Jazdili sme na Škode Enyaq Coupé iV! Prečítajte si naše prvé dojmy:

Kto by si nepamätal legendárne škodovácke kupé Rapid či Garde! Aj na ich odkaz nadväzuje novinka Enyaq Coupé iV. Síce s piatimi dverami a elektrickým pohonom, no líniu strechy nemožno zaprieť.
Vydané  Text: 

Aby sme nesnívali o pravovernom kupé s tromi dverami v päťdverovom elektrickom SUV len tak naprázdno, potešila nás škodovka rovno jeho najvýkonnejšou verziou RS. **Tá sa pýši výkonom 220 kW (300 k) a to je už hodnota, o ktorej mohli trojdverové verzie z druhej polovice minulého storočia iba snívať.** Je to silný argument, aby sme si povedali, že dvere sú síce jedna vec, no výkon je výkon. Pozrime sa však na elektrické kupé z pohľadu bežného užívateľa. Ten nebude mať veľa dôvodov, aby sa sťažoval. Línia strechy síce viditeľne klesá a vytvára zaujímavý tvar, za ktorým sa aj budete chcieť otočiť, no **neuberá z miesta nad hlavou zadných pasažierov. Inými slovami – so 190 cm nebol problém sadnúť si a povedať si, že v týchto pomeroch by človek v pohode zvládol aj cestu dlhšiu ako iba po najbližšiu nabíjačku.** Enyaq Coupé iV navyše štandardne prichádza so sklenenou panoramatickou strechou.
Toto riešenie väčšinou uberá z priestoru nad hlavou, no tu je spravená tak, že hlava netrpí. Takže všetko je jasné – ak by ste sa pri rozhodovaní pozerali na vnútorné priestorové pomery, nebude dôvod vyhýbať sa verzii kupé. Že by bolo treba robiť kompromisy v batožinovom priestore? Pokiaľ viete, či vám bude na cestách chýbať niečo životne dôležité s objemom 15 litrov, tak áno. Ak to však nebude nič, bez čoho by ste nemohli žiť, tak padá ďalší dôvod, prečo by ste si nemohli dopriať verziu s krásne padajúcou strechou. **Zvlášť, keď základný objem batožinového priestoru dosahuje objem veľmi slušných 570 litrov.** Takže jediné, čo budete zvážiť, je, či vám športovejšia línia stojí za príplatok v porovnaní s ekvivalentnou klasickou verziou.
### Hladko cez vzduch Pokiaľ by ste hľadali ďalší dôvod, prečo sa zamýšľať nad Škodou Enyaq Coupé iV, tak máme veľmi silný argument v podobe jej aerodynamiky. **Súčiniteľ odporu vzduchu sa podarilo stlačiť na hodnotu cx iba 0,234, čo je veľmi dobrý výsledok.** Aj vďaka tomu dosahuje vozidlo so základnou batériou dojazd do vzdialenosti 545 km. Zdá sa vám to pri pohľade na technické údaje bežného Enyaqu nejako veľa?
Máte pravdu. Verzia kupé sa bude predávať iba s najsilnejšou, 80 kW batériou. A to vo verzii s pohonom zadných, alebo všetkých kolies. **Zadnokolka ponúkne 180 kW (245 k), štvorkolka s dodatočným motorom na prednej náprave 195 kW (265 k) a verzia RS až 220 kW (300 k).** A presne na túto verziu sme boli počas prvého spoznávania zvedaví najviac.
Okrem toho sa automobilka pochválila, že kupé dostalo aj rýchlejšie nabíjanie s výkonom 135 kW, takže z 10 na 80 % sa batéria modelu iV 80 nabije za 29 minút. **Tento pokrok sa podarilo dosiahnuť vďaka úprave softvéru a túto zmenu dostanú aj všetky doteraz predané vozidlá v rámci bežného servisu.** Stačí sa zastaviť v druhej polovici tohto roka.
### So športovými génmi Nie, že by nám nestačili základné verzie, ktoré dodávajú vozidlu už aj tak slušnú dynamiku. Skôr nás zaujímalo, ako sa konštruktéri popasovali s nastavením podvozka a riadenia. Zvlášť, keď sedadlo vodiča dokáže putovať príjemne nízko, až nadobudnete pocit, že jazdíte v oveľa menšom vozidle. **Najvyšší čas vyraziť, prsty už nervózne klopkajú po volant. Výkon podporuje aj 450 Nm krútiaceho momentu, stovka svieti už po 6,5 s.** To sú údaje čistokrvných športových vozidiel, takže si viete predstaviť, že tlak do sedadla dokáže očariť.
Navyše verzia RS dosiahne maximálku 180 km/h, čo je o 20 km/h viac ako menej výkonné verzie. A ešte tu máme adaptívny podvozok. Ten si aj s cestami, ktoré mali ďalej od dokonalosti, vedel poradiť veľmi presvedčivo a krotiť ich. **Absencia zvuku motora pustila viac zvuku od podvozka, no ďalšie dávky radosti prinieslo riadenie.** Prináša príjemnú spätnú väzbu, aj auto s ním zatáča radostne a ochotne, netreba však zabúdať na jeho hmotnosť prekračujúcu 2 tony. Zvedavosť nás zaviedla aj do športového režimu, kde sa vodičovi do práce ESP zapája o čosi menej a celé auto je hravejšie. S výkonom 220 kW je RS samozrejme pôsobivé a vďaka pohonu všetkých kolies sa posúva vpred bez toho, aby výkon unikal preklzovaním kolies. **Štvorkolesové kupé 80x iV s výkonom 195 kW, s ktorým sme jazdili pre porovnanie, sa tiež nezdalo málo výkonné, veď šprint z 0 na 100 km/h mu trvá iba o 0,5 sekundy viac.**
Takže ak ste sa rozhodli, že elektromobilita je to, čomu sa chcete venovať a máte kde nabíjať, ideálne doma v garáži a pomalým nabíjaním cez noc, tak môže byť Enyaq Coupé iV tým správnym riešením pre vás. **Vnútorným ani batožinovým priestorom markantne nestráca, dostalo rýchlejšie nabíjanie a dodáva sa iba s väčšími batériami.** Nad tým sa oplatí zamýšľať!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.