Nadšená recenzia na Audi A1 Sportback 30 TFSI S tronic: Inak to ani nešlo

Už dávno ma žiadne auto po dizajnérskej stránke neoslovilo tak ako testované Audi A1 Sportback. Kombinácia žlto-čiernej farby, ideálne zvolené pomer diskov kolies a detaily, ktoré vás oslovia. A nie, nie je to hračka, ale plnokrvné Audi po všetkých stránkach.
Vydané  Text: 

> Audi A1 sa vám dostane pod kožu. A nemusíte doňho ani nasadnúť, stačí ak ho uvidíte na parkovisku. Dizajn tohto modelu u mňa získava desať bodov. A to je v kategórii malých skutočne ojedinelé. Paradoxne dizajn u mňa rezonuje ako u štyridsiatnika, ktorý si pamätá originálne Audi quattro, či špeciál Audi S1, pritom tento má vo svojom popise práce práve oslovovanie mladých, aktívne žijúcich vo veľkomestách. A to je identická misia akú má Mini, ktoré aktuálne boduje najmä s modelom Countryman. A to je SUV. Inak povedané, malé obratné hatchbacky ideologicky fungujú u staršej generácie, tá mladšia sa oslovuje ťažšie a zvyčajne adoptuje rôzne alternatívne formy prepravy. Takže Audi A1 rozhodne má potenciál, no namiesto mladých sa bude zrejme hodiť mlado a do istej miery aj racionálne rozmýšľajúcim vodičom.
To, čo mladí ocenia a v podstate aj dokonalo využijú, je **multimediálny systém MMI Navigation Plus a MMI touch**. Vyše desaťpalcová dotyková obrazovka s vysokým rozlíšením sa v ničom nelíši od tých, čo využívajú väčšie a výrazne drahšie modely. Navyše do palubnej dosky je integrovaná mimoriadne citlivo a vkusne. Opäť oceňuje jej ovládateľnosť a **jedným slovom** dodávam, že je to **najprehľadnejší a najlogickejší systém**. Symbiózu digitálnych technológií a klasickej mechaniky v tomto prípade reprezentuje klasické ovládanie klimatizácie, prepínače jazdných režimov, či tlačidlo na deaktiváciu stabilizačného systému. Áno, Audi dodržiava filozofiu absolútnej slobody, ak si chcete užiť zasnežené parkovisko, či cestu, máte možnosť. Najmä s ohľadom na to, že Audi A1 využíva služby **klasickej ručnej brzdy**. A to je najsilnejší rely odkaz spolu s nasávačmi chladiaceho vzduchu pod prednou kapotou. **Závan klasického motorizmu** zažijete aj reprezentuje aj otočný ovládač hlasitosti umiestnený pred voličom automatu. **Audi Virtual cockpit** s digitálnym prístrojovým panelom sa zrejme budú kamarátiť najmä mladí, ktorí si veci podľa vzoru smartfónov radi prispôsobujú sebe, ostatní sa spoľahnú na prehľadný vizuál dvoch kruhových prístrojov s klasickým ingolstadským fontom. Lebo ten stačí a doplnkové informácie o spotrebe, či dojazde nie sú až také dôležité. ### Prémiové pocity
**Audi si dáva extrémne záležať na detailoch** a testované Audi A1 nebolo výnimkou. Hoci plast na dverách, či okolo držiakov na poháre je tvrdý a zrejme sa bude aj ľahko škrabať, no všetky ostatné prvky sú v porovnaní s priamou konkurenciou o stupeň ak nie o dva vyššie. Prirátajte k tomu extrémne komfortné sedadlá, volant z Audi TT, už spomínané kruhové ovládače klimatizácie a v neposlednom rade aj veľmi prijateľnú priestorovú ponuku a najmenšie Audi v ponuke nebude odrazu také malé ako si myslíte. Zaradenie do kategórie supermini by tak bolo chybou a to ja napriek tomu, že v porovnaní s predchodcom je nové Audi A1 iba o trocha dlhšie. Naopak, rázvor osí kolies narástol až o 94 milimetrov, čo sa pozitívne prejavilo na priestorových pomeroch. Aj na zadné sedadlá sa bez väčších problémov usadia aj dospelí a priestor pre kolená a hlavy môžeme označiť za adekvátny. **Batožinový priestor s objemom 335 litrov** je väčší o 65 litrov v porovnaní s predchodcom a je porovnateľný s predchádzajúcimi generáciami Audi A3. A na to treba myslieť pri pohľade do cenníka, lebo Audi A1 pri pohľade na základnú cenu 18 700 eur bez problémov označíte za drahé. Pritom stačí túto základnú cenu porovnať s Audi A3 predchádzajúcej generácie a získate na malý model odlišný názor. ### Benzínový trojvalec a jazdné vlastnosti Audi A1
Pod kapotou úradovali **tri valce a jedno turbo**, takže kombinácia tohto motora so štyrmi kruhmi sa bude zdať komická, na druhej strane maximálny výkon motora 85 kW (115 k) a maximálny krútiaci moment 200 newtonmetrov sú parametre, ktoré ďaleko prevyšujú dáta základných verzií spred desiatich rokov. Akustika aj dynamika auta je v ostrom protiklade s internetovými diskusiami, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximálna rýchlosť 203 km/h musí uspokojiť absolútnu väčšinu motoristov. V meste oceníte aj kombináciu so sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou. To, čo zrejme oceníte najviac je fakt, že malý trojvalec si za svoje služby vypýta zhruba šesť litrov benzínu na 100 kilometrov. Je to vynikajúca spotreba, navyše počas testu sme nejazdili s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu spotrebu. **Jazdné vlastnosti sú veľmi dobré**. Audi A1 odvádza presne toľko roboty, koľko má, čo znamená isté jazdné vlastnosti pri rýchlom prejazde zákrut na druhej strane kontrolovateľné, podvozok vás podrží a nemá pripravené žiadne nepríjemné prekvapenia. Síce vás nezatiahne do deja, ale to sa od základného modelu ani neočakáva. Tu si budeme musieť počkať na Audi S1, hoci nástupca zrejme nedostane pohon quattro tak ako predchádzajúci model. ### Cena na hranici akceptovateľnosti Nami testovaný model mal **množstvo príplatkového vybavenia**, ktoré jeho celkovú cenu vyhnalo až za hranici 38-tisíc eur. Tú však importér znížil na 30-tisíc eur, čo je z nášho pohľadu maximálna cena, ktorú by sme v tomto prípade považovali za akceptovateľnú. Najmä ak potrebujete mať atraktívne auto ako dizajnérsky objekt. ## Test Audi A1 Sportback 30 TFSI S-tronic – Technické údaje **Motor** preplň. benzínový R3, 999 cm3
**Výkon** 85 kW (115 k) pri 5 000 – 5 500 ot./min.
**Krútiaci moment** 200 Nm pri 2 000 – 3 500 Nm
**Pohon a podvozok**: 7-st. dvojspojková automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu zavesenie typu McPherson, vzadu vlečené ramená spojené s torzne pružnou priečkou.
**Brzdy** kotúčové, vpredu aj vzadu, vpredu s vnútorným chladením.
**Pneu** 215/40 R18
**Batožinový priestor** 335/- dm3
**Rozmery**: 4 029 × 1 740 × 1 433 mm,
**rázvor** 2 563 mm
**pohotovostná/celková hmotnosť** 1 180/1 655 kg,
**objem nádrže** 40 l
**Najvyššia rýchlosť** 203 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 9,5 s 
**Spotreba** 5,9/4,0/4,7 l/100 km
**Emisie CO2** 106 g/km
**Cena/testované auto** 21 600 €/ 29 900 €
**Konkurenti**: Mini 5 dverové, Mazda 2, DS 3 
### Naše postrehy z redakčného testu * Výrazná žltá farba sa zo všetkých farieb hodí na nové Audi A1 asi najlepšie. Vtedy si všimnete aj nasávacie otvory pod kapotou * Akurátne množstvo čierne lakovaného plastu prispieva k celkovej estetike auta pri pohľade z ktorejkoľvek strany * Šípovitý tvar zadných LED svetiel je novinkou v rámci dizajnu zadných svetiel * Mohutné osemnásťpalcové disky kolies budete na našich cestách cítiť, odporúčame predsalen ubrať jeden palec * Multifunkčný volant z Audi TT vám padne vynikajúco do ruky * Interiér Audi je dokonalo zladený, digitálny multimediálny displej dopĺňajú aj klasické ovládače klimatizácie, či tlačidlo na zvyšovanie hlasitosti * Malému motoru pod kapotou nechýba sila, maximálny výkon motora 85 kW (115 k) stačí na dynamické napredovanie * V porovnaní s predchodcom sa zväčšil aj batožinový priestor, dvojité dno si viete nastaviť podľa vašich preferencií v priebehu sekúnd * Audi Virtual Cockpit vám ponúka množstvo variácií zobrazenia informácií podľa vašich preferencií * Apple Carplay je už dnes pre mnohých motoristov podmienka pri kúpe nového auta – Audi A1 ju spĺňa * Klasický USB port je doplnený aj modernejším USB-C portom, indukčné nabíjanie je za príplatok * Sedemstupňový dvojposkový automat odporúčame najmä ak jazdíte v meste * „Dospelácke“ sedadlá potešia komfortom aj tuhosťou, či bočným vedením tela * Priestor na zadných sedadlách je adekvátny aj pre dospelých priemerného vzrastu * Šípovitý dizajn nájdete aj na predných svetlometoch a nechýbajú ani na tých zadných. Tento detail svedčí o prepracovanosti Audi




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.