Prvá jazda na Subaru XV e-Boxer: Nech to elektrina tlačí!

Elektrifikácia sa v Subaru netýka iba modelu Forester. Hybridný pohon dostane aj kompaktné XV, ktoré momentálne intenzívne ťahá predaje značky. Že by práve elektrifikácia priniesla náhradu za chýbajúci naftový motor?
Vydané  Text: 
Sadnúť si do Subaru XV znamená ocitnúť sa v priestore, ktorý možno nie je úplne známy na prvý pohľad, no po chvíli si vás získa. Nie je to niečo, na čo by ste sa pozerali každý deň, no dajte tomu chvíľu, a zistíte, že **Japonci to robia inak**. Avšak v tomto prípade inak vôbec neznamená zle. Napríklad stále máte medzi dvoma budíkmi na prístrojovej doske relatívne úzku, no stále prehľadnú a zrozumiteľnú **farebnú obrazovku palubného počítača**. Stredovú konzolu si prisvojila obrazovka navigácie a informačno-zábavného centra plus klimatizácia. No a v hornej časti vidíte, **čo sa práve deje s autom**.
V prípade hybridu sú to aj informácie o aktuálnych tokoch energie, rozdelení pohonu na jednotlivé kolesá či informácia o momentálnom nastavení klimatizácie. Všetko, čo potrebujete mať podchvíľou pod kontrolou.
Pokiaľ hovoríme o novom hybridnom pohone, tak musíme povedať, že elektromotor slúži predovšetkým na pomoc 2-litrovému benzínovému motoru. Dokáže poháňať auto aj sám, no účinnejší je v spolupráci so spaľovacím motorom. To znamená zníženie spotreby pri rozbiehaní sa v meste, pri zrýchľovaní, ako aj pri jazde v teréne. Zvlášť v terénnom režime XMode pocítite, že motor sa zrazu oveľa menej namáha so zdolávaním prekážok. A to sú momenty, keď sa spolupráca motorov prejavuje na znižovaní spotreby.
Subaru XV využíva **prevodovku s plynulou zmenou prevodov** a ak niečo dokáže očarujúco, tak je to predovšetkým odpich z miesta. Prvotné zrýchlenie je také, že pritlačí do sedadla a vy si premietnete všetky tie rely preteky, v ktorých bolo Subaru neporaziteľným hrdinom. Potom však príde bežný život v plynulej doprave a vy sa vrátite naspäť do reality pribrzdenej emisnými predpismi. No napriek tomu **dokáže Subaru XV chytiť za srdce**. Kedy? **Choďte s ním do terénu**. Alebo stačí, keď nasneží a prituhne. Vtedy oceníte jeho **stály pohon všetkých štyroch kolies**, ktorý si dokáže veľmi účinne poradiť s mnohými nástrahami. My sme ho preháňali po lesných cestách s hlineným aj pieskovým podkladom, po trati, na ktorej auto muselo zdolávať kamene a skaly či prudké stúpania a bočné náklony. A v žiadnom momente sa nezľaklo. Či už pretočením kolies, neistým záberom, alebo vŕzganím karosérie. Zvlášť **tuhosť vozidla si zaslúži špeciálnu zmienku**. S niečím takým sa bežne nestretávame.
Hybridné Subaru XV v nás vzbudilo záujem aj z ďalšieho hľadiska. Síce píše priemernú spotrebu podľa WLTP 7,9 l/100 km, ale už sa nám viackrát stalo, že bola **prekvapujúco nadhodnotená**. Preto sme zvedaví, ako sa bude auto správať v reálnej premávke, zvlášť, keď by k nám malo prísť niekedy na začiatku budúceho roka. Čiže v čase mokra, snehu a náročných podmienok. **Ideálnych pre Subaru**.
*- es*




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »