysokej úrovni. To je asi jediná vec, ktorú by som si dovolil Fabii Monte Carlo zásadnejšie vytknúť.
Hlavným nedostatkom interiéru sú menej kvalitné materiály. Po modernizácii by si Fabia určite zaslúžila posun na vyššiu úroveň.
[CAR id=17164]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »