Testy

Skútre šetria čas aj peňaženku! Presvedčila nás o tom legendárna Vespa, na ktorú vám stačí preukaz skupiny B

Dôvodov začať podvádzať vášho štvorkolesového miláčika na záletoch so skútrom je viacero – zhusťujúca sa doprava, ťažšie parkovanie, teplejšie podnebie, ale v neposlednom rade aj ponuka skútrov s objemom motora do 125 cm3. Ak sa chystáte osedlať takýto skúter, na ktorý nie je potrebný vodičský preukaz na motorky, výročie 75 rokov od vzniku legendárnej Vespy je celkom slušná príležitosť, prečo tento krok spraviť. Najmä keď samotná Vespa tento sviatok oslavuje štýlovou edíciou 75th.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

Model Primavera 125 som si chcel vyskúšať preto, lebo nemám vodičský preukaz na motorky a ani veľa skúseností s jazdou na skútri. Som teda presne ten typ zákazníka, ktorého môže čosi podobné zaujímať.

A model Primavera 125 75th ma teda zaujal ešte pred tým, než som naňho nasadol. Krásna žltá farba Giallo 75th, ktorá má byť modernou interpretáciou farby, ktorá bola populárna v roku 1946, na nej na priestore zadného blatníka v jemnom kontraste zobrazené číslo 75, tmavé disky kolies, chrómované detaily... a to všetko zavŕšené extrémne štýlovou taškou zo zamatového nubuku, ktorá má farbu sedadla a má pripomínať rezervu, ktorá sa kedysi na tomto mieste bežne nosila. Toto všetko sa krásne vyníma na retro tele kompaktného skútra. Viac „navoňaný“ už skúter byť nemôže.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

Avšak nie je všetko retro, čo sa blyští. V predných svetlometoch, kde by ste vzhľadom na ich tvar a vyhotovenie očakávali halogénové svetlá, sú výkonné LEDky, ktoré veľmi dobre svietia a najmä majú skvelý tvar lúča, ktorý dostatočne osvetľuje cestu aj pri náklonoch. LED svetlá sú aj vzadu. Miesto tradičných prístrojov je tu 4,3-palcový farebný TFT displej, ktorý zobrazuje všetky potrebné údaje. Funkcie ako prepojenie skútra s telefónom cez Vespa MIA, lokalizácia skútra, odomykanie sedla na diaľku... To všetko sú veci, o ktorých sa pred 75 rokmi nikomu ani len nesnívalo. Rovnako ako o ABS na prednej brzde.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

A ako sa na výročnej Vespe jazdí? Priznám sa, že som zatiaľ jazdil dokopy na troch skútroch a Vespa sa mi zdala najovládateľnejšia, najrýchlejšia a zároveň bola najviac komfortná. Najmä komfort ma prekvapil. Podvedome som čakal, že sa bude medzi prioritami nachádzať dosť nízko. Ovládateľnosť pripisujem najmä nízkej hmotnosti a malým rozmerom. Schopnosť zrýchľovať zas kombinácii nízkej hmotnosti, dobrého motora i-get s trojventilovou technikou a dobre nastavenej variátorovej prevodovky, ktorá pri plnej akcelerácii nechá vyššie vytočiť motor, a potom prudšie zopne spojku. Skrátka, nemusíte sa báť, že by vás po vyštartovaní z križovatky tlačili autá do chrbta.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

Ak som mal ku skútru nejaké výhrady, bol to malý odkladací priestor (reálne vhodný iba na prilbu a doklady). Na menšiu tašku môžete použiť aspoň háčik výsuvný zo sedadla. Prístrojový štít zas v noci až zbytočne silno žiaril a ťahal oči. Inak bolo prepletanie sa premávkou a manévrovanie aj pre začiatočníka, akým som ja, hračkou. Na modernú Vespu sa možno mnohí pozerajú ako na hipsterčinu, ale v skutočnosti treba uznať, že za tou očarujúcou charizmou sa skutočne skrýva dobrý skúter.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

A pokračovať ešte štýlovejšie

To vás veľmi rýchlo naučí silnejšia Vespa GTS 300, na ktorú presedláte, keď si dorobíte papiere a zistíte, že 17,5 kW (24 k) s podporou 22 Nm je už niečo, čo prináša oveľa viac zábavy. Okrem toho je silnejšia verzia aj praktickejšia. Vpredu už má háčik na tašky, takže malý nákup na nej odveziete bez problémov, väčší schováte pod sedadlo. Vpredu máte navyše aj uzamykateľnú odkladaciu schránku a USB konektor. To posúva Vespu na vyššiu praktickú ligu a pokrýva mnohé každodenné úlohy.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

Na prvý pohľad nevyzerajú hodnoty výkonu a krútiaceho momentu nejako ohurujúco, no verte, že Vespa (osa) veľmi dobre vie, ako svojim žihadlom bodať. Až by sme povedali, že si musíte dávať pozor, aby ste rukoväťou nekrútili príliš intenzívne, niekto by vám potom pohol pomáhať od peňazí a ochraňovať spoločnosť pred vaším vyčíňaním. Čiže z križovatky vystrelíte a cestu cez dopravu poznačí iba čiara vo farbe skútra. V našom prípade veľmi štýlová modrá.

Vespa Primavera 125 a 300 GTS

A tá ovládateľnosť! Keď sa spolu zžijete, môžete v meste pomýšľať na nové traťové rekordy. Ani nemusíte ísť rýchlo. Stačí v predpísaných medziach. Len v zákrutách takmer netreba spomaľovať. Ak však na to príde, tak brzdy to ukážkovo zvládnu. Preto ak zvažujete niečo na rýchle a nanajvýš štýlové presúvanie po meste, môže byť Vespa GTS 300 voľba, za ktorú sa vôbec nemusíte hanbiť a veľmi rýchlo podľahnete jej čaru.

Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie