Testy

Vyskúšali sme si legendárne Porsche 911! Je to výnimočné auto.

Blíži sa polnoc a my sedíme v bare na streche hotela. Čím to, že toto auto vždy vzbudzuje emócie a dokáže sa nezmazateľne zapísať do pamäte každého, kto sa s ním stretne? Možno je to charizmou, tvarmi, ktoré sa nemenia, iba stále vylepšujú.

A možno... povedzme si to medzi nami priamo! Pozrite sa na Porsche 911 zozadu. Ak tam vidíte tie podmanivé ženské boky, ktorých sa chcete dotknúť, tak toto auto z podvedomia nikdy nedostanete. A to je práve hlavný poznávací znak novej 911. Doteraz sa základné modely vyznačovali užšou zadnou časťou. Novinka však už všetkým dopraje širokú zadnú časť. Prospieva to stabilite aj rozmiestneniu všetkých komponentov okolo motora. Tie sú pod zadnou kapotou aj tak natlačené tak, že kým by prepadol špendlík, asi by cestou párkrát zablúdil.

Novinka dostala širší rozchod vpredu aj vzadu a dovnútra sa pohodlne usadíte, aj keď máte 190 cm. A to vám splní len málo takto výkonných kupé. V ponuke je zatiaľ iba výkonnejšia zadnokolka s označením S, prípadne verzia s pohonom všetkých kolies 4S. V prípade pohonu všetkých kolies smeruje na predné kolesá až do 300 Nm. Pre mnohých je to úplne ideálna motorizácia. Na výber potom máte voľbu medzi kupé, alebo, keď už zvažujete vlastníctvo Porsche, či si to neokoreniť poriadne – otvorenou strechou verzie Cabrio.

Jazdili sme v oboch, nedá sa porovnať. Kabriolet s otvorenou strechou sme dostali s pohonom všetkých kolies. Aj keď dokáže jazdiť pekelne rýchlo, skôr si v ňom užívate okolie. A keď treba, stlačíte plyn a zmiznete. S riadením budete presne vedieť, čo máte pod kolesami a vychutnáte si všetko, čo vám auto ponúka. Rýchlu jazdu hore serpentínami? Nikdy na ňu nezabudnete. Uvoľnené kochanie sa prírodou? Dole strecha a ak nechcete, aby vám prievan vysal mozog cez uši, vytiahnete bočné okná a zadný deflektor. Vtedy sa ešte aj na diaľnici môžete rozprávať. Síce priberiete do diskusie aj vietor, no ten ste tam chceli. Ak treba, plátenú strechu natiahnutú na horčíkovej konštrukcii zatvoríte za 12 sekúnd, a to do rýchlosti 50 km/h. Zvuk motora sa dostane viac do kabíny, ale od okolia sa lepšie odfiltrujete a zvládnete cesty aj na dlhšie trasy.

Porsche 911 PRVÁ JAZDA

A kupé? Teda, okrem toho, že je priestranné a cítite, že zatvorená karoséria je predsa len o čosi tuhšia? Dostali sme ho s pohonom iba zadných kolies, čo znamená citeľné zníženie hmotnosti. Pri zachovanom výkone. Radosť pre priaznivcov, ktorí dokázali prežiť, že Porsche 911 S má prepĺňaný motor. Obratnosť a ochota vrhať sa do zákrut narástla a motor sa k obmedzovaču za hranicou 7 000 ot./min. dostával neskutočne rýchlo. Hravosť sa posunula o čosi ďalej. Aj keď natáčanie zadnej nápravy pridávalo zaujímavý moment. Je len na vás, či sa s týmto faktom vyrovnáte a dokážete ho využiť vo svoj prospech, alebo si to jednoducho do auta nedáte. Podľa slov konštruktérov zlepšuje obratnosť, stabilitu, zvyšuje rýchlosť v zákrutách a znižuje opotrebovanie pneumatík. Tie na zadnej náprave majú veľkosť 21 palcov, vpredu 20 palcov. A to je už poriadne množstvo gumy.

Porsche 911 PRVÁ JAZDA

Prenos výkonu z motora na kolesá rieši úplne nová 8-stupňová dvojspojková automatická prevodovka PDK, ktorá má priestor na zabudovanie hybridnej technológie. Ale to tom zatiaľ nikto nehovorí. Podstatnejšie je, že najvyššiu rýchlosť dosahujete na 6. prevodovom stupni, 7. a 8. sú skôr na dlhšie cestovanie vysokou rýchlosťou.

Za mnoho slov stojí interiér. S príchodom širokouhlých displejov vznikol priestor na dizajnový návrat k predchodcom. Palubná doska dostala široký rovný tvar, stredová konzola s malým voličom automatu k nej šikmo stúpa. Prístrojová doska si zachovala vzhľad s piatimi okrúhlymi ukazovateľmi a dominantným analógovým otáčkomerom. Teda, ak chcete. Pravú a ľavú časť prístrojovej dosky tvoria displeje a je iba na vás, čo si na nich zobrazíte. Napríklad mapu alebo obraz z kamery nočného videnia. A rýchlosť spolu s navigačnými pokynmi si premietnete na head-up displej na čelnom skle. Na stredovej konzole už nie sú tlačidlá na ovládanie klapiek športového výfuku, vysunutie spojlera či na vypnutie systému štart-stop. Tie sa presunuli do menu nastavení, ktoré sa ovláda cez dotykovú obrazovku. Zostali dve programovateľné tlačidlá, ktoré budú robiť to, čo im prikážete. Jedno na volante a jedno na palubnej doske.

Porsche 911 PRVÁ JAZDA

Najlepšie si Porsche 911 užijete, keď mu dovolíte, aby vám ukázalo svoj výkon v plnej kráse. Na to sa najlepšie hodí jazda na okruhu, kde neriskujete nečakaných nepozorných vodičov, policajné radary a keď to preženiete, do veľkej miery sa vám nič nestane. A do tohto prostredia je Porsche 911 ako zrodené. Poriadne mu stúpnite na plyn a prebudíte zviera vychované desaťročiami športových aktivít ovenčených stovkami víťazných vavrínov. Tá precíznosť, spontánnosť, ochota, no najmä výdrž, to len tak v automobilovom svete nestretnete.

Pri troche jazdeckých zručností veľmi rýchlo pochopíte, čo vám chce auto v zákrutách povedať a ak dokážete nájsť ideálnu stopu, odhalíte ďalšie rozmery nekonečnej zábavy za volantom. Volantom dokážete vozidlo nasmerovať priamo do zákruty a ono bude držať smer ako prikované. Čiastočne k tomu pomáha aj mierne natáčanie zadných kolies. A brzdy? Z tých budete mať pocit, že nepoznajú únavu, vädnutie ani prehrievanie. Stlačíte málo, rýchlo pocítite nástup ich účinku. Stlačíte veľa a letíte do pásov. Tie vás zachytia a máte pocit, akoby ste vyhodili kotvu. Toto cvičenie môžete opakovať a auto vás bude radostne nasledovať. Koľkokrát chcete. Nakláňanie v zákrutách? Aktívne odpruženie sa postará o jeho maximálne potlačenie. Aby bolo Porsche 911 čo najlepšie ovládateľné. Ešte aj prejazdy cez obrubníky na okruhu zvláda bez zaváhania či vyvedenia z rovnováhy. Jazda na okruhu je tak zážitkom, pri ktorom odhalíte nové limity vozidla, ale aj svojich schopností. A je to určite lepšie, bezpečnejšie, zábavnejšie a istejšie, ako tieto limity odhaľovať na bežných cestách.

Porsche 911 PRVÁ JAZDA

A čím je ešte Porsche 911 výnimočné? To, že sa s ním dá jazdiť každý deň, tvrdí jeho výrobca stále. To, že má batožinový priestor aj vpredu a pokojne do neho dáte dva palubné kufre, je super. Ale výnimočné je niečo iné. Porsche 911 myslí na všetkých vodičov, ktorí sa dostanú za jeho volant. Máte viac peňazí ako šoférskych skúseností? Čaká na vás celé vojsko asistenčných systémov, ktoré sa postarajú, aby sa vám neskrivil vlas na hlave, aj keď sa snažíte oklamať všetku fyziku. Dokonca aj so špeciálnym režimom, ktorý prispôsobí jazdné prejavy zradnej mokrej vozovke. Ak však poznáte fyziku a z jazdenia máte doktorát, môžete si všetky asistenčné systémy vypnúť. Potom to bude iba medzi vami a autom. A možno to je to, čo na Porsche 911 tak láka. Že sa o vás postará, no na druhej strane vám dovolí, aby ste ukázali, čo viete. A to je dnes už výnimočné.

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

image
Magazín

Škoda Felicia oslavuje. Toto jej jej 25-ročná história

Pred 25 rokmi, 17. októbra 1994, sa v meste Mladá Boleslav rozbehla sériová výroba modelu ŠKODA FELICIA. Bol to prvý model ŠKODA vyvinutý po vstupe koncernu Volkswagen do tradičnej českej automobilky. Zbieral triumfy na športovom poli a významne zabodoval u zákazníkov: do roku 2001 vzniklo v závodoch Mladá Boleslav, Kvasiny a Vrchlabí viac než 1,4 miliónov vozidiel ŠKODA FELICIA, vrátane verzie FELICIA COMBI, PICKUP, VANPLUS a FUN.