Zimný test dojazdu 31 elektromobilov: dojazd sa skrátil, ale nie je to žiadna tragédia

Mínusové teploty sú pre batérie v elektromobiloch naďalej veľký problém, ale dojazdy napokon nie sú tak zlé, aby boli prekážkou pre kúpu.
Vydané  Text: 
### Batérie, recyklácia, regenerácia Trakčné akumulátory v elektromobiloch. Niektorým sa už pri prečítaní týchto slov ľudovo *otvára nožík vo vrecku*, pretože si s nimi asociujú dlhé hodiny strávené zápasmi s neznámymi ľuďmi na internete o to, ako veľmi sú batérie v týchto vozidlách neekologické a neudržateľné. Je však pravda, že práve aktuálne používané **[technológie trakčných akumulátorov](https://autoviny.sk/obsah/znacka/baterie)** sú sporným bodom pri presadzovaní elektromobility. Samotné elektrické pohony nespochybňuje azda nikto, pretože **motor s účinnosťou okolo 80-90 percent** je snom každého konštruktéra a priamo sa premieta do znížených **[nákladov na prevádzku vozidla](https://autoviny.sk/obsah/znacka/servis)** u samotného motoristu. Robustné vysokonapäťové elektromotory s výkonom nad 1 MW dokonca dosahujú [účinnosť až 95 percent](https://www.elektroprumysl.cz/energetika/ucinnost-elektrickych-motoru), čo je ďaleko aj za teoretickými možnosťami spaľovacích motorov. Elektrické motory sú dnes dostupné, malé, ľahké a výkonné, navyše prakticky bezúdržbové a vydržia slúžiť nesmierne dlho. Naopak, problémové sú akumulátory, ktoré sú spravidla ťažké, drahé a používajú [materiály z pochybne získaných zdrojov](https://www.autoviny.sk/reportaze/123226/odvratena-strana-vyroby-elektromobilov-by-nas-mala-zaujimat-je-nou-detska-praca-aj-zavislost-na-cine). Spotrebitelia majú obavy o **[životnosť batérií](****)**, navyše sú nezodpovedané otázky spojené s ich ďalším spracovaním oprávnené. Veľa sa hovorí o **[recyklácii akumulátorov](https://autoviny.sk/obsah/znacka/recyklacia)**, aj keď odborníci sa zhodujú na tom, že jednou zo správnych ciest je **[regenerácia batérií z elektromobilov](https://www.autoviny.sk/novinky/123562/v-dubnici-nad-vahom-sa-budu-regenerovat-baterie-z-elektromobilov-ma-byt-lepsia-ako-recyklacia)**, ako plánuje robiť slovenská firma už o niekoľko rokov v Dubnici nad Váhom.

V Dubnici nad Váhom sa budú regenerovať batérie z elektromobilov. Má byť lepšia ako recyklácia

Slovenská spoločnosť začne pri Dubnici nad Váhom s regeneráciou použitých trakčných akumulátorov z elektromobilov, aby im zabezpečila plnohodnotnú použiteľnosť aj po tom, čo skončí ich fabrická záruka od automobilky.

### Porovnanie dojazdu elektromobilov Významným problémom moderných elektromobilov je tiež **reálny dojazd** a **citlivosť akumulátorov a elektrických pohonov na teplotu**. Z tohto dôvodu majú elektromobily vyspelý teplotný manažment, ktorý podľa potreby vyhrieva alebo chladí akumulátory a stará sa tak o ich optimálnu funkčnosť. Napriek tomu sa výrobcom nedarí v praxi dosahovať také dojazdy elektromobilov, ktoré im vyšli v štandardizovanej metodike spotreby WLTP. Zvykli sme si, že **údaj vyplývajúci z metodiky WLTP je obyčajne veľkosysý k výrobcovi, ale často nedosiahnuteľný v reálnych podmienkach**. Je to celkom prirodzené, pretože štandardizácia nikdy nemôže celkom zohľadniť reálie na cestách. Nezabúdajme na to, že obyčajne nejazdíme za ideálnych teplotných podmienok a iba málokedy najvyššími dovolenými rýchlosťami, čo má potenciál spotrebu zvýšiť a skrátiť dojazd. Na to, ako veľmi sa môžu líšiť hodnoty namerané podľa WLTP od reality, sa pozreli Nóri vo **veľkom porovnávacom teste dojazdu elektromobilov**. Nórske automobilové združenie [NAF a magazín MOTOR otestovali celkom 31 elektromobilov](https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/test-rekkevidde-vinter-2022). Zaujímal ich ako dojazd, tak odchýlka od hodnoty, ktorú výrobca uvádza v katalógoch. ### Ako sa testovalo Všetky autá opustili garáž v Osle, kde bola teplota 10 až 15 stupňov Celzia. Trasa začínala vo výške sedem metrov nad morom a po 450 km boli autá už vo výške nad 1000 metrov nad morom. O 12 kilometrov neskôr autá čakalo prudké klesanie, ktoré umožnilo trochu dobiť batérie. Nie všetkým modelom sa však k nemu podarilo dostať. Testovacia trasa bola náročná pre veľké prevýšenia a nízku teplotu, ktorá sa pohybovala v pomerne širokom rozpätí od -10 do 0 stupňov Celzia.
Elektromobily s najdlhším reálnym dojazdom – kompletné výsledky
Model auta Nameraný dojazd Dojazd podľa WLTP Odchýlka
Tesla Model 3 LR Dual motor 521 km 614 km 15,2 %
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC 513 km 645 km 20,5 %
BMW iX xDrive50 503 km 591 km 14,9 %
Tesla Model Y LR Dual motor 451 km 507 km 11,1%
Volkswagen ID.3 PRO S 435 km 591 km 19,3 %
Kia EV6 2WD 429 km 528 km 18,8 %
NIO ES8 LR 425 km 488 km 12,9 %
Kia EV6 4WD 423 km 484 km 12,6 %
Volkswagen ID.4 Pro 414 km 485 km 14,6 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 408 km 481 km 15,2%
Škoda Enyaq iV 80X 403 km 477 km
Porsche Taycan 4 Cross Turismo 402 km 456 km
Audi e-tron GT 392 km 463 km
XPeng P7 383 km 470 km
Volkswagen ID.4 GTX 353 km 475 km
Hyundai IONIQ 5 AWD 369 km 460 km
BYD Tang 356 km 400 km
Audi Q4 e-tron 50 quattro 347 km 459 km
Tesla Model 3 Standard Range Plus 346 km 448 km
Polestar 2 Long Range Dual Motor 340 km 476 km
Cupra Born 339 km 395 km
Volvo C40 Recharge 333 km 437 km
Mercedes-Benz EQA 250 331 km 401 km
Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC 315 km 407 km
BMW iX xDrive40 309 km 402 km
Opel Mokka-e 263 km 338 km
Peugeot e-2008 228 km 320 km
TOP5: Elektromobily s najväčším rozdielom medzi deklarovaným a reálnym dojazdom
Model auta Nameraný dojazd Dojazd podľa WLTP Odchýlka
Škoda Enyaq iV80 347 km 509 km 31,8 %
Peugeot e-2008 228 km 320 km 28,8 %
Polestar 2 LR Dual motor 340 km 476 km 28,6 %
Volkswagen ID.4 GTX 353 km 466 km 25,2 %
Audi e-tron Q4 50 quattro 349 km 459 km 24,0 %




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »