Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186: Inžiniersky skvost z Hirošimy
e-Skyactiv X je inžiniersky skvost. Má preplňovanie, ale bez turba, ide o naftový motor na benzín, avšak so sviečkami. Výsledkom má byť vyšší výkon, menej tepla a emisií, nižšia spotreba. Funguje to?
Vydané Text: Martin Šebesta
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/2695f3c0e5e7ccb8d5a9a5f5881410c6.jpg)
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/8376a629c73002aac7ba855172575215.jpg)
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/29cc2d07945cd478f8981b4e4613a60f.jpg)
Japonská značka Mazda pred časom prišla s veľkou inováciou spaľovacieho motora. Spojila princíp toho vznetového a zážihového, spaľuje chudobnú zmes benzínu a vzduchu, pričom na preplňovanie nepoužíva tradičné turbodúchadlo. Výsledkom má byť vyšší výkon, nižšie emisie. Lenže ani to nestačí, v Európskej únii budú mať aj takéto inovatívne motory od roku 2035 červenú.
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/e0972a7c6cd470c6890545fbd774921e.jpg)
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/24db0a886161edc85bbbe6215c9d83a9.jpg)
Na každom rohu má Mazda nejaký zaujímavý dizajnový prvok, na ktorý sa budete chcieť radostne pozerať aj po dlhšom čase
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/ccc45dedbbc414ac8906d2b9c8d63167.jpg)
Automatická prevodovka, aj spôsob ovládania si zaslúžia vysoké hodnotenie
Ako to funguje? E-Skyactiv X sa spolieha na patentovanú technológiu Mazda s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) (SPCCI). Mimoriadne chudobná zmes paliva a vzduchu sa stláča extrémne vysokým tlakom. Iskra potom zapáli veľmi malé, husté množstvo paliva, čím sa ďalej zvyšuje teplota a tlak vo valci. To spôsobí, že zvyšné palivo sa vznieti vďaka pôsobeniu tlaku (podobne ako vo vznetovom motore). Palivo zhorí rýchlejšie a kompletnejšie, takže výsledkom je vyšší výkon a menej emisií v porovnaní s bežným motorom. | Prečo viac výkonu a preplňovanie bez turba? Odpoveď je vo vzduchu. V bežnom zážihovom motore sa mieša vzduch a benzín v pomere 14,7 : 1, ale motor E-Skyactiv X využíva v režime SPCCI neuveriteľne chudú zmes v pomere až do 40 : 1. Viac vzduchu a menej paliva sa rovná nižšej spotrebe paliva a väčšiemu výkonu. Motor nemá turbodúchadlo, ale využíva malý kompresor, ktorý pomáha zvyšovať tlak vzduchu v motore v režime SPCCI. Konfigurácia bez turbodúchadla znamená, že nedochádza k žiadnemu oneskoreniu, iba k intuitívnemu nárastu výkonu až po hranicu maximálnych otáčok. |
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/1c655ee9e87dcfbcb2819e14aca63e4a.jpg)
Nech žije ergonómia, hovoríme si po každej novej skúsenosti s Mazdou. Aj v CX-30 je radosť sedieť
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/4f30af94a2e63c117b8068291ac5ed25.jpg)
Žiadne dizajnérske úlety, ale poctivé elegantné vyhotovenie prístrojového panela. Toto musíme oceniť veľkou pochvalou!
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/442d2f78c071fa5377f2641b4dd1b60c.jpg)
Kino pre zvedavých, ktorí chcú vidieť, ako prúdi energia medzi motorom a pomocnou batériou
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2020/10/4f1a32ee13cab16c95dddb6f00f6eb2a.jpg)
![](https://autovinysk.b-cdn.net/wp-content/uploads/2021/09/2c65a483b470e0cb8b33f4ff8aa384bf.jpg)
Auto Motor A Šport, Cena, Cenník, Hodnotenie, Mazda, Mazda Cx-30 E-Skyactiv X 186, Pre, Recenzia, Str, Test