Test plne vybavenej Kie Sportage s benzínovým motorom za 36-tisíc eur: Výborný automat a veľa priestoru

Keď sa ocitnete v plne vybavenej Kii Sportage, máte pocit, že k úplnej motoristickej spokojnosti vám už nič nechýba. Zisťovali sme, či to platí aj v prípade kombinácie s najsilnejším benzínovým motorom a automatickou prevodovkou.
Vydané  Text: 

Najprv by sme asi mali vysvetliť ten najsilnejší motor. Jeho výkon 130 kW (177 k) predstavuje maximum. Teda aspoň pokiaľ ide o čisto spaľovacie motory. Nad ním je ešte úplne nový čiastočný hybrid. Ten však spája 2-litrový naftový motor a pomáha mu elektrina. Naspäť však k testovanému vozidlu. Stredne veľké SUV, kam podľa európskych meradiel patrí aj Kia Sportage, plnia dve základné úlohy. Buď ich využívajú otcovia rodín na časté cestovanie za prácou, alebo mamy na dopravnú obsluhu rodín. To znamená ranný rozvoz detí do škôlok a škôl, práca, poobedňajšie aktivity, nákupy. Musia toho zvládať naozaj dosť. Autá aj rodičia. No a ako v tejto skúške dokáže obstáť benzínový motor v kombinácii s automatickou dvojspojkovou prevodovkou?
**Začnime prevodovkou**. Teória hovorí, že dve spojky dokážu preniesť výkon z motora na kolesá bez prerušenia toku výkonu. V praxi sme sa mnohokrát stretli s tým, že najmä posúvanie v zápchach týmto prevodovkám veľmi nevoňalo a často sme sa posúvali prískokom vpred. Kia však svoju prevodovku naladila veľmi dobre a tieto neduhy sa takmer neprejavovali. Bolo to aj **dostatočným výkonom motora**, ktorý dokázal s vozidlom narábať viac ako dostatočne dynamicky. Odpichy z križovatiek, dynamické zrýchľovanie pri predbiehaní, jazda s plne naloženým batožinovým priestorom aj interiérom. To všetko boli disciplíny, v ktorých sa Kia Sportage správala suverénne a nedala sa vyviesť z rovnováhy. **Cenou však bola spotreba**, na ktorú by sme si asi nechceli veľmi zvykať. Kombinácia karosérie, hmotnosti, automatickej prevodovky a pohonu všetkých kolies si vybrali daň v podobe spotreby, ktorá bez zaváhania prekročila 9-litrovú hranicu. Ak nie ste presvedčení priaznivci benzínových motorov a netvrdíte, že nafta patrí iba do traktora, tak radíme skôr naftovú alternatívu. Najmä ak najazdíte ročne väčší počet kilometrov. Okrem spotreby však nemáme súhre motora a prevodovky čo vytknúť. Rovnako tak ani **pohodlnému podvozku**, ktorý dokáže pohlcovať nerovnosti bez toho, aby ste to cítili v krížoch a plombách. Ešte aj riadenie je o čosi tuhšie než v predchodcoch, takže máte lepší pocit z kontaktu s vozovkou. Brzdy pracujú tak, ako by ste to od nich očakávali. Dajú sa primerane dávkovať a odhad na zastavenie vozidla na mieste, ktoré potrebujete, získate veľmi rýchlo.
Spomínali sme čerešničku na torte a plnú výbavu. V prípade testovanej verzie GT Line dostanete **všetko, čo si môžete priať**. Najlepšie to dokazujú štyri poschodia zaplnené pokreslenými tlačidlami. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ich je veľa, no zorientujete sa v nich veľmi rýchlo a po chvíli ich budete neomylne triafať aj naslepo. U nás toto riešenie víťazí nad neustálym prepínaním a ťukaním do dotykovej obrazovky, ktoré odvádza pozornosť od riadenia. A to sme mali na palube aj také vychytávky ako uzávierku stredového diferenciálu, pomoc pri zjazde z kopca či možnosť prepínania medzi viacerými pohľadmi z kamier umiestnených na vozidle. S tým dokážete čosi uhrať aj v ľahšom teréne či na snehu. Aby sme nezabudli na **vnútorný priestor, sedenie a variabilitu**. Krátke hodnotenie – všetko v poriadku, možno by to chcelo o čosi lepšie bočné vedenie predných sedadiel. Dlhšia verzia – ak nemáte 190 cm, nebude vám prekážať ani strešné okno a štyria sa odveziete pohodlne, v zime oceníte vyhrievanie krajných zadných sedadiel. O variabilitu a objem batožinového priestoru sa nemusíte obávať, roletku skryjete aj pod podlahu k dojazdovému rezervnému kolesu. Vidno, že pri vývoji mysleli ľudia aj na praktické detaily.
## Test Kia Sportage 1.6 T-GDI 4WD GT Line – Technické údaje **Motor** prepĺň. benzínový R4, 1 591 cm3
**Výkon** 130 kW (177 k) pri 5 500 ot./min.
**Krútiaci moment** 265 Nm pri 1 500 ot./min.
**Pohon a podvozok**: 7-st. dvojspojková prevodovka, pohon všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkové zavesenie kolies.
**Brzdy** vpredu aj vzadu kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
**Pneu** 245/45 R19.
**Batožinový priestor** 503/1 469 dm3
**Rozmery**: 4 485 × 1 855 × 1 635 mm,
**rázvor** 2 670 mm
**pohotovostná/celková hmotnosť** 1 562/2 200 kg,
**objem nádrže** 62 l.
**Najvyššia rýchlosť** 201 km/h
**Zrýchlenie 0 – 100 km/h** 9,1 s 
**Spotreba** 9,1/6,8/7,6 l/100 km
**Emisie CO2** 175 g/km
**Cena/testované auto** 24 490 €/35 820 €
**Konkurenti**: Škoda Kodiaq, Nissan X-Trail, Honda CR-V




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.