Testy

Veľký problém v malom balení? Jazdený Fiat 500 môže potrápiť:

Podobne ako nové Mini či nasledovník legendárneho VW Chrobák, ktorý sa predával ako Beetle, žije Fiat 500 zo šarmu a z dobrej povesti svojho rovnomenného predka (1957 - 1975). Jeho najväčší úspech je zásluhou dizajnérov, ktorým sa podarilo zachovať štýl drobného originálu s motorom vzadu a napriek presťahovaniu motora dopredu si vozidlo udržalo malé rozmery. O neustály záujem sa postarali mnohé špeciálne edície a verzie ako Cabrio a športové deriváty so značkou Abarth. Z imidžu šarmantného malého vozidla potom ťažili aj samostatné modely ako 500L (van) alebo 500X (SUV). V meste však nepoteší veľký polomer otáčania, na dlhších cestách uberajú z komfortu krátke sedáky, tuhé pruženie a riadenie s nulovou spätnou väzbou.

JAZDENKA: Fiat 500

Motorizácie potom hrajú iba vedľajšiu rolu, najpredávanejšou verziou je totiž základný 1,2-litrový benzínový motor s výkonom 51 kW (69 k). Nad ním sa nachádza 1,4-litrový štvorvalec, ktorý sa najmä vo verzii turbo uplatnil v temperamentných verziách Abarth s výkonom od 99 do 140 kW (135 - 190 k). V roku 2010 sa predstavil 2-valcový prepĺňaný benzínový motor Twinair s výkonom 62,5 a 77 kW (85 a 105 k) a 1,3-litrový naftový motor Multijet. Išlo o úsporné motory, avšak ich vyššia cena sa oplatila iba pre majiteľov, ktorí jazdili veľa. Ako zmysluplný ťah sa ukázalo predstavenie kabrioletu 500C. Jeho elektricky ovládaná plátenná strecha sa zasúvala ďaleko dozadu a zážitok zlepšovalo aj vyhrievané zadné okno. Sedieť sa dá iba na predných sedadlách. Zadná lavica aj batožinový priestor sú malé a úzke. Interiéru dominujú tvrdé materiály, ktoré sa však ľahko udržiavajú. Karoséria síce pôsobí tuhým dojmom, no hrdza sa na hranách a výfukovom potrubí objaví už dosť skoro. S pribúdajúcim vekom sa množia aj problémy s brzdovými hadičkami, brzdami a so súčasťami podvozka ako ložiská kolies, pružiny a tlmiče.

Pri kontrole sa treba zamerať aj na netesnosti motora. Štvorvalec s objemom 1,2 litra zvykol štrajkovať pri studených štartoch a nemálo motorov trápilo prehrievanie. Preto treba pri nákupe postupovať s chladnou hlavou.

JAZDENKA: Fiat 500

Ktorý motor odporúčame?

Na krátke a stredné trasy stačí základný 1,2-litrový benzínový motor. Dvojvalec turbo je svižný a úsporný, ale zároveň aj drahý a nekultivovaný. Výrazne silnejšie sú motory 1.4 Turbo vo verziách Abarth. Naftový 1,3-litrový motor už od roku 2015 spĺňal normu Euro 6.

Ktorý modelový rok?

Športové verzie Abarth prišli v roku 2008, model 500C s veľkou rolovacou strechou v roku 2009 a svižný Twinair v roku 2010. Facelift v roku 2015 veľké optické zmeny nepriniesol, mierne sa zlepšila iba kvalita detailov.

Ktoré prvky majú zmysel?

K šťastiu postačila aj základná verzia Pop, avšak iba pokiaľ mala aj ESP a klimatizáciu. Verzia Lounge už mávala klímu, ESP však stále iba za príplatok. Mimoriadne zaujímavé boli rôzne špeciálne edície s množstvom doplnkových prvkov a s farbami a čalúneniami, ktoré sa inak nedodávali.

Koľko to stojí?

Keďže Fiat 500 si stále drží svoju cenu aj ako nové vozidlo, nenájdete ani medzi jazdenkami extra lacné exempláre. Vozidlá s benzínovým motorom 1.2, rokom výroby 2015, najazdenými 75 000 km a s manuálnou prevodovkou nájdete od 6 500 €, za rovnako motorizovanú verziu z roku 2016 so 14 000 km a automatom zaplatíte 9 600 €.

JAZDENKA: Fiat 500

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 3

Fiat 500 spája modernú techniku so šarmom čias minulých, obzvlášť osloví príťažlivá verzia s rolovacou plátennou strechou. S malými rozmermi, ľahkým riadením a tesným miestom vzadu aj v batožinovom priestore sa malý Fiat hodí najskôr do mesta. Aj s tuhým pružením sú dlhšie cesty náročnejšie. Hrdza na nosných častiach síce veľmi nehrozí, o to viac bude zhoršovať náladu množstvo neustálych porúch.

Klady
  • Dizajn
  • Personalizácia
  • Obratnosť
Zápory
  • Elektronika
  • Nevhodné na dlhšie trasy
  • Menej spoľahlivé motory

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Bicykel, cyklista, ilustračné foto
Magazín

Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!

Zimy sa skracujú, čo neteší deti, ktoré čakajú na sneh, ale pre vodičov áut, motoriek a aj pre cyklistov to znamená možnosť jazdiť bezpečnejšie. Špeciálne cyklisti by však mali venovať najmä v jesennom a zimnom období ešte väčší dôraz na technický stav svojich bicyklov a bezpečnostnú výbavu. Zatiaľ čo zákon medzičasom mierne poľavil z povinností cyklistov, je stále na každom jednom človeku dôrazne zvážiť, čo by si predsa len mal na cesty vziať. Prilba už dávno nie je hanba, vesta je dôkazom zodpovednosti a zamyslieť sa nad nepovinnou výbavou tiež má zmysel.