Galaxia luxusu… Tento Mercedes stojí viac ako 110 tisíc eur, zaslúžene?

Je brutálny. Je obrovský, veľkosťou by som ho prirovnal k Šali aj s priľahlými dedinami. Pritom však poskytuje vyše dva a pol tony luxusu, prestíže a za volantom budete mať pocit nedotknuteľnosti. Pointou Mercedesu-Benz GLS 400d 4MATIC je luxus a dokonalosť.
Vydané  Text: 
> Koľko je dosť? A koľko toho v skutočnosti potrebujete? **To sú presne tie dve otázky, ktoré si majiteľ modelu GLS nikdy nepoloží.** Lebo pointou tohto mega SUV je komfort a jemnosť a istá miera extrovertného plytvania, ktoré si môže majiteľ dovoliť. V podstate počujem všetky nadávky mnohých, ktorí kritizujú takúto kategóriu auta. Označia ju za zbytočnú, opulentnú, nevkusnú a podobne. Pravdou je však fakt, že po identickom aute túžia viac ako po nasledujúcom dychu. Je to proste tak. Ovocie, ktoré nemôžem ochutnať, označím za nezrelé. **Tento úvod znamená iba jedno: Mercedes-Benz GLS vytŕča všade.** Ak nevytŕča, zrejme ste zaparkovali medzi autobusmi alebo nákladiakmi.
**O veľkosti GLS svedčí aj fakt, že jeho rázvor je väčší, ako je celková dĺžka Fiatu 500.** Dokonca je o šesť centimetrov dlhší ako jeho najbližší konkurent – BMW X7. Nemecký interný duel tak vyhráva Mercedes-Benz. Opäť viem, že v duchu mi oponujete a diktujete zopár severoamerických modelov, ktoré oboch nemeckých protagonistov prekonávajú, v mojich očiach sú to však iba znásilnené a umelo predĺžené modely, ktoré dizajnér nevidel. Naproti tomu je GLS esteticky mimoriadne dobre zvládnutý, takže mu v podstate nemáte čo vyčítať. **Teda okrem toho, že je veľmi dlhý, vysoký a široký. A dám vám za pravdu.** Ak si ho vďaka vzduchovému podvozku posuniete do najvyššej polohy, na otvorené piate dvere nedočiahnete. **Zistil som, že napriek 180 centimetrom som v podstate nízky. Je to tak.** Samotná výška auta je v technických údajoch uvedená ako 1,84 metra, čo je viac, ako meriam ja. Je to proste „full size“ auto. Napriek tomu sa však na naše cesty bez problémov zmestí a dokonca s ním môžete prejazd horským priesmykom absolvovať vo vyššom tempe.
**Podvozok je druhý prvok, ktorý ma na aute zaujal.** Aj keď by ste na prvý pohľad tipovali obrovské problémy pri parkovaní v podzemnej garáži, žiadne sa nekonajú. Natáčacia zadná náprava vám spoľahlivo uberie aj dve metre dĺžky. **Manévrovacie schopnosti sú vskutku impozantné.** Dokážete zaparkovať tam, kde zaparkuje aj bežný hatchback. Limitujúcim faktorom dimenzií je pozdĺžne parkovanie. Do bežného päťmetrového boxu sa nezmestíte a ani to neskúšajte, inak na vás budú ostatní krivo pozerať, že im uberáte z ich miesta. To je však asi jediné negatívum rozmerov, inak si ich budete užívať plným dúškom. Možno by som ešte pridal nášľapný prah, ktorý uľahčuje nastupovanie do auta. V prípade, že ho nevyužijete, si zašpiníte nohavice, ak ho využijete, tak ostatným nepriamo priznáte, že ste nízky. A to by ktorý chlap zvládol? Opäť vyhrávajú ženy, tie nášľapný prah využijú s vrodenou ľahkosťou. Takže využiteľnosť a praktickosť neutrpeli žiadnu ujmu. **A opakujem, užijete si ho nielen v meste či na diaľnici, ale aj na okreske.** Rázvor osí kolies s hodnotou 3 135 milimetrov pomáha udržať správnu stopu, extrémne dobre vyladený podvozok trafil presne stred medzi komfortom a držaním stopy. Posilňovač riadenia je vyladený ideálne, v zásade by som tomuto auto nedokázal nič vyčítať. Najmä preto, že ani rýchla jazda neuberá z komfortu. V podstate je komfort pointou tohto auta, je to presne ten dôvod, pre ktorý si ho kúpite.
Na spomínanej prednosti nemení nič ani fakt, že **nami testovaná verzia 400d 4MATIC šprintuje z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy. V tomto smere ho možno prirovnať k nosorožcovi, ktorý dokáže utekať maximálnou rýchlosťou až 50 km/h!** A to by ste nepovedali, že? Nedá mi pri tomto dynamickom parametri nespomenúť, že cestu do Tatier som absolvoval za 9,8 litra nafty na 100 kilometrov a kolega na hybridnom SUV oveľa menších rozmerov za 8,5 litra benzínu na 100 kilometrov. **To znamená, že nafta ostane aj naďalej dôležitým nástrojom pri znižovaní emisií, najmä ak vezmeme do úvahy fakt, že toľko spomínané NOx neprodukuje tento radový šesťvalec žiadne.** Pritom však poskytuje maximálny výkon 243 kW (330 k) a maximálny krútiaci moment rovných 700 Nm.
V zásade môžeme ostať pri nosorožcovi tuponosom. Jeho hmotnosť je 2 300 kilogramov, prevádzková hmotnosť GLS je až 2 670 kilogramov. Je to veľa? Nuž je, ale po otvorení kapoty nájdete aj karbónové dielce, takže konštruktéri šetrili hmotnosťou, kde sa dalo, **no 5,3-metrové SUV vždy bude mať svoju hmotnosť.** Opäť to však nebudete nijako vnímať, prejazd nerovnosťami je taký jemný, že sa dá prirovnať k triede S. Napokon na konci označenia spomínané S aj nájdete. Posledný komentár k podvozku. Ak takto komfortné je základné GLS, som zvedavý, kam to posunie Maybach. #### Nevynechajte tiež naše testy na YouTube **Sedemmiestnych automobilov je veľa, no Mercedes-Benz GLS deklaruje, že bez problémov odvezie sedem dospelých osôb.** Limitom má byť výška 1,94 metra. Osobne si myslím, že výrobcovia v tomto prípade merajú iba torzo pasažiera, nohy zrejme nerátajú. Nehovorím, že sa do tretieho radu nezmestia, ale priestorom na ich nohy sa plytvať nebude. Naopak, pasažieri v druhom rade si užijú nadbytok priestoru. Hoci, ak budú nútení vytvoriť priestor na nohy cestujúcim vzadu, musia posunúť stredný rad sedadiel viac dopredu. Uberie im to priestor na nohy, na druhej strane im to neuberie energiu. Všetky sedadlá sa ovládajú elektricky, takže žiadna námaha. Akurát je úkon trocha zdĺhavý. Ale efektný, to musím uznať!
V aute môžete mať štvorzónovú klimatizáciu a každé, opakujem **každé sedadlo má k dispozícii USB-C výstup.** Uhádli ste, každý sa môže zabávať na svojom tablete či smartfóne, takže cesta, nech je akokoľvek dlhá, bude prebiehať ticho. A to je dobrá správa pre vodiča, lebo si môže vychutnať **špičkový audiosystém Burmester, ktorý je súčasťou prvotriedneho balíka za 4 490 eur.** Odporúčame. Mimochodom, na zozname príplatkového vybavenia sme našli mimoriadne málo prvkov, už „základná“ verzia obsahuje takmer úplne všetko, na čo si spomeniete.
### A čo za volantom? Nuž, v tomto prípade sa dívate na prístrojový panel známy z modelu GLE a hoci náš prístrojový panel bol obšitý ekologickou kožou a **nechýbali ani kovové tlačidlá s najvyšším stupňom spracovania a kvality, musíme povedať, že spoza volantu Triedy S na vás bude dýchať predsa len trocha viac luxusu.** To si však neuvedomíte ak ste fanúšik SUV a od čias modelu ML ste sa ocitli iba za volantom automobilov s vyšším podvozkom a pohonom 4 x 4. Lebo ak patríte do tejto kategórie, tak oceníte bezproblémové ovládanie auta. To, čo má byť mechanické, je mechanické, a naopak, to čo využíva najmodernejšie technológie, ovládate dotykom. Zvyknete si rýchlo, veľkosť displejov sa dá porovnať s predvolebným bilbordom, a opäť som sa potešil absencii klavírneho laku v interiéri, **ktoré konečne nahradilo drevo.**
Náladové podsvietenie si nastavíte podľa seba, myslím tým farbu a intenzitu a v podstate na nič z toho, čo som sem napísal, sa nemusíte dívať. Lebo **model GLS ponúka asi najväčší a najkomplexnejší head-up displej, s akým som sa v autách stretol.** Plne nahrádza prístrojový panel, je viacfarebný a dokáže aj zobraziť aj navigačné pokyny. Ak by ste ich nevideli, na centrálnom displeji sa zobrazí kamerový záber ulice s vyznačenými šípkami správneho smeru.
**Mercedes-Benz GLS 400d 4MATIC reprezentuje symbol všetkého, čo momentálny svet SUV ponúka.** Imidž, luxus je prítomný, vnútorné priestorové sú natoľko veľkorysé, že na dlhej ceste sa vzhľadom na vzdialenosť medzi vodičom a spolujazdcami môže posádka navzájom odcudziť. Našťastie, **mikrofóny a reproduktory pomáhajú komunikácii tým, že zosilňujú hlas vodiča vzadu a naopak, hlas detí bude vodič počuť, aj keď si deti budú myslieť, že ich otec nepočuje.** Takže v konečnom súčte nie je ani taký drahý, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Túto vetu si však na Slovensku povie iba veľmi málo ľudí.








Pokračujte na ďalší príspevok »