TEST: Hybridný Ford Mondeo predstavuje skutočnú oázu ticha. Ako je na tom so spotrebou?

Elektrifikácia nás obklopuje čoraz viac a vozidlá, ktoré využívajú nejaký druh elektrickej podpory, sa u nás v redakcii objavujú čoraz častejšie. Do hybridnej partie sa tak radí aj Ford Mondeo s hybridným pohonom. Boli sme zvedaví, ako išla súhra benzínového motora a elektromotora.
Vydané  Text: 

Ford Mondeo vždy patril medzi modely, ktoré sme mali radi pre jeho takmer nekonečný vnútorný a batožinový priestor, vynikajúci podvozok a často aj pre dynamické a úsporné motory. **Bývalo to vozidlo, ktoré za relatívne dostupné peniaze ponúkalo veľa muziky a zábavné jazdné vlastnosti.** Vozidlo, s ktorým ste chceli vyraziť na cesty a užívať si. Čo z toho poskytne nové Mondeo? Zvlášť v hybridnej verzii, zaťaženej kilogramami batérií, ktoré zmenšujú batožinový priestor? Odpovede začali prichádzať hneď po prvom nasadnutí do auta. Priestor okolo vodiča? Koľko len potrebujete. To isté spolujazdec. A vzadu? Sadnúť si za seba, keď máte 190 cm? Úplná pohoda. **Toľko miesta na nohy a na hlavu nemáte ani vo väčších automobiloch vrátane SUV.** Dokonca aj trojica pasažierov zvládla 120 km cestu bez toho, aby sa ktokoľvek nejako výraznejšie sťažoval. A to nebolo sťažovanie zakázané.
Batérie hybridného ústrojenstva sa nachádzajú pod podlahou batožinového priestoru, čo zdvíha podlahu a zmenšuje vnútornú výšku batožinového priestoru. A ako to obmedzuje prepravné kapacity? Tých pár centimetrov si všimnete, zvýšila sa nakladacia hrana, takže ak často manipulujete s ťažším nákladom, všimnete si to. **Na druhej strane – dva veľké kufre plus viacero cestovateľských drobností naložíte naozaj poľahky a nemusíte hrať batožinový tetris.** Za týždeň nášho spolužitia sme stihli viacero presunov s väčším množstvom batožiny a ani raz sa nestalo, žeby sme museli prehnane rozmýšľať nad usporiadaním batožiny.
No a čo hovorí samotný hybridný systém? Kombinácia 2-litrového benzínového atmosférického motora, ktorý pracuje v úspornom Atkinsonovom cykle, a elektromotora patrí v hybridnom svete k obľúbeným kombináciám. Plus planétová bezstupňová prevodovka k tomu. **Teória hovorí o tom, že na elektrinu pri rekuperácii prejdete do vzdialenosti 3 km.** Zaujímavejšia je však prax. Na spiatočku idete vždy na elektrinu, ak sa vtedy spustí spaľovací motor, tak iba dobíja batérie. O tom, čo práve poháňa auto, rozhoduje elektronika. V režime Eco viac prihliada na intenzívne využívanie kapacity batérií. Neraz sa nám stalo, že ešte aj pri rýchlosti 70 km/h a pri nízkom zaťažení (udržiavanie rýchlosti, prípadne mierne klesanie) sa systém prepol do elektrického režimu.
Najväčší prínos teda bude v mestskej premávke. Tam elektromotor pomáha znižovať namáhanie spaľovacieho motora pri zrýchľovaní, batérie sa účinne dobíjajú pri spomaľovaní a brzdení a často sa k slovu dostával aj elektromotor. V reči čísel to znamenalo, že v meste sme len jemne presiahli spotrebu 6 l/100 km. **Diaľničné tempo a horské priechody spotrebu zdvihli, rovnako tak aj jazda s plne obsadeným vozidlom.** Výsledkom po týždni jazdenia a viac ako 1 000 najazdených kilometroch svietila na displeji spotreba 6,4 l/100 km, čo nie je zlé.
No a či si Mondeo zachovalo svoje dlhodobé vlastnosti? Nad vnútorným priestorom sme sa už rozplývali – ten je pre posádku fantastický a poráža mnohé SUV. Rovnako sme počas nášho jazdenia nepostrehli, že by nám extra chýbali litre v batožinovom priestore. **Jediným naozaj rušivým momentom tak bolo spracovanie a dizajn stredovej konzoly s ovládačmi.** Pod kolenom vodiča vŕzgala a dizajn ovládačov sa nám zdal zabudnutý v minulom storočí. V tomto by sme čakali viac. Oveľa viac však poskytoval podvozok. Jeho istota, sebavedomie, presnosť zatáčania a schopnosť jazdiť aj po rozbitých cestách tak, že ste sa tešili na každý ďalší kilometer a zákrutu vyvolávajú úsmev. A o tom je presne Mondeo. O jazdení. Aj keď s hybridom nebude veľa dynamiky, podvozok mnohé nahradí.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



auto motor a šport č. 4/2024

Štatút reklamnej a propagačnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže FERRAGAMO RED LEATHER – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé

      
  • auto motor a šport č. 4/2024

    Štatút reklamnej a propagačnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport č. 4/2024

  • PREAMBULA Tento Štatút propagačnej a reklamnej súťaže MONTBLANC LEGEND BLUE – auto motor a šport“ (ďalej len „Súťaž“) je záväzným dokumentom, ktorý upravuje pravidlá Súťaže a presne určuje podmienky riadneho priebehu Súťaže (ďalej len „Štatút“). Článok I VYHLASOVATEĽ A PARTNER SÚŤAŽEInzercia 1.1 Vyhlasovateľom Súťaže je spoločnosť Motor Media CS s.r.o., sídlo: Námestie slobody 11, 811 06 Bratislava – mestská časť… Prečítať celé