Testy

Jazdili sme s novým Lexusom ES! Trafili Japonci klinec po hlavičke?

Segment manažérskych sedanov je v Európe plný a niektoré značky si z neho robia vlastné územie. To chce zmeniť Lexus s novým modelom ES. V Európe doteraz veľmi málo známe vozidlo prichádza nabité technológiami, oblečené v zaujímavom kabáte a s cenou, ktorú možno považovať za zaujímavú. Lexus ES sa s motorovou paletou veľmi nemaznal. Žiadne lámanie hlavy nad širokým výberom benzínových a naftových motorov. Hybrid! To je cesta, ako splniť emisné normy a ponúknuť technológiu, v ktorej je Lexus a jeho materská značka Toyota viac ako doma. Dvadsať rokov skúseností hovorí za všetko. Zvlášť, keď sa tejto technológie netreba obávať. Kombinácia benzínového motora a elektromotora znižuje nároky na spaľovací motor aj na brzdy. Podľa viacerých rebríčkov spoľahlivosti patrí Toyota Prius, synonymum hybridu, medzi najspoľahlivejšie autá vôbec. Elektrinu pre batérie si Lexus ES vyrába sám počas jazdy, takže odpadá nutnosť nabíjania.

Lexus ES prvá jazda

Lexus ES je kus auta, za ktorým sa radi obzriete. Japonci dlhodobo robia dizajn, ktorý spoľahlivo zaradíte a určite si ho nepomýlite. Ostré linky predných svetlometov a veľká mriežka chladiča v tvare vretena. To sú prvky, ktoré okrem Lexusu nikto iný nepoužíva. A keďže Lexus ES prichádza v dvoch verziách, spoznáte ich podľa rozdielnej výplne mriežky chladiča. Luxusná verzia dostala zvislé lamely, športovejšie strihnutá verzia F Sport zase vzor pripomínajúci včelí plást.

Zopár rozdielov nájdete aj v interiéri a v technike. Verzia F Sport dostala adaptívne tlmiče a tvarované anatomické sedadlá, za ktorými sú tri roky detailného vývoja. V zákrutách veľmi dobre podržia telo a na dlhých cestách podporujú celé telo vrátane ramien. A ešte jedna drobnosť. Displej v strede prístrojovej dosky sa vo verzii F Sport efektne posúva, aby spravil miesto pre obrazovku s nastaveniami. Luxusne zameraná verzia sa zameriava na rozmaznávanie vodiča všetkými možnosťami. Od pohodlného nastavenia podvozka cez predné sedadlá, ktoré sú skôr komfortnými kreslami až po inak rozmiestnené prvky na digitálnej prístrojovej doske. Jedno auto, dva charaktery a dva prístupy k osloveniu zákazníkov. Za nás majú oba palce hore. Veď nie sme všetci rovnakí.

Lexus ES prvá jazda

Ovládacie prvky zveril Lexus špičkovej technike. Hlavným komunikačným nástrojom je dotyková plocha, po ktorej hýbete prstom ako po dotykovej ploche prenosného počítača. Alebo ak chcete, podobá sa to ovládaniu dotykových telefónov. A tie máme vo vreckách už takmer všetci. Čiže na komunikáciu s autom si zvyknete celkom rýchlo. Špecifickým prvkom sú iba dve tykadlá na kaplnke nad prístrojovou doskou. Jedným sa ovládajú jazdné režimy, druhým sa vypína stabilizačný systém. Aj to patrí k originálnym prvkom, ktoré iná značka nepoužíva.

Jazda nás presunula do sveta maximálneho pohodlia. Lexus ES využíva spomínaný hybridný pohon, ktorý kombinuje výkon 2,5-litrového benzínového motora a elektromotora. O prenos výkonu na predné kolesá sa stará variátorová prevodovka. To znamená, že dynamické zrýchlenie pri predbiehaní sprevádza intenzívnejší zvuk motora, reakcie sú však celkom svižné. Spotreba počas prvých desiatok kilometrov dynamickej jazdy neprekročila hranicu 7,5 l/100 km, čo nasadzuje veľkého zvedavého červíka, akú spotrebu dosiahneme v našich domácich podmienkach. Samotná jazda bola plavná, veľmi pohodlná a veľmi dobre si vieme predstaviť, že by sme s týmto autom jazdili na dlhé trasy. Na tie je Lexus ES ako stvorený.

Lexus ES prvá jazda

Zadných pasažierov rozmaznáva slušným priestorom na nohy, akurát klesajúca línia strechy uberá z priestoru na hlavy. Ale ak meriate do 180 cm, môžete túto poznámku pokojne ignorovať. Skôr vás zaujme, že ovládanie klimatizácie, vyhrievania sedadiel a audiosystému nájdete elegantne usporiadané na paneli na stredovej lakťovej opierke. Odporúčať teda Lexus ES do firemnej flotily, prípadne ako reprezentatívne vozidlo? Za nás určite áno. Minimálne pre jeho nenapodobiteľný dizajn, slušný vnútorný priestor, špičkové spracovanie vyberaných materiálov a pre maximálne pohodlie na palube. To všetko sú oblasti, na ktorých si Japonci dávajú obzvlášť záležať.

Martin Šebesta
Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie