Testy

Prvá jazda na Hyundai Bayon: aká je pravda o vnútornom priestore a výkone trojvalcov?

  • Hyundai Bayon je najnovší model značky pre európsky trh, vyrába sa v Turecku (Hyundai Assan O.S.)
  • Na Slovensku sa už predáva od akciových 14 490 eur (cenník Hyundai Bayon tu) vo verzii s motorom 1,2i (62 kW)
  • Najlepšie vybavený model je mild-hybrid 1,0 T-GDi MHEV STYLE za akciových 20 890 eur
  • V predaji je aj s dvojspojkovou automatickou prevodovkou 7DTC 
  • Vyskúšali sme verziu s benzínovým motorom 1.0 T-GDi s max. výkonom 73,50 kW s automatickou prevodovkou

Myslíte si, že trh s novými automobilmi je už presýtený a nemá preto zmysel uvádzať na trh nový model crossoveru či SUV? Omyl. Koľko ľudí, toľko chutí a komukoľvek bude vyhovovať vzhľad, vnútorný priestor, výbava a cena, ten si kúpi aj úplne nový model. Mimochodom, vytvorený špeciálne pre Európu.

Prečo práve Bayon?

Názov Bayon znie exoticky, v skutočnosti je jeho názov odvodený od francúzskeho mestečka Bayonne pri hranici so Španielskom a v portfóliu značky Hyundai si vypĺňa jedno z posledných voľných miest. Chýba snáď už len shooting brake. Ide o crossover vychádzajúci z kompaktného modelu i20, teda konkuruje napríklad Kii Stonic, ktorá je postavená na Riu, alebo Fordu Ecosport či Škode Kamiq.

Hyundai pri návrhu mena Bayon pokračoval v nepravidelnej tradícii pomenúvania svojich SUV podľa atraktívnych miest. Najpopulárnejšie SUV Tucson je pomenované podľa mesta v americkej Arizone, Santa Fe v Novom Mexiku asi nie je potrebné zvlášť predstavovať. Výnimkou je Kona, ale aj v Indii predávaný model Venue.

Hlavné rozdiely medzi modelmi i20, Bayon a Kona, ako ich uviedla spoločnosť Hyundai
Hlavné rozdiely medzi modelmi i20, Bayon a Kona, ako ich uviedla spoločnosť Hyundai

Kľúčové vlastnosti

  • ponúka výhradne benzínové motory, základom je atmosférický (bez turba) 1,2 MPi, ďalšie sú litrové trojvalce;
  • nami testovaný model mal trojvalec s max. výkonom 73,50 kW
  • základom je manuálna 6-stupňová prevodovka, k dispozícii je aj inteligentná prevodovka 6 iMT a tiež automat DTC;
  • Hyundai Bayon rozmery: 4 180 × 1 775 × 1 500 mm (so strešnými lyžinami, ktoré sú už v sériovej výbave);
  • rázvor má kompaktnú dĺžku 2 580 mm;
  • minimálna svetlá výška podvozka je 165 mm, je vyšší o 2,5 centimetra ako Kona;
  • Vpredu je tradične náprava typu MacPherson, vzadu sú spriahnutá náprava so skrutnou priečkou;
  • batožinový priestor dosahuje až 411 litrov, po sklopení sedadiel 1 205 litrov.
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Hyundai Bayon síce konštrukčne vychádza z hatchbacku i20, ale karosársky má pripomínať viac Konu, preto výrobca zvolil aj dizajn zodpovedajúci jej SUV modelom.
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Minimálna svetlá výška podvozka je 165 mm, je vyšší o 2,5 centimetra ako Kona

Nešportový crossover, nešportový zvuk

Hyundai Bayon som si prevzal na obed a za niekoľko hodín som prešiel diaľnice, okresky aj mestské cesty, pričom ma zaujímalo aj správanie vozidla na kľukatých cestičkách Pezinskej Baby.

Aj so slabším benzínovým turbom (max. 74 kW, ešte v predaji aj 88 kW) jazdí Bayon svižne, dvojspojkový automat radí hladko, rozhodne motor nepodtáča ani pri výjazde do kopca. Práve na Babe som ocenil solídnu pružnosť motora, ten je totiž schopný aj z 1 500 ot./min. zrýchliť na diaľničnú rýchlosť a váhať nanajvýš pol sekundy. Najlepšie zaberá v spektre otáčok od 3 000 vyššie, na predné kolesá posiela najvyšší výkon pri 6 000 ot./min.

Akustický prejav trojvalca nenadchne, ale pri miernej jazde sa prejavuje kultivovane, najmä pri zapnutom ekologickom a komfortnom jazdnom režime. Naopak, pri státí na voľnobehu rozvibruje interiér a keď si pomocou tlačidla výberu jazdných režimov zvolíte ten s názvom SPORT, ktorý zafarbí grafiku prístrojového panela do čierno-červenej schémy, takisto budete počuť motor intenzívnejšie - je to ale prvoplánovaný efekt, veľmi rýchlo si uvedomíte, že vám tento trojvalcový rachot skôr prekáža.

Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Predné sedadlá majú pomerne výrazne bočnice na sedákoch, ale ide o relatívne jednoduché základné sedenie. Sedadlá sú primerane priestranné, mne s výškou 175 cm a priemernou postavou celkom vyhovovali.
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Dozadu sa pohodlne usadia dvaja dospelí alebo tri deti. Na kolená je naozaj dosť miesta, na fotke s širokouhlým objektívom to nie je vidieť najlepšie.

Mäkký podvozok je stvorený pre pokojnú jazdu, dynamický jazdný štýl zvláda o niečo horšie

Podvozok pripomína viac ten v Kone, než v i20, čím sa azda najviac odlišuje od kompaktného hatchbacku.

Crossover Bayon sa v zákrutách nakláňa, pri brzdení viditeľne klesne kapota. Chválim tlmiče s mäkkými dorazmi a tiež jazdné režimy DRIVE MODE, ktoré v podstatnej miere ovplyvňujú pohon - avšak nie podvozok, v tejto cenovej relácii s adaptívnym tlmením nepočítajte. Čo sa mení spolu s jazdnými módmi, sú reakcie prevodovky, sprostredkovane motora, na stlačenie akceleračného pedála.

Obratnosť a dynamika sú na dobrej úrovni a riadenie je preposilované tak akurát, aby si ešte zachovávalo citlivosť.

Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Oceňujeme tlmiče s mäkkými dorazmi a celkovo komfortne naladený podvozok. Naopak, pri dynamickej jazde dosť skoro narazíte na jeho limity.

Celkový dobrý dojem kazí silná tendencia k nedotáčavosti a náchylnosť zadnej nápravy na priečne nerovnosti, špeciálne pri vyberaní zákrut. Keď kolega Juraj Hrivnák jazdil Hyundai i20 N, napísal o ňom, že je malý a drzý. Presne vystihol podstatu charakteru tohto vozidla. Ak by ste čakali, že si z tohto charakteru niečo privlastnil aj Bayon, sklamem vás - toto nie je športové auto a nikdy ním nebude. Hyundai nezvažuje športové edície N-Line a brutálne N-ko nehrozí v žiadnom prípade. Práve tak, ako neprichádza ani Tucson N, o ktorom azda každý mesiac čítame ako o garantovanej novinke, hoci zástupcovia Hyundaiu tieto informácie viacmenej dementujú.

Je ale na mieste pýtať sa, či to vôbec niekoho zaujíma. Bayon nie je športový crossover a ani sa tak nechce tváriť. Chce byť autom pre masy, pre vyspelého, pokojného vodiča, ktorý oveľa viac ako precízny podvozok ocení vnútorný priestor a jeho praktické vybavenie. Bayon si budú kupovať všetky vekové kategórie, Hyundai ale sám pripúšťa, že jeho primárnou cieľovkou sú zákazníci v najlepšom veku - okolo päťdesiatky.

Preto sa Bayon v základnej výbave dodáva s halogénovými svetlometmi a atmosférickým benzínovým motorom 1.2 MPi s papierovo neveľkým výkonom 61,8 kW (84 k) a 5-stupňovým manuálom.

Čarovanie s priestorom

Hoci ide o malé auto, ponúka veľkorysý vnútorný priestor. S výškou 175 centimetrov som sa „za seba“ posadil s veľkou priestorovou rezervou na kolená a nad hlavou som mal ešte dobrých pätnásť centimetrov.

Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Takto to vyzerá, keď sa posadíte za sedadlo vodiča s telesnou výškou ~175 cm.
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)

Pracovisko vodiča je moderné, povrchové materiály sú hodnotné, celková ergonómia je výborná. Digitálny prístrojový panel je prehľadný, ponúka štyri grafické vyhotovenia nadväzujúce na jazdné režimy, infotainment je intuitívny, sedadlá sú jednoduchšie, nemám dôvod na kritiku.

Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Volant skoro ako v novom Tucsone, priestor ako v i20. Oceňujeme prehľadný prístrojový panel (nie je v základnej výbave) a 8-palcový infotainment s navigáciou.
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Model Bayon v optimálnej miere kombinuje moderné senzorové a dotykové plochy s mechanickými tlačidlami, ponúka tak veľmi dobrú ergonómiu.

Batožinový priestor s objemom 411 dm3 je väčší ako v Kone (374 dm3) a prekonáva aj Škodu Kamiq (400 dm3). Plato kufra sa dá uložiť do vertikálnej polohy za zadné sedadlá alebo pod prvé dno podlahy, pod druhým je rezervná pneumatika na oceľovom disku.

Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)

Hyundai nezabudol ani na dva háčiky pre zavesenie nákupných tašiek, kotviace oká, sieťku a nástenné popruhy, steny sú plastové, preto sa ľahko čistia. A strešné lyžiny sú už v základnej výbave, palec hore.

Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
V základnej výbave sú halogénové svetlá a LED denné svietenie, od výbavy, Full LED je v sérii aj vo stupni výbavy Style
Prvá jazda: HYUNDAI BAYON 1.0 T-GDi 7DCT Style (2021)
Odzadu si Bayon ľahko pomýlite s i20, spredu však určite nie

Motorizácie a technické údaje HYUNDAI BAYON

1.2 MPi 1.0 T-GDi 1.0 T-GDi MHEV
Motor atmosférický benzínový R4,  1 197 cm³ preplňovaný benzínový R3, 998 cm³ preplňovaný benzínový R3, 998 cm³, 48 V mild-hybrid
Výkon 61,8 kW (84 k) pri 6 000 ot./min. 73,5 kW (100 k) pri 4 500 - 6 000 ot./min. 88,3 kW (120 k) pri 4 500 - 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 118 Nm pri 4 200 ot./min. 172 Nm pri 1 500 - 4 000 ot./min. 170 Nm pri 1 500 - 4 000 ot./min. (200 Nm pri DCT)
Prevodovka 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna alebo

7-stupňová automatická DCT

6-stupňová manuálna alebo

7-stupňová automatická DCT

Pohon a podvozok pohon predných kolies, vpredu náprava McPherson, vzadu spriahnutá náprava so skrutnou priečkou, Pneu: 185/65 R15, 195/55 R16, 205/55 R17, Brzdy: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením
Batožinový priestor 411 / 1 205 dm³
Rozmery 4 180×1 775×1 500 mm,  rázvor 2 580 mm
Pohotovostná/celková hmotnosť 1 045-1 155/1 580 kg 1 095-1 230/1 660 kg 1 145-1 255/1 680 kg
Najvyššia rýchlosť 165 km/h 180-183 km/h 185 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 13,5 s 10,7-11,7 s 10,4 s
Kombinovaná spotreba (WLTP) 5,5-5,7 l/100 km 5,4-5,7 l/100 km 5,2 - 5,5/100 km
Emisie CO₂ (WLTP) 124-129 g/km 122-129 g/km 118 - 125 g/km
Cena od 14 490 € 15 190 € 20 890 €

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Je tu ešte miesto na nové B-SUV? Na odpovedi nezáleží, nepochybujem, že si Hyundai Bayon nájde svojich zákazníkov. Prvá skúsenosť s ním je prevažne pozitívna, ponúka aj hodnotnú estetiku, aj praktický potenciál, aj modernú techniku. Za necelých pätnásťtisíc eur je dobrou voľbou, najmä s päťročnou zárukou, aj keď nami vyskúšaná verzia stála už 21 730 eur, čo vyzýva na porovnávanie s konkurenciou.

Klady
  • vnútorný priestor
  • prevodovka a motor
  • praktické vybavenie kufra
  • komfortný podvozok
Zápory
  • tendencia k nedotáčavosti
  • hluk prenikajúci do interiéru vo vyššej rýchlosti
  • nakláňanie sa v zákrutách
(2) Mercedes-Benz EQS: Platforma EVA, akumulátor, pohon, energetický a termomanažment
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie