TEST DS 7 Crossback E-Tense: SUV na benzín aj elektrinu za 60-tisíc eur je vstupenka do sveta luxusu
Vrstvené akustické sklá, ovládanie klímy cez dotykový displej či luxusné hodinky na palubovke.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
- DS 7 Crossback je momentálne najväčšie SUV značky DS
- Proporčne sa dá porovnávať napríklad s Hyundau Tucson, BMW X3 či Audi Q5
- V predaji je s benzínovými motormi PureTech, naftovým motorom BlueHDi a tiež ako benzínový plug-in hybrid 4×2 a 4×4
Stručne k exteriéru, zamerajte sa najmä na detaily
DS 7 Crossback je naozaj krásne auto. Možno pripomína Audi Q7, v porovnaní s ním je však uhladenejšie, pôsobí triezvejšie a vyváženejšie. Kedysi sa Stevovi Jobsovi z Apple páčilo a ako vzor dizajnérom dával Mercedes-Benz – vraj značka svoje nové modely spravila prvoplánovo jednoduchšími, ale to podstatné sa odohralo v detailoch. Ktovie, čo by Jobs povedal na DS 7 Crossback, možno by užasol nad adaptáciou tohto konceptu. Jednoduché a elegantné tvary sú vyvážené prepracovanými detailmi, najlepšie viditeľnými v grafike predných a zadných svetlometov. A tie mierne zakrivené prerušované LED pásy denného svietenia tiež vhodne dopĺňajú luxusný imidž. DS 7 Crossback využil pomerne dosť chrómových doplnkov, nájdete ho na prednej maske, aj strešné lyžiny majú striebornú farbu, aj lemy okolo dvoch koncoviek výfukov.Porovnanie základnej výbavy Bastille+ a Rivoli
DS 7 Crossback sa na Slovensku predáva s pomerne pestrou sériovou výbavou, čo je odpoveď automobilky na vyššiu základnú cenu. Nájdete v nej napríklad aj akustické čelné sklo, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, aktívne tlmiče DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, zadné parkovacie senzory, samostmavujúce sa spätné zrkadlo, rozpoznávanie dopravných značiek, dvojzónovú automatickú klimatizáciu s klimatizovanou príručnou schránkou, digitálny prístrojový panel (12,3″), 12-palcový displej infotainmentu s navigáciou NAC či 19-palcové disky ROMA. Osobne by som v základnej výbave auta za 33-tisíc eur ale uvítal aj aktívne udržiavanie v jazdnom pruhu, stretávacie a diaľkové LED svetlomety či cúvaciu kameru. Tieto funkcie dostanete až vo výbave Rivoli, ktorej cena je minimálne 42 990 eur pri motorizácii PureTech 180 S&S EAT8. Pri plug-in hybride je to ešte o desaťtisíc eur viac alebo 14-tisíc eur viac v prípade PHEV 4×4.Interiér
Interiér zodpovedá zovňajšku – je na pohľad skôr jednoduchý, až v detailoch odhaľuje svoje prednosti. Rozsiahle kožené čalúnenie, všadeprítomné polygónové motívy, lesklé tlačidlá, moderné grafické vypracovanie digitálneho prístrojového panela, automatické vyklápacie analógové hodinky B.R.M R180 na vrchole palubovky, to všetko vytvára dobrú atmosféru. Auto je cítiť novotou, hoci má najazdené už takmer päťtisíc kilometrov a kvalita vyhotovenia jednotlivých dielov a krytov v interiéri je tiež na dobrej úrovni.Batožinový priestor
Podobnú filozofiu ako v prednej časti interiéru nachádzam aj v batožinovom priestore. Východiskový objem je až 555 litrov po kryt, respektíve 628 litrov podľa metodiky VDA a po sklopení zadných sedadiel sa sprístupní nákladný priestor s kapacitou 1 752 litrov. Sedadlá sa sklápajú mechanicky pomocou pák pri hlavových opierkach a tiež pákami na stenách kufra, čo hodnotím pozitívne. Na stenách sú vnorené priestory pre uloženie predmetov, navyše sú tu háčiky pre zavesenie tašiek, kotviace oká, elastické popruhy a je tu klasická 12 V elektrická zásuvka.Ako jazdí plug-in hybridné SUV?
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 má veľmi dobré technické parametre. Využíva výhody benzínového štvorvalca a dvoch elektromotorov (jeden vpredu, jeden vzadu), pričom poháňa všetky štyri kolesá a dokáže jazdiť s nulovými lokálnymi emisiami do 58 kilometrov, respektíve do 68 km podľa metodiky NEDC. Počas bežnej jazdy sa zdá byť SUV mimoriadne ľahké, pretože okamžite reaguje na jemné stlačenia akceleračného pedála vo všetkých jazdných režimoch. Nepochybne je to výsledok spolupráce benzínového motora s krútiacim momentom 300 Nm, predného elektromotora s 320 Nm a zadného elektromotora so 166 Nm. Ak by sme tieto sily sčítali, vyšlo by nám závratných 788 Nm, v tomto prípade sa však celkový krútiaci moment pohonného systému počíta inak. Vychádza na 522 Nm. Bez ohľadu na výslednú hodnotu je cítiť, že newtonmetrov má auto dosť na to, aby sa rozpohybovalo z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 5,9 sekundy, zvlášť dobrú dynamiku má v rýchlostiach okolo 30 – 70 km/h. A ani potom sa dobrý dojem z naladenia pohonu nestráca, maximálna rýchlosť je 240 km/h a v spektre diaľničných rýchlostí 110 až 160 km/h sa pohon prejavuje kultivovane, pružne. V nízkych rýchlostiach SUV krásne reaguje na každý pokyn od volantu i pedála, vo vysokej rýchlosti dáva priestor na jemné pohyby volantom bez straty priamočiareho smeru jazdy a zdanlivo je neustále pripravené na predchádzanie.Spotreba a dojazd
Spotreba benzínového štvorvalce PureTech 1.6 s preplňovaním Twinscroll má byť znižovaná prácou dvoch elektrických motorov. Počas prvých 333 kilometrov počítač vykázal priemernú spotrebu 7,6 litra a potom počas ďalších 257 kilometrov 7,7 litra. Myslím, že je to primeraná hodnota, kolega Peter Orosz jazdil verziu bez plug-in hybridnej podpory za 8 l/100 km. To však neznamená, že sme jazdili s rozdielom iba 0,4 l/100 km, ale to, že sme menej často dbali na nabíjanie akumulátora.Podvozok
Podvozok by sme z technického hľadiska mohli zaradiť do prémiového segmentu, je vybavený prednou nápravou MacPherson, zadnou viacprvkovou nápravou, rázvorom 2 738 mm, pričom samostatnú pozornosť si zaslúžia aktívne tlmiče DS ACTIVE SCAN SUSPENSION. Sú súčasťou základnej výbavy plug-in hybridov a využíva prednú kameru na monitorovanie cesty pred vozidlom, aby sa tlmiče včas prispôsobili prípadným nerovnostiam. Teoreticky to znie skvele, podobné funkcie už v autopriemysle poznáme. Aký je reálny vplyv tejto inovatívnej funkcie na reálne správanie vozidla, si ale netrúfam odhadovať. Mne sa zdalo, že auto v dorazoch predsa len prenáša otrasy do interiéru, takže nereaguje na každú dieru na ceste ideálne. Lenže máloktoré auto dokáže efektívne redukovať nerovnosti vozovky tak, aby o nich vodič a posádka nevedeli. Menej významné nedostatky ciest zvláda DS 7 Crossback hravo, krásne filtruje drobné nerovnosti aj drsnejšie povrchy ciest, dokonca často nadobúdam dojem, akoby som sa plavil širokou loďkou na jazere. Tendencia húpať sa, ktorú esúvečku vyčítali moji kolegovia, je nepopierateľná, rovnako tak nedotáčavosť prejavujúca sa pri dynamickom jazdnom štýle. Prevádzková hmotnosť je takmer dve tony, z toho 130 kilogramov predstavuje akumulátor elektrického pohonu. Priznám sa, že ma prekvapila, uznávam však, že za ňu pravdepodobne boli zodpovedné zimné pneumatiky v teplom jarnom počasí. Auto som testoval v apríli na zimných pneumatikách Continental WinterContact, keď už všetko kvitlo, čo môžete vidieť na ružovej sakure na titulnej fotografii, vonku bolo už 25 °C. Kolega Hrivnák ju pripisoval použitým ekologickým gumám. Domnievam sa, že kto bude na DS 7 Crossback jazdiť s ohľadom na posádku, ten sa vyhne dramatickým vjazdom do ostrých zákrut vo vysokej rýchlosti a bude citlivo manipulovať s volantom, brzdou i akceleračným pedálom. Vtedy vie byť DS 7 priestorom pohody a vyššieho štandardu. [CAR id=17115]
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Elektrické úžitkové vozidlá
Je to tu, Geely oficiálne prichádza na Slovensko ako Farizon!
AutoWallis Group sa pre slovenský trh stáva importérom čínskych elektrických úžitkových vozidiel značky Farizon patriaci pod skupinu Geely.
Servis
Môžete si umyť motorový priestor svojpomocne? Na čo si dať pozor?
Keď otvoríte kapotu a vidíte tie nánosy špiny v motorovom priestore, prvá myšlienka je jednoducho to poriadne umyť. Je to však bezpečné?
Prinášame niekoľko tipov, ako umyť motorový priestor bezpečne.Servis elektromobilov
Majitelia elektromobilov sa sťažujú: Výrazný prepad zostatkovej hodnoty a zničené pneumatiky
K zlepšeniu situácie nepridáva ani to, že sa politici plánujú v nasledujúcich rokoch zamerať na emisie z bŕzd a pneumatík.
Pneumatiky elektrických áut sa opotrebovávajú rýchlejšie.V parlamente je návrh ako znížiť ceny benzínu a nafty. Ide o odpoveď na aktuálnu situáciu na trhu
Pohonné hmoty (PHM) na Slovensku tankujeme najdrahšie v porovnaní s okolitými krajinami. Týka sa to najmä benzínu, ktorého cena je aktuálne nad 1,7 €/l.
SaS navrhuje zníženie cien za benzín o takmer 20 centov za jeden liter. Čo na to predstavitelia vlády?Dostupný aj v nafte
Nový Citroën Berlingo stojí menej ako 20-tisíc: ceny, výbavy a podrobnosti o slovenskej ponuke
Nový Citroën Berlingo sa už dá objednávať aj na Slovensku, začína na cene menej ako 20-tisíc eur.
AKTUALITA
Nová Dacia Spring: ponuka a ceny na Slovensku
Nový dizajn a funkcie v pomere cena/výkon, ktorý na našom trhu nemá konkurenciu.
Cena modelu začína na 16 900 €KONCEPT
Nové auto od Škody vás zrejme šokuje. Gran Turismo nadväzuje na model 1100 OHC Spider z roku 1957!
Čisto elektrické jednomiestne vozidlo si budete môcť vyskúšať aj vy. Je navrhnuté pre pretekársky simulátor Gran Turismo 7 na konzolách PlayStation.
Nový model
Nové MG3: Malé auto s automatickou prevodovkou a zvlášť nízkou spotrebou
Už o niekoľko týždňov sa začne predávať MG3, ktoré ponúkne nízku spotrebu, automat a 7-ročnú záruku.
Nebezpečne vyzbrojený konkurent pre malé autá mieri k nám, koľko bude stáť?TEST FIAT 600e (RED): Elektrický Talian s dobrou myšlienkou. Je lepší ako 500e?
FIAT 600 predstavuje návrat ikony minulého storočia. Legendárny model zažil vzkriesenie po 55 rokoch, ktoré mu pod kapotu prinieslo elektromotor.
Vo výbave (RED) disponuje viacerými zaujímavými dizajnovými riešeniami. Zásadnú zmenou oproti pôvodnému modelu cítiť hlavne vo výraznom náraste rozmerov.Spravodajstvo
Slovenskí hasiči už jazdia na 41 nových esúvečkách Kia Sportage. Koľko stál každý kus?
Vozidlá Kia Sportage s pohonom 4×4 vo výbave Gold dostali špeciálne polepy a ďalšie príslušenstvo.