Testy

TEST: Plug-in hybridné BMW X3 váži dve tony! Je toto naozaj cesta k šetreniu prírody?

Aktuálna generácia nie je žiadnou zásadnou novinkou a na slovenských cestách ide o pomerne častý úkaz. Ani sa tomu nemôžeme čudovať, BMW X3 považujú viacerí za ideálnu voľbu z SUV ponuky značky. Menšia X1 jednoducho nemusí stačiť potrebám rodiny a opulentné X5 či X7 už naozaj bojujú s parkovacími miestami, pričom svojou cenovkou sú veľkým sústom aj pre tých finančne úspešnejších.

TEST: BMW X3 xDrive 30e

Kompaktné? Ani náhodou!

Ani samotné BMW X3 pritom nie je žiaden „drobček“ a svojimi rozmermi 4 708 mm na dĺžku, 1 891 mm na šírku, 1 676 mm na výšku či rázvorom 2 864 mm prekonáva v každom smere prvú generáciu BMW X5! Na ceste tak pôsobí mimoriadne reprezentatívne, pritom vôbec nie ťažkopádne. Veľmi sa mi páči skutočnosť, že SUV od BMW majú pomerne dlhú a relatívne nízko položenú prednú kapotu s pomerne krátkymi prevismi. Ako celok pôsobí X3 zvonku presne tak, ako by SUV od BMW malo – dynamicky a reprezentatívne.

TEST: BMW X3 xDrive 30e

Myslelo sa tiež na praktickú stránku, bočný profil prezrádza pomerne veľké okná nielen vpredu, ale tiež vzadu. Deti tak z auta majú ničím nerušený výhľad, pre niektoré falošné prvky M-Paketu by som však tento príplatkový balík pri konfigurácii radšej vynechal. Napriek tomu, že kombinácia čiernych doplnkov a bieleho laku vyzerá naživo veľmi dobre, osobne by som rodinné SUV obliekol skôr do klasického elegantného kabátu. Netvárme sa, že plug-in hybridné SUV s pohotnovostnou hmotnosťou 2 065 kilogramov bude aktívne žiť na pretekárskom okruhu. Napriek systémovému výkonu až 215 kW (292 k) a krútiacemu momentu 420 Nm za volantom nezažijete tú radosť z ľahkosť ani ovládateľnosť menšieho auta. Tieto čísla budú v reálnom svete hrať dôležitejšiu úlohu najmä pri rýchlom zaraďovaní sa v meste či predbiehaní.

TEST: BMW X3 xDrive 30e
Hybridný systém spolupracuje s navigáciou a presne vie, kde zapnúť spaľovací motor a kedy rekuperovať. Takýmto spôsobom maximalizujete jazdu na elektrinu.

Jazdí výborne

Ak mám niečo na prémiových autách rád, tak je to podvozok. Hneď na začiatku však napíšem, že BMW X3 s adaptívnym podvozkom, dvadsaťpalcovými diskami a runflat pneumatikami nedokáže úplne zakryť slovenské záplaty tak, ako konkurencia na vzduchovom podvozku (napríklad nedávno testované Audi Q5). Napriek tomu považujem prenášanie nedokonalostí z cesty za pomerne znesiteľné. Minimálne po akustickej stránke urobili inžinieri kus dobrej roboty a rázy v kabíne takmer nepočuť.

TEST: BMW X3 xDrive 30e

V ostatných ohľadoch je podvozok BMW X3 naozaj fantastický a jeho limity sú vzhľadom k tejto kategórii vozidiel skutočne vysoko. Riadenie je skvelé, rovnako tak potešia minimálne náklony vysokej karosérie v zákrutách a celková istota za volantom. Potešila by ešte o niečo lepšia spätná väzba, ale to by som už od rodinného SUV chceli asi príliš veľa. Verím, že jazdu s týmto autom si užijú aj vodiči, ktorí preferujú dynamickú jazdu. Porovnávať jazdné vlastnosti BMW X3 s akýmkoľvek neprémiovým konkurentom v podobnej veľkostnej triede je jednoducho zbytočné, modely „obyčajných“ značiek vám ešte sále neponúknu podobný pocit z jazdy.

TEST: BMW X3 xDrive 30e
Podlaha kufra je zvýšená, vzadu sa totiž nachádzajú akumulátory.

Interiér nezostarne

Vzhľad palubnej dosky nesie viditeľné prvky starších modelov. Evolúciu automobilka BMW nechce zaprieť a naďalej si modely zachovávajú klasickú kaplnku prístrojov a natočený stredový panel s tradičným fyzickým ovládaním rádia aj klimatizácie. Takéto riešenie považujem za nesmierne sympatické, obzvlášť v dobe, keď konkurencia všetko schováva za obrovský tablet. Subjektívne mi prídu byť interiéry BMW elegantnejšie a konzervatívnejšie než tie v Mercedesoch, pričom v minulosti to bolo vždy naopak. Neviem si pomôcť, ale kvalitné kovové ovládače pôsobia na pohľad aj dotyk luxusnejšie než svietiaci tablet. A tajne dúfam, že túto koncepciu BMW ešte nejaké roky zachová.

TEST: BMW X3 xDrive 30e

Materiálom, sedadlám ani komfortu nemám prakticky čo vytknúť. Snáď len čierne lesklé plasty by bolo dobré nahradiť niečím trvácnejším. Škrabance, nečistoty a fľaky na lesklom jemnom plaste vidieť už po pár dňoch. Priestoru vpredu je na rozdávanie, vzadu by nemali mať problém bežne urastení cestujúci, i keď samotné sedáky by mohli byť o niečo dlhšie. K najväčším benefitom oproti obyčajnému sedanu alebo kombi patrí pohodlné nastupovanie či ukladanie detí do autosedačiek.

TEST: BMW X3 xDrive 30e

Na diaľnici žerie

Opakujeme to v každom teste – plug-in hybrid nemá bez nabíjania zmysel. A platí to aj v tomto prípade. Neodporúčame vám tento model kupovať na časté diaľničné jazdy, kde sa spotreba bez väčších problémov dostane nad 9 l/100 km. Okresky zvláda za zhruba 6,5 l/100 km a v meste dokáže spotrebu stlačiť ešte nižšie, v ideálnom prípade na nulu. Ako majiteľ však musíte byť zodpovedný a každú noc auto pri dome nabíjať, aby ste mohli aspoň prvých 40 kilometrov fungovať na elektrinu.

TEST: BMW X3 xDrive 30e
BMW podporuje len pomalé nabíjanie striedavým prúdom.

V hybridnom režime sa totiž začne častejšie ozývať štvorvalec, ktorý je po stránkach dynamiky aj výkonu úplne v poriadku, no nepoteší tak ako šesťvalec. Skutočnosť, že plug-in disponuje len štvorvalcom, nás ešte viac začala trápiť po nazretí do cenníka. Testovaná verzia aktuálne začína na rovnakej čiastke ako práve vznetový šesťvalec 30d s podobným výkonom a lepšou spotrebou v kombinovanej prevádzke mimo mesta.

TEST: BMW X3 xDrive 30e

BMW X3 - informačná tabuľka

xDrive30e

Obchodné informácie
Cena od 58 500
Značka BMW
Model X3
Model - Typ 30e x Drive
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 708 mm
Šírka 1 891 mm
Výška 1 676 mm
Rázvor 2 864 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Pohotovostná hmotnosť 2065 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 450 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 500 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1998 cm3
Najvyšší výkon 292 k
Najvyšší výkon 215 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 000 - 6 500
Najvyšší krútiaci moment 420 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 350 - 4 000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 2,8 L
Maximálna rýchlosť 210
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 6,1

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3,5

Pokiaľ máte veľa peňazí a hľadáte pohodlné SUV na nákupy a rozvoz detí do školy, BMW X3 s plug-in hybridným ústrojenstvom považujeme za výbornú voľbu. Ak však plánujete robiť s autom čokoľvek iné, choďte do naftového šesťvalca.

Klady
  • Výkon
  • Dizajn
  • Spracovanie
  • Podvozok
Zápory
  • Pomalé nabíjanie
  • Vysoká cena
  • Spotreba na diaľnici
  • Menšia palivová nádrž
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie