Elektrická dodávka s dojazdom 150 km nie je nezmysel. Exkluzívny test Mercedes-Benz eVito 41 kWh

Dostali sme príležitosť vyskúšať eVito už dnes a napriek tomu, že s dojazdom 150 kilometrov sa nejedná o práve atraktívnu voľbu, v skutočnosti vozidlo nachádza dokonalé uplatnenie v bežnej praxi.
Vydané  Text: 
Posledný kilometer v doručovaní zásielok by mohol byť práve tým, pri čom nachádzajú elektrické dodávky najväčšie uplatnenie. So zámerom poskytnúť trhu takýto produkt prichádza elektrické eVito od značky Mercedes-Benz, ktoré sa u nás začne predávať už o niekoľko mesiacov. Slabý dojazd, obmedzená nosnosť, vysoká cena, potreba neustáleho parkovania pri nabíjačke. To sú silné argumenty, ktoré hrajú proti nákupu elektrického e-Vita, napriek tomu to ale nezmyselné vozidlo nie je. Za celé desaťročia nám Daimler ukázal, že jeho rozhodnutia nie sú prvoplánové a nepremyslené. Naopak, koncern vidí ďaleko dopredu, ešte ďalej, než vidíme my, bežní zákazníci. Platí to aj pre elektrické eVito, ktoré nesie ťarchu súčasnej generácie elektromobilov, ale v reálnom živote presviedča o svojich kvalitách. ### Dizajn bez e-vychytávok [GALLERY id=30187] Z hľadiska dizajnu Mercedes-Benz eVito nevyčnieva z radu konvenčne poháňaných vozidiel Vito. Nami otestovaný model bol oblepený fóliami s modrou grafikou upozorňujúcou na elektrický pohon. Inak by ste o elektromotore nevedeli, výrobca zachoval typickú prednú masku chladiča, disky kolies nedostali nápadný e-dizajn a ani predné svetlomety nenadobudli príznačné modré akcenty. Chýba výfuk a tiež zvuk naftového motora. Ten nahradila elektrická alternatíva, vďaka ktorej eVito jazdí takmer potichu – až v rýchlosti okolo 40 km/h počuť valiace sa pneumatiky a v rýchlosti nad 70 km/h už v interiéri hučí ako pri prevádzke bežnej dodávky. ### Stručne o technike pohonu Mercedes-Benz eVito v testovanej konfigurácii disponovalo predným pohonom, jednostupňovou prevodovkou s ovládaním pomocou páky za volantom, elektrickým motorom s maximálnym výkonom 85 kW (114 koní) a maximálnym krútiacim momentom 295 Nm. Počas bežnej prevádzky motor šetrí energiu z akumulátorov tým, že dovoľuje maximálny výkon na úrovni 70 kW (94 koní). Kapacita akumulátorov predstavuje 41 kWh, z ktorých je vodičovi k dispozícii 35 kWh, pričom palubná nabíjačka meniaca striedavý prúd na jednosmerný má výkon 7,2 kW. Nabíjanie na konvenčnej elektrickej sieti 220 V je preto značne zdĺhavé, uvažujme aj o dvadsiatich hodinách. Na jednofázovej nabíjacej stanici 16A (do 7,7 kW) je tento čas zásadným spôsobom zredukovaný, plných 150 kilometrov dojazdu nabijete za 6 hodín a 45 minút. Maximálna rýchlosť vozidla je voliteľná, ponúka úrovne 80, 100 a 120 km/h. Keby sme chceli výkon elektrického e-Vita porovnávať s konvenčne motorizovaným Vitom, do úvahy by prichádzala verzia 111 CDI. ### Interiér? Na kosť osekané SUV [GALLERY id=30188] Interiér ostal verný východiskovému modelu rovnako ako exteriér, stretávame sa preto s racionálne navrhnutým kokpitom s odolnými plastovými krytmi a pekným volantom. Z estetického hľadiska zapôsobí, ale jedná sa o jeho lacnejšie vyhotovenie, takže je bez kože a multifunkčných tlačidiel. Multimédiá sa ovládajú prostredníctvom centrálnej konzoly s farebným displejom, ktorý nie je dotykový. Vo svete osobných áut to možno pôsobí zastaralo, ale toto je pracovné vozidlo, dodávka na prevoz nákladu. Len s pohonom 21. storočia. Interiér teda na mňa zapôsobil veľmi pozitívne, vo veľkej miere sa na tomto dojme podieľa samotné logo s trojcípou hviezdou na volante, ktoré mu dodáva určitú prestíž. Ak prehliadnem tvrdé plasty a celkovo pracovný charakter vozidla, pripomína mi drasticky optimalizovaný interiér z esúvečka alebo pick-upu Tieto svety sú neporovnateľné, viem, ale v tomto prípade mám na mysli predovšetkým priestorovú veľkorysosť, posed a množstvo praktických odkladacích priestorov. Na tie je Vito bohaté, obrovská plocha je umiestnená aj medzi sedadlami. Akurát telefón Samsung Galaxy S8+ sa do žiadneho zo slotov nevošiel. ### Hmotnosť a maximálne zaťaženie Mercedes-Benz e-Vito sa bude dodávať v dvoch verziách, ktoré sa líšia rôzne dlhým rázvorom. Verzia A2 má celkovú dĺžku a 5 140 mm a verzia A3 až 5 370 mm. Predĺžená verzia pridáva k nákladnému priestoru 0,6 m3 a ponúka tak celkových 6,6 m3, teda 6 600 litrov. My sme testovali kratšiu verziu A2 s pohotovostnou hmotnosťou 2 185 kg a maximálnym zaťažením 1 015 kg. Aj pri plnom naložení môžete toto vozidlo šoférovať s bežným béčkovým vodičským oprávnením. Platí aj pre dlhšiu verziu A3, ktorej celková hmotnosť predstavuje taktiež 3 200 kg. ### Elektrická dodávka spoza volantu Ovládanie elektromobilu si nevyžaduje žiadne špeciálne zručnosti alebo znalosti. Vytlačíte brzdový pedál, otočíte kľúčom v spínacej skrinke, uvoľníte parkovaciu brzdu, na páke zaradíte D a idete vpred. Po skončení jazdy jednoducho vytlačíte pedál parkovacej brzdy, na páke prevodovky vyberiete režim P a otočíte kľúč. Hotovo. Jednoduchosť používania elektrického eVita je azda jedným z najsilnejších dôvodov ku kúpe. Zamestnanci kuriérskych spoločností sa tak nemusia oboznamovať s technologickými špecifikami, skrátka budú robiť svoju prácu ako vždy doteraz. [GALLERY id=30190] Jazdné vlastnosti dodávky sú priamo podriadené jej účelu, čo znamená, že auto je stavané na vysokú záťaž, ale nie na príliš dynamickú jazdu. Napriek tomu sa za volantom nemusíte obávať príliš výrazného nakláňania v zákrutách alebo komplikovanej manévrovateľnosti. Chýbajúce vnútorné spätné zrkadlo je síce značným obmedzením, lenže zadná cúvacia kamera pri parkovaní pomáha priam v nevídanej miere. Škoda, že v testovanom vozidle chýbal panoramatický kamerový systém. Takisto mi veľmi chýbalo tlačidlo, ktorým by bolo možné zapnúť zadnú kameru aj počas jazdy – toto Mercedesu odporúčam napraviť! Centrálny farebný displej je menší, ale na účely zobrazenia máp, rádia a obrazu z kamery bohato stačí. Dodávky mám celkom rád. Sú to vozidlá pripravené na náročnejšie zaobchádzanie a šoférovať ich môže byť zábava. Mercedes si pre vodiča a jeho spolujazdca pripravil vskutku komfortné naladenie podvozka, ktoré dokáže efektívne filtrovať nedokonalosti vozovky, čo prospeje aj citlivejšiemu nákladu. Dynamia elektromobilov je zvyčajne lepšia ako v prípade áut so spaľovacím pohonom, ale eVito patrí skôr medzi tie lenivejšie. Zámer tohto nastavenia je očividný: šetriť energiou v akumulátoroch. Elektromotor však ponúka krútiaci moment 295 Nm, ktorý je k dispozícii prakticky okamžite, čo prospieva plynulosti jazdy aj s ťažším nákladom a pri jazde v kopcoch. [GALLERY id=30189] ### Aký je zmysel elektrického e-Vita? Uznávam, že dojazd na úrovni medzi 150 až 189 kilometrami v technických tabuľkách nevyzerá najlepšie. Ale v prípade eVita to nemusí byť žiadna tragédia, pretože takýto dojazd zodpovedá jeho uplatneniu. Automobil je prioritne určený na takzvanú „poslednú míľu“, respektíve „posledný kilometer“. Jedná sa o tých niekoľko kilometrov potrebných k doručeniu tovaru až do rúk k zákazníkovi, pričom tento istý tovar už prekonal stovky či tisíce kilometrov inými spôsobmi. Ak kuriér denne najazdí okolo sto či stodvadsať kilometrov, eVito môže byť pre neho zaujímavým aj z ekonomického hľadiska. Počas testu som nameral priemernú spotrebu energie 23 kWh/100 km, čo je vzhľadom na typ vozidla veľmi pekná hodnota. Pochopiteľne, v zime a s plným nákladným priestorom bude spotreba vyššia. V čase redakčného testu bola denná vonkajšia teplota okolo 30 °C. ### Pripravenosť na e-Vito si môžete overiť už teraz Pokiaľ špekulujete a počítate, či sa vám eVito oplatí kúpiť do firmy a či ste vôbec kandidátom na elektrifikáciu vozového parku, môžete kalkulačku odložiť. Namiesto toho vyskúšajte fantastickú aplikáciu od Mercedes-Benzu s názvom **eVAN Ready**, ktorú nainštalujete do mobilov zamestnancov. Tí nemusia robiť vôbec nič – aplikácia sama a plne automaticky sleduje všetky jazdy autom prostredníctvom GPS a vypočítava, či ste vhodným adeptom na kúpu elektrickej dodávky. Aplikácia je dostupná v oficiálnych e-shopoch s aplikáciami zadarmo už dnes.
Screenshoty aplikácie eVAN Ready od Mercedes-Benzu
Napríklad ja som za necelý mesiac absolvoval 201 jázd a 2 339 kilometrov, z ktorých charakteru vyplynulo, že som na 80 percent pripravený na prechod na elektrické eVito. A na eSprinter (55 kWh) som pripravený až na 81 percent. Je však potrebné uvedomiť si, že tieto jazdy som absolvoval prevažne s testovacími autami pre auto motor a šport, takže keby sme hodnotili iba jazdy od zákazníka k zákazníkovi, zrejme by som dosiahol aj plných sto percent pripravenosti. [CAR id=17051]




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »