Testy

Jazdili sme na Škode Enyaq Coupé iV! Prečítajte si naše prvé dojmy:

Aby sme nesnívali o pravovernom kupé s tromi dverami v päťdverovom elektrickom SUV len tak naprázdno, potešila nás škodovka rovno jeho najvýkonnejšou verziou RS. Tá sa pýši výkonom 220 kW (300 k) a to je už hodnota, o ktorej mohli trojdverové verzie z druhej polovice minulého storočia iba snívať. Je to silný argument, aby sme si povedali, že dvere sú síce jedna vec, no výkon je výkon.

Pozrime sa však na elektrické kupé z pohľadu bežného užívateľa. Ten nebude mať veľa dôvodov, aby sa sťažoval. Línia strechy síce viditeľne klesá a vytvára zaujímavý tvar, za ktorým sa aj budete chcieť otočiť, no neuberá z miesta nad hlavou zadných pasažierov. Inými slovami – so 190 cm nebol problém sadnúť si a povedať si, že v týchto pomeroch by človek v pohode zvládol aj cestu dlhšiu ako iba po najbližšiu nabíjačku. Enyaq Coupé iV navyše štandardne prichádza so sklenenou panoramatickou strechou.

Škoda Enyaq iV Coupe

Toto riešenie väčšinou uberá z priestoru nad hlavou, no tu je spravená tak, že hlava netrpí. Takže všetko je jasné – ak by ste sa pri rozhodovaní pozerali na vnútorné priestorové pomery, nebude dôvod vyhýbať sa verzii kupé.

Že by bolo treba robiť kompromisy v batožinovom priestore? Pokiaľ viete, či vám bude na cestách chýbať niečo životne dôležité s objemom 15 litrov, tak áno. Ak to však nebude nič, bez čoho by ste nemohli žiť, tak padá ďalší dôvod, prečo by ste si nemohli dopriať verziu s krásne padajúcou strechou. Zvlášť, keď základný objem batožinového priestoru dosahuje objem veľmi slušných 570 litrov. Takže jediné, čo budete zvážiť, je, či vám športovejšia línia stojí za príplatok v porovnaní s ekvivalentnou klasickou verziou.

Škoda Enyaq iV Coupe

Hladko cez vzduch

Pokiaľ by ste hľadali ďalší dôvod, prečo sa zamýšľať nad Škodou Enyaq Coupé iV, tak máme veľmi silný argument v podobe jej aerodynamiky. Súčiniteľ odporu vzduchu sa podarilo stlačiť na hodnotu cx iba 0,234, čo je veľmi dobrý výsledok. Aj vďaka tomu dosahuje vozidlo so základnou batériou dojazd do vzdialenosti 545 km. Zdá sa vám to pri pohľade na technické údaje bežného Enyaqu nejako veľa?

Škoda Enyaq iV Coupe

Máte pravdu. Verzia kupé sa bude predávať iba s najsilnejšou, 80 kW batériou. A to vo verzii s pohonom zadných, alebo všetkých kolies. Zadnokolka ponúkne 180 kW (245 k), štvorkolka s dodatočným motorom na prednej náprave 195 kW (265 k) a verzia RS až 220 kW (300 k). A presne na túto verziu sme boli počas prvého spoznávania zvedaví najviac.

Škoda Enyaq iV Coupe

Okrem toho sa automobilka pochválila, že kupé dostalo aj rýchlejšie nabíjanie s výkonom 135 kW, takže z 10 na 80 % sa batéria modelu iV 80 nabije za 29 minút. Tento pokrok sa podarilo dosiahnuť vďaka úprave softvéru a túto zmenu dostanú aj všetky doteraz predané vozidlá v rámci bežného servisu. Stačí sa zastaviť v druhej polovici tohto roka.

Škoda Enyaq iV Coupe

So športovými génmi

Nie, že by nám nestačili základné verzie, ktoré dodávajú vozidlu už aj tak slušnú dynamiku. Skôr nás zaujímalo, ako sa konštruktéri popasovali s nastavením podvozka a riadenia. Zvlášť, keď sedadlo vodiča dokáže putovať príjemne nízko, až nadobudnete pocit, že jazdíte v oveľa menšom vozidle. Najvyšší čas vyraziť, prsty už nervózne klopkajú po volant. Výkon podporuje aj 450 Nm krútiaceho momentu, stovka svieti už po 6,5 s. To sú údaje čistokrvných športových vozidiel, takže si viete predstaviť, že tlak do sedadla dokáže očariť.

Škoda Enyaq iV Coupe

Navyše verzia RS dosiahne maximálku 180 km/h, čo je o 20 km/h viac ako menej výkonné verzie. A ešte tu máme adaptívny podvozok. Ten si aj s cestami, ktoré mali ďalej od dokonalosti, vedel poradiť veľmi presvedčivo a krotiť ich. Absencia zvuku motora pustila viac zvuku od podvozka, no ďalšie dávky radosti prinieslo riadenie. Prináša príjemnú spätnú väzbu, aj auto s ním zatáča radostne a ochotne, netreba však zabúdať na jeho hmotnosť prekračujúcu 2 tony. Zvedavosť nás zaviedla aj do športového režimu, kde sa vodičovi do práce ESP zapája o čosi menej a celé auto je hravejšie.

S výkonom 220 kW je RS samozrejme pôsobivé a vďaka pohonu všetkých kolies sa posúva vpred bez toho, aby výkon unikal preklzovaním kolies. Štvorkolesové kupé 80x iV s výkonom 195 kW, s ktorým sme jazdili pre porovnanie, sa tiež nezdalo málo výkonné, veď šprint z 0 na 100 km/h mu trvá iba o 0,5 sekundy viac.

Škoda Enyaq iV Coupe

Takže ak ste sa rozhodli, že elektromobilita je to, čomu sa chcete venovať a máte kde nabíjať, ideálne doma v garáži a pomalým nabíjaním cez noc, tak môže byť Enyaq Coupé iV tým správnym riešením pre vás. Vnútorným ani batožinovým priestorom markantne nestráca, dostalo rýchlejšie nabíjanie a dodáva sa iba s väčšími batériami. Nad tým sa oplatí zamýšľať!

Škoda Enyaq iV Coupe
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora
Magazín

Za vysokou spotrebou auta sa často skrýva zlá kondícia motora

Možno si myslíte, že keď vám na palubnej doske nesvieti žiadna kontrolka, je všetko v poriadku. Za zvýšenou spotrebou však nemusí byť iba nesprávny štýl jazdenia. Častejšia potreba tankovať môže poukazovať na oveľa vážnejší problém – zanesenie motora vášho auta karbónom. Ak tento problém nebudete riešiť, riskujete upchatie a poškodenie vstrekovačov. To môže mať za následok stratu výkonu a v horšom prípade zničenie komponentov palivového systému a ich potrebnú výmenu.