TEST: SEAT Arona 1.5 TSI má všetko, po čom Slováci v meste túžia

Nebudeme zbytočne krúžiť okolo horúcej kaše a pôjdeme rovno k veci. Siahodlhé úvody o líniách či technike tohto auta sú úplne zbytočné, keďže nejde o nový model. V tomto teste sa zameriame skôr na praktickú stránku a význam tohto modelu v porovnaní s Ibizou, z ktorej vychádza. **Základnou otázkou tiež zostáva, či Arona stojí za príplatok 2 000 eur** oproti… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Nebudeme zbytočne krúžiť okolo horúcej kaše a pôjdeme rovno k veci. Siahodlhé úvody o líniách či technike tohto auta sú úplne zbytočné, keďže nejde o nový model. V tomto teste sa zameriame skôr na praktickú stránku a význam tohto modelu v porovnaní s Ibizou, z ktorej vychádza. **Základnou otázkou tiež zostáva, či Arona stojí za príplatok 2 000 eur** oproti klasickému hatchbacku. Na prvý pohľad by sa totiž mohlo zdať, že za svoje peniaze dostanete väčší kus auta. Nenechajte sa však oklamať produktovými fotografiami, naživo Arona nepôsobí mohutným dojmom a zachováva si skôr mestský charakter svojho súrodenca. Tento dojem potvrdzujú aj rozmery, podľa ktorých **sú Ibiza aj Arona rovnako široké a majú identický rázvor náprav.** Podstatný rozdiel sa skrýva vo výške testovaného crossovera, pričom zmenená svetlosť podvozka spoločne s vyššou karosériou pridali autu až 10 centimetrov.
Profil prezrádza zvýšenú svetlú výšku, ktorá pomôže v ľahkom teréne
### Je z nej dobrý výhľad Čo to v praxi znamená? No predsa pohodlnejšie nastupovanie a lepšiu priechodnosť. A v tomto prípade nejde len o marketingové klišé, pretože nástupný otvor Arony je skutočne väčší a do auta sa nastupuje kráľovsky. **Okrem podvozka bola posunutá vyššie aj samotná strecha auta, takže si pri nastupovaní nebuchnete hlavu a interiér pôsobí vzdušnejším dojmom.** Ak teda radi sedíte vysoko nad zemou, aby ste mali dobrý výhľad z auta, v Arone máte naozaj široký rozsah nastavenia predných sedadiel. Navyše v kombinácii s veľkou presklenou plochou a tenkými stĺpikmi nikdy nestratíte prehľad o tom, čo sa deje okolo vás. S Aronou sa navyše príjemne parkuje, pretože stále ponúka obratnosť malého auta a vďaka spomínaným kompaktným rozmerom jej nerobia problémy ani úzke parkovacie miesta. V porovnaní s hatchbackom sa tiež jednoduchšie vyškriabete na obrubník bez toho, aby ste sa museli báť o spodnú časť auta či nárazníky.
V interiéri prevládajú tvrdé materiály, spracovanie je však solídne
Ďalšou kapitolou, v ktorej by mal crossover v porovnaní s obyčajným hatchbackom bodovať, je vnútorný priestor. Odpoveď v tomto prípade však nie je jednoznačná, pretože **pôvodná šírka a rázvor malej Ibizy znamenajú porovnateľné priestorové podmienky vpredu aj vzadu.** Vyššie položená strecha však cestujúcim vzadu umožňuje sedieť vo vzpriamenejšej polohe, čo ocenia najmä dospelí. Nehovoriac o tom, že vďaka väčším sklám preniká do interiéru viac svetla a interiér tak pôsobí vzdušnejším dojmom. O chlp väčší má byť aj batožinový priestor, kde má podľa výrobcu Arona navrch o zhruba 50 litrov. Z hľadiska komfortu na palube je tento crossover určením vhodný najmä pre starší pár alebo mladé štvorčlenné rodiny.
Na zadných sedadlách luxus nečakajte, zabudnúť môžete na výduchy klimatizácie aj stropné madlá
### Nech žijú tlačidlá! Starším motoristom bude Arona vyhovovať tiež z používateľského hľadiska. Palubná doska si napriek modernizácii zachovala jednoduché analógové prístroje, klasický panel klimatizácie a ovládače hlasitosti na tých správnych miestach. „Blbuvzdorná“ je tiež práca s multifunkčným volantom – na ľavej strane ovládate rádio, na pravej strane palubný počítač. Miernou modernizáciou prešiel hlavný multimediálny systém, ktorý dostal novú grafiku a všetky moderné funkcie z iných modelov. **Vzhľad palubnej dosky a použité materiály však naďalej zodpovedajú triede mestských áut.** Nás potešili veľké odkladacie priestory vo dverách, kde sa zmestí aj veľká PET fľaša, avšak stredový tunel medzi vodičom a spolujazdcom poskytne len dva malé otvory na plechovku alebo kľúče. Zápasiť budete aj s väčším telefónom, pretože ho do priestoru pri radiacej páke jednoducho nezmestíte a cestou vám bude vytŕčať.
Tento prehľadný a funkčný panel klimatizácie už v novších modeloch značky nenájdete
Na ten si budete musieť dávať pozor pri zrýchlení, aby vám náhodou nevyletel. A to myslíme smrteľne vážne, pretože Arona so štvorvalcovým benzínovým motorom pod kapotou je plná života a energie. Obľúbený 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) totiž nemusí zápasiť s vysokou hmotnosťou, **Arona je pomerne ľahké auto a naša konfigurácia vážila len niečo cez 1 200 kilogramov.** Pomer výkonu a hmotnosti je vďaka tomu skvelý, takže predbiehanie ani dynamická jazda nerobia autu žiadne problémy. Navyše sa nemusíte starať ani o radenie prevodových stupňov, ktoré zvládne dvojspojková sedemstupňová automatická prevodovka DSG. Plynulé pohýnanie sa v zápche však vyžaduje tréning, pretože po stlačení akcelerátora prevodovka chvíľku váha a potom auto s trhnutím vystrelí vpred rýchlejšie než ste vyžadovali, takže ho musíte skrotiť jemným pribrzdením. Po uvoľnení brzdového pedála na križovatke musíte dať prevodovke zhruba dve sekundy na spamätanie sa, aby bol váš rozjazd plynulý a bez šklbnutia.
### Občas zaváha Automatická prevodovka najlepšie funguje na diaľnici, kde na siedmom prevodovom stupni motor točí pri 130 km/h len niečo cez 2 500 ot./min., čo priaznivo vplýva na spotrebu. Tá sa v závislosti od používania môže pohybovať od 6 do 7,5 l/100 km. **Pokojní vodiči môžu tieto hodnoty podliezť, pričom im k tomu dopomôže aj funkcia vypínania dvoch valcov pri ustálenej jazde.** Tento režim funguje rýchlo, plynulo a efektívne. To isté, žiaľ, nemôžeme napísať o štart-stop systéme, ktorý je na dnešné pomery jednoducho pomalý a viackrát sme sa kvôli nemu nevedeli pohnúť z križovatky. Akonáhle bola šanca pripojiť sa z vedľajšej cesty, systém štart-stop nestihol motor včas nakopnúť a my sme museli čakať na ďalšiu príležitosť. V hustej mestskej premávke vám preto odporúčame tento štart-stop vypnúť, aby vás nespomaľoval.
Samotné jazdné vlastnosti sú však na veľmi dobrej úrovni, obzvlášť pokiaľ ide o crossover s pohonom prednej nápravy. Nechýbala nám trakcia, podvozok zvládal aj rýchlejšie prejazdy zákrutami a dokonca si poradí aj s bežnými nerovnosťami. Na osemnásťpalcových diskoch sa však občas ozve buchnutie jednoduchej zadnej nápravy. Pokiaľ máte záujem o komfortnejšiu jazdu, uprednostnite pri výbere menšie disky kolies.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »