TEST: Hybridný Ford Mondeo predstavuje skutočnú oázu ticha. Ako je na tom so spotrebou?

Elektrifikácia nás obklopuje čoraz viac a vozidlá, ktoré využívajú nejaký druh elektrickej podpory, sa u nás v redakcii objavujú čoraz častejšie. Do hybridnej partie sa tak radí aj Ford Mondeo s hybridným pohonom. Boli sme zvedaví, ako išla súhra benzínového motora a elektromotora.
Vydané  Text: 
Ford Mondeo vždy patril medzi modely, ktoré sme mali radi pre jeho takmer nekonečný vnútorný a batožinový priestor, vynikajúci podvozok a často aj pre dynamické a úsporné motory. **Bývalo to vozidlo, ktoré za relatívne dostupné peniaze ponúkalo veľa muziky a zábavné jazdné vlastnosti.** Vozidlo, s ktorým ste chceli vyraziť na cesty a užívať si. Čo z toho poskytne nové Mondeo? Zvlášť v hybridnej verzii, zaťaženej kilogramami batérií, ktoré zmenšujú batožinový priestor? Odpovede začali prichádzať hneď po prvom nasadnutí do auta. Priestor okolo vodiča? Koľko len potrebujete. To isté spolujazdec. A vzadu? Sadnúť si za seba, keď máte 190 cm? Úplná pohoda. **Toľko miesta na nohy a na hlavu nemáte ani vo väčších automobiloch vrátane SUV.** Dokonca aj trojica pasažierov zvládla 120 km cestu bez toho, aby sa ktokoľvek nejako výraznejšie sťažoval. A to nebolo sťažovanie zakázané.
Batérie hybridného ústrojenstva sa nachádzajú pod podlahou batožinového priestoru, čo zdvíha podlahu a zmenšuje vnútornú výšku batožinového priestoru. A ako to obmedzuje prepravné kapacity? Tých pár centimetrov si všimnete, zvýšila sa nakladacia hrana, takže ak často manipulujete s ťažším nákladom, všimnete si to. **Na druhej strane – dva veľké kufre plus viacero cestovateľských drobností naložíte naozaj poľahky a nemusíte hrať batožinový tetris.** Za týždeň nášho spolužitia sme stihli viacero presunov s väčším množstvom batožiny a ani raz sa nestalo, žeby sme museli prehnane rozmýšľať nad usporiadaním batožiny.
No a čo hovorí samotný hybridný systém? Kombinácia 2-litrového benzínového atmosférického motora, ktorý pracuje v úspornom Atkinsonovom cykle, a elektromotora patrí v hybridnom svete k obľúbeným kombináciám. Plus planétová bezstupňová prevodovka k tomu. **Teória hovorí o tom, že na elektrinu pri rekuperácii prejdete do vzdialenosti 3 km.** Zaujímavejšia je však prax. Na spiatočku idete vždy na elektrinu, ak sa vtedy spustí spaľovací motor, tak iba dobíja batérie. O tom, čo práve poháňa auto, rozhoduje elektronika. V režime Eco viac prihliada na intenzívne využívanie kapacity batérií. Neraz sa nám stalo, že ešte aj pri rýchlosti 70 km/h a pri nízkom zaťažení (udržiavanie rýchlosti, prípadne mierne klesanie) sa systém prepol do elektrického režimu.
Najväčší prínos teda bude v mestskej premávke. Tam elektromotor pomáha znižovať namáhanie spaľovacieho motora pri zrýchľovaní, batérie sa účinne dobíjajú pri spomaľovaní a brzdení a často sa k slovu dostával aj elektromotor. V reči čísel to znamenalo, že v meste sme len jemne presiahli spotrebu 6 l/100 km. **Diaľničné tempo a horské priechody spotrebu zdvihli, rovnako tak aj jazda s plne obsadeným vozidlom.** Výsledkom po týždni jazdenia a viac ako 1 000 najazdených kilometroch svietila na displeji spotreba 6,4 l/100 km, čo nie je zlé.
No a či si Mondeo zachovalo svoje dlhodobé vlastnosti? Nad vnútorným priestorom sme sa už rozplývali – ten je pre posádku fantastický a poráža mnohé SUV. Rovnako sme počas nášho jazdenia nepostrehli, že by nám extra chýbali litre v batožinovom priestore. **Jediným naozaj rušivým momentom tak bolo spracovanie a dizajn stredovej konzoly s ovládačmi.** Pod kolenom vodiča vŕzgala a dizajn ovládačov sa nám zdal zabudnutý v minulom storočí. V tomto by sme čakali viac. Oveľa viac však poskytoval podvozok. Jeho istota, sebavedomie, presnosť zatáčania a schopnosť jazdiť aj po rozbitých cestách tak, že ste sa tešili na každý ďalší kilometer a zákrutu vyvolávajú úsmev. A o tom je presne Mondeo. O jazdení. Aj keď s hybridom nebude veľa dynamiky, podvozok mnohé nahradí.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.