Testy

Test BMW X2 M35i xDrive: Trikrát áno a jedno nie

Je tvrdé, prudké, hučí a trasie, vždy je pripravené podávať pôsobivé výkony na cestách. Tak by mala začínať recenzia na BMW X2 M35i xDrive, lenže reálna týždňová skúsenosť je ako pozitívna, tak aj negatívna. To priaznivé výrazne prevláda, ale nezabúdajme na to, že sa jedná o bavorák, moje očakávania preto boli oprávnene veľmi vysoké. X2-ke sa nepodarilo naplniť všetky. Zaujíma to však vôbec niekoho?

Pokračujte v čítaní.

Testované BMW X2 M35i xDrive bolo vybavené pestrou doplnkovou výbavou, ktorá zdvihla cenu na finálnych 69 743,00 eur vrátane DPH. Východisková cena modelu X2 M35i xDrive pritom bola 55 400,00 eur. Táto príplatková výbava obsahovala napríklad 20-palcové disky Double Spoke za 879 eur na run-flat pneumatikách Pirelli P Zero, vyhrievanie volantu za 196 eur, CD mechaniku za 103 eur, balík ConnectedDrive Plus za 603 eur, First Class Upgrade za 1 021 eur či balík Innovation za 2 940 eur. Iné prvky výbavy, napríklad zadná kamera, head-up displej, služby Concierge, bezkľúčový vstup a štartovanie, LED svetlomety, podvozok a riadenie M Sport či M brzdy, boli k výbave M zadarmo.

Robustný hatchback a primalé SUV

Test BMW X2 M35i xDrive 2019

BMW X2 je crossover, ktorý je kompromisom medzi automobilmi SUV a hatchback. Nebránim sa tvrdeniu, že má bližšie k hatchbacku, pretože tak vyzerá hneď na prvý pohľad. Ale pozrime sa na vec inak, základná X2 má svetlú výšku podvozka až 182 mm a s podvozkom M Sport o centimeter menej. To nie je vôbec zlý údaj, veď taká Kia XCeed ponúka na 18-palcových kolesách 184 mm (rovnako ako BMW X1), Honda CR-V disponuje výškou podvozka 155 mm, Toyota RAV4 178 mm, Kia Sportage 172 mm, Hyundai Tucson 172 mm. Isteže, tieto vozidlá sa nedajú porovnávať, ale uvedené čísla svedčia o tom, že X2 má koniec koncov podvozok vyšší ako stredne veľké SUV. Znamená to aj lepšiu priechodnosť terénom? Nie. Tomu sa ešte budem venovať.

  • Dĺžka 4 360 mm
  • Šírka 1 824 mm
  • Výška 1 526 mm
  • Rázvor osí kolies 2 670 mm
  • Hmotnosť (prevádzková/celková) 1 685/2 190 kg
  • Batožinový priestor 470/1 355 l

Interiér

Ak X2 vďaka podvozku prekonáva aj väčšie esúvečka, v interiéri budete už mať skúsenosť ako v hatchbacku. Interiér je pekný, vzdušný, primerane priestranný, ale robustnejšie postavy už môžu mať problém s uložením sa do sedadiel. Prekážať im bude najmä vlastné pravé koleno.

Kvalitatívna stránka interiéru je nepochybne na vysokej úrovni, ale z pohľadu bežného zákazníka ma mrzí, že si BMW vybralo cestu optimalizácie nákladov, predovšetkým materiálového vyhotovenia. Možno je chybou, že som do X2 presadol priamo z Mercedes-Benzu A Sedan, pretože jeho interiér nepopierateľne patril do vyššieho štandardu.

Druhou stránkou veci je ale ergonómia, ktorá sa nevymyká z konvencií mníchovskej automobilky. Dokonalý M volant, perfektné spracovanie budíkov na prístrojovej doske, prehľadný multimediálny a informačný systém v strede palubovky a najmä úžasný head-up displej.

Kokpit v rozumnej miere kombinuje futuristické s klasickým, konvencie s inováciami, moderné technológie prináša vo forme, ktoré neohromujú, zbytočne nepútajú pozornosť, ale naopak pomáhajú. Mám na mysli predovšetkým spomenutý head-up displej, vďaka ktorému úplne zabudnete na prístrojový panel, azda najdokonalejšie ovládače na volante, aké som za poslednú dobu používal a všetky tie drobné a dôležité detaily, ako odozvy tlačidiel na stlačenie, ľahkosť manipulácie s otočnými ovládačmi a podobne.

Praktická stránka interiéru

Ja som praktik, o čom ste sa mohli presvedčiť v mnohých mojich testoch áut. Variabilita batožinového a nákladného priestoru je pre mňa rovnako dôležitá ako spotreba a jazdné vlastnosti, ba občas ešte dôležitejšia. Po praktickej stránke je X2 veľmi šikovné auto. Batožinový priestor je pôsobivý: 470 litrov je veľmi dobrý údaj, rozhodne prekonáva konvenčné hatchbacky, i keď ešte nedosahuje na kombi. Pre porovnanie, Kia Ceed hatchback ponúka 395 litrov a vo verzii kombi 625 litrov.

Ďalej oceňujem dvojité dno, sieť na pravom boku, elektrickú zásuvku na 12 voltov. Nie je tu tunel, ale samostatne sklápateľné stredné sedadlo ho zastupuje.

Test BMW X2 M35i xDrive 2019

Škoda, že sa sedadlá nedajú sklopiť z kufra a poschodie je pevné, teda nie rolovacie. Okrem toho je nakladacia hrana až zbytočne vysoko.

V prednej časti interiéru je pomerne rozmerná zakrývateľná odkladacia plocha, ale napríklad bezdrôtová nabíjačka na mobil v lakťovej opierke je tak malá, že sa do nej nevošiel ani môj Samsung Galaxy S8+! Ako je toto vôbec možné?! Veď je to jeden z najpredávanejších telefónov na svete a vlastnia ho aj zákazníci BMW.

Jazdné vlastnosti a motor

Ak zvažujete kúpu BMW X2 vo verzii M35i xDrive, najviac vás budú zaujímať práve jazdné vlastnosti. Táto verzia sa konfiguruje s radovým benzínovým štvorvalcom a osemstupňovým automatom, ktorý umožňuje aj manuálne radenie pákou alebo páčkami za volantom.

Test BMW X2 M35i xDrive 2019

Označenie motorizácie M35i xDrive znamená nasledovné:

  • benzínový 4-valcový motor, preplňovaný
  • objem valcov 1 998 cm3
  • max. výkon 225 kW (306 k) pri 5 000 6 250 ot/min
  • max. krútiaci moment 450 Nm pri 1750-4500 ot/min
  • priemerná spotreba 8,3 l/100 km
  • emisie CO2 189 g/km
  • automatická 8-stupňová prevodovka s manuálnym radením a pákami za volantom
  • inteligentný pohon všetkých kolies xDrive
  • zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
  • max. rýchlosť 250 km/h

Motor má zaujímavé techické údaje, ale v praxi môže sa zdať, že vyladený je rozporuplne. V skutočnosti za to on nemôže. Je veľmi pružný, zaberá odspodu a pokojne môžete nechať otáčky vyletieť nad 6 000 ot./min, kedy stále reaguje svižne. Dobrý dojem chvíľami kazí až prevodovka. Preraďuje s nápadnými trhnutiami (čo je vzhľadom na športový charakter ešte v poriadku), ale najmä pomaly. Príšerne pomaly. Predovšetkým na downkick switch si počkáte aj sekundu - a to nepreháňam. Platí to iba v plne automatickom režime, pretože keď preberiete radenie do vlastných rúk, BMW X2 M35i vás aj s automatom veľmi zabaví a bude s vami spolupracovať. Preraďovanie bude síce stále pomalšie, ale vyhnete sa pomalému downkicku pri prudkej akcelerácii.

Ešte sa vrátim k podvozku M Sport, ktorý si zaslúži pozornosť. Spoločne so strmým a primerane tuhým riadením M Sport robí z nápadného crossovera dobrú voľbu pre priaznivcov ostrých zákrut a slalomu. Je naozaj tvrdý, ale nemožno tvrdiť, že by mu slovenské cesty veľmi ubližovali. Nerovnosti filtruje celkom dobre, no okrem vodiča budú pasažieri chvíľami dosť trpieť. Nepochybne na tom svoj diel viny nesú aj zadné sedadlá, ktoré sú príliš obyčajné a prevažne tvrdšie.

Hurá do terénu? Nie.

BMW X2 stojí na overenej platforme, ktorá je vyvinutá prioritne pre pohon prednej nápravy. Toto auto má ale pohon xDrive, teda všetkých kolies. Vo výsledku je to v poriadku, chýbajúca orientácia na zadný pohon nie je problémom, pretože vozidlo si veľmi dobre rozumie s dynamickým jazdným štýlom vodiča a ponúka pôsobivé jazdné vlastnosti. Pretáčavosť nehrozí, ale šikovné ruky budú vedieť zariadiť zopár sekúnd jazdy bokom.

Napriek prítomnosti inteligentného systému všetkých kolies by som aj vzhľadom na tenké pneumatiky a vystúpené disky neriskoval jazdu v teréne, dokonca ani v miernom. Svetlá výška je síce pôsobivá, ale BMW X2 v danej verzii napovedá, že si s terénom nerozumie aj tým, že neponúka jazdný režim off-road. K dispozícii máte iba športový, komfortný a ekologický režim.

Spotreba počas testu

Test BMW X2 M35i xDrive 2019

Počas týždňa každodenného jazdenia v zmiešaných podmienkach som na BMW X2 M35i xDrive videl, že jazdný štýl má zásadný vplyv na spotrebu. V režime ECO PRO som v meste vedel jazdiť už za 4,2 l/100 km, čo považujem za veľmi pekný údaj, priam prekvapivý. Keď som na spotrebu nedbal, jazdil som v športovom režime s manuálnym preraďovaním, pokojne mi priemerná spotreba za posledných 50 kilometrov vyskočila na 16,5 l/100 km.

Môj redakčný test BMW X2 M35i xDrive som uzatvoril s priemernou spotrebou 11,2 l/100 km za celkových 491 km. Stálo ma to jednu celú nádrž.

Naše hodnotenie

Hodnotenie: 4

Prémiový športový crossover s pútavým vzhľadom, pôsobivým interiérom a výkonným motorom, ktorý „trpí“ na pomalšie reakcie prevodovky. V manuálom režime radenie je, naopak, prudký, dynamický, zábavný na šoférovanie. Pridanou hodnotou je vyšší podvozok a primerane veľký kufor, avšak s iba priemernou variabilitou.

Klady
  • vyladenie podvozka a jeho svetlá výška
  • head-up displej a celkovo ergonómia kokpitu
  • skvelý motor
Zápory
  • pomalšie reakcie automatickej prevodovky
Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie