Testy

Test Kia Ceed SW PHEV: 1300 km za 3,2 litra benzínu je reálny výsledok jázd

Mám rád testy áut, ktoré nie sú iba zhodnotením jazdných vlastností a estetického vytovenia karosérie. To, čo budúceho majiteľa zaujíma viac ako marketingové slogany o dizajne a čistých motoroch, je informácia o reálnej spotrebe paliva v reálnych podmienkach, veľkosť a vybavenie batožinového priestoru a praktická stránka interiéru. O tom, ako má tieto veci zariadené Kia Ceed vo verzii kombi s plug-in hybridným pohonom vo výbave Platinum sa môžete dočítať na nasledujúcich riadkoch.

Test Kia Ceed SW PHEV Platinum 2020 (foto: Erik Stríž) - lokácia Tri Vody
Plug-in hybridná Kia Ceed SW sa na Slovensku predáva od 31 490 €
Test Kia Ceed SW PHEV Platinum 2020 (foto: Erik Stríž) - lokácia Tri Vody
Chrómové koncovky výfuku sú iba dekoračné. Pravý výfuk je skrytý napravo.

Bohatá sériová výbava

Keď som pred niekoľkými mesiacmi testoval plug-in hybridnú Kiu Niro, bol som fascinovaný z jej manažmentu energie. Crossover jazdil v celkom bežných podmienkach za tri a pol litra benzínu na sto kilometrov. Keď tieto technologické princípy Kia preniesla do rodiny Ceedov, stvorila ideálne auto.

Kia Ceed plug-in hybrid sa predáva iba s benzínovým agregátom 1,6 GDi, ktorému asistuje elektromotor, konfigurovať môžete výbavu. Už v Golde dostanete množstvo techniky pre bezpečnosť a komfort, ako udržiavanie v pruhu, LED svetlá, parkovacie senzory vpredu i vzadu s kamerou, bezkľúčový vstup a štart, navigáciu, Android Auto a Apple CarPlay či dvojzónovú automatickú klimatizáciu.

Cenník Kia Ceed SW PHEV

platný v čase vydania testu

Galéria: Interiér Kie Ceed SW PHEV

V nami testovanej úrovni Platinum sme ocenili aj elektricky ovládané sedadlo vodiča s pamäťou a automatickým dosunutím po štarte, látkovo-koženkové čalúnenie, dvanásťpalcový digitálny prístrojový panel Supervision, balíček FCA+, adaptívny tempomat s funkciou Stop&Go, bezdrôtovú nabíjačka smartfónu aj elektrické ovládanie kufrových dverí.

Test Kia Ceed SW PHEV Platinum 2020 (foto: Erik Stríž) - Interiér
Naozaj sa pozeráme na nižšiu strednú triedu? Materiálové a kvalitatívne vyhotovenie mieri vyššie.

Za metalízu predajca pýta 550 eur, ale aj základová Cassa White je krásna a vhodne dopĺňa „čistý“ charakter vozidla.

Test Kia Ceed SW PHEV Platinum 2020 (foto: Erik Stríž) - Interiér
Cesta na dovolenku v tomto aute nie je ako za trest, zadné sedenie je priestranné, subjektívne patria do vyššej kategórie

Hybridné auto pre bežný život

Poldruha tony prejde vo výlučne elektrickom režime do 57 kilometrov, pričom benzínový motor sa v štandardnom režime zapína sám a takmer nebadane. Jeho maximálny výkon iba 77 kW (105 k) sa niekomu môže dať nízky, lenže celkový systémový výkon po zohľadnení výkonu elektromotora dosahuje 104 kW (141 k) a krútiaci moment 265 Nm. To znamená, že problém nebude ani s ťahaním prívesu do hmotnosti 1 300 kg.

Významnú časť práce na dobrom dojme z pohonu tvorí naladenie automatickej prevodovky DCT. Obzvlášť v jazdnom režime Sport, kedy je dynamika sport wagonu veľmi dobrá. Kia dokázala, že spolupráca benzínového a elektrického motora prináša reálne zlepšenie jazdných vlastností a poukazuje tiež na to, že klasický automat predsa len pracuje lepšie ako alternatívna e-CVT.

Zvláštnu pozornosť si zaslúžia kultivovaný chod atmosférického motora s priamym vstrekovaním, redukcia vibrácií, odhlučnenie interiéru a tiež naladenie podvozka, ktorý značne prekonáva schopnosti štandardného Ceedu. Plug-in hybrid má vpredu tradične MacPherson a vzadu nezávislú viacprvkovú nápravu s lichobežníkovými vzperami uloženými v pomocnom ráme. Mimochodom, rovnaký podvozok a nápravy má aj crossover XCeed PHEV, tiež s rázvorom 2 650 milimetrov, no o tridsať centimetrov kratšou karosériou.

Ceed Sportwagon zvláda nekvalitnú vozovku s ľahkosťou, efektívne tlmí otrasy a hoci má slabšiu spätnú väzbu, riadenie je primerane tuhé a v športovom režime aj celkom strmé. Určite by ste nepovedali, že vzadu vozíte skriňu.

Fascinujúca je schopnosť auta manažovať motory tak, aby bola spotreba skutočne nízka nielen na papieri. Plug-in hybridná Kia Ceed za posledných 1 300 kilometrov vykázala priemernú spotrebu iba 3,2 l/100 km. Prevažná časť týchto kilometrov bola jazdená v meste, no ani mimo neho Ceed nesklame. Diaľničná spotreba päť litrov je rovnako pôsobivá.

Metodikou WLTP sa nameralo, že toto auto má priemerne jazdiť za rovných päť litrov, čo je s ohľadom na reálnu skúsenosť značne nadhodnotené.

Galéria: Detaily a nabíjací konektor Kie Ceed SW PHEV

Nabíjanie prebieha konvenčne, konektor typu CCS má formát Mennekes Type 2, teda sa jedná o pomalší režim nabíjania 3,3 kW. Počas bežnej jazdy v hybridnom režime si auto dokáže rekuperáciou udržiavať desať až dvadsaťpercentné nabitie akumulátorov a priebežne získanú energiu vracať do obehu. Ak by ste chceli jazdiť výlučne na elektrinu vždy, stačí stlačiť tlačidlo EV vedľa radiacej páky.

Test Kia Ceed SW PHEV Platinum 2020 (foto: Erik Stríž) - Interiér
Keď si kúpite plug-in hybrid, v cene dostanete navigáciu aj s vyhľadávaním blízkych nabíjacích staníc

Elektrická jazda má ale svoje hranice, s desatinovou kapacitou batérií už možná nie je, vtedy sa jazdí predvolene hybridne. Nechať si auto nabiť raz za dva dni nie je starosť, na verejnej nabíjačke to zaberie dve a štvrť hodiny.

Naša osobná skúsenosť je taká, že nabíjanie rekuperáciou prebieha pomerne rýchlo, reálne stačí jazdiť zopár hodín, aby ste mali opäť plnú kapacitu batérie. Z nabíjania káblom sa stane prirodzený zvyk už po jednom týždni a oceníte, že s týmto vozidlom môžete parkovať na zvýhodnených parkovacích miestach v nákupných centrách. Tam si s kartičkou od ZSE alebo Greenway jednoducho pripojíte auto do zástrčky a keď sa vrátite z nákupu, akumulátor máte plný a pripravený na elektrickú jazdu.

Každodenné jazdenie v meste tak môže úplne bezproblémovo prebiehať výlučne na elektrinu - dokonca ani pri jazde cez diaľnicu v meste, kde sa jazdí maximálne 90 km/h, nemusí auto zapínať benzínový motor.

Litre nie sú všetko

Praktická stránka plug-in hybridného Ceedu Sportwagon zodpovedá skúsenosti s konvenčne poháňanými verziami. Oceňujeme priestrannosť a vybavenie batožinového priestoru, členený priestor pod podlahou, rolovacie plato, rýchlo sa otvárajúce kufrové dvere aj sklápanie zadných sedadiel do roviny.

Je škoda, že zadné sedadlá sa nedajú sklápať z batožinového priestoru, ale na druhej strane je potrebné pripomenúť, že otvoriť zadné dvere a vyklopiť sedadlo nie je žiadna námaha.

Batériový modul s váhou 117 kg a kapacitou 8,9 kWh nachádzame za zadnými sedadlami, zaberá väčší priestor pod podlahou kufra. Napriek tomu ponúka plug-in hybridný sportwagon stále dosť priestoru na väčšinu potrieb, bez problémov su odveziete skriňu zo švédskeho obchodu s nábytkom i i dospelácky bicykel - dokonca aj bez demontáže predného kolesa.

Test Kia Ceed SW PHEV Platinum 2020 (foto: Erik Stríž) - Interiér
Pre trakčné akumulátory má plug-in hybrid o 163 litrov menší kufor ako ostatné verzie

V interiéri odveziete aj trojmetrové predmety, ale to je absolútny limit - dlhší náklad patrí na strechu, kde sú už v štandarde lyžiny.

Predná časť interiéru je bohatá na odkladacie priestory, lakťová opierka je posuvná a zadní pasažieri ocenia vyklápacie lakťové operadlo s nápojovými slotmi.

Pokiaľ by sme sa mali venovať kokpitu vodiča, iba by sme kopírovali to, čo sme písali v iných testoch o Kii Ceed. Je priestorovo veľmi veľkorysý a pre jeho estetické vyhotovenie akoby ani nepatril do svojej kategórie a triedy. Nezainteresovaný by ho tipoval pokojne aj ako konkurenta takého Renaultu Talisman, nie Meganu. Veľmi kladne hodnotíme materiálové vyhotovenie, ergonomické usporiadanie ovládacích prvkov, posed za volantom, rozsah nastavenia volantu a sedadla. Kia veľmi správne odhadla ideálny pomer medzi športovým a komfortným charakterom interiéru, pričom sa nebojí vernej imitácie luxusu. Imitácie preto, lebo niektoré prvky, ktoré sa na prvý pohľad javia ako kovové, sú v skutočnosti iba plastové s lesklou povrchovou úpravou. Ak ale majú dlhú životnosť, nemáme s nimi ani najmenší problém.

Kia Ceed SW PHEV Platinum (2020) - informačná tabuľka

Kombi s plug-in hybridným pohonom

Obchodné informácie
Cena 31 490 €/35 440 € (testované auto)
Značka Kia
Model Ceed
Model - Typ Sportwagon PHEV
Model - rok výroby 2020
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 605 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 465 mm
Rázvor 2 650 mm
Objem palivovej nádrže 37 litrov / kapacita akumulátora: 8,9 kWh l
Prevádzková hmotnosť 1 614 kg
Maximálna hmotnosť 2 030 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 437 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 506 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 4
Objem valcov 1 580 cm3
Najvyšší výkon 105 (elektrický motor 60 k) k
Najvyšší výkon 77 (elektrický motor 44 kW) kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 5 700
Najvyšší krútiaci moment 147 (elektrický motor 170 Nm) Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 4 000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 1,3/5,0 / Elektrický dojazd: 50-57 km L
Emise 28,6 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 195 km/h (120 km/h v režime EV)
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 10,8

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4,5

Čo je dobré, to treba pochváliť. A Kia Ceed Sportwagon vo verzii plug-in hybrid je jedno z najlepších cenovo dostupných áut, ktoré si dnes môžete kúpiť. Vynikajúci pomer ceny a výbavy, nízka spotreba, záruka sedem rokov, priestranný interiér, dobré jazdné vlastnosti a praktický potenciál. Čo ešte potrebujete? Na záver ešte podotknem, že v časopisovej verzii tohto testu mala Kia Ceed SW PHEV hodnotenie rovné 4 hviezdičky, ktoré zodpovedalo súčtu bodových hodnotení vybraných faktorov. Lenže v tejto online verzii pridávam pol hviezdičky navyše za celkový dojem z vozidla, ktoré ma očarilo a presvedčilo, že moje ďalšie auto musí byť práve Kia Ceed SW PHEV.

Klady
  • pomer cena/výbava
  • vnútorný priestor
  • pohon a spotreba
Zápory
  • zadné sedadlá sa nedajú sklopiť z kufra
  • slabšia spätná väzba
Erik Stríž - auto motor a šport, Autoviny.sk
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Zdieľanie textilu MEWA je inteligentné, udržateľné a efektívne
Magazín

Zdieľanie textilu MEWA je inteligentné, udržateľné a efektívne

Keď chcete upraviť fotografie a poslať ich rodine, použijete aplikáciu na internete. Keď sa chcete v meste niekam rýchlo dostať, požičiate si na chvíľu elektrobicykel alebo skúter. V oboch prípadoch tak niečo zdieľate s ostatnými. Je to múdre, udržateľné a predovšetkým efektívne riešenie. Ak je to v súkromnom živote tak jednoduché a ušetríte tým čas i prostriedky, prečo by tomu malo byť inak v podnikaní?