PRVÁ JAZDA: Toyota RAV4 kraľuje benzínovým SUV! A pridáva aj porciu dobrodružstva.

Z hľadiska benzínovej ekonomiky kraľuje v triede SUV Toyota RAV4 už dlho. Piata generácia pridáva aj porciu dobrodružstva.
Vydané  Text: 

Kompetencie Japoncov dokazuje dva milióny predaných kusov za 25 rokov v Európe. A to znamená iba jedno – RAV4 je bestseller a jeden z najobľúbenejších modelov Toyoty u nás. **Na trh prišli s modelom SUV už v roku 1994, keď takmer žiadna konkurencia nad takýmto modelom ani neuvažovala.** Filozofia ľahkého off-roadu do bežnej premávky s víkendovou pridanou hodnotou bol recept na úspech, ktorý všetci ostatní kopírujú dodnes. Štatút najpredávanejšieho SUV celého sveta nemá Toyota RAV4 omylom. A v zrkadle aktuálnej naftovej antikampane bolo predstavenie hybridnej verzie v predchádzajúcej generácii prorockým krokom. V západnej Európe je 6 z desiatich predaných RAV4 hybridných, takže v rámci prezentácie sme ani nemali možnosť jazdiť na čisto benzínovej verzii.
Dramatickú zmenu dizajnu má na svedomí nová filozofia. Tá končí dizajnérsku nudu. Podarilo sa, nová Toyota RAV4 má expresívny dizajn s množstvom hrán. A nielen tvary, aj proporcie sa menili v prospech športového vzhľadu. Matematicky vyjadrené mínus 10 milimetrov výšky plus na šírku a výsledkom sú športovejšie proporcie. **A opačne, plus 15 milimetrov svetlej výšky zabezpečí vyššiu prejazdnosť terénom.** Nielen po mechanickej stránke, ale aj po elektronickej je nová RAV4 pripravená na terén. Režim Trail off-road rozdeľuje krútiaci moment podľa potreby, systém pribrzďuje koleso vo vzduchu. Supluje tak uzávierku diferenciálu. Zaujímavosťou systému AWD-i je fakt, že zadnú nápravu poháňa elektromotor. **Systém je zladený so spaľovacím motorom vynikajúco, v rámci generačnej výmeny tohto systému zvýšili konštruktéri krútiaci moment na kolesách až o tridsať percent!** Pomer rozdeľovania krútiaceho momentu medzi nápravy siaha od 100 : 0 až po 20 : 80. A to znamená oveľa vyššiu prejazdnosť terénom.
Koncept interiéru je tiež prepracovaný. Elektrická ručná brzda uvoľňuje priestor na odkladacie poličky na stredovej konzole a „svoj“ priestor pre smartfón si nájdu aj spolujazdci, polička na palubnej doske toho zhltne aj viac ako napríklad vreckovky či peňaženky. V batožinovom priestore je o 79 litrov viac priestoru na veci a ložná plocha má dĺžku jeden meter, takže rodinné balenie je radosť a bez problémov môžete novú RAV4 naložiť až po strop. **Svetovou novinkou v ponuke je Smart rear view, teda digitálne spätné zrkadlo.** O to klasické, samozrejme, neprichádzate, no jednoduchým prepnutím pomocou kľuky ho prepnete do režimu digitálneho. Vodič tak má k dispozícii plnofarebný obraz, ktorý je navyše širší, než poskytuje samotné zrkadlo. Tento prvok si zaslúži dva palce hore, je to jednoducho geniálne.
Za marketingovým názvom Hybrid Dynamic Force sa skrýva nový 2,5-litrový štvorvalec pracujúci v Atkinsonovom cykle s priamym aj nepriamy vstrekovaním. Jeho parametre Toyota ani neuvádza, namiesto toho nájdete údaj o systémovom výkone. **Verzia s pohonom predných kolies má maximálny výkon 160 kW (218 k), „štvorkolka“ má vyšší výkon o päť koní.** Konkrétne 163 kW (222 k). Maximálny krútiaci moment je identický, 221 newtonmetrov. Naoko nezaujímavé parametre, v reálnej premávke je však RAV4 Hybrid celkom svižné auto. Klasický šprint zvládne za 8,1 sekundy, verzia s pohonom predných kolies dosiahne rýchlosť 100 km/h za 8,4 sekundy. **Verzia s pohonom AWD-i je nielen rýchlejšia, ale aj úspornejšia. Síce iba o jeden deciliter, ale úspornejšia. A to je sám osebe dôvod na voľbu.**
Za volantom oceníte komfortne naladené pruženie a lepšie jazdné vlastnosti, ako aj lepšie odhlučnenie pri zrýchľovaní. Toyota RAV4 síce stále produkuje monotónny zvuk, je však výrazne tichší a reakcie na stlačenie plynu sú prekvapivo promptné. Celkovo doladenie auta na novú úroveň cítiť. **Modelový mix ráta s veľkým podielom hybridných vozidiel, preto sme v rámci prvých jázd klasické verzie s benzínovým pohonom ani nevyskúšali.** Vzhľadom na kvalitu hybridnej verzie môže tento podiel dosiahnuť aj 90 percent z celkového predaja.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.