Prvý test nového Mercedes-Benz GLC: Skvelý podvozok, luxusný interiér, no stále menej priestoru

Mercedes-Benz GLC novej generácie priniesol evolučné zmeny, pretože nebol dôvod na zásadné zmeny koncepcie. Nie je veľa dôvodov na kritiku, no delíme sa s vami aj o ňu.
Vydané  Text: 

GLK, GLC a nová GLC

Keď niekto povie „prémiové kompaktné SUV“, ktorý automobil sa vám príde na um? Azda každému, kto má lepší vhľad do automobilovému priemyslu, ako prvý napadne Mercedes-Benz GLC. Aj iné automobilky majú svoje silné a dôležité modely, nemožno ich kvality spochybňovať, ale Mercedesu sa podarilo spraviť z GLC synonymum svojho segmentu.

Predtým sa tento model volal GLK a pre automobilku predstavoval dôležitý historický míľnik, pretože popri praktických rozmeroch priniesol interiér luxusnejšieho charakteru, relatívne priaznivé ceny základových verzií a pridanú hodnotu v podobe schopnosti zvládať aj mierny terén. Napokon sa pre tento konštrukčný rad rozhodlo už 2,6 milióna zákazníkov a v posledných dvoch rokoch ide o vôbec najpredávanejší Mercedes.

Zaujímavá je informácia, že keď už bolo zrejmé, že sa GLK premenuje na GLC a pripravovala sa generačná výmena, objednávky na GLK stúpli. Verní zákazníci sa obávali, aká bude tá nasledujúca generácia, či nestratí svoj charakter a priaznivé vlastnosti. Ukázalo sa, že ich nielen nestratila, ale pridala k nim vysokú hodnotu v podobe vrcholovej estetiky, lepších jazdných vlastností, kvalitnejšieho interiéru a celkovo modernejšie pohony.

Inzercia

Advertisement

Inzercia

Čo sa zmenilo? Je to triezva evolúcia správnym smerom.

Teraz tu máme novú generáciu modelu GLC. Na prvý pohľad sú zmeny iba minimálne a všimne si ich najmä ten, kto sa v automobiloch orientuje lepšie. Mercedes-Benz totiž svojmu najúspešnejšiemu SUV zachoval siluetu, zdanlivo aj proporcie a v podstate celkový imidž. Napríklad predné svetlomety, hoci sú technologicky vyspelejšie, vyzerajú skoro rovnako ako predtým, rovnako tie zadné. Úpravy na prednej maske umožnili dosiahnutie lepšej aerodynamiky, koeficient odporu vzduchu Cd po novom dosahuje hodnotu 0,29, čo je o 0,02 lepšie ako predtým.

Lenže presné dáta napovedajú o ešte rozsiahlejšej modernizácii:

S dĺžkou 4 716 milimetrov je nové GLC o 60 milimetrov dlhšie, ako predchádzajúca generácia. Zároveň je nová generácia o 4 milimetre nižšia (1 640 mm) a zachovala si rovnakú šírku 1 890 milimetrov. Rozchod kolies vpredu bol zväčšený medzigenerečne o 6 milimetrov (1 627 mm) a vzadu až o 23 milimetrov (1 640 mm). Rázvor dosahuje až 2 888 mm. Vpredu sa dĺžka previsu natiahla o 12 mm, vzadu o 33 mm, čím sa batožinový priestor zväčšil o 50 litrov na celkových 600 litrov vďaka „sériovej polohe na prepravu nákladu“. Inak zostáva rovnaký ako predtým, teda 550 litrov. V prípade plug-in hybridov sa tento priestor zmenšuje na 460/400 litrov.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Za príplatok si zákazník môže zakúpiť vzduchový podvozok AIRMATIC s meniteľnou svetlou výškou a plynulo nastaviteľným ťažným a tlačným stupňom tlmenia. Dobrá správa, vzduchový podvozok je štandardnou súčasťou výbavy plug-in hybridných modelov. Výhodou vzduchového podvozka je jeho schopnosť regulovať svetlú výšku. Referenčná výška podvozka je 189 mm, tú môže meniť v rozsahu +10 a -10 mm podľa zvoleného jazdného režimu. Vo vyššej konfigurácii s terénnym balíkom sa podvozok môže zdvihnúť až o 50 mm z pôvodnej referenčnej výšky, prípadne v režime Eco klesnúť až o 20 mm. To je ohromné 7-centimetrové rozpätie.

Zaujímavosťou je, že s terénnym balíkom má tento Mercedes aj funkciu takzvanej priehľadnej kapoty, teda kamerový systém simuluje obraz pod vozidlom vďaka oneskoreniu obrazu z prednej kamery.

Inzercia

Inzercia

Zadná náprava spolu s novým zavesením dostala aj možnosť natáčania kolies. Táto funkcia je k dispozícii za príplatok a celkovo systém umožní natáčanie zadných kolies až o 4,5 stupňa. Vďaka tomu je ovládanie novej GLC ešte jednoduchšie a auto je obratnejšie. Priemer otáčania sa tak zmenšuje o dôležitých 90 centimetrov na hodnotu 10,9 metra.

Nová generácia je už výhradne elektrifikovaná

Všetky motorizácie novej generácie GLC sú už elektrifikované. To znamená, že elektrina pomáha znižovať spotrebu paliva a produkciu emisií, ale v prípade mild-hybridov nie je možné nabíjanie káblom. Batéria je tu malá, štartovací generátor ISG podporuje benzínový a naftový motor dodatočným výkonom 17 kW a silou až 200 Nm, no auto samotné nejazdí elektricky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Verzie označené písmenom e sú nabíjateľné káblom, teda ide o plug-in hybridy PHEV. Tieto vozidlá vedia jazdiť elektricky, a to na trase dlhšej ako 100 kilometrov – toto vyznieva skoro neuveriteľne, pretože ešte pred niekoľkými rokmi mali takéto reálne dojazdy mestské elektromobily.

Ak by ste sa pýtali, prečo sa Mercedes-Benz GLC nepredáva ako elektromobil, vedzte, že je dostupný pod vyhradenou značkou Mercedes-EQ s názvom EQC a má vlastný jedinečný dizajn.

Inzercia

Mild-hybridy novej generácie Mercedesu GLC:
  • GLC 200 4MATIC, 150 kW, 320 Nm, 0-100 km/h za 7,8 s, max. 221 km/h
  • GLC 300 4MATIC, 190 kW, 400 Nm, 0-100 km/h za 6,2 s, max. 240 km/h
  • GLC 220 d 4MATIC, 145 kW, 440 Nm, 0-100 km/h za 8,0 s, max. 219 km/h
  • GLC 300 d 4MATIC, 198 kW, 550 Nm, 0-100 km/h za 6,3 s, max. 243 km/h
Plug-in hybridy novej generácie Mercedesu GLC:
  • GLC 300 e 4MATIC, 230 kW, 550 Nm, 0-100 km/h za 6,7 s, max. 218 km/h
  • GLC 400 e 4MATIC, 280 kW, 650 Nm, 0-100 km/h za 5,6 s, max. 237 km/h
  • GLC 300 de 4MATIC (naftový plug-in hybrid), 245 kW, 750 Nm, 0-100 km/h za 6,4 s, max. 217 km/h.
 
 

Prvá skúsenosť s Mercedesom GLC novej generácie? Luxus a výkon.

Počas našich prvých skúseností s novou generáciou modelu GLC sme vyskúšali dovedna šesť konfigurácií v štyroch motorizáciách: naftové 220 d 4MATIC, benzínový 200 4MATIC a 300 4MATIC. Plug-in hybridy sa k nám zatiaľ nedostali, ale niektoré modely mali aj vzduchový podvozok, ktorý umožňoval priamo porovnať tento príplatkový so základovým. Všetky GLC však majú k dispozícii volič jazdných režimov DYNAMIC SELECT, ktorý upravuje charakteristiky motora, riadenia, trakčného systému a prípadne aj podvozka.

Patrilo by sa, aby bol rozdiel medzi základovým podvozkom a tým vzduchovým veľký, no po skúsenostiach s jazdou po rôznych terénoch musíme konštatovať, že aj ten sériovo dodávaný sa prejavuje tak dobre, akoby ste ste jazdili na vankúši a evokuje preto práve vzduchový podvozok. Komfort bola v novej generácii GLC priorita, zároveň však aj potenciál zvládať ofenzívnu športovú jazdu.

Po jazdnej stránke nový Mercedes-Benz GLC nepochybne vyzrel a zdanlivo sa vyhýba prejavom kompaktných vozidiel tým, že na ceste sa valí ladne ako guľa, pocitovo máte dojem šoférovania o číslo väčšieho auta aj napriek tomu, že interiér je kvôli veľkej stredovej konzole na hranici stiesnenosti. K dobrému dojmu z pozície vodiča prispieva aj preposilované riadenie, nesmierne kultivovaný prejav benzínových aj naftových motorov, úplne hladké preraďovanie automatickej prevodovky a fakt efektívne filtrovanie drobných nerovností na vozovke, vďaka čomu nadobudnete pocit plavby na pokojnej vode.

Plavnosť môže byť charakteristickou vlastnosťou nového GLC, ale nie je pravda, že by SUV na ceste plávalo v tom negatívnom zmysle. Naopak, počas jazdy v ktoromkoľvek jazdnom profile máte pocit výbornej kontroly a v rámci „normálnych rýchlostí“ sa podvozok prejavuje skôr neutrálne, teda bez akýchkoľvek tendencií k pretáčavosti alebo nedotáčavosti. Vo všetkých motorizáciách sa nová GLC prejavovala dynamicky, pružne a vždy pokojne. Akoby to auto vedelo, čo od neho chcete, precízne reagovalo na vaše podnety (otočenia volantom, prácu s brzdou a plynom) a stále malo v zálohe početné newtonmetre a kilowatty energie pre dôrazné akcelerácie. Poteší, že aj benzínové motory s mild-hybridným pohonom pocitovo reagujú celkom odspodu, teda z nízkych otáčok, a majú rýchlu odozvu bez známeho zaváhania. Pri snahe o downkick motor môže byť vodič trocha sklamaný, pretože motor je dosť pružný na to, aby prevodovka nemusela vždy podraďovať.

Funkcia natáčania zadných kolies má ešte väčší potenciál spraviť z jazdy na SUV zážitok. Nejde len o jednoduchšie manévrovanie pri parkovaní, ale aj o prejav pri vysokej rýchlosti, keď auto pôsobí pri zmene smeru jazdy stabilnejšie a je bezpečnejším. Natáčanie zadných kolies funguje podobne ako pri vozidlách vyšších tried: do rýchlosti 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú v protismere predných a nad túto rýchlosť sa natáčajú v rovnakom smere. Tých 4,5 stupňa sa zdá byť málo, no keď v takomto aute sedíte a šoférujete ho, pocítite rozdiel už pri odchode z parkoviska.

Interiér ako v limuzíne

Jazdné vlastnosti si zaslúžia pochvalu, ale vo veľkej miere sa na kvalite zážitku z jazdy na novej GLC podieľa práve interiér. Mercedes medzičasom svoje interiéry podstatne unifikoval, a tak aj v novej GLC nájdete materiálové kombinácie, dizajnové princípy a celkový charakter známy zo sedanov Triedy C, Triedy E a limuzíny Triedy S. Nepochybne ale ide o rozdielne kvalitatívne štandardy aj priestorové dispozície.

Posed na mieste vodiča a spolujazdca je síce pohodlný, no priestorovo obmedzený. Ja s výškou ~175 cm a priemernou postavou som sa usadil celkom pohodlne, robustnejšie osobnosti už budú mať problém s pohodlným uložením nôh a kolien. Pred niekoľkými dňami som [prvýkrát jazdil BMW X1](https://www.autoviny.sk/testy/124166/prvy-test-bmw-x1-xdrive23d-2023-aj-v-nafte-jazdi-ako-elektromobil-interier-je-doslova-skvely), čo má byť oveľa menší model, no pocitovo ponúka vpredu viac miesta.

Domnievam sa, že za to môže obrovská stredová konzola s rozmernou dotykovou obrazovkou, ktorá je orientovaná vertikálne. Predstavuje dominantný dizajnový aj funkčný prvok interiéru a integruje do seba väčšinu ovládacích prvkov. Mercedes pritom do úzkeho panela pod displejom umiestnil niekoľko dôležitých tlačidiel a ďalšie početné ovládače sú priamo na volante. Nebývam rád, keď sa funkcie mechanických tlačidiel v nových autách menia na virtuálne a sú súčasťou niekoľkoúrovňového menu, avšak Mercedes-Benz s jeho ergonomickým a prehľadným infotainmentom MBUX môže ísť iným automobilkám za vzor. Systém je rýchly, reakcie na stlačenie virtuálnych tlačidiel sprevádza zvuková odozva a panel klimatizácie má svoje nemenné vyhradené miesto.

Z prvej skúsenosti s novou generáciou Mercedesu GLC sme si odniesli aj poznatok, že ambientné osvetlenie v aute môže byť po zotmení veľmi pôsobivým doplnkom. Farbu osvetlenia si vyberiete v systéme a môže sa meniť aj v závislosti od zvoleného jazdného režimu, k dispozícii sú tiež viacfarebné schémy. Kto rád svojim autom na pasažierov zapôsobí, ten bude mať z novej GLC (napríklad aj s dúhovým interiérom) radosť.

Mercedes-Benz GLC SUV nám počas testovacieho dňa v kameňolome pripravil takéto milé prekvapenie: dvojitú dúhu.

Zhrnutie prvých jázd

Mercedes-Benz GLC novej generácie priniesol evolučné zmeny, pretože nebol dôvod na zásadné zmeny koncepcie. Jazdné vlastnosti sa líšia v závislosti od konfigurácie, ale tendencia preferovať komfort je evidentná. Interiér nadobudol luxusného charakteru, ale na priestorových pomeroch je zjavné, že automobil stále stojí na kompaktnej platforme. Tešíme sa týždňový redakčný test a predovšetkým na plug-in hybridné konfigurácie, pretože nás zaujíma najmä reálny elektrický dojazd.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.