Testy

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi: Tri valce v plnom nasadení

Litrový trojvalec v nižšej strednej triede? Prečo nie! Kia Ceed nie je prvým modelom, ktorý sa na takýto motor spoľahol a určite nie ani posledným. Rovnako výkonovo naladený motor ako v Stonicu si svoju prácu svedomito odvádza aj v Ceede. Musíme však povedať, že oproti mnohým konkurentom sa mu podarilo veľmi dobre zvládnuť všetky nároky a nástrahy, ktoré sa s týmto motorom spájajú.

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Začnime prejavom – rapkanie či iné neduhy chýbajúceho štvrtého valca sme nepostrehli, teda okrem nejakých jemných šelestov pri intenzívnom zrýchľovaní. Skôr sa nepárny počet valcov prejavil na svižnej ochote a hlade po otáčkach.

Celkový výkon 73 kW (100 k) a krútiaci moment 172 Nm nepredurčujú auto na semaforové šprinty, o čom svedčí aj hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy, ale skôr na pokojné jazdenie. Avšak podvozok Ceedu vás dokáže potešiť aj na kľukatých cestách.

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Keď si prečítate údaj o maximálnom výkone 74 kW (100 k), možno vás mierne sklame a začnete zvažovať výkonnejšie naladenie rovnakého motora. Lenže táto verzia dosahuje najvyšší krútiaci moment 172 Nm už od 1 500 ot./min, takže pre hatchback s pohotovostnou hmotnosťou 1 352 kilogramov je to dobrá voľba. Ponúka nástup sily porovnateľný s naftovým motorom a tichú kultivovanú prevádzku. V porovnaní so Stonicom sa dá tento motor konfigurovať aj so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, čo oceníte na diaľnici.

Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Rovnako ako v Stonicu točí pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h presne 3 000 ot./min. A rovnako sme s ním dosiahli spotrebu, ktorá bola na úrovni blízkej výrobcovi – okolo 6,5 l/100 km. Najviac jej pomohlo, keď sme Ceed vytiahli na okresné cesty. Tam sa oproti mestskej znížila približne o celý liter.

Nepriaznivou vlastnosťou litrového trojvalca je jeho citlivosť na záťaž. Pri našom teste Stonicu bola v osvedčení o evidencii uvedená maximálna nosnosť testovaného modelu 402 kg, no to je už údaj na hrane. Auto má už pri tristo kilogramoch nápadne obmedzenú dynamiku a podobnú analógiu očakávajte aj pri Kii Ceed.

Pokiaľ teda hľadáte motor, ktorý si nepýta veľa paliva ani vstupných investícií, neláka vás naháňanie strateného času, ale radšej si pri jazde vychutnávate okolie, môže byť nový 3-valcový motor od Kie zaujímavým spoločníkom. A je jedno či to bude v modeloch Stonic alebo Ceed.

Prečítajte si aj:


Test Kia Stonic 1.0 T-GDi Gold: Speedy & Tonic za 17 370 €

ERIK STRÍŽ


Test Kia Ceed 1.0 T-GDi 2020 (Foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport)

Interiér Ceedu si zachováva svoje tradičné rozvrhnutie, prináša však nové prvky ako napríklad širokouhlá obrazovka s možnosťou rozdelenia na tri časti s rôznymi informáciami. Otočné ovládače klimatizácie zostávajú, čo veľmi chválime. Na bežné, aj rodnné, potreby stačí batožinový priestor so základným objemom od 395 dm³ rozšíreteľným sklopením zadných sedadiel na solídnych 1 291 dm³.

Kia Ceed 1.0 T-GDi - informačná tabuľka

Priestranný a technologicky vyspelý hatchback s benzínovým motorom

Obchodné informácie
Značka Kia
Model Ceed
Model - Typ 1.0 T-GDI
Model - rok výroby 2019
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4 310 mm
Šírka 1 800 mm
Výška 1 447 mm
Rázvor 2 650 mm
Objem palivovej nádrže 50 l
Pohotovostná hmotnosť 1 352 kg
Maximálna hmotnosť /1 800 kg
Objem batožinového priestoru (min.) 395 dm3
Objem batožinového priestoru (max.) 1 291 dm3
Motor a prevodovka
Počet valcov 3
Objem valcov 998 cm3
Najvyšší výkon 100 k
Najvyšší výkon 74 kW
Najvyšší výkon pri ot./min. 6000
Najvyšší krútiaci moment 172 Nm
Najvyšší krútiaci moment pri ot./min. 1 500 – 4 000
Výkony a spotreba
Kombinovaná spotreba 5,6 – 6,1 L
Emise 127 – 139 CO2g/km
Maximálna rýchlosť 183
Zrýchlenie 0 – 100 km/hs 11,8

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Kia Ceed je právom obľúbené auto Slovákov a prakticky dokazuje, že nie je dôvod obávať sa slabšej motorizácie s maximálne 74 kW výkonu. Väčšinu potrieb bežného vodiča zvládne s prehľadom a s rezervou, no ak občas radi kopnete do plynu, auto s vami bude v rámci svojich možností dobre spolupracovať. Z nášho redakčného testu vychádza Kia Ceed hatchback 1.0 T-GDI s výborným štvorhviezdičkovým hodnotením a odporúčaním.

Klady
  • Spotreba motora
  • príjemné a vypočítateľné jazdné vlastnosti
  • sprevodovanie
  • ovládanie klimatizácie
Zápory
  • slabšia dynamika
  • citlivosť motora na záťaž
Erik Stríž je redaktor magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Ak vás zaujíma čokoľvek, od zákonov po detaily mojich testov áut, môžete ma kedykoľvek kontaktovať. Odpovedám každému. Moje testy píšem s ohľadom na reálneho zákazníka a nie ako marketingový prospekt. Pre neho je kúpa auta významnou životnou udalosťou, ktorá ho stojí značnú časť príjmov. Preto sa často venujem praktickým záležitostiam, ako spotrebe, schopnosti motora zvládať záťaž, batožinovému priestoru či variabilite.
Kontakt: erik@striz.sk
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie