Test: Renault Arkana E-TECH HYBRID má pod kapotou komplikovaný orchester založený na vedomostiach z Formula 1. Ako sa správa v bežnom svete?

Tri motory a dve prevodovky v jednom aute? Takto jazdí hybridný Renault Arkana.
Vydané  Text: 

Renault Arkana je nepochybne jedno z najzaujímavejších dostupných áut posledných rokov. Štýlové SUV kupé dokázalo rozvíriť vody sterilných, finančne menej náročných áut nevídaným spôsobom. Od svojho oficiálneho predstavenia pre Rusko Arkana oslovila toľko zákazníkov, že sa Renault rozhodol tento model, síce poriadne zmenený, priniesť aj do Európy. Už počas môjho premiérového testu Renaultu Arkana som bol z tohto auta pomerne nadšený. Moje nadšenie súviselo predovšetkým s tým, že som bol milo prekvapený ako dobre a **pohodlne Arkana jazdí** a **ako kvalitne je spracovaná**. Moju pôvodnú recenziu môžete nájsť v tlačenej verzii magazínu [auto motor a šport č. 10/2021](https://www.autoviny.sk/reportaze/122855/realny-dojazd-elektromobilov-nova-dacia-za-15-tisic-eur-ci-porovnanie-suv-ciek-oktobrovy-auto-motor-a-sport-je-uz-v-predaji-zverejnujeme-kompletny-obsah) a v jeho [digitálnej verzii](https://www.autoviny.sk/info/121041/digitalne-predplatne). ### Formula 1 v civile Po dobrej skúsenosti s Arkanou som si chcel vyskúšať aj jej hybridnú verziu, ktorá akýmsi zázračným spôsobom prenáša skúsenosti Renaultu zo série Formula 1 do života bežných ľudí. Našťastie, čakanie netrvalo dlho a preto vám môžem priniesť aj pohľad na jej hybridnú verziu. Krátko sa však povenujem aj dizajnu. A to nie preto, aby som písal o tom, ako jemne padá línia strechy. Skôr preto, že ak premýšľam akokoľvek, neviem si vybaviť žiadne iné auto v podobnej kategórii a cene, ktoré by pútalo pozornosť ľudí viac ako Arkana. Aj keď dizajnovo žiadnym spôsobom nekričí, vždy sa nájde niekto, kto sa na ňu chce pozrieť alebo ju jednoducho len obdarí zvedavým pohľadom. V tomto smere je Renault Arkana jedno z najemocionálnejších áut na trhu.
### Základom je atmosféra Motor pod kapotou má decentný vzhľad a nebudí pozornosť, ale ukrýva komplikovanú techniku. Základom hybridného pohonu pre Arkanu E-TECH HYBRID je **atmosférický 1,6-litrový motor SCe**. Ide o klasiku prispôsobenú modernej dobe naladenú na skromných **69 kW**. Okrem spaľovacieho motoru však Arkana pod kapotou ukrýva aj **dva elektromotory**. Prvý silnejší slúži na klasickú jazdu, jeho výkon je **36 kW** a pomáha silou slušných 205 Nm krútiaceho momentu. Tento elektromotor je súčasťou prevodovky.
Slabší elektromotor má výkon **15 kW** a dosahuje krútiaci moment 105 Nm. Napriek skromnejším parametrom **má v aute významnú úlohu**. Funguje totiž ako štartér-generátor, ktorý sa stará o štartovanie motora a zároveň o prvé metre jazdy. Renault uvádza, že **Arkana E-TECH HYBRID dokáže v meste jazdiť až 80% času na elektrinu**. Realita je, samozrejme, trochu iná, o čom svedčí aj mestská spotreba 6,6 litra. ### Ide to aj bez spojky Najzaujímavejším prvkom celého pohonu hybridného systému Arkany je však **absencia spojky**. Samotný spaľovací motor má 4 prevodové stupne, ku ktorým sa pridávajú ďalšie dva stupne určené pre elektromotor. **O vyrovnávanie otáčok medzi jednotlivými prevodovými stupňami sa stará samotný elektromotor** a radenie samotných stupňov majú zase na starosti elektronické aktuátory. Výsledkom je pomerne kultivovaný prejav pohonu a bezproblémová komunikácia medzi jednotlivými prvkami pohonu.
Podobný systém využíva Renault aj v sérii Formula 1. Ide teda o pomerne pokrokovú techniku, ktorej slabou stránkou je jej značná komplikovanosť. ### Tri elektrické kilometre, ak to počítač dovolí Auto síce zvláda svoju hybridnú úlohu veľmi dobre, no v miestach, kde by ste čakali len činnosť elektromotora, zapína spaľovák a naopak. 1,2 kWh batéria, ktorá je umiestnená v kufri a uberá z neho oproti klasickej Arkane 33 litrov, by teoreticky mala vystačiť na tri elektrické kilometre. Ako vodič síce máte možnosť manuálne prepnúť auto do režimu EV, teda do kompletne elektrického, ale počítač si aj tak robí svoje. Po krátkej dobe, určite menej ako po troch kilometroch, opäť počujete zvuk atmosférického motora – a to aj vtedy, keď sa skutočne snažíte ísť slušne, mierne, elektricky.
Možno by teraz mohlo niektorí z vás argumentovať, že sa **spaľovací motor zapne preto, aby začal dobíjať batériu**. Áno, to je pravda, vo väčšine prípadov jazdy v meste slúži klasický motor len ako generátor. Avšak z grafiky toku energie na prístrojovom štíte je zrejmé, že aj v režime EV počítač jednoducho benzínom nešetrí tak, ako by ste predpokladali. ### Takmer dokonalá súhra Za týždeň a po slušnej porcii kilometrov som si na tejto komplikovanej hre techniky nevšimol výrazné nedostatky. Atmosférický motor sa ani vo vyšších otáčkach, ktoré sú spôsobené len štyrmi prevodovými stupňami, nespráva zle. Pomerne slušné odhlučnenie motorového priestoru do kokpitu prepúšťa len tie príjemné zvuky. Z času na čas sa síce stalo, že počítaču chvíľku trvalo, kým vyhodnotil situáciu a zapojil do činnosti príslušný motor, no nebolo to nič, čo by mne osobne nejako prekážalo. **Arkana E-TECH HYBRID nie je žiadnym trhačom asfaltu**, ale skôr **príjemným hybridným autom s pokročilou technikou**. ### Infotainment… Dostávame sa k negatívnemu poznatku z testu. Po prvom zvezení s klasickou mikro-hybridnou Arkanou (každý Renault Arkana má určitý druh hybridného systému) som bol milo prekvapený aj z reakcií infotainmentu. Za posledné roky sa totiž autá francúzskych značiek vyznačovali tým, že infotainment nebol u nich na prvom mieste a stali sa značne pomalými. Avšak, v mojom prvom teste spomínanom na začiatku to bola doslova rozprávka. Displej reagoval okamžite a systém snáď za celý čas ani raz nesekol. V hybridnej Arkane však prišla akási facka. Opäť som sa akoby vrátil o pár rokov nazad a začal som miestami bojovať s odozvou infotainmentu. V jednom bode sa dokonca stalo, že sa mi celý stredový displej vypol a odmietal reagovať na akékoľvek príkazy alebo opätovné reštarty auta. Po asi hodine boja sa displej opäť rozhodol spolupracovať a všetko fungovalo, avšak len tak dobre, ako dovtedy. Za bežných okolností by sme tento negatívny poznatok ani nespomenuli, lenže väčšinu nastavení auta už dnes robíme cez dotykovú obrazovku. **Našťastie, Arkana sa ešte stále spolieha na staré dobré mechanické ovládače klimatizácie**, ktoré majú solídne spracovanie.
### Solídny interiér s príjemným prekvapením Z interiéru by som chcel vypichnúť ešte dve veci. Prvou z nich sú slušné sedadlá, ktoré majú vyhotovenie na takej úrovni, že ani nemecká prémiová konkurencia by sa za ne nemusela hanbiť. No a skvelým prekvapením pre mňa osobne bola mohutná hlavica systému shift-by-wire (hlavica „prevodovej páky“), ktorá bola vyrobená z originálneho hliníku. Žiadna napodobenina, plastová hračka alebo nekvalitná potlač. Takúto vec dnes, v dobe, keď sa najviac šetrí na detailoch, nenájdeme ani v autách o niekoľko tried vyššie!
Celkovo bol interiér príjemný, miesta na sedenie vzadu dostatočne veľa a nech som počúval ako som len chcel, za týždeň v aute nič nevrzglo. Škoda len, že je batožinový priestor aj vďaka tvarovaniu karosérie trošku osekaný o praktickú hornú časť. Väčšie predmety máte, aj napriek veľkému objemu, problém do auta dostať. Avšak toto je asi len jediná daň za inak elegantné tvary, ktorými je Arkana známa. [CAR id=17122]




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.