Testy

TEST Škoda Octavia iV: Vyskúšali sme, ako jazdí klasická Octavia s plug-in hybridom pod kapotou. Nesklamala?

Na trhu asi nie je auto, ktoré by lepšie vystihovalo potreby Slovákov, ako Škoda Octavia. Taktiež môžeme povedať, že týmto modelom od našich západných susedov sa aspoň raz za život viezol azda každý. Avšak doba sa mení a spolu s ňou sa zmenila aj Octavia. Nešlo však o zmenu priorít, ale skôr technológií a najmä pohonov.

V redakcii sme podrobili testu novú Škodu Octavia iV. Žiadne RS či silný dvojlitrový diesel. Išlo o úplne normálnu Octaviu, ktorá však pod kapotou ukrývala niečo, čo tu do teraz v jej podaní nebolo. Ide o plug-in hybridné ústrojenstvo naladené na maximálny systémový výkon 150 kW. Prv, než prestanete túto recenziu čítať „pretože je to len ďalší nudný plug-in hybrid a to ja nechcem“, dajte tomu šancu. Takáto kombinácia pohonu totiž predstavuje to, čo nás čaká po ére dnešných spaľovacích motorov.

Na nič sa nehrá

Na prvý pohľad by ste Octaviu iV od klasickej Octavie nerozpoznali. Pokiaľ neberieme do úvahy zelenú registračnú značku, nápis iV na veku batožinového priestoru a dvierka na nabíjací konektor v prednom ľavom blatníku, Octavia iV je úplne bežným autom, ktoré poznáme všetci. Preto sa v recenzii nezameriame ani tak na jej dizajn, ako skôr na to, ako jazdí s plug-in hybridným pohonom a trošku ťažším zadkom.

Pod kapotou sa ukrýva dobre známe koncernové ústrojenstvo. Pozostáva zo štvorvalcového motoru 1,4 TSI a elektromotoru. Maximálny výkon takejto sústavy je 150 kW, no reálne túto hodnotu využijete len v určitých situáciách, čo samozrejme nie je na škodu. Ak by sme totiž museli neustále „živiť“ viac ako 200 koní, určite by sa to odrazilo aj na spotrebe.

Škoda Octavia iV

Ako funguje plug-in hybrid?

V prvom rade je treba ozrejmiť, že Octavia iV je úplne normálny autom. Nečakajte žiadne módne výstrelky ani dizajnové harakiri. Všetko tu je na svojom tradičnom mieste a preto sa aj starší vodič určite nestratí. Napriek tomu je to kvôli hybridnému pohonu zopár vecí navyše. Ide predovšetkým o možnosti konfigurácie toho, ako s autom chcete jazdiť. Na výber je E-MODE a Hybrid. Dva podobné názvy, ktoré z auta dokážu urobiť dve rozdielne Octavie.

E-MODE, ako už isto predpokladáte, premení Octaviu dočasne na elektromobil. V takomto stave máte síce limitovaný dojazd na úroveň reálnych 47 kilometrov, no 80% vodičov viac ako 40 kilometrov za deň nenajazdí. Dobré je jeho využívanie v meste. Nielenže motor netrpí neustálym poskakovaním v mestskej premávke, ale najmä neprodukujete žiadne okamžité emisie. Šetríte tak svoju peňaženku a pľúca okoloidúcich.

Celkom nás prekvapilo, že keď sme tento elektrický mód testovali na diaľnici, dovolil nám ísť rýchlosťou až 135 km/h.

Škoda Octavia iV

Spotrebou bolo takéto jazdenie pomerne slušné. Použijeme nasledovný prepočet. Ak by sme zobrali do úvahy fakt, že 1 kWh predstavuje 3,6 mJ energie a jeden liter benzínu je v prepočte 32,6 mJ energie vychádza nám nasledovná spotreba. V meste sme sa vedeli pohybovať už za 14,2 kWh/100km, čo nie je zlá hodnota. Pri prepočte klasické, nám všetkým dobre známe jednotky podľa údajov vyššie, je to 1,56 litra/100 km.

Okresky boli v podaní elektrického pohonu samozrejme s trošku vyššou spotrebou. Aj kvôli menej výkonnej rekuperácii sme sa tu pohybovali na úrovni okolo 19-20 kWh/100km. Je to ekvivalentom k približne 2,09 až 2,2 litrom na 100km. No a napokon diaľničnú „strotridsiatku“ zvláda Octavia v elektrickom režime za 25,2 kWh/100km, čo je teda pri prepočte 2,78 litra.

Treba vziať do úvahy fakt, že čím rýchlejšie s autom idete, tým rýchlejšie batérie vybijete. Na diaľnici sa vám kľudne môže stať, že za 1 kilometer jazdy vybijete 3-5 kilometrov dojazdu.

Hybrid mení správanie vozidla

Zmenu v správaní auta pocítite po prepnutí do režimu hybrid. Tu máte dve možnosti následnej úschovy energie v batérii. Je tu na výber klasický hybrid, kde sa o všetko postará elektronika, alebo potom manuálne nastavenie toho, koľko energie chcete ponechať v batériách. My sme preferovali kombinovanie E-MODE s manuálnym nastavením dojazdu.

Prečo tomu tak bolo? Predstavíme vám to na jednoduchom scenári. Dajme tomu, že bývate v Trnave a do práce dochádzate do Bratislavy. V Trnave chcete jazdiť čisto na elektrinu. Večer si dáte auto na nabíjačku a ráno vyrazíte. Niekoľko kilowatthodín spálite už počas cesty v meste. Následne vybehnete na diaľnicu a zapnete si manuálny hybridný mód. Tu si nastavíte hladinu udržiavania energie na 100%. Do Bratislavy teda opäť prídete s „plnou batériou“, zapnete si E-MODE a šetríte si tak spaľovací motor.

Škoda Octavia iV

iV je pre každého

Ak by ste sa ale predsa len rozhodli, že všetko necháte na elektroniku, je tu tá možnosť. V takom prípade sa vaša spotreba ustáli na nasledovných hodnotách:

  • V meste jazdíte za 2,9 litra a 8,4 kWh na 100 km.
  • Na okreskách to bude 3,7 litra a 3,3 kWh na 100 km
  • Na diaľnici to v prípade nášho testu bolo 6,2 litra a -0,1 kWh na 100 km.
  • Celkovo sme sa počas testu dostali na hodnoty spotreby 4,2 litra a 4,2 kWh na 100 km.

Samozrejme záleží od toho, ako sa k autu postavíte. Pokiaľ sa rozhodnete využiť plug-in hybridný pohon na 100%, určite sa vám to vráti vo forme úspory financií. Pokiaľ budete k autu pristupovať len tak, že chcete auto so zelenou značkou len preto, aby ste v budúcnosti mali rôzne výhody, odporúčame vám radšej kúpiť normálny motor. Plug-in hybrid sa takýmto štýlom nepoužíva a v konečnom zúčtovaní to pre vás môže byť kontraproduktívne.

Škoda Octavia iV

Žiadnym prekvapením neboli ani negatívne hodnoty spotreby elektrickej energie. Auto totiž dokáže rekuperáciou batériu dobiť omnoho rýchlejšie ako sieť. 80 kilometrov dlhá trasa s nastaveným dobíjaním na 100% dokázala auto nabiť z 18 na 91% za 45 minút. Z klasickej domácej 220 V siete sme Octaviu iV nabíjali zo 7 na 100% 5 hodín a 25 minút.

Čo jazdné vlastnosti?

Teraz si povedzme niečo k jazdným vlastnostiam. Každý, kto si kúpi Octaviu iV, musí počítať s tým, že auto je o približne 200 kilogramov ťažšie, ako klasická Octavia. Táto hmotnosť je sústredená predovšetkým na zadnú nápravu. Tu sa totiž nachádzajú batérie. Celkovo tak dochádza k odľahčeniu prednej časti. Auto síce drží na ceste veľmi dobre, no niekedy, hlavne za mokra, sa môže stať, že vám predné kolesá trošku viac prešmyknú.

Celkovo auto však takmer žiadnym spôsobom nepreukazuje, že má ťažší zadok. Možno menším negatívom bolo na náš vkus trochu viac hluku pri prechode cez priečne nerovnosti, ktorý sa ozýval od zadných kolies. To ale mohlo byť spôsobené pomerne veľkými kolesami.

Inak mala Octavia iV na palube všetko, čo potrebujete. Už tradične je negatívom ovládanie klimatizácie cez displej, avšak výhodou je vyústenie hardvérového tlačidla na vyvolanie ponuky.

Inzercia: Kooperativa - výpočet PZP

Názor redaktora

Octavia iV ukazuje smerovanie obľúbeného modelu na najbližšie roky. Osobne si myslím, že plug-in hybridný pohon bude pre mnohých ľudí dávať väčší zmysel, ako diesel alebo benzín. Tento názor zastávam z toho dôvodu, že auto dokážete zo sekundy na sekundu zmeniť z mestského elektromobilu na silný a rýchly voz. Takáto zmena je určite dobrá najmä pri potrebe prudkej akcelerácie. Na druhú stranu je menším strašiakom pomalšie dobíjanie z domácej siete. To sa ale dá eliminovať tým, že si auto jednoducho necháte nabíjať v noci a ráno vyrážate so 100 percentami v batérii.

Škoda Octavia iV

Počas testu mi však vadili dve veci. Za prvé, nešťastné umiestnenie centrálnych výduchov klimatizácie. Bohužiaľ, za týždeň som im nenašiel správnu polohu. Buď mi fúkal studený vzduch na ruku a kolená, alebo do oblasti tváre. Druhým nešťastným riešením je použitie chrómových ozdobných líšt na dverách. Tieto lišty majú totiž uhol ako stvorený na to, aby slnečné lúče odrážali priamo do očí šoféra.

Inak si Octavia iV zaslúži dobré hodnotenie, či už z pohľadu použiteľnosti alebo jazdných vlastností. Niekomu môže vadiť o 150 litrov menší kufor, no aj zvyšných 450 litrov je stále skvelá hodnota.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Škoda Octavia iV je predzvesťou budúcnosti. Ukazuje ideálne prepojenie moderných technológií s aktuálnymi potrebami zákazníkov. Nesklame ani dojazdom na elektrinu či spotrebou v hybridnom režime. Treba však brať do úvahy, že auto je pre vás ideálne, pokiaľ ho máte kde nabíjať. Ak totiž chcete plug-in hybrid len kvôli zelenej značke, jeho kúpa stráca opodstatnenie. V prípade testovaného auta môže od kúpy odradiť aj cenovka, ktorá bola stanovená na 37 564 eur.

Klady
  • možnosť nastavenia úschovy energie
  • priestranná kabína
  • jazdné vlastnosti
  • komfort
  • plug-iny hybridný pohon
Zápory
  • pomalšie dobíjanie
  • chrómové prvky na dverách
  • nešťastne umiestnené centrálne výduchy klimatizácie

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Škoda vám pomôže s elektromobilitou
Magazín

Škoda vám pomôže s elektromobilitou

Aj tým najväčším skeptikom je už nad slnko jasné, že elektromobilita sa stala pevnou súčasťou cestnej infraštruktúry. Podiel predaja elektromobilov postupne stúpa a výhody zelenej dopravy sa stávajú čoraz výraznejšie.