Prvý test Opel Astra 1.5 CDTI: Keď realita víťazí nad predsudkami
Na moderné autá sa pre ich nezvyčajný vzhľad môžeme pozerať cez prsty, ale praktická skúsenosť s nimi napokon vždy odhalí, že boli navrhnuté pre každodenný život.
Vydané Text: Erik Stríž
Naživo je všetko inak, zrazu preberám kľúč od vizuálne nesmierne pútavého auta so zdanlivo jednoduchým motívom, ktorého **krása tkvie práve v precíznom vypracovaní detailov**. Predná maska ma napokon oslovila rovnakým spôsobom, ako tá v novej Mokke, keď som ju prvýkrát prevetral na slovenských cestách ([prvý test Opel Mokka-e](https://www.autoviny.sk/testy/122280/prva-jazda-s-opel-mokka-e-oplati-sa-priplatit-15-tisic-eur-za-elektrinu), [prvý test Opel Grandland](https://www.autoviny.sk/testy/122930/prvy-test-opel-grandland-facelift-tromfne-tucson-sportage-a-karoq)).
### Čo sa zmenilo?
Nová Astra sa v porovnaní s predchodcom predĺžila iba o štyri milimetre, ale rázvor vzrástol o 13 mm na konečných 2 675 mm. Dĺžka vozidla tak dosahuje 4 374 mm a šírka je 1 860 mm, celkovými proporciami nová Astra stojí na hranici kompaktnej triedy. Batožinový priestor vo svojej východiskovej konfigurácii dosahuje kapacitu 422 litrov, teda **už hatchback bude nepochybne stačiť** na každodenné napĺňanie potrieb stredne veľkej rodiny.
Opel už tradične ponúka ergonomické sedadlá AGR, ale s posedom nižším o 12 mm v porovnaní s predchodcom, čo má podľa slov výrobcu prospievať športovému charakteru vozidla. Apel výrobcu na športovejší chrakater Astry je očividný, ale naplnený len čiastočne, o čom píšem nižšie.
### Technika, ktorá bola ešte nedávno iba v limuzínach
Nový Opel Astra zaujme napríklad 360-stupňovým kamerovým systémom Intelli-Vision, svetlometmi Intelli-Lux LED® Pixel light, ktoré poznáme z modelu Insignia, obsahujú 84 žiarivých LED svetelných bodov na každom svetlomete, ďalej plne digitálnym prístrojovým panelom Pure Panel plynulo prechádzajúcim do stredovej obrazovky infotainmentu, head-up displejom či balíkom asistenčných technológií Intelli-Drive 2.0 pre čiastočne autonómnu jazdu.
Nielen zadný pohľad z kamery, ale aj virtuálny pohľad zhora je to, čo pomáha pri parkovaní. Kvalita kamery je navyše veľmi solídna.
### Motorizácie na Slovensku
Novú Astru na Slovensku kupite s naftovými aj benzínovými motormi, manualnou aj automatickou prevodovkou a tiež ako plug-in hybrid.
Zatiaľ čo plug-in hybrid Astra PHEV sa predáva od cenníkových 31 490 €, verzie ICE (len so spaľovacími motormi) od cenníkových 18 990 €. K dispozícii sú nasledovné konfigurácie pohonov:
* 1.2 TURBO (81kW/110k) 6° manuál (benzín)
* 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop 6° manuál(benzín)
* 1.2 TURBO (96kW/130k) Start/Stop 8° automat(benzín)
* 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop 6° manuál (nafta)
* 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop 8° automat(nafta)
* Plug In Hybrid (133kW / 180k) = 1.6 TURBO (110kW / 150k) s 8° automatom + elektromotor + trakčný akumulátor 12,4 kWh (benzín+elektro)
Nami testovaná verzia s 1.5 CDTI (96kW/130k) Start/Stop 8° automat začína na cenníkových 24 690 € za výbavu Edition a figuruje aj vo výbavových stupňoch Elegance, GS Line aj Ultimate.
### Ako jazdí nová Astra?
* **Tuhá karoséria**,
* **mierne tuhší podvozok**,
* **príjemne precízne riadenie**,
* **väčšinu času kultivovaný motor**.
Ak Astru máte radi, pretože vždy vedela namiešať **správny mix komfortnej prevádzky a takého jemne športového charakteru riadenia**, to všetko platí aj v novej generácii. Nevyhnem sa pritom poznatku, že za volantom možno pocítiť miernu úpravu proporcií a celkovú modernizáciu podvozka a karosérie.
Auto na ceste pôsobí pevne, stabilne, na bežných zákrutách sa neprejavujú nelichotivé pohyby karosérie ani tendencie k nedotáčavosti. **Podvozok patrí skôr k tým tuhším**, čomu zodpovedá aj dojem vysokej kontroly nad vozidlom a vskutku presného podvozka. Ak pri ofenzívnom jazdnom štýle vyššími rýchlosťami ako vodič doslova cítite vozovku a trakciu kontaktnej plochy pneumatík. Netvrdím, že do interiéru prenikajú vibrácie a nárazy, ani to, že by spod nôh bolo počuť rachotenie štrku, ale taký **autentickejší kontakt s vozovkou** Astra ponúknuť dokáže. Dosť dobre si viem predstaviť novú Astru vyladenú pre jazdu na okruhu.
**Jazdné režimy** v testovanej verzii ovplyvňovali riadenie, prevodovku a motor. Osobne som po niekoľkých kilometroch preferoval východiskový režim, ktorý je obyčajne ten optimálny.
**Športový režim** v podstate nepridáva na pravom športovom prejave, len trocha zdvihol otáčky motora a ponechával ich vo vyššom spektre, čím sa mala zabezpečiť lepšia odozva na stlačenie plynového pedála a dosiahnuť ideálna pružnosť agregátora. Tá je na výbornej úrovni tak či tak, pretože krásne zaberá odspodu od 1750 ot./min. (pocitovo už od asi 1400) a zdanlivo mohutný krútiaci moment dodáva až do približne 4000 ot./min. Zdanlivo preto, lebo ho nemožno považovať za nadštandardný, dosahuje 300 Nm, ale práve schopnosť motora veľmi rýchlo reagovať na podnety vodiča je kľúčová. Čo mi prekážalo, bol **menej kultivovaný prejav motora v športovom režime**.
Možnosť **radiť prevodové stupne aj manuálne** páčkami za volantom preto občas využijete aj v tom štandardnom jazdnom režime. Keď viete, že budete potrebovať rázne vyštartovať vpred, včasným podradením dostanete motor do optimálnych otáčok.
Uvedené by mohlo hrať v neprospech komfortu, ale pravdou je, že s ľahkou nohou a prezieravým vedením vozidla môže byť Astra aj pohodlným vozidlom. Tuhšie reakcie na nedokonalosti vozovky pocítite, no v dorazoch sa nárazy stlmia aj bez pohupovania sa.
### Interiér
* **Minimalizmus s ohľadom na ergómiu ovládania aj bezpečnú obsluhu**,
* **množstvo odkladacích priestorov**,
* **skôr priemerné materiálové vyhotovenie**.
Je pozoruhodné sledovať, ako sa v uplynulých rokoch zmenili autá, ktoré oslovujú takzvanú strednú triedu obyvateľstva. Už aj bežní ľudia si môžu dovoliť vysokomoderné auto s interiérom, ktorý by sme ešte pred pár rokmi hádali na koncept z futuristickej expozície na autosalóne. Nová Astra takto do života prináša výraznú modernu a pokračuje v tvorbe nového štandardu, ktorý si pred časom osvojil aj konkurenčný koncern Volkswagen.
**Moderný interiér s napadne minimalistickým štýlom** veľmi správne zachováva niektoré ovládače ako mechanické, predstavitelia značky Opel hovoria o detoxikácii interiéru. Ak je ňou ergonomicky prístup a rozumná miera digitalizácie, som za a Astra takýto zámer napĺňa. Za zmienku stojí fakt, že v interiéri sa nachádzajú **odkladacie priestory s kapacitou až 60 litrov**, do priestoru s nabíjačkou sa zmestí aj 7-palcový mobil a pod panelom klimatizácie je šikovne ukrytá skrinka na cennosti.
Naozaj veľký priestor na mobil (na fotke je 7-palcový Note20 Ultra v obale) - nechýba ani bezdrôtové nabíjanie, plnoformátové USB konektory a 12 V elektrická zásuvka.
Opel Astra je stále kompaktný hatchback, ale vzadu má ešte primerane priestoru pre dvoch dospelých. Dve deti sa zmestia celkom bez problémov.
[CAR id=17143]
Nafta, Naftovy Hachback, Odporúčané, Opel, Opel Astra, Opel Astra 1 5 Cdti, Prvá Jazda, Prvy Test, Slovensko, Správy, Str, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk