Testy

PRVÁ JAZDA: Dacia Duster zreje ako víno! Je každým rokom lepšia a facelift prináša výrazné zlepšenia

Informácia o facelifte obľúbeného Dustera ma trochu prekvapila, najmä keď prvý pohľad na obrázky vynoveného modelu nenaznačovali žiadne výrazné zmeny. To však neprekáža, pretože ako sa hovorí, čo je dobré, to netreba meniť. A ak aj mal Duster nejaké slabiny, teraz ich je menej. Značka Dacia prechádza zmenou identity a možno práve to využili dizajnéri na to, aby ju vdýchli aj novému Dusteru. Dostal nové svetlomety s „ypsilonkovým“ svetelým podpisom, ktorý v skutočnosti odráža nové logo Dacie. Skvelou správou je, že v predných svetlách sa ukrýva Full LED technika. Vzadu slúžia LEDky len ako pozičné svetlá. Spolu s vynovenou maskou, novými modelmi diskov kolies a väčším strešným spojlerom nielen omladzujú vzhľad Dustera, ale aj prispievajú k úspore emisií, dokopy až o neuveriteľných 6 g CO2 na kilometer.

PRVÁ JAZDA: Dacia Duster (facelift 2021)

V Dacii si nedali pokoj a vylepšili aj interiér. Hlavnou zmenou je nová 8“ obrazovka infotainmentu Media Nav so zlepšeným kontrastom a čitateľnosťou na slnku. V najvyššej verzii vám ponúkne aj jednoduchú, no veľmi funkčnú navigáciu. Nechýba možnosť kúpiť si systém bez nej a spoliehať sa na zrkadlenie telefónu cez Android Auto či Apple CarPlay. Tomu je prispôsobený aj počet USB portov – dva sú vpredu a po novom aj dva vzadu.

PRVÁ JAZDA: Dacia Duster (facelift 2021)

Ergonómiu vodiča a spolujazdca zlepšujú aj vynovené sedadlá so štíhlou hlavovou opierkou po vzore modelu Sandero, ale aj posuvná lakťová opierka s odkladacím priestorom s objemom 1,1 litra, do ktorej sa zmestí aj pollitrová fľaša „na stojáka“. Verzia LPG má lepšie dostupný prepínač paliva pri ľavom kolene vodiča. Drobných zmien, ktoré ďalej zvyšujú vnímanú kvalitu interiéru, je viac. Ostatné zmeny nájdeme skôr v obrazovke Media Nav. Obraz kamier systému Multi view ponúka najnovšie aj navádzacie čiary. Pribudla aj obrazovka zobrazujúca aktuálne terénne údaje: náklony a kompas.

PRVÁ JAZDA: Dacia Duster (facelift 2021)

Podotýkame, že drvivú väčšinu zmien si vypýtali samotní zákazníci. Dacia sa chváli tým, že ich veľmi pozorne ponúka a prináša to, čo si sami želajú. A prečo sa výraznejšie nezmenil dizajn? Momentálne je to totiž dôvod č. 1, prečo si zákazníci Duster vyberajú. Zachovanie charakteristickej siluety, prvkov a línií bolo teda pre dizajnérov dôležitou prioritou.

PRVÁ JAZDA: Dacia Duster (facelift 2021)

Na prvých jazdách s vynoveným Dusterom v okolí Paríža sme si mohli vyskúšať tri verzie. Ako prvú sme skúšali verziu s manuálom, predným náhonom a s motorom 1.0 TCe 100 LPG. Pýši sa zväčšenou nádržou na LPG s využiteľným objemom 48,8 litra. Spolu s 50-litrovou nádržou na benzín sa tak môžete vybrať na opačný koniec Európy a prvýkrát budete musieť tankovať takmer až v cieli. Táto verzia prekvapila veľmi príjemným podvozok a výrazne lepšou dynamikou pri jazde na LPG, keď motor aj podľa tabuliek vydá zo seba to najlepšie. Verziu 1.5 dCi 4 × 4 sme si vyskúšali na terénnej trati, kde zas Duster zahviezdil skvelým naladením plynu.

PRVÁ JAZDA: Dacia Duster (facelift 2021)

Väčšina prekážok sa dala vďaka krátkej jednotke zvládnuť úplne bez pridania plynu. Riadiaca jednotka držala voľnobeh úplne suverénne. Kríženie náprav, veľké prejazdové uhly (vpredu 30°, vzadu 33°). Prekvapilo aj odhlučnenie na ostrých nerovnostiach a tuhosť karosérie. Na koniec sme vyskúšali aj verziu 1.3 TCe 150 v kombinácii s dvojspojkou EDC. Tento Duster bol zďaleka najrýchlejší, avšak prevodovka po novom dosť podtáča motor. Lepšie ju však preveríme až v domácom teste. Zatiaľ je dôležité, že Duster zostal sám sebou.

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie