Testy

Test plne vybavenej Kie Sportage s benzínovým motorom za 36-tisíc eur: Výborný automat a veľa priestoru

Najprv by sme asi mali vysvetliť ten najsilnejší motor. Jeho výkon 130 kW (177 k) predstavuje maximum. Teda aspoň pokiaľ ide o čisto spaľovacie motory. Nad ním je ešte úplne nový čiastočný hybrid. Ten však spája 2-litrový naftový motor a pomáha mu elektrina.

Naspäť však k testovanému vozidlu. Stredne veľké SUV, kam podľa európskych meradiel patrí aj Kia Sportage, plnia dve základné úlohy. Buď ich využívajú otcovia rodín na časté cestovanie za prácou, alebo mamy na dopravnú obsluhu rodín. To znamená ranný rozvoz detí do škôlok a škôl, práca, poobedňajšie aktivity, nákupy. Musia toho zvládať naozaj dosť. Autá aj rodičia. No a ako v tejto skúške dokáže obstáť benzínový motor v kombinácii s automatickou dvojspojkovou prevodovkou?

Test Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT Line (foto: PANER pre auto motor a šport 2019)

Začnime prevodovkou. Teória hovorí, že dve spojky dokážu preniesť výkon z motora na kolesá bez prerušenia toku výkonu. V praxi sme sa mnohokrát stretli s tým, že najmä posúvanie v zápchach týmto prevodovkám veľmi nevoňalo a často sme sa posúvali prískokom vpred. Kia však svoju prevodovku naladila veľmi dobre a tieto neduhy sa takmer neprejavovali.

Bolo to aj dostatočným výkonom motora, ktorý dokázal s vozidlom narábať viac ako dostatočne dynamicky. Odpichy z križovatiek, dynamické zrýchľovanie pri predbiehaní, jazda s plne naloženým batožinovým priestorom aj interiérom. To všetko boli disciplíny, v ktorých sa Kia Sportage správala suverénne a nedala sa vyviesť z rovnováhy.

Cenou však bola spotreba, na ktorú by sme si asi nechceli veľmi zvykať. Kombinácia karosérie, hmotnosti, automatickej prevodovky a pohonu všetkých kolies si vybrali daň v podobe spotreby, ktorá bez zaváhania prekročila 9-litrovú hranicu. Ak nie ste presvedčení priaznivci benzínových motorov a netvrdíte, že nafta patrí iba do traktora, tak radíme skôr naftovú alternatívu. Najmä ak najazdíte ročne väčší počet kilometrov. Okrem spotreby však nemáme súhre motora a prevodovky čo vytknúť.

Rovnako tak ani pohodlnému podvozku, ktorý dokáže pohlcovať nerovnosti bez toho, aby ste to cítili v krížoch a plombách. Ešte aj riadenie je o čosi tuhšie než v predchodcoch, takže máte lepší pocit z kontaktu s vozovkou. Brzdy pracujú tak, ako by ste to od nich očakávali. Dajú sa primerane dávkovať a odhad na zastavenie vozidla na mieste, ktoré potrebujete, získate veľmi rýchlo.

Test Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT Line (foto: PANER pre auto motor a šport 2019)

Spomínali sme čerešničku na torte a plnú výbavu. V prípade testovanej verzie GT Line dostanete všetko, čo si môžete priať. Najlepšie to dokazujú štyri poschodia zaplnené pokreslenými tlačidlami. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ich je veľa, no zorientujete sa v nich veľmi rýchlo a po chvíli ich budete neomylne triafať aj naslepo. U nás toto riešenie víťazí nad neustálym prepínaním a ťukaním do dotykovej obrazovky, ktoré odvádza pozornosť od riadenia. A to sme mali na palube aj také vychytávky ako uzávierku stredového diferenciálu, pomoc pri zjazde z kopca či možnosť prepínania medzi viacerými pohľadmi z kamier umiestnených na vozidle. S tým dokážete čosi uhrať aj v ľahšom teréne či na snehu.

Aby sme nezabudli na vnútorný priestor, sedenie a variabilitu. Krátke hodnotenie – všetko v poriadku, možno by to chcelo o čosi lepšie bočné vedenie predných sedadiel. Dlhšia verzia – ak nemáte 190 cm, nebude vám prekážať ani strešné okno a štyria sa odveziete pohodlne, v zime oceníte vyhrievanie krajných zadných sedadiel. O variabilitu a objem batožinového priestoru sa nemusíte obávať, roletku skryjete aj pod podlahu k dojazdovému rezervnému kolesu. Vidno, že pri vývoji mysleli ľudia aj na praktické detaily.

Test Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT Line (foto: PANER pre auto motor a šport 2019)

Test Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT Line - Technické údaje

Motor prepĺň. benzínový R4, 1 591 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 5 500 ot./min.
Krútiaci moment 265 Nm pri 1 500 ot./min.
Pohon a podvozok: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies.
Brzdy vpredu aj vzadu kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
Pneu 245/45 R19.
Batožinový priestor 503/1 469 dm3
Rozmery: 4 485 × 1 855 × 1 635 mm,
rázvor 2 670 mm
pohotovostná/celková hmotnosť 1 562/2 200 kg,
objem nádrže 62 l.
Najvyššia rýchlosť 201 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 9,1 s
Spotreba 9,1/6,8/7,6 l/100 km
Emisie CO2 175 g/km
Cena/testované auto 24 490 €/35 820 €
Konkurenti: Škoda Kodiaq, Nissan X-Trail, Honda CR-V

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Hľadať nedostatky na Kii Sportage patrí medzi náročnejšie úlohy. Azda by sme spomenuli lesklé čierne povrchy, na ktorých sa s radosťou chytá prach, a zadnú kameru, ktorá po jazde v daždi prenesie na stredovú obrazovku hnedú hmlu. Ale inak Kiu Sportage odporúčame. Len je na zváženie, či vám tichý a dynamický benzínový motor stojí za zvýšenú spotrebu. Ak áno, smelo si naordinujte všetky čerešničky. Bude to dezert, ktorý vás poteší.

Klady
  • Prvky výbavy GT Line
  • Dynamika
  • Pohodlný podvozok
Zápory
  • Vyššia spotreba
  • Slabšie bočné vedenie sedadiel
Martin Šebesta, profilová fotografia
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Magazín

Podnikaví príbuzní Elona Muska (video s titulkami)

Elon Musk pochádza z veľmi podnikavej rodiny. Možno viete, že jeho bratranci založili SolarCity a jeho brat Kimbala bol investorom či spoluzakladateľom niektorých skorších Elonovych firiem, ale čo viete o zvyšku jeho rodiny? Napríklad Elonova sestra Tosca založila „romantický Netflix“ a jeho matka je 71-ročný modelka. Za zmienku však stoja tiež Elonovi predkovia, ktorí boli prieskumníci, chiropraktici či politici.