Testy

Test: Hyundai ponúka azda najzábavnejšie auto na trhu. Jeho i20 N je takmer dokonalé, má len zopár chybičiek

Ale počkať. Toto nie je recenzia na jedno z najlepších áut na trhu. Dnes sa totiž pozrieme na jedno z najzábavnejších áut do 30-tisíc, ktoré taktiež nesie písmenko N, pochádza z Ázie a doslova vás napumpuje endorfínmi. Áno, mal som tú česť vyskúšať si maličkú raketu i20 N a poviem vám, na trhu by ste asi ťažko hľadali auto, ktoré je tak nadopované emóciami a skvelými jazdnými vlastnosťami.

Na nič sa nehrá

A keď už mám testovať Nko, tak si ho poprosím v tradičnej modrej farbe. To len preto, aby bolo jasne vidieť, k akej rodine sa hlásim. Viem si predstaviť, akým spôsobom Hyundai namiešal lekvár, ktorým oblial klasickú i20. Zobral poriadnu dávku steroidov, okorenil to jemne pikantnou chilli omáčkou a na vrch pridal štipku drzosti. i20 N totiž už na prvý pohľad vyslovene kričí, že s ňou bude poriadna zábava.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Modrý lak, 18-palcový športové disky kolies, čierny športový spojler, reálna koncovka výfuku (aj s aktívnou klapkou!), trojuholníkové hmlové zadné svetlo a červená linka po obvode karosérie. To je len zopár položiek z konfigurácie, ktoré by vám mali postaviť chlpy na rukách. Ázijský dizajn v spojení s nemeckou pomstou snáď nemôže vyzerať lepšie. Samozrejme, že niekto by mohol namietať, že i20 N je predsa len príliš ázijské na naše pomery, ale veď o to tu ide! Auto z Južnej Kórey nemôže hrať strojenú nemeckú sonátu. Musí sa jasne odlíšiť a do sa Hyundai podarilo na 110%.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Pútač pozornosti

Pri Renaulte Arkana som si myslel, že auto s pomernej nízkou cenovkou nemôže dostávať viac zvedavých pohľadov. Mýlil som sa. Hyundai so svojou N divíziou totiž nastolil kult, ktorý chce ochutnať azda každý. Vopred sa ospravedlňujem všetkým, ktorých z tohto testu mohol bolieť krk. Ale i20 N tu nie je len na to, aby ste si mohli vyskúšať motoršport v jeho najlepšej civilnej verzii, ale aj na to, aby pútala čo najviac pozornosti. Povedzme si úprimne, že takéto auto si nekúpi niekto, kto nechce vytŕčať z davu.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Veď už len ten športový spojler, ktorý sa vyníma na vrchu dverí batožinového priestoru je tak veľký, že každý sa ho chce dotknúť a skúsiť, či to tam nie je len dorobené. Ak by vám ale nestačil len zovňajšok, čo tak sa započúvať do zvukového prejavu. „Jedna-šestka“ pod kapotou dokáže aj vďaka aktívnej klapke vo výfuku narobiť poriadny humbuk. A môžeme sa staviť, že drvivá väčšina ľudí, ktorým ukážete, ako viete „prdieť“, si tipne, že pod kapotou je minimálne dvojliter.

Radosť z jazdy... (Sorry, BMW)

No ale poďme na to, čo má definovať divíziu N. Možno so slovami radosť z jazdy urazím niekoho od BMW, ale šoférovanie i20 N sa asi nedá lepšie opísať. To auto sa nebojí prenášania hmotnosti, rýchlych zákrut a hlavne prenosu výkonu na cestu. 204 benzínových koní na 1 190 kilogramov hmotnosti dokáže do sedadla zatlačiť neskutočným spôsobom.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Pri prejazde zákrutami sa navyše môžete spoľahnúť na perfektný podvozok. Ten je síce pre civilnú jazdu tvrdý ako trestná lavica, no keď z neho vyžmýkate maximum, budete prekvapený. Auto sa nebojí oprieť o vonkajšiu pneumatiku, zahryznúť sa do asfaltu a vyrezať dokonalú zákrutu. Aj keď je zadná náprava len jednoduchá, možno práve ona dodáva i20 N jej charakteristický prejav. Ako napísal kolega Juraj pri teste tohto malého škriatka do printového magazínu auto motor a šport, i20 N vám niekedy môže pripomínať malého psíka, ktorý zdvíha jednu nohu pri značkovaní teritória.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Značkuje si teritórium

Presne tak sa totiž správa i20 N pri rýchlej jazde zákrutami. Doslova si značkuje svoje teritórium, aby bolo všetkým Nemcom jasné, kto je tu pánom. Zmienenú symfóniu radosti navyše dopĺňa dokonalá prevodovka, ktorá má dráhy presné ako atómové hodiny v CERNe. Športové riadenie poskytuje vodičovi skvelú odozvu od kolies a reakcie na plyn sú takmer okamžité. K pohonnému ústrojenstvu asi niet viac čo dodať.

Avšak jedna vec ma nemilo prekvapila. Napriek tomu, že i2O N dokáže lietať zákrutami Pezinskej baby, trhať asfalt na Slovakia Ringu a zároveň byť normálnym mestským autom, je až zarážajúce, ako rýchlo dokážu brzdy povedať „Au revoir“. Ak by som si kupoval i20 N pre svoje víkendové potešenie na okruhu alebo vybláznenie sa tam, kde to premávka dovoľuje, brzdy by boli prvým bodom na mojom zozname úprav.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Extra tlačidlá, extra emócie

Podobne ako navonok, aj vo vnútri je vďaka volantu ihneď vidieť rodovú príslušnosť malej i20. Dve extra tlačidlá na volante dokážu urobiť z inak kultivovaného mestského autíčka beštiu s poriadnou dávkou drzosti. Obe je možné individuálne konfigurovať, no len v surovom režime N je to to pravé orechové. Navyše volant nie je jediným artiklom, ktorý Nko odlišuje od klasickej i20. Digitálny prístrojový štít dokáže v režime N zobrazovať najdôležitejšie informácie o jazde.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Okrem toho aj displej infotainmentu je možné prepnúť do režimu N, ktorý vám ukáže aktuálne informácie o vašom aute. Zaujímavý je aj ukazovateľ preťaženia, ktorý je akousi povinnosťou divízie N. Nami testovaná i20 N sa na trhu ponúka za cenu 25 290 eur. Teda za cenu, za ktorú si pri konkurencii môžete dovoliť litrový trojvalec. Je len škoda, že takmer všetky autá v tomto segmente dnes vsádzajú na nepríjemne tvrdé plasty v interiéri. To už sme naozaj zabudli na začiatok tohto tisícročia, kedy aj takéto autá mali aspoň určitú dávku mäkkej vrstvy na palubke?

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT

Štyridsať...

Je však pravda, že pri jazde na okruhu vám bude asi jedno, z čoho je vyrobené obloženie dverí a palubnej dosky. Avšak z civilného hľadiska by to bolo určite pridanou hodnotou. Ale žiaľ, trend je dnes už raz taký. Okrem slabších bŕzd a tvrdého podvozku som si počas testu i20 N všimol ešte jednu nepotešujúcu vec. 40-litrová nádrž. Slovom štyridsať. Presne to je objem, ktorý vám má postačiť na vybláznenie sa na okruhu.

Aby to odo mňa nevyzeralo hlúpo, 40 litrov je bežný objem v tomto segmente. Avšak pri aute, ktoré má pri športovej jazde vyšší apetít, je to málo. Skutočne málo. Odhliadnuc od týchto troch technických negatív a od tvrdých plastov v interiéri, je i20 N dokonalé auto. A osobne si dovolím tvrdiť, že je to jedno z najzábavnejších áut na našom trhu.

Hyundai i20 N 1.6 T-GDi 6MT - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena 25 290
Značka Hyundai
Model i20 N
Model - Typ Neuvedený
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 075 mm
Šírka 1 775 mm
Výška 1 440 mm
Rázvor 2 580 mm
Objem palivovej nádrže 40 l
Pohotovostná hmotnosť 1 190 kg
Maximálna hmotnosť 1 650 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 352 l
Objem batožinového priestoru (max.) 1 165 l
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 598 cm3
Najvyšší výkon 204 k
Najvyšší výkon 150 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 500 – 6 000
Najvyšší krútiaci moment 275 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 750 – 4 500
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 7,0 L
Emise 158 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 6,2

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4.5

Biermannova pomsta nemeckej prémiovke bola takmer dokonalá už pri i30 N. i20 N a neskôr aj Barbar KonaN (Hyundai Kona N) ju len posunuli do astronomických výšin. Hyundai všetkým dokázal, že keď sa chce, tak aj z bežných áut akými sú i20, i30 alebo Kona dokáže urobiť športové skvosty. Niet sa preto čomu diviť, ak zoberieme do úvahy fakt, že už 1. generácia i30 N sa dokázala na slovenskom trhu usadiť na prvom mieste v rebríčku predaja v danom segmente. i20 N však modrú farbu Performance Blue ponúka takmer všetkým. Cena 25 290 eur je totiž nebezpečne lákavá a i20 N je nebezpečne zvodná.

Klady
  • Dizajn
  • Prevodovka
  • Motor
  • Jazdné vlastnosti
  • Možnosti individualizácie
Zápory
  • Brzdy
  • "Necivilne" tvrdý podovozok
  • Malá nádrž

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie