Testy

TEST Škoda Fabia Monte Carlo: Dôkaz, že Fabia by si zaslúžia verziu RS...

Škoda Fabia patrí aj vo svojej štvrtej generácii medzi najobľúbenejšie malé autá na našom trhu. Či už ide o jej základné prevedenie Active alebo vrchol ponuky Monte Carlo, Fabia dokáže každoročne osloviť veľmi veľa zákazníkov. My sa dnes nepozrieme na bežnú verziu kľúčového auta českej Škody, ale na jej edíciu nazvanú po Rallye Monte Carlo, teda sérii, v ktorej Škoda v minulosti dosiahla nezmazateľné úspechy. Štvrtá generácia Fabie v tomto prevedení dokazuje, že športový charakter jej sedí a pýta si pozvánku do rodiny RS.

Najvydarenejšia Fabia

Osobne si myslím, že o dizajne novej generácie Fabie bolo povedané už dosť. Štvrtá generácia sa radí medzi vzhľadovo najpodarenejších zástupcov svojej triedy a pohľad na výbavu Monte Carlo to len potvrdzuje. Výrazné červené lakovanie s kontrastnými čiernymi prvkami dokázali neskutočným spôsobom oživiť toto malé mestské auto. Dokonca by som si dovolil tvrdiť, že v takomto prevedení ide o jeden z najzaujímavejších modelov tejto kategórie.

Škoda Fabia Monte Carlo
Červená farba a čierne doplnky. To je jedno zo znamení, že ide o vrcholnú ponuku Fabie 4 generácie.

Červená Velvet metalíza dokáže na slnku hrať viacerými odtieňmi a čierna strecha, spätné zrkadlá, maska chladiča, zadný difúzor či zatmavené svetlomety dodávajú Fabii prekvapivo agresívny vzhľad. Testovaná Fabia mala navyše najväčšie disky kolies, ktoré sa kedy dostali do ponuky modelu. 18-palcové disky s názvom Libra sú síce za príplatok až 987 eur, no auto na nich vyzerá naozaj skvele. Svoju cenu si dokážu obhájiť aj prémiovým obutím. Fabia totiž dostala športové pneumatiky Continental ContiSportContact 5 s rozmerom 215/40 R18, čo povedzme si na rovinu, v tejto triede nie je samozrejmosť. K takémuto obutiu by potom určite nemal chýbať ani športový podvozok. Škoda ho síce k Fabii Monte Carlo ponúka za 134 eur, no bohužiaľ v testovanom aute nebol k dispozícii.

Škoda Fabia Monte Carlo
18-palcové disky kolies s pneumatikami Continental ContiSportContact 5 patria k vrcholu ponuky Fabie. Vyzerajú skvele a auto na nich drží naozaj dobre. Monte Carlo okrem čiernych doplnkov poznáte aj vďaka plaketám na predných blatníkoch.

Klope na dvere rodiny RS

Aj napriek absencii športového podvozku sa auto správalo agilne. Nebálo sa oprieť o vonkajšiu pneumatiku pri prejazde zákrutami a netrpelo zbytočnými náklonmi karosérie, ktoré by sa mohli vyskytnúť aj pri použití obutia menších rozmerov. Skôr by som to prirovnal k podskupine rodiny RS. Vďaka lepšiemu obutiu a dobre nastavenému podvozku si s Fabiou môžem dovoliť aj viac. Na druhú stranu však stále nezabúdam, že ide skôr o dizajnovú záležitosť, ako o športovca, ktorým je napríklad Hyundai i20N či VW Polo GTI.

Škoda Fabia Monte Carlo
Svetlá patria k tomu lepšiemu čo je v danej kategórii k dispozícii. Nemajú síce technológiu Matrix ale svetelným výkonom sú viac než len dostatočné.

Fabiu štvrtej generácie som mal možnosť testovať pred istým časom vo verzii Style s litrovým motorom pod kapotou. Išlo vtedy o výkonnejšiu, 81 kW, verziu. K motoru ako takému som nemal nejaké zásadné výhrady. Disponoval dostatočnou dynamikou a svoj účel spĺňal s prstom v nose. No mať možnosť vyskúšať si rovnaké auto s motorom, ktorý má objem 1498 ccm a výkon o 29 kW vyšší, bolo niečo úplne iné. Už len samotné správanie auta s týmto motorom je o poznanie lepšie. Je to predovšetkým kvôli o niečo ťažšej prednej časti, ktorá Fabiu príjemným spôsobom tlačí k zemi.

Prečítajte si aj:


TEST: Škoda Fabia ukazuje svoju silnú stránku. Veľkosťou dokonca atakuje autá o triedu vyššie. Ako sa jej darilo v test?

David Hecl


Škoda Fabia Monte Carlo
Fabia Monte Carlo vyzerá aj z profilu dynamicky. Sčasti za to môžu aj obrovské kolesá.

Vrchol ponuky

No a prejav motora v aute s hmotnosťou len 1364 kilogramov bol jednoducho výnimočný. Osobne som mal možnosť testovať agregát 1,5 TSI vo viacerých koncernových autách. Či už v SEAT, Volkswagen a koniec koncov aj v Škode. Nikdy ale nepôsobil tak dynamickým dojmom ako v ľahkej Fabii. Je síce pravdou, že mnou nenávidený softvér prevodovky v režime D sa opäť prihlásil o slovo, no S-ko dokázalo z klasickej Fabie urobiť odrazový mostík do triedy malých hot-hatchov. Áno, 150 koní nie je nejaký unikátny údaj. No Jedným dychom musím dodať, že po legendárnej verzii RS druhej generácie s motorom 1,4 TSI s výkonom 132 kW ide o druhú najvýkonnejšiu sériovú Fabiu akú kedy Škoda vyrobila. A opäť sa opakujem, nie je to RS...

Škoda Fabia Monte Carlo
Ide síce len o klasický agregát 1,5 TSI, no v ľahkej Fabii pôsobí dynamicky a dravo. Spotreba je na relatívne bežnej úrovni. Režim prevodovky D však stále motor zbytočne podtáča a neustále radí neutrál.

Samotný motor pritom na moje prekvapenie nemal horibilnú spotrebu. Je síce pravda, že v meste som jazdil za približne 7,4-7,7 litra na 100 km, no na diaľnici sa spotreba znížila na 6,0-6,2 a okresky ju stlačili na skvelých 5,1-5,4. Inými slovami povedané, ani 110 kW výkonu neurobí z Fabie pri súčasných cenách benzínu ekonomického zabijaka. Celkovo si počas testu Fabia vypýtala 6,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Či je tento údaj dobrý alebo nie, to nechám na posúdení každého z vás.

Škoda Fabia Monte Carlo
Zadný difúzor je síce efektný, no v realite nemá takmer žiadny význam na jazdný prejav. Predsa len, Fabia Monte Carlo je skôr dizajnovkou ako rýdzim športovcom.

Snáď sa to zlepší

Ak by som sa mal zopár slovami vyjadriť k interiéru, opäť by som zastával rovnakú myšlienkovú líniu ako v minulosti. Fabia je síce základným modelom ponuky Škoda, no po budúcej modernizácii by jej určite prospeli kvalitnejšie materiály na palubnej doske a obložení dverí. Kde-tu sa počas týždňového testu ozvalo vrzgnutie či zapraskanie. Je to smutné, nakoľko dizajn interiéru a prvotný pocit z neho je na celkom vysokej úrovni. To je asi jediná vec, ktorú by som si dovolil Fabii Monte Carlo zásadnejšie vytknúť.

Škoda Fabia Monte Carlo
Hlavným nedostatkom interiéru sú menej kvalitné materiály. Po modernizácii by si Fabia určite zaslúžila posun na vyššiu úroveň.

Škoda Fabia Monte Carlo - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 17 720 (základ) | 25 575 (test)
Značka Škoda
Model Fabia
Model - Typ Monte Carlo
Model - rok výroby 2022
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 108 mm
Šírka 1 780 mm
Výška 1 459 mm
Rázvor 2 564 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Prevádzková hmotnosť 1 364 kg
Maximálna hmotnosť 1 720 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 380 l
Objem batožinového priestoru (max.) 1 190 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 498 cm3
Najvyšší výkon 150 k
Najvyšší výkon 110 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 000 - 6 000
Najvyšší krútiaci moment 250 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 500 - 3 500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 5,6 - 6,0 | 6,6 (test) L
Emise 128 - 138 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 225
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,0

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4.5

Auto pôsobí naozaj dynamicky a istým spôsobom aj sebavedomo. Monte Carlo je určite verzia, ktorú by som pri kúpe ja osobne zvažoval pred výbavou Style. Niekomu možno môžu vadiť červené doplnky interiéru. Ide ale o príjemné kontrastné spestrenie a o odkaz na stupeň výbavy. LED svetlá patria k tomu lepšiemu v triede a to aj napriek tomu, že nemajú Matrix technológiu. Istým spôsobom môže od kúpy odradiť trošku vyššia cenovka, no Fabia si ju dokáže obhájiť dynamikou a inými prednosťami, na ktoré sa konkurencia zatiaľ nechytá. Škoda len, že verzia RS nie je na programe dňa. Určite by dokázala zaujať. Možno je to niečo, čo si pre nás Škoda necháva ako eso v rukáve...

Klady
  • Dizajn
  • Motor
  • Jazdné vlastnosti
  • Spotreba
Zápory
  • Spracovanie interiéru
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.

Vybrané články

  1. 1

    TEST Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC: Dobrý, lepší, najlepší – ktorý z nich je elektrický Mercedes?

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Cesta k udržateľnosti so spoločnosťami Shell a Hyundai

Na cestu udržateľnosti sa vydáva čoraz viac vodičov. Aj keď jazdia autom, vyberajú si výrobky, ktoré čo najmenej zaťažujú životné prostredie a našu planétu. Dnešní spotrebitelia očakávajú, že známe značky budú ponúkať udržateľné alternatívy výrobkov a služieb. Preto spoločnosti Shell a Hyundai spojili svoje sily a prišli s radom mazív Shell Helix Ultra AH 0W, ktoré sú uhlíkovo neutrálne.