Testy

Prvá jazda na Subaru XV e-Boxer: Nech to elektrina tlačí!

Sadnúť si do Subaru XV znamená ocitnúť sa v priestore, ktorý možno nie je úplne známy na prvý pohľad, no po chvíli si vás získa. Nie je to niečo, na čo by ste sa pozerali každý deň, no dajte tomu chvíľu, a zistíte, že Japonci to robia inak. Avšak v tomto prípade inak vôbec neznamená zle. Napríklad stále máte medzi dvoma budíkmi na prístrojovej doske relatívne úzku, no stále prehľadnú a zrozumiteľnú farebnú obrazovku palubného počítača. Stredovú konzolu si prisvojila obrazovka navigácie a informačno-zábavného centra plus klimatizácia. No a v hornej časti vidíte, čo sa práve deje s autom.

Test Subaru XV e-Boxer (2019) © 2019 Teppo Vertomaa pre auto motor a šport

V prípade hybridu sú to aj informácie o aktuálnych tokoch energie, rozdelení pohonu na jednotlivé kolesá či informácia o momentálnom nastavení klimatizácie. Všetko, čo potrebujete mať podchvíľou pod kontrolou.

Test Subaru XV e-Boxer (2019) © 2019 Teppo Vertomaa pre auto motor a šport

Pokiaľ hovoríme o novom hybridnom pohone, tak musíme povedať, že elektromotor slúži predovšetkým na pomoc 2-litrovému benzínovému motoru. Dokáže poháňať auto aj sám, no účinnejší je v spolupráci so spaľovacím motorom. To znamená zníženie spotreby pri rozbiehaní sa v meste, pri zrýchľovaní, ako aj pri jazde v teréne.

Zvlášť v terénnom režime XMode pocítite, že motor sa zrazu oveľa menej namáha so zdolávaním prekážok. A to sú momenty, keď sa spolupráca motorov prejavuje na znižovaní spotreby.

Test Subaru XV e-Boxer (2019) © 2019 Teppo Vertomaa pre auto motor a šport

Subaru XV využíva prevodovku s plynulou zmenou prevodov a ak niečo dokáže očarujúco, tak je to predovšetkým odpich z miesta.

Prvotné zrýchlenie je také, že pritlačí do sedadla a vy si premietnete všetky tie rely preteky, v ktorých bolo Subaru neporaziteľným hrdinom. Potom však príde bežný život v plynulej doprave a vy sa vrátite naspäť do reality pribrzdenej emisnými predpismi. No napriek tomu dokáže Subaru XV chytiť za srdce.

Kedy? Choďte s ním do terénu. Alebo stačí, keď nasneží a prituhne. Vtedy oceníte jeho stály pohon všetkých štyroch kolies, ktorý si dokáže veľmi účinne poradiť s mnohými nástrahami. My sme ho preháňali po lesných cestách s hlineným aj pieskovým podkladom, po trati, na ktorej auto muselo zdolávať kamene a skaly či prudké stúpania a bočné náklony. A v žiadnom momente sa nezľaklo. Či už pretočením kolies, neistým záberom, alebo vŕzganím karosérie.

Zvlášť tuhosť vozidla si zaslúži špeciálnu zmienku. S niečím takým sa bežne nestretávame.

Test Subaru XV e-Boxer (2019) © 2019 Teppo Vertomaa pre auto motor a šport

Hybridné Subaru XV v nás vzbudilo záujem aj z ďalšieho hľadiska. Síce píše priemernú spotrebu podľa WLTP 7,9 l/100 km, ale už sa nám viackrát stalo, že bola prekvapujúco nadhodnotená.

Preto sme zvedaví, ako sa bude auto správať v reálnej premávke, zvlášť, keď by k nám malo prísť niekedy na začiatku budúceho roka. Čiže v čase mokra, snehu a náročných podmienok. Ideálnych pre Subaru.

- es

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie