Testy

Jazdili sme na najdôležitejšom aute tohto desaťročia! Vlastniť ho zrejme budete aj vy.

Na tento moment som dlho čakal, ale teraz je to realita. Nasadám do ID.3 1ST so strednou batériou a s tzv. Performance upgrade. Tento prvok je sériovo dodávaný do uvádzacej verzie 1ST a umožňuje elektrickej novinke od Volkswagenu zrýchliť z 0 na 100 km/h len za 7,3 s. Inak by to trvalo o dve sekundy dlhšie, aj keď maximálny výkon 150 kW a krútiaci moment 310 Nm majú identické aj verzie bez tohto balíčka.

Človek by nepovedal, že v podlahe sú batérie. Čakal som vyšší posed, ako je to dnes už bežné pri mnohých autách, ktoré myslia na svoju elektrickú budúcnosť. ID.3 však svoju koncepciu maskuje perfektným posedom vodiča za volantom a aj zvýšeným pontónom karosérie. To znamená, že sa v ňom cítite ako v Golfe.

Volkswagen ID.3

Aj prvé metre jazdy pripomínajú Golf, teda ak si odmyslíte zvuk a vibrácie motora, čakanie na reakcie škrtiacej klapky či vstrekovačov, turba, prevodovky... ID.3 sa vpred pohýna veľmi ochotne a už jemný dotyk akcelerátora premieňa na okamžitú, plynulú a energickú akceleráciu. Ovládanie auta je jednoduché – na pedáloch máte dokonca piktogramy „Play“ a „Pause“, ak by ste náhodou boli na pochybách. Radiacu páku nahradil volič pri volante. Stačí sadnúť, pripútať sa, zaradiť D a môžete vyraziť. Štartovať netreba.

Veľký ako Golf, obratný ako up!, priestranný ako Passat a s odpichom podobným GTI! Aj také je nové ID.3.

S autom som sa zžil veľmi rýchlo. ID.3 má vynikajúce riadenie s veľmi príjemne nakalibrovaným posilňovačom. Nie je príliš rýchle, kladie jemný odpor, ktorý sa zväčšuje lineárne s tým, ako zaťažujete prácou predné pneumatiky. Odhlučnenie auta je na špičkovej úrovni aj medzi elektromobilmi. Žiaden zvuk nevyniká nad iné. Aerodynamika, odvaľovanie pneumatík a práca tlmičov sa zlejú do jednej utlmenej úrovne kdesi v pozadí. Čoskoro si však väčšinu mojej pozornosti vyslúžil podvozok. Ten je fantastický. Moje auto nebolo vybavené adaptívnymi tlmičmi, ale ani raz som po nich nezatúžil. Aj so základnými pasívnymi tlmičmi totiž fantasticky žehlí nerovnosti. Auto je vďaka svojmu nízkemu ťažisku zároveň mimoriadne stabilné a v zákrutách sa nenakláňa. Vynikajúci podvozok odhalil jedinú výraznú slabinu auta, a tou sú ekologické pneumatiky. Ich schopnosti končia ďaleko pred tým, než by sa ID.3 čo i len v náznakoch trápilo, takže som počas testu zažil pár prekvapivých momentov nedotáčavosti, pritom auto by zvládlo oveľa viac. Asi by som obetoval pár kilometrov dojazdu a investoval do slušných pneumatík. Stálo by to za to. Keď už spomínam dojazd – ubúdalo z neho presne podľa porcie prejazdených kilometrov. Môžete sa teda spoľahnúť na údaje palubného počítača. Nezáleží pritom až tak od štýlu jazdy, pretože ID.3 je schopné slušnej rekuperácie.

Volkswagen ID.3

Práve rekuperácia je na ID.3 asi najzaujímavejšia. Ak si zvolíte funkciu ekologického asistenta, bude ID.3 rekuperovať brzdnú energiu inteligentne. To znamená, že keď na okreske zložíte nohu z plynu, bude plachtiť. Ak však začnete takto dobiehať iné auto, ID.3 začne automaticky brzdiť motorom a dobíjať tak batérie. To isté platí, ak sa blížite k začiatku obce alebo k rýchlostnému obmedzeniu. Funguje to vynikajúco. Najväčšia zábava je aj tak pružné zrýchlenie z 50 km/h na konci obce. Výkon elektromotora vás razantne hodí do sedadla a vy doslova zmiznete všetkému, čo išlo za vami. Teda, ak to nebol ďalší elektromobil.

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.3 sa po našom prvom zoznámení zapísal medzi autá, na ktoré sa vyslovene teším na domáci test. Slušný dojazd, vynikajúce jazdné vlastnosti a originálne riešenia z neho robia auto, pri ktorom by som zabudol na akúkoľvek „elektronervozitu“ a užíval by som si ticho a ten skvelý výkon. Na ID.3 sme čakali dlho, ale vyzerá to tak, že čakanie sa oplatilo.

KOMPLETNÝ TEST UŽ V ĎALŠOM ČÍSLE AMŠ 10/2020

Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra :-) ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Bicykel, cyklista, ilustračné foto
Magazín

Povinná výbava cyklistov? Zákon poľavuje, ale bezpečnosť má byť na prvom mieste!

Zimy sa skracujú, čo neteší deti, ktoré čakajú na sneh, ale pre vodičov áut, motoriek a aj pre cyklistov to znamená možnosť jazdiť bezpečnejšie. Špeciálne cyklisti by však mali venovať najmä v jesennom a zimnom období ešte väčší dôraz na technický stav svojich bicyklov a bezpečnostnú výbavu. Zatiaľ čo zákon medzičasom mierne poľavil z povinností cyklistov, je stále na každom jednom človeku dôrazne zvážiť, čo by si predsa len mal na cesty vziať. Prilba už dávno nie je hanba, vesta je dôkazom zodpovednosti a zamyslieť sa nad nepovinnou výbavou tiež má zmysel.