Batérie, recyklácia, regenerácia
Trakčné akumulátory v elektromobiloch. Niektorým sa už pri prečítaní týchto slov ľudovo otvára nožík vo vrecku, pretože si s nimi asociujú dlhé hodiny strávené zápasmi s neznámymi ľuďmi na internete o to, ako veľmi sú batérie v týchto vozidlách neekologické a neudržateľné. Je však pravda, že práve aktuálne používané technológie trakčných akumulátorov sú sporným bodom pri presadzovaní elektromobility.
Samotné elektrické pohony nespochybňuje azda nikto, pretože motor s účinnosťou okolo 80-90 percent je snom každého konštruktéra a priamo sa premieta do znížených nákladov na prevádzku vozidla u samotného motoristu. Robustné vysokonapäťové elektromotory s výkonom nad 1 MW dokonca dosahujú účinnosť až 95 percent, čo je ďaleko aj za teoretickými možnosťami spaľovacích motorov.
Elektrické motory sú dnes dostupné, malé, ľahké a výkonné, navyše prakticky bezúdržbové a vydržia slúžiť nesmierne dlho. Naopak, problémové sú akumulátory, ktoré sú spravidla ťažké, drahé a používajú materiály z pochybne získaných zdrojov.
Spotrebitelia majú obavy o životnosť batérií, navyše sú nezodpovedané otázky spojené s ich ďalším spracovaním oprávnené. Veľa sa hovorí o recyklácii akumulátorov, aj keď odborníci sa zhodujú na tom, že jednou zo správnych ciest je regenerácia batérií z elektromobilov, ako plánuje robiť slovenská firma už o niekoľko rokov v Dubnici nad Váhom.
Prečítajte si aj:
Porovnanie dojazdu elektromobilov
Významným problémom moderných elektromobilov je tiež reálny dojazd a citlivosť akumulátorov a elektrických pohonov na teplotu. Z tohto dôvodu majú elektromobily vyspelý teplotný manažment, ktorý podľa potreby vyhrieva alebo chladí akumulátory a stará sa tak o ich optimálnu funkčnosť. Napriek tomu sa výrobcom nedarí v praxi dosahovať také dojazdy elektromobilov, ktoré im vyšli v štandardizovanej metodike spotreby WLTP.
Zvykli sme si, že údaj vyplývajúci z metodiky WLTP je obyčajne veľkosysý k výrobcovi, ale často nedosiahnuteľný v reálnych podmienkach. Je to celkom prirodzené, pretože štandardizácia nikdy nemôže celkom zohľadniť reálie na cestách. Nezabúdajme na to, že obyčajne nejazdíme za ideálnych teplotných podmienok a iba málokedy najvyššími dovolenými rýchlosťami, čo má potenciál spotrebu zvýšiť a skrátiť dojazd.
Na to, ako veľmi sa môžu líšiť hodnoty namerané podľa WLTP od reality, sa pozreli Nóri vo veľkom porovnávacom teste dojazdu elektromobilov. Nórske automobilové združenie NAF a magazín MOTOR otestovali celkom 31 elektromobilov. Zaujímal ich ako dojazd, tak odchýlka od hodnoty, ktorú výrobca uvádza v katalógoch.
Ako sa testovalo
Všetky autá opustili garáž v Osle, kde bola teplota 10 až 15 stupňov Celzia. Trasa začínala vo výške sedem metrov nad morom a po 450 km boli autá už vo výške nad 1000 metrov nad morom. O 12 kilometrov neskôr autá čakalo prudké klesanie, ktoré umožnilo trochu dobiť batérie. Nie všetkým modelom sa však k nemu podarilo dostať. Testovacia trasa bola náročná pre veľké prevýšenia a nízku teplotu, ktorá sa pohybovala v pomerne širokom rozpätí od -10 do 0 stupňov Celzia.
Elektromobily s najdlhším reálnym dojazdom - kompletné výsledky | |||
Model auta | Nameraný dojazd | Dojazd podľa WLTP | Odchýlka |
Tesla Model 3 LR Dual motor | 521 km | 614 km | 15,2 % |
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC | 513 km | 645 km | 20,5 % |
BMW iX xDrive50 | 503 km | 591 km | 14,9 % |
Tesla Model Y LR Dual motor | 451 km | 507 km | 11,1% |
Volkswagen ID.3 PRO S | 435 km | 591 km | 19,3 % |
Kia EV6 2WD | 429 km | 528 km | 18,8 % |
NIO ES8 LR | 425 km | 488 km | 12,9 % |
Kia EV6 4WD | 423 km | 484 km | 12,6 % |
Volkswagen ID.4 Pro | 414 km | 485 km | 14,6 % |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 408 km | 481 km | 15,2% |
Škoda Enyaq iV 80X | 403 km | 477 km | |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 402 km | 456 km | |
Audi e-tron GT | 392 km | 463 km | |
XPeng P7 | 383 km | 470 km | |
Volkswagen ID.4 GTX | 353 km | 475 km | |
Hyundai IONIQ 5 AWD | 369 km | 460 km | |
BYD Tang | 356 km | 400 km | |
Audi Q4 e-tron 50 quattro | 347 km | 459 km | |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 346 km | 448 km | |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 340 km | 476 km | |
Cupra Born | 339 km | 395 km | |
Volvo C40 Recharge | 333 km | 437 km | |
Mercedes-Benz EQA 250 | 331 km | 401 km | |
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC | 315 km | 407 km | |
BMW iX xDrive40 | 309 km | 402 km | |
Opel Mokka-e | 263 km | 338 km | |
Peugeot e-2008 | 228 km | 320 km |
TOP5: Elektromobily s najväčším rozdielom medzi deklarovaným a reálnym dojazdom | |||
Model auta | Nameraný dojazd | Dojazd podľa WLTP | Odchýlka |
Škoda Enyaq iV80 | 347 km | 509 km | 31,8 % |
Peugeot e-2008 | 228 km | 320 km | 28,8 % |
Polestar 2 LR Dual motor | 340 km | 476 km | 28,6 % |
Volkswagen ID.4 GTX | 353 km | 466 km | 25,2 % |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 349 km | 459 km | 24,0 % |