Veľký problém v malom balení? Jazdený Fiat 500 môže potrápiť:

Od roku 2007 spája toto malé vozidlo šarm 50. rokov s modernou technikou Fiatu Panda. Nie je však lacné ani bezproblémové.
Vydané  Text: 
Podobne ako nové Mini či nasledovník legendárneho VW Chrobák, ktorý sa predával ako Beetle, žije Fiat 500 zo šarmu a z dobrej povesti svojho rovnomenného predka (1957 – 1975). **Jeho najväčší úspech je zásluhou dizajnérov, ktorým sa podarilo zachovať štýl drobného originálu s motorom vzadu a napriek presťahovaniu motora dopredu si vozidlo udržalo malé rozmery.** O neustály záujem sa postarali mnohé špeciálne edície a verzie ako Cabrio a športové deriváty so značkou Abarth. Z imidžu šarmantného malého vozidla potom ťažili aj samostatné modely ako 500L (van) alebo 500X (SUV). V meste však nepoteší veľký polomer otáčania, na dlhších cestách uberajú z komfortu krátke sedáky, tuhé pruženie a riadenie s nulovou spätnou väzbou.
Motorizácie potom hrajú iba vedľajšiu rolu, najpredávanejšou verziou je totiž základný 1,2-litrový benzínový motor s výkonom 51 kW (69 k). Nad ním sa nachádza 1,4-litrový štvorvalec, ktorý sa najmä vo verzii turbo uplatnil v temperamentných verziách Abarth s výkonom od 99 do 140 kW (135 – 190 k). V roku 2010 sa predstavil 2-valcový prepĺňaný benzínový motor Twinair s výkonom 62,5 a 77 kW (85 a 105 k) a 1,3-litrový naftový motor Multijet. Išlo o úsporné motory, avšak ich vyššia cena sa oplatila iba pre majiteľov, ktorí jazdili veľa. Ako zmysluplný ťah sa ukázalo predstavenie kabrioletu 500C. Jeho elektricky ovládaná plátenná strecha sa zasúvala ďaleko dozadu a zážitok zlepšovalo aj vyhrievané zadné okno. **Sedieť sa dá iba na predných sedadlách. Zadná lavica aj batožinový priestor sú malé a úzke.** Interiéru dominujú tvrdé materiály, ktoré sa však ľahko udržiavajú. Karoséria síce pôsobí tuhým dojmom, no hrdza sa na hranách a výfukovom potrubí objaví už dosť skoro. S pribúdajúcim vekom sa množia aj problémy s brzdovými hadičkami, brzdami a so súčasťami podvozka ako ložiská kolies, pružiny a tlmiče. **Pri kontrole sa treba zamerať aj na netesnosti motora.** Štvorvalec s objemom 1,2 litra zvykol štrajkovať pri studených štartoch a nemálo motorov trápilo prehrievanie. Preto treba pri nákupe postupovať s chladnou hlavou.
### Ktorý motor odporúčame? Na krátke a stredné trasy stačí základný 1,2-litrový benzínový motor. Dvojvalec turbo je svižný a úsporný, ale zároveň aj drahý a nekultivovaný. Výrazne silnejšie sú motory 1.4 Turbo vo verziách Abarth. Naftový 1,3-litrový motor už od roku 2015 spĺňal normu Euro 6. ### Ktorý modelový rok? Športové verzie Abarth prišli v roku 2008, model 500C s veľkou rolovacou strechou v roku 2009 a svižný Twinair v roku 2010. Facelift v roku 2015 veľké optické zmeny nepriniesol, mierne sa zlepšila iba kvalita detailov. ### Ktoré prvky majú zmysel? K šťastiu postačila aj základná verzia Pop, avšak iba pokiaľ mala aj ESP a klimatizáciu. Verzia Lounge už mávala klímu, ESP však stále iba za príplatok. Mimoriadne zaujímavé boli rôzne špeciálne edície s množstvom doplnkových prvkov a s farbami a čalúneniami, ktoré sa inak nedodávali. ### Koľko to stojí? Keďže Fiat 500 si stále drží svoju cenu aj ako nové vozidlo, nenájdete ani medzi jazdenkami extra lacné exempláre. Vozidlá s benzínovým motorom 1.2, rokom výroby 2015, najazdenými 75 000 km a s manuálnou prevodovkou nájdete od 6 500 €, za rovnako motorizovanú verziu z roku 2016 so 14 000 km a automatom zaplatíte 9 600 €.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »