Dlhodobý test trojvalca skončil fiaskom! Po viacerých problémoch sa motor zadrel.

**Napriek tomu, že v našej redakcii máme s trojvalcami len dobré skúsenosti, konkrenčný nemecký časopis podobné šťastie jednoducho nemal.** Počas krátkodobých týždňových testov dôjde len málokedy k poruche či zlyhaniu vozidla, oveľa viac napovedia dlhodobé testy vozidiel. Podobnej výpožičke na 100 000 km nie sú zástupcovia automobiliek obzvlášť naklonení a po teste Fordu Fiesta s litrovým trojvalcom Ecoboost… Prečítať celé
Vydané  Text: 
**Napriek tomu, že v našej redakcii máme s trojvalcami len dobré skúsenosti, konkrenčný nemecký časopis podobné šťastie jednoducho nemal.** Počas krátkodobých týždňových testov dôjde len málokedy k poruche či zlyhaniu vozidla, oveľa viac napovedia dlhodobé testy vozidiel. Podobnej výpožičke na 100 000 km nie sú zástupcovia automobiliek obzvlášť naklonení a po teste Fordu Fiesta s litrovým trojvalcom Ecoboost sa ani nemôžeme čudovať. Ako už býva zvykom, redakciou namerané hodnoty spotreby a dynamiky sa od tých papierových zvyknú v prípade malých trojvalcov líšiť o niečo výraznejšie. **Malý motor môže byť pri ustálenej jazde efektívny, no pri dynamickom tempe si vypýta viac než konkurenčné štvorvalce.** Na rozhýbanie vozidla totiž musia tri valce vynaložiť viac úsilia, čo sa odzrkadľuje na opotrebení a spomínanej spotrebe.
Vráťme sa ale k testovanej Fieste s motorom Ecoboost. Pohonná jednotka na začiatku testu produkovala 100 koní, čo stačilo na zrýchlenie z pokoja na stovku za 11,9 sekundy. Spotreba podľa dát výrobcu by sa mala pohybovať na úrovni 5,2 litra, avšak realita bola sedemlitrová. **Pred koncom dlhodobého testu síce apetít malého motora poklesol na 6,7 l/100 km, avšak ani to nebolo v súlade s technickými parametrami.** Naopak šprint sa potom natiahol až na 12,1 sekundy. Horšie to však bolo so spoľahlivosťou malého motora. Všetko to začalo už po najazdení 9 600 kilometrov, keď musela Fiesta prvýkrát navštíviť servisné stredisko kvôli uvoľnenému sedadlu vodiča. **Niečo také nemecký magazín v žiadnom dlhodobom teste nezaznamenal.** Nešlo pritom o jedinú poruchu, pri 50 tisícoch musel Ford kvôli zvláštnym zvukom od riadenia k technikom znova.
Aj tento problém sa podarilo technikom vyriešiť, no počas toho zistili v servise únik chladiacej kvapaliny z termostatu. Ford sa teda dočkal nového tesnenia, po nejakej dobe však bol v servise späť. Jednalo o priesak paliva a došlo na kompletnú výmenu termostatu. **Ani potom sa však Nemci nemohli radovať, lebo z poslednej testovacej jazdy sa vozidlo vrátilo do servisu na odťahovke.** Počas demontáže pohonnej jednotky bolo zistené, že zlyhala skrutka, ktorá slúžila na uchytenie olejovej pumpy. Následne vďaka tomu došlo k zničeniu ozubenej reťaze, ktorej kúsky sa dostali do motora a skolabovalo tak mazanie. Výsledkom je zadretý, a teda kompletne zničený motor. **Podľa Fordu je problém na strane dodávateľa, ktorý sľuboval všetko vyriešiť už v roku 2018, keď mal za úlohu spevniť materiál spomínanej skrutky.** Napriek tomu, že automobilka evidentne o probléme vedela roky, na zvolávaciu akciu dodnes nepristúpili. Na konci testu malo auto niečo málo cez 100 000 kilometrov a redkacia nemeckého časopisu ohodnotila vozidlo tou najhoršou možnou známkou. **Rozhodne by sme však nemali hádzať všetky trojvalce do jednej kategórie.** Existujú totiž aj také, s ktorými sú majitelia dlhodobo spokojní a vydržia stovky tisíc kilometrov bez poruchy. Spomenúť môžeme napríklad legendárny motor 0,9 TCe od Renaultu. Podarilo sa mu totiž zahanbiť väčšiu štvorvalcovú 1,2-ku, tá zápasila s viacerými technickými problémami a mnohí neskôr oľutovali, že nedali prednosť menšiemu trojvalcu. **VIDEOTESTY AMŠ**




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.