Testy

TEST: Hybridný Ford Mondeo predstavuje skutočnú oázu ticha. Ako je na tom so spotrebou?

Ford Mondeo vždy patril medzi modely, ktoré sme mali radi pre jeho takmer nekonečný vnútorný a batožinový priestor, vynikajúci podvozok a často aj pre dynamické a úsporné motory. Bývalo to vozidlo, ktoré za relatívne dostupné peniaze ponúkalo veľa muziky a zábavné jazdné vlastnosti. Vozidlo, s ktorým ste chceli vyraziť na cesty a užívať si.

Čo z toho poskytne nové Mondeo? Zvlášť v hybridnej verzii, zaťaženej kilogramami batérií, ktoré zmenšujú batožinový priestor? Odpovede začali prichádzať hneď po prvom nasadnutí do auta. Priestor okolo vodiča? Koľko len potrebujete. To isté spolujazdec. A vzadu? Sadnúť si za seba, keď máte 190 cm? Úplná pohoda. Toľko miesta na nohy a na hlavu nemáte ani vo väčších automobiloch vrátane SUV. Dokonca aj trojica pasažierov zvládla 120 km cestu bez toho, aby sa ktokoľvek nejako výraznejšie sťažoval. A to nebolo sťažovanie zakázané.

Ford Mondeo Hybrid (Facelift)

Batérie hybridného ústrojenstva sa nachádzajú pod podlahou batožinového priestoru, čo zdvíha podlahu a zmenšuje vnútornú výšku batožinového priestoru. A ako to obmedzuje prepravné kapacity? Tých pár centimetrov si všimnete, zvýšila sa nakladacia hrana, takže ak často manipulujete s ťažším nákladom, všimnete si to. Na druhej strane – dva veľké kufre plus viacero cestovateľských drobností naložíte naozaj poľahky a nemusíte hrať batožinový tetris. Za týždeň nášho spolužitia sme stihli viacero presunov s väčším množstvom batožiny a ani raz sa nestalo, žeby sme museli prehnane rozmýšľať nad usporiadaním batožiny.

Ford Mondeo Hybrid (Facelift)

No a čo hovorí samotný hybridný systém? Kombinácia 2-litrového benzínového atmosférického motora, ktorý pracuje v úspornom Atkinsonovom cykle, a elektromotora patrí v hybridnom svete k obľúbeným kombináciám. Plus planétová bezstupňová prevodovka k tomu. Teória hovorí o tom, že na elektrinu pri rekuperácii prejdete do vzdialenosti 3 km. Zaujímavejšia je však prax. Na spiatočku idete vždy na elektrinu, ak sa vtedy spustí spaľovací motor, tak iba dobíja batérie. O tom, čo práve poháňa auto, rozhoduje elektronika. V režime Eco viac prihliada na intenzívne využívanie kapacity batérií. Neraz sa nám stalo, že ešte aj pri rýchlosti 70 km/h a pri nízkom zaťažení (udržiavanie rýchlosti, prípadne mierne klesanie) sa systém prepol do elektrického režimu.

Ford Mondeo Hybrid (Facelift)

Najväčší prínos teda bude v mestskej premávke. Tam elektromotor pomáha znižovať namáhanie spaľovacieho motora pri zrýchľovaní, batérie sa účinne dobíjajú pri spomaľovaní a brzdení a často sa k slovu dostával aj elektromotor. V reči čísel to znamenalo, že v meste sme len jemne presiahli spotrebu 6 l/100 km. Diaľničné tempo a horské priechody spotrebu zdvihli, rovnako tak aj jazda s plne obsadeným vozidlom. Výsledkom po týždni jazdenia a viac ako 1 000 najazdených kilometroch svietila na displeji spotreba 6,4 l/100 km, čo nie je zlé.

Ford Mondeo Hybrid (Facelift)

No a či si Mondeo zachovalo svoje dlhodobé vlastnosti? Nad vnútorným priestorom sme sa už rozplývali – ten je pre posádku fantastický a poráža mnohé SUV. Rovnako sme počas nášho jazdenia nepostrehli, že by nám extra chýbali litre v batožinovom priestore. Jediným naozaj rušivým momentom tak bolo spracovanie a dizajn stredovej konzoly s ovládačmi. Pod kolenom vodiča vŕzgala a dizajn ovládačov sa nám zdal zabudnutý v minulom storočí. V tomto by sme čakali viac. Oveľa viac však poskytoval podvozok. Jeho istota, sebavedomie, presnosť zatáčania a schopnosť jazdiť aj po rozbitých cestách tak, že ste sa tešili na každý ďalší kilometer a zákrutu vyvolávajú úsmev. A o tom je presne Mondeo. O jazdení. Aj keď s hybridom nebude veľa dynamiky, podvozok mnohé nahradí.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4
Klady
  • Jazdné vlastnosti
  • Vnútorný priestor
  • Spotreba
Zápory
  • Dizajn ovládačov
  • Variabilita
Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie