Testy

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186: Inžiniersky skvost z Hirošimy

Komplikovane, no účinne

píše Martin Šebesta

Keď sa v čase intenzívnej elektrifikácie rozhodnete, že až teraz nastal čas na prepĺňanie, musíte veľmi dobre vedieť, čo robíte. Alebo sa voláte Mazda a to, že idete vlastnou cestou, máte v génoch.

Inak by vám nenapadlo presadzovať šialene komplikovanú technológiu stláčania benzínu, až kým sa nevznieti v podstate sám (podobne ako v prípade naftových motorov) a klasické sviečky používať iba na kontrolu spaľovania. Veď čo ak by to náhodou niekedy nevyšlo a benzín by potreboval iskrivú pomoc.

Ak sa však voláte Mazda, tak do toho idete a ak to nie úplne podľa predstáv vyjde na prvý pokus, tak popremýšľate, znížite kompresiu, pridáte výkon a krútiaci moment a dáte tomu ešte jednu šancu. No a čo, že si ostatní na takýchto pokusoch polámali zuby? Vy to dáte a čakáte, čo na to svet povie.

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Japonská značka Mazda pred časom prišla s veľkou inováciou spaľovacieho motora. Spojila princíp toho vznetového a zážihového, spaľuje chudobnú zmes benzínu a vzduchu, pričom na preplňovanie nepoužíva tradičné turbodúchadlo. Výsledkom má byť vyšší výkon, nižšie emisie. Lenže ani to nestačí, v Európskej únii budú mať aj takéto inovatívne motory od roku 2035 červenú.

A svet hovorí, že v Mazde sú sakra šikovní chlapíci a lavice v školách nedrali nadarmo. Dať dokopy takúto techniku nebolo vôbec jednoduché. K tomu prepĺňanie kompresorom, nech z 2-litrového motora vyjde 137 kW (186 k) a 240 Nm. Áno, nie sú to závratné čísla, no ak ich doplní spotreba okolo 6,5 l/100 km, tak to oceníte. Zvlášť, keď Mazda s týmto prepracovaným zázračným motorom zrýchli z 0 na 100 km za 8,6 sekundy. Pre pokojnejšie povahy ide o veľmi dobrý motor, ktorý si zachováva postupný nástup výkonu bez divokých kopancov. A k tomu to ticho na palube!

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Na každom rohu má Mazda nejaký zaujímavý dizajnový prvok, na ktorý sa budete chcieť radostne pozerať aj po dlhšom čase

Do pokojnej partie sa pridáva aj podvozok, ktorý by prijal aj vyšší výkon. Takto poskytuje v zákrutách neuveriteľnú zábavu, auto zatáča nanajvýš ochotne a tlmenie nerovností je na špičkovej úrovni. Ak ste doteraz nemali Mazdu a jej modely zaradené na vysokých priečkach majstrov v podvozkoch, tak to rýchlo napravte.

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Automatická prevodovka, aj spôsob ovládania si zaslúžia vysoké hodnotenie

No a interiér? S tým by sa CX-30 nestratila ani medzi značkami, ktoré si hovoria prémiové. Minimálne materiálmi a ich spracovaním. Jednoduchosť ovládania by mohla vyučovať aj v tejto partii. Tak rýchlo sa zžijete s máloktorým autom. Aj keď dlhšie Mazdu nemáme, vždy si rýchlo nájdeme cestu k pokojnému ovládaniu naslepo.

Ako to funguje?

E-Skyactiv X sa spolieha na patentovanú technológiu Mazda s názvom Spark Controlled Compression Ignition (iskrou riadené kompresné zapaľovanie) (SPCCI). Mimoriadne chudobná zmes paliva a vzduchu sa stláča extrémne vysokým tlakom. Iskra potom zapáli veľmi malé, husté množstvo paliva, čím sa ďalej zvyšuje teplota a tlak vo valci.

To spôsobí, že zvyšné palivo sa vznieti vďaka pôsobeniu tlaku (podobne ako vo vznetovom motore). Palivo zhorí rýchlejšie a kompletnejšie, takže výsledkom je vyšší výkon a menej emisií v porovnaní s bežným motorom.

 

Prečo viac výkonu a preplňovanie bez turba?

Odpoveď je vo vzduchu. V bežnom zážihovom motore sa mieša vzduch a benzín v pomere 14,7 : 1, ale motor E-Skyactiv X využíva v režime SPCCI neuveriteľne chudú zmes v pomere až do 40 : 1. Viac vzduchu a menej paliva sa rovná nižšej spotrebe paliva a väčšiemu výkonu.

Motor nemá turbodúchadlo, ale využíva malý kompresor, ktorý pomáha zvyšovať tlak vzduchu v motore v režime SPCCI. Konfigurácia bez turbodúchadla znamená, že nedochádza k žiadnemu oneskoreniu, iba k intuitívnemu nárastu výkonu až po hranicu maximálnych otáčok.

Takto si predstavujeme prémiový interiér

píše Erik Stríž

Zatiaľ čo kolega Martin Šebesta píše, že CX-30 by sa nestratila ani medzi prémiovými značkami, ja sa nebránim explitnému zhodnoteniu, že predná časť interiéru pre vodiča a spolujazdca už prémová rozhodne je. Takto si predstavujem kvalitný, racionálne navrhnutý a na ergonómiu a funkciu zameraný interiér.

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Nech žije ergonómia, hovoríme si po každej novej skúsenosti s Mazdou. Aj v CX-30 je radosť sedieť

CX-30 je typickou Mazdou. V jej reklamách znejú frázy o dokonalom spojení vodiča s autom a musím uviesť, že táto vlastnosť je Mazde skutočne vlastná. Jej vozidlá hrajú na pocity, naozaj sa v nich cítite komfortne, zladene s vozidlom, a to dokonca aj v prípade, že spočiatku vám môže trocha vadiť o niečo mäkší dojem z tuhosti pedálov.

Vo významnej miere sa sa na tomto dobrom dojme podieľa vyhotovenie interiéru, ktoré v hojnej miere využíva čalúnenie zo syntetickej kože, a to aj na palubnej doske.

Konzervatívna farebná schéma má tiež svoj vplyv na to, že interiér neruší, naopak umožňuje sústrediť sa na jazdu ešte viac, do popredia je postavená ergonómia ovládania. Každý ovládací prvok je v komfortnej zóne vodiča, výška uloženia displejov nenúti vodiča sústreďovať pozornosť príliš ďaleko od cesty pred ním, každé tlačidlo má jednoznačnú spätnú odozvu a otočné ovládače majú citeľne oddelené stupne. Stredový displej nie je dotykový, čo je evidentné vzhľadom k jeho vzdialenosti od vodiča, ovláda sa výhradne cez HMI ovládač umiestnený pri páke radenia. Zvlášť oceňujem fyzické ovládače na paneli klimatizácie - sú prehľadné, v dosahu pre vodiča i spolujazdca, funkcie sú jednoznačne označené piktogramom.

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Žiadne dizajnérske úlety, ale poctivé elegantné vyhotovenie prístrojového panela. Toto musíme oceniť veľkou pochvalou!
Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)
Kino pre zvedavých, ktorí chcú vidieť, ako prúdi energia medzi motorom a pomocnou batériou

Mazda teda pripravila kokpit vodiča, v ktorom idú všetky prvoplánovo atraktívne vychytávky bokom, aj napriek tomu, že tam v skutočnosti sú. Do popredia sa dostáva funkcia a riadenie.

Interiér - Test Mazda CX-30 Skyactiv-G150 AWD Plus (foto: Erik Stríž 2020)

Zatiaľ čo priestorové pomery vzadu sú primerané, no špeciálne nenadchnú, z hľadiska komfortu si na tom CX-30 stojí veľmi dobre. Sedadlá majú optimálnu tvrdosť sedákov i sklon operadiel. Pripočítajme si k tomu bočné vedenie krajných sedadiel a dobrú polohu a tvar madiel dverí a máme tu veľmi dobrý základ na absolvovanie dlhých ciest. S Mazdou CX-30 som aj s pasažiermi prešiel celú krajinu a späť a ich dojmy z Mazdy boli veľmi pozitívne.

Vzadu sú tri sedadlá, pričom operadlá stredového a ľavého sú spojené (sklápanie v pomere ~60:40).

Body k dobru si odo mňa Mazda CX-30 získava za stredové operadlo vyklápateľné do polohy lakťovej opierky s dvomi slotmi na nápoje a za to, že zadní pasažieri majú v tomto stupni výbavy k dispozícii dva samostatne ovládateľné výduchy klimatizácie.

Nepriaznivé stránky zadnej časti interiéru sa už typicky týkajú príliš vysokého stredového tunela pod nohami stredného pasažiera, materiálového vyhotovenia vaku v zadnej stene predného sedadla spolujazdca (už ako nový nevyzerá najlepšie).

Test Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)

Mazda CX-30 e-Skyactiv X 186 - informačná tabuľka

Obchodné informácie
Cena od 30 540 € | Testovaný exemplár 34 215 €
Značka Mazda
Model CX-
Model - Typ e-Skyactiv X 186
Model - rok výroby 2021
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 395 mm
Šírka 4 395 mm
Výška 1 540 mm
Rázvor 2 655 mm
Objem palivovej nádrže 51 l
Pohotovostná hmotnosť 1 455 kg
Maximálna hmotnosť 1 965 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 430 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 398 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1998 cm3
Najvyšší výkon 186 k
Najvyšší výkon 137 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 6 000
Najvyšší krútiaci moment 240 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 4 000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 6,1-6,5 L
Emise 124 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 204
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 8,6

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

V Hirošime, kde táto automobilka sídli, musia mať vo vzduchu niečo, čo umožňuje konštruktérom vytvárať autá, na ktoré sa nezabúda. Oslovia podvozkom, priestorom okolo vodiča, spracovaním a technológiami motorov, ktoré konkurencia obchádza. Nehovoriac, že v červenej vyzerajú fantasticky. Rovnako ako táto CX-30.

Klady
  • podvozok
  • pohon
  • ovládanie infotaimentu
  • celkový dojem z interiéru
Zápory
  • dynamika
  • menej miesta vzadu
  • vyššia cena
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie